Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Chimp

Skal ikke si at det er noen mirakelkur, men mistenker at altfor mange av dere som kjører rundt med skyhøyt forbruk bruker ACC. Den er bemerket som helt far off i flere tester, bruker mye strøm. For min del kommer jeg ikke til å bruke denne hvis den ikke er fininnstilt  når jeg får bilen. Så viktig er ikke ACC at jeg ofrer 50 km rekkevidde på det. Ta deg gjerne en ny tur uten adaptiv og se om resultatet er bedre. :) :)

daktari

Hva er det med ACC som skal øke forbruket?
Den aksellererer ganske rolig. Den vil bremse ned for andre - men virker som den bruker regen og ikke friksjon utfra displayet. Den holder hastigheten konstant i nedoverbakke.

På motorvei setter jeg ACC til minste avstand, så jeg har tid til å legge meg ut før den bremser for saktegående trafikk - det gir mer komfort slik.

Eneste jeg kan tenke på er at den bruker friksjonsbremser, men regen på langtur er uansett meget begrenset. For mitt eksempel Oslo-Brummundal vil mangel på eventuelle 3 kWh regenerert på 14 mil bety et økt forbruk på 0,21 kWh/mil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Adaptiv cruise virker til og med på leaf, e-golf osv så bør vel være kriterie for test at det brukes?

i-pace tar vel 41.000 for den, så regner ikke med at den er dårligere

chiller

Dette blir bra; får ligge på svinesund motell og kro og vente på at værvinduet åpner seg opp hvor man klarer å komme seg hjem. Når vinden snur så er det bare å heise anker og kaste loss!

Fordelen blir jo at når man til slutt er hjemme så kan man med god samvittighet ta seg en ankerdram.

At enkelte her ikke syns det er rart at man må sjekke værvarselet før man kjører, og så unngå å bruke ACC for å få noe som ligner på fornuftige tall er rart. De burde ha kommet seg et stykke videre fra "denial" i " 5 stages of grief".

hemi

Jeg vet hvilken dag det er best med elbiltest iaf, færdern. Venn har alltid grillselskap i hagen da, garantert vindstille som han sier.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: chiller på fredag 26. oktober 2018, klokken 15:16
De burde ha kommet seg et stykke videre fra "denial" i " 5 stages of grief".

Jeg skulle bare ønske at de som fortsatt er på «anger» skaffet seg en egen tråd.

Tellus

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fredag 26. oktober 2018, klokken 15:42
Sitat fra: chiller på fredag 26. oktober 2018, klokken 15:16
De burde ha kommet seg et stykke videre fra "denial" i " 5 stages of grief".

Jeg skulle bare ønske at de som fortsatt er på «anger» skaffet seg en egen tråd.

Hvem orker å "drite i eget reir"  :D

Contango

Enig med Eyvind og Tellus. Noe humor på Jaguars bekostning skal vi ikke ha noe av her.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Contango på fredag 26. oktober 2018, klokken 16:46
Enig med Eyvind og Tellus. Noe humor på Jaguars bekostning skal vi ikke ha noe av her.

Er det på Jaguars bekostning? Virker mer som utdriting av folk som kjører en elbil som en elbil.

Contango

Men Eyvind da, humoren er akkurat det. Jaguar har laget en bil til 7-8-900' som må kjøres som en elbil for å rekke frem. Vi sitter der i vårt Windsor skinn i Surround Sound med de 400 hestekreftene våre i 85 km/t  tett bak en trailer på E6 for å komme til hytta i vinterkulda.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Contango på fredag 26. oktober 2018, klokken 17:43
Men Eyvind da, humoren er akkurat det. Jaguar har laget en bil til 7-8-900' som må kjøres som en elbil for å rekke frem. Vi sitter der i vårt Windsor skinn i Surround Sound med de 400 hestekreftene våre i 85 km/t  tett bak en trailer på E6 for å komme til hytta i vinterkulda.

Sammen med like dyre Teslaer. Men ut fra kjørestilen ser det ut til at mange Teslaeiere har skjønt at de kan lade på veien opp, så jeg ser for meg at en tilsvarende løsning vil virke nesten like bra med I-Pace.

...og hvis jeg først skal ligge bak en lastebil i 85 km/t ser jeg ingen grunn til å ikke ha det behagelig mens jeg sitter der :)

(Beklager mangel på egne erfaringer men JEG VENTER FORTSATT PÅ BILEN MIN. Ikke at jeg er bitter.)

Chimp

Daktari: acc bruker radar som krever en del strøm. Har lest x antall steder at den har en litt ulogisk aksellering/bremsing som tar mye energi, mener det også har stått i en avisartikkel. Finner selvfølgelig ikke nå. Er litt spekulasjon fra min side, ikke fått bil. Prøver bare å bortforklare forbruket med ukjente variabler:)

Sitat fra: hemi på fredag 26. oktober 2018, klokken 15:15
Adaptiv cruise virker til og med på leaf, e-golf osv så bør vel være kriterie for test at det brukes?

i-pace tar vel 41.000 for den, så regner ikke med at den er dårligere

Drar mye strøm på dem og tror jeg. Men kan ikke forvente wltp-tall og ha det på ihvertfall, siden slike tester kjøres uten slike funksjoner.

daktari

Jeg synes ACC funker helt utmerket, men for økokjøring aksepterer den nok for raskt - dog helt på linje med trafikken forøvrig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Eyvind - beklager misforståelsen - det var ment som et utvidet fellesskaps «vi» i min imaginære fjelltur. Da alt rekkeviddetullet ble tydelig tok jeg affære og i praksis fikk forskjøvet levering til neste år og endret modell til en rimeligere S - under hypotesen om at Jaguar kanskje klarer å fikse dette. Alternativt at en billigere bil bedre passer til 350 km og lettere kan selges når andre muligheter er tydeligere. Jaguar Norge har foreløpig bare klart å hjelpe meg på alternativ 2.  Jeg er så frustrert på kommunikasjonen deres at jeg forleden betalte for køplass på model 3.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 26. oktober 2018, klokken 20:14
Jeg synes ACC funker helt utmerket, men for økokjøring aksepterer den nok for raskt - dog helt på linje med trafikken forøvrig.
Når man diskuterer rekkevidde er det vel «normal» kjøring man er interessert i. Kjøper vel ikke en bil i 800k klassen for kjøre som en iMiev.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA