Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

tuono

#585
Har endel erfaring med elbil og ACC (Ioniq) der bilen utelukkende er brukt til pendling på samme 130km rute (t/r) gjennom to vintre. Om å slå av ACC er et strømsparingstiltak så kan man også like godt leite fram varmekjeledress, votter og lue.

Tellus


geear

#587
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fredag 26. oktober 2018, klokken 16:49
Sitat fra: Contango på fredag 26. oktober 2018, klokken 16:46
Enig med Eyvind og Tellus. Noe humor på Jaguars bekostning skal vi ikke ha noe av her.

Er det på Jaguars bekostning? Virker mer som utdriting av folk som kjører en elbil som en elbil.
Forstår du irriterer deg over mye negativt, men tråden handler om rekkevidde, og det er mer interessant å høre reell informasjon fra de som allerede har fått bil, heller enn at det er for negativt fra en som venter på bil.

olekvi

Det virker som Jaguar endelig tar rekkeviddeproblemet på alvor og kommer opp med gode løsninger - ble tipset om dette i stad:

'19 TM3P

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: gr på fredag 26. oktober 2018, klokken 22:00
Forstår du irriterer deg over mye negativt, men tråden handler om rekkevidde, og det er mer interessant å høre reell informasjon fra de som allerede har fått bil, heller enn at det er for negativt fra en som venter på bil.

Det er jo det jeg etterlyser? I stedet får vi vittigheter om seiling.

JorEl

Sitat fra: hemi på fredag 26. oktober 2018, klokken 13:06
For meg er det langtur og snev av motorvei som er intressant, å hypermile i byen er sjelden noen case da man uansett er nærme og forbruk spiller mindre rolle.
Ikke mye motorvei på vestlandet. Men uansett, i det daglige er man vel som oftes i nærheten av heimen.
Nesten alle vet sitt eget beste ;)
Jeg har E-golf og kjørte akuratt datteren min 9min, 4km, Ø-hastighet 28km/t, forbruk 30,0 kwh/100
Varmet ikke opp bilen på forhånd, nesten full varme, setevarmere på. Når jeg  blar tilbake i loggen er det fra 2,4kwh - 3,6kwt forbruk , bare korte turer. Mitt batteri 24kw/h netto 21kw/h, sjekker aldri forbruk. Kun interessert når jeg trenger lade og hvor laderen er 8) Lite langtur blir det jo..Ungår de lange turene, dårlig samvittighet :-[ for familiens "sosiale-mobilitet"...Skulle ønke jeg hadde råd til en elbil som gikk fra 40mil og oppover. Men det kommer...
(er jo egentlig garantert vinner i arvelotteriet ???, men til og med jeg klarer ikke glede meg til den "gevinsten")
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: olekvi på fredag 26. oktober 2018, klokken 22:48
Det virker som Jaguar endelig tar rekkeviddeproblemet på alvor og kommer opp med gode løsninger - ble tipset om dette i stad:


:D :DHerlig. Men Teslabjørn nevnte jo at Jaguaren hadde en varmepumpe i tillegg, så når det blir skikkelig kaldt, så tror jeg Jaguaren kanskje ikke får noe særlig verre forbruk.
Jaguaren bruker vist mer strøm, det er ikke noe problem om kunden får vite det på forhånd..men det virker som Jaguar har vært litt villedende og unøyaktig. Det er ikke pent overfor kundene som betaler så mye penger. MEn de som har kjøpt før den steg i pris, må jo prise seg lykkelige :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på fredag 26. oktober 2018, klokken 23:21Men Teslabjørn nevnte jo at Jaguaren hadde en varmepumpe i tillegg, så når det blir skikkelig kaldt, så tror jeg Jaguaren kanskje ikke får noe særlig verre forbruk.
Når det er skikkelig kaldt (type under -10C) hjelper varmepumpen minimalt. Det er i disse dager at varmepumpen er mest hjelp på forbruket vs elbiler som ikke har varmepumpe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Det var 15 grader sist jeg hadde en I-Pace hjemme på prøve og 2-4 grader nå når jeg har fått min egen. Klarer ikke å se at det er forskjell på forbruket. 22-25 kwh/100km på kjerreveiene her hjemme.
På Ampera-en er forbruket gått opp fra 15-16 til nærmere 20 ved tilsvarende temperaturnedgang.
Kan legge til at det er energimessig utfordrende veier her. Også fossilbiler bruker mye.

JorEl

De elbilene som har to motorer og integrert temperering i drivverket, som jeg forstår (?) Jaguar og Tesla har, burde vel ha nok spillvarme fra motorene. Videre, jo større motorsystem jo lettere å varme opp en kupè? Og jo mindre kupè jo enklere å lade opp? Ergo; Jaguar, om den har mindre kupe enn Tesla burde være lettere å varme opp i kald vær?  Kanskje det vil være lurt og bestille med vanlig tak? Ikke glass?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vind

Sitat fra: JorEl på lørdag 27. oktober 2018, klokken 01:25
De elbilene som har to motorer og integrert temperering i drivverket, som jeg forstår (?) Jaguar og Tesla har, burde vel ha nok spillvarme fra motorene. Videre, jo større motorsystem jo lettere å varme opp en kupè? Og jo mindre kupè jo enklere å lade opp? Ergo; Jaguar, om den har mindre kupe enn Tesla burde være lettere å varme opp i kald vær?  Kanskje det vil være lurt og bestille med vanlig tak? Ikke glass?
Her forenkler du noe som er ganske komplisert.  Det er ikke forskjell i forbruk på biler med og uten glassstak, og om det skulle være så er det marginalt.  Du tar det med om  du vil ha det - og dropper det hvis du ikke liker det...

I forhold til varmestyringen så er Tesla og Jaguar en del forskjellige, ved at Jaguar har en varmepumpe.  Det samme har f.eks i3 og en del Golf, men ikke alle elbiler har det.  Fordelen ved varmepumpe er størst i "moderate tempraturer - dvs ikke for varmt og ikke for kaldt.  Den optimale tempraturen for Jaguar er ikke kjent enda, men på f.eks i3 er denne fra -8 til +16.  I dette området er bilen langt mere energieffektiv en biler uten varmepumpe.

Når Tesla lanserte 4hjuls drift (eller Dual motor) så slet de også det første halve året med høyere forbruk.  Der er det introdusert forskjellige software forbedringer som gjorde drivlinjen mere energi effektiv.  Det går rykter om at det skal komme en oppdatering i høst som også vil forbedre dette hos Jaguar, men så lenge ingen har sett den, eller Jaguar ikke har bekreftet den, så er det fortsatt bare ett rykte.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ruslebiff

#596
Sitat fra: Vind på lørdag 27. oktober 2018, klokken 07:09
Når Tesla lanserte 4hjuls drift (eller Dual motor) så slet de også det første halve året med høyere forbruk.  Der er det introdusert forskjellige software forbedringer som gjorde drivlinjen mere energi effektiv.  Det går rykter om at det skal komme en oppdatering i høst som også vil forbedre dette hos Jaguar, men så lenge ingen har sett den, eller Jaguar ikke har bekreftet den, så er det fortsatt bare ett rykte.

Dette gjaldt vel P85D, som hadde kortere rekkevidde enn P85 når den ble lansert. Senere fikk den bedre rekkevidde når den fikk en oppdatering som frikoblet frontmotoren. Dette er mulig på Tesla som har induksjonsmotor. Men med permanent magnet  som ipace har vil det ikke være mulig med samme løsning. Model 3 har permanent magnet bak og induksjon foran, antar det er for å kunne gjøre det samme.

Frank_M

Sitat fra: ruslebiff på lørdag 27. oktober 2018, klokken 07:49
Dette gjaldt vel P85D, som hadde kortere rekkevidde enn P85 når den ble lansert. Senere fikk den bedre rekkevidde når den fikk en oppdatering som frikoblet frontmotoren. Dette er mulig på Tesla som har induksjonsmotor. Men med permanent magnet  som ipace har vil det ikke være mulig med samme løsning. Model 3 har permanent magnet bak og induksjon foran, antar det er for å kunne gjøre det samme.

en PM-motor kan fint frikobles. Den vil indusere en spenning i statorviklingene, men det skal ikke gi noen problemer. Bare prøv i en nedoverbakke. Sett den i fri (N) og den triller framover når du slipper bremsen (har testa)
--
2018 Jaguar I-pace HSE

olekvi

Sitat fra: Frank_M på lørdag 27. oktober 2018, klokken 08:47

en PM-motor kan fint frikobles. Den vil indusere en spenning i statorviklingene, men det skal ikke gi noen problemer. Bare prøv i en nedoverbakke. Sett den i fri (N) og den triller framover når du slipper bremsen (har testa)

Hvordan frikobles motoren?

En motor som induserer spenning vil da måtte fungere som en brems?
'19 TM3P

Stikkkontakt

Sitat fra: Frank_M på lørdag 27. oktober 2018, klokken 08:47
Sitat fra: ruslebiff på lørdag 27. oktober 2018, klokken 07:49
Dette gjaldt vel P85D, som hadde kortere rekkevidde enn P85 når den ble lansert. Senere fikk den bedre rekkevidde når den fikk en oppdatering som frikoblet frontmotoren. Dette er mulig på Tesla som har induksjonsmotor. Men med permanent magnet  som ipace har vil det ikke være mulig med samme løsning. Model 3 har permanent magnet bak og induksjon foran, antar det er for å kunne gjøre det samme.

en PM-motor kan fint frikobles. Den vil indusere en spenning i statorviklingene, men det skal ikke gi noen problemer. Bare prøv i en nedoverbakke. Sett den i fri (N) og den triller framover når du slipper bremsen (har testa)

Dersom den coaster i N er vel konklusjonen at en motor kan kobles ut slik som på Tesla. Og det er grunn til å håpe at Jaguar skal fikse dette.
Effektiviteten i en elektromotor er veldig mye bedre med dobbelt så stort effektuttak. La oss si at behovet er 40kw for å kjøre med en gitt hastighet og begge motorene leverer 20kw hver kontra den ene leverer 40kw. Effektivitetskurven er spesielt bratt ved lav last, så jo saktere man kjører jo større er fordelen ved å koble ut en motor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA