Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

daktari

Lover bra for dialogen fremover...
"- Vår oppfattelse er at EPA-tallene oppgitt i USA er irrelevant i forhold til norske brukere ettersom vi forholder oss til WLTP, skriver Jaguar i en e-post til Side3.
Jaguar understreker at det er flere som har oppgitt å ha nådd 400 km rekkevidde med bilen i for eksempel forum på Facebook."
https://www.side3.no/motor/jaguar-i-pace-rekkevidde-6695002
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sarepta

#556
Sitat fra: daktari på torsdag 25. oktober 2018, klokken 19:44
Lover bra for dialogen fremover...
"- Vår oppfattelse er at EPA-tallene oppgitt i USA er irrelevant i forhold til norske brukere ettersom vi forholder oss til WLTP, skriver Jaguar i en e-post til Side3.
Jaguar understreker at det er flere som har oppgitt å ha nådd 400 km rekkevidde med bilen i for eksempel forum på Facebook."
https://www.side3.no/motor/jaguar-i-pace-rekkevidde-6695002

Ganske enkelt utrolig, hvis dette er riktig gjengitt av Side3.  Denne gangen unnskylder de seg i det minste ikke med SW-feil og fremtidige oppdateringer.

JaguarPace

#557
Synest dette er en god, enn om ikke veldig vitenskapelig Engelsk test på rekkevidde av 2 I-Pacer som kjører samme strekket med 2 forskjellige kjørestiler og kjøre innstillinger. Mange greie tips også i forhold til lading og optimalisering av batteri før langtur.

Er selv ikke så bekymret som mange andre her inne på forumet for rekkevidden. Velger foreløpig å gi Jaguar og kjøremaskinen I-Pace en sjanse.... ;) Ser også at jeg ikke angrer på mitt valg av Firenze rød 8)

https://www.autocar.co.uk/car-news/features/jaguar-i-pace-test-does-driving-style-make-big-difference-electric-range?page=1
TM3 reservasjon avbestilt 2018, og I-Pace HSE mottatt 10.05.19 :-)

tuono

#558
Sitat fra: daktari på torsdag 25. oktober 2018, klokken 19:44
Lover bra for dialogen fremover...
"- Vår oppfattelse er at EPA-tallene oppgitt i USA er irrelevant i forhold til norske brukere ettersom vi forholder oss til WLTP, skriver Jaguar i en e-post til Side3.
Jaguar understreker at det er flere som har oppgitt å ha nådd 400 km rekkevidde med bilen i for eksempel forum på Facebook."
https://www.side3.no/motor/jaguar-i-pace-rekkevidde-6695002

Er det mulig.......? Hvor er de med tunge grader innen markedsføring fra BI? Havna i laksenæringa hele gjengen? Og de i elbilbransjen endte opp med dem med sekser i Russetid og ellers "livets harde skole"?

Gordon Retriever

#559
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på torsdag 25. oktober 2018, klokken 07:08kan jeg få foreslå en egen tråd for krisemaksimalister slik at denne tråden kan handle om rekkeviddetester og egne erfaringer?

Det ble nettopp linket til Autocar-testen der to stk. i-Pace testes med forskjellig kjørestil.
Jeg lurer på om dette var tredje gang denne linken dukket opp, så det er tydelig at konkrete tall som de i Autocars test lett forsvinner i den generelle diskusjonen i tråden.

Jeg foreslår derfor at vi fortsetter å diskutere gamle og nye tall for forbruk og rekkevidde i denne tråden, og så håper jeg at de av dere som har klare synspunkter på om dette enten er for dårlig eller omtrent som forventet også avlegger en visitt i den nye tråden:

Premium elbiler med skuffende kort rekkevidde

mariowing

Et konkrete tall; Svinesund - Nordbytunellen. Snittfart 104 km/t, avstand 90 km, temperatur ca 10 grader, tørt, 20 tommer piggfrie vinterdekk. Fulgte trafikken i venstre felt.

Forbruk 295 kW/km som tilsier rekkevidde på 290 km fra 100-0% SoC.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Stikkkontakt

Sitat fra: mariowing på fredag 26. oktober 2018, klokken 06:57
Et konkrete tall; Svinesund - Nordbytunellen. Snittfart 104 km/t, avstand 90 km, temperatur ca 10 grader, tørt, 20 tommer piggfrie vinterdekk. Fulgte trafikken i venstre felt.

Forbruk 295 kW/km som tilsier rekkevidde på 290 km fra 100-0% SoC.

Om dette var igår kveld så blåste det nordvestlig laber til frisk bris. Dvs midt imot med 15-30 km/t. Luftmotstanden kan dermed ha tilsvart en vesentlig høyere hastighet enn det du kjørte i.

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:17
Sitat fra: mariowing på fredag 26. oktober 2018, klokken 06:57
Et konkrete tall; Svinesund - Nordbytunellen. Snittfart 104 km/t, avstand 90 km, temperatur ca 10 grader, tørt, 20 tommer piggfrie vinterdekk. Fulgte trafikken i venstre felt.

Forbruk 295 kW/km som tilsier rekkevidde på 290 km fra 100-0% SoC.

Om dette var igår kveld så blåste det nordvestlig laber til frisk bris. Dvs midt imot med 15-30 km/t. Luftmotstanden kan dermed ha tilsvart en vesentlig høyere hastighet enn det du kjørte i.

I venstre felt i denne strekningen er hastigheten erfaringsmessig rundt 120 km/t. Bilen hadde muligens en relativ hastighet mot luft på 135-150 km/t. Dette gir store utslag på forbruk.

Drag øker faktisk med mellom 27% og 56%.

hemi

Sitat fra: mariowing på fredag 26. oktober 2018, klokken 06:57
Et konkrete tall; Svinesund - Nordbytunellen. Snittfart 104 km/t, avstand 90 km, temperatur ca 10 grader, tørt, 20 tommer piggfrie vinterdekk. Fulgte trafikken i venstre felt.

Forbruk 295 kW/km som tilsier rekkevidde på 290 km fra 100-0% SoC.

Takk for konkrete tall!
en av mine faste testruter er bekkestua > tollen ved sverige > bekkestua, i-pace vil da klare det uten å være snegle ca akkuratt. Skal man helt til sverige på harryhandel bør det gå litt avhengig av temp og ymse.

Ser folk er veldig opptatt av vindretninger og whatnot, jeg er mye mer opptatt av det når vi seiler konkurranser, enn når jeg skal på en biltur ;)

Espen Hugaas Andersen

Det er desverre litt slik at folk er mest opptatt av vind når tallene er høye. Og så ser man bort i fra mulig medvind når tallene er lave.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hemi

Skulle til Halden men  dro heller til lillestrøm for å unngå kryss, fikk istedenfor platt lens, vesentlig gunstigere.  Endte med 27 i snitt og annet sted i landet men forbrukstallene ble bra.

Hvordan forholder man seg til slør? bør man parkere de dagene eller bare legge om ruten? Slør med semi på siden bør kunne fungere optimalt? iaf med en forran også

bmw2002

Har inntrykk av at når mange tester så sammenligner de epler med pærer.  F.eks så kjører jeg veldig ulikt med I-Pace og i3.  Støynivået i i3 alene gjør at jeg holder meg stort sett til 110, mens i I-Pace ryker lappen lenge før jeg plages av støy.

Mange som kritiserer forbruket på I-Pace henviser til tall på i3, Ampera-E og Tesla som jeg aldri har vært i nærheten av å nå.

hemi

#567
Kan vi ikke lage en egen liten forbrukstest på samme dag f.eks. For meg er det langtur og snev av motorvei som er intressant, å hypermile i byen er sjelden noen case da man uansett er nærme og forbruk spiller mindre rolle.

Bekkestua > svenskegrensen > bekkestua f.eks.  har flere 32A ladere så om noen må kjøre litt for å komme til startområde går det greit'ish

Adaptiv cruise satt på lengste avstand for å få minst mulig fordel av slipstream, men samtidig ca like fart på alle bilene, og evnt bytte på lederbil, 14'ish over på GPS (1 prikk grense) er der jeg liker cruise fartsmessig på slike etapper da man ikke grisekjører eller tiltrekker seg oppmerksomhet.

Si uke 49 så stiller jeg med i3 120ah og leaf 40 (har da begge),  venner med X75, S75D, ioniq har jeg allerede spurt så de er med. Kona kunne også vært intressant å ha med for referans.

I-pace bruker kan vi vel tromme frem her? evnt kan jeg spørre en venn hos jaguarforhandler

I januar bør vi kunne gjøre samme test med samme biler med e-tron også

fonberg

Sitat fra: hemi på fredag 26. oktober 2018, klokken 11:27
Sitat fra: mariowing på fredag 26. oktober 2018, klokken 06:57
Et konkrete tall; Svinesund - Nordbytunellen. Snittfart 104 km/t, avstand 90 km, temperatur ca 10 grader, tørt, 20 tommer piggfrie vinterdekk. Fulgte trafikken i venstre felt.

Forbruk 295 kW/km som tilsier rekkevidde på 290 km fra 100-0% SoC.

Takk for konkrete tall!
en av mine faste testruter er bekkestua > tollen ved sverige > bekkestua, i-pace vil da klare det uten å være snegle ca akkuratt. Skal man helt til sverige på harryhandel bør det gå litt avhengig av temp og ymse.

Ser folk er veldig opptatt av vindretninger og whatnot, jeg er mye mer opptatt av det når vi seiler konkurranser, enn når jeg skal på en biltur ;)

Poenget til de som påpeker vindretning er at dette er en relevant og vesentlig feilkilde ved forbruksmåling, og koblet opp mot vinddata fra det tidspunktet da målingen ble gjort så kan man anslå korrigerte tall.

Skal du kjøre tur/retur f.eks. svensketur, så er derfor forbruksestimater korrigert for vindretning mer relevant for deg, siden hvis du har motvind til Sverige, så får du sannsynligvis tilsvarende medvind hjem igjen  :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JohnPGriff

Mer konkrete tall.

Kjørt Høvik til Stromstad i går brukt "reset trick" og rekkevidde på 100% viste 465km satt til Eco og AC på, rekkevidde viste 440km hadde oppvarmet bil før vi dro. Temperatur 8c kl 12.30

Varighet 1h 40min
Gjennom snitt hastighet 89 km
Avstand 140,6 km
Regen 1,5 kWh
Forbruk 22,50 kWh / 100km

Kjørte på fartsgrensen og litt forbikjøring på E6

Resterende batteri 63%
Resterende rekkevidde 245 km

Retur

Stromstad til Smestad via FV151 og E18 på grunn av Nordby tunnel veiarbeid

Varighet 2h 2min
Avg hastighet 77 km / t
Avstand 147.2 km
Regen 2,8 kWh
Forbruk 23,00 kWh / 100km

Resterende batteri 19%
Resterende rekkevidde 65 km

Samme kjøreprofil, ECO og AC på heletiden, hastighet rundt fartsgrenser + / -

Adaptiv cruise control brukt mesteparten av tiden på E6 opp og ned.

Smestad til Høvik 8,3km

Resterende batteri 16%
Resterende rekkevidde 55 Km

Totalt kjørt 296,1 km på en lading

Sammenlignet med min model S 75D og samme tur slutten av august, jeg fikk 19,5kW/100km. Mye varmere, men basert på kjøringen jeg har gjørt så langt i I-Pace, jeg anslår at den bruker minst 15% mer strøm en min model S for de samme turene. Neste tur er 400km tur/retur til Valdres og vil skrive et ny inlegg med forbruks tall.

I min mening I-Pace har en real rekkevide som er de samme som en Model S 75D. Her har Tesla et klart "teknisk" forsprang når I-Pace batteri er 20% større (90kW mot 75kW) og 13% hvis max kW tilgjenglig i I-Pace er 85kW.

Hvis resterende rekkevide hadde vist 100km og ikke 55km jeg vill har sakt, helt OK Jaguar denne "real" rekkevide er til å leve med. Dagens rekkevide er ikke var jeg hadde forventet, men kanskje en programvareoppgradering kan skyve opp de virkelige rekkevide til næmere 400km med samme kjøremønster.



E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA