Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 98741 ganger)

tuono

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 709
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #585 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 21:32 »
Har endel erfaring med elbil og ACC (Ioniq) der bilen utelukkende er brukt til pendling på samme 130km rute (t/r) gjennom to vintre. Om å slå av ACC er et strømsparingstiltak så kan man også like godt leite fram varmekjeledress, votter og lue.
« Siste redigering: fredag 26. oktober 2018, klokken 22:02 av tuono »

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1730
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #586 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 21:43 »
Tror du forveksler ACC med AC  :)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6373
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #587 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 22:00 »
Enig med Eyvind og Tellus. Noe humor på Jaguars bekostning skal vi ikke ha noe av her.

Er det på Jaguars bekostning? Virker mer som utdriting av folk som kjører en elbil som en elbil.
Forstår du irriterer deg over mye negativt, men tråden handler om rekkevidde, og det er mer interessant å høre reell informasjon fra de som allerede har fått bil, heller enn at det er for negativt fra en som venter på bil.
« Siste redigering: fredag 26. oktober 2018, klokken 22:06 av gr »
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

olekvi

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 155
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #588 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 22:48 »
Det virker som Jaguar endelig tar rekkeviddeproblemet på alvor og kommer opp med gode løsninger - ble tipset om dette i stad:

'19 TM3P

Eyvind Bernhardsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 177
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #589 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 22:55 »
Forstår du irriterer deg over mye negativt, men tråden handler om rekkevidde, og det er mer interessant å høre reell informasjon fra de som allerede har fått bil, heller enn at det er for negativt fra en som venter på bil.

Det er jo det jeg etterlyser? I stedet får vi vittigheter om seiling.

snakkesalig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #590 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 22:58 »
Forstår du irriterer deg over mye negativt, men tråden handler om rekkevidde, og det er mer interessant å høre reell informasjon fra de som allerede har fått bil, heller enn at det er for negativt fra en som venter på bil.

Det er jo det jeg etterlyser? I stedet får vi vittigheter om seiling.

Velkommen til Internett.

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2235
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #591 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 23:12 »
For meg er det langtur og snev av motorvei som er intressant, å hypermile i byen er sjelden noen case da man uansett er nærme og forbruk spiller mindre rolle.
Ikke mye motorvei på vestlandet. Men uansett, i det daglige er man vel som oftes i nærheten av heimen.
Nesten alle vet sitt eget beste ;)
Jeg har E-golf og kjørte akuratt datteren min 9min, 4km, Ø-hastighet 28km/t, forbruk 30,0 kwh/100
Varmet ikke opp bilen på forhånd, nesten full varme, setevarmere på. Når jeg  blar tilbake i loggen er det fra 2,4kwh - 3,6kwt forbruk , bare korte turer. Mitt batteri 24kw/h netto 21kw/h, sjekker aldri forbruk. Kun interessert når jeg trenger lade og hvor laderen er 8) Lite langtur blir det jo..Ungår de lange turene, dårlig samvittighet :-[ for familiens "sosiale-mobilitet"...Skulle ønke jeg hadde råd til en elbil som gikk fra 40mil og oppover. Men det kommer...
(er jo egentlig garantert vinner i arvelotteriet ???, men til og med jeg klarer ikke glede meg til den "gevinsten")

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2235
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #592 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 23:21 »
Det virker som Jaguar endelig tar rekkeviddeproblemet på alvor og kommer opp med gode løsninger - ble tipset om dette i stad:


:D :DHerlig. Men Teslabjørn nevnte jo at Jaguaren hadde en varmepumpe i tillegg, så når det blir skikkelig kaldt, så tror jeg Jaguaren kanskje ikke får noe særlig verre forbruk.
Jaguaren bruker vist mer strøm, det er ikke noe problem om kunden får vite det på forhånd..men det virker som Jaguar har vært litt villedende og unøyaktig. Det er ikke pent overfor kundene som betaler så mye penger. MEn de som har kjøpt før den steg i pris, må jo prise seg lykkelige :)

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6293
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #593 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 23:33 »
Men Teslabjørn nevnte jo at Jaguaren hadde en varmepumpe i tillegg, så når det blir skikkelig kaldt, så tror jeg Jaguaren kanskje ikke får noe særlig verre forbruk.
Når det er skikkelig kaldt (type under -10C) hjelper varmepumpen minimalt. Det er i disse dager at varmepumpen er mest hjelp på forbruket vs elbiler som ikke har varmepumpe.
Model X 100D.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #594 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 23:53 »
Det var 15 grader sist jeg hadde en I-Pace hjemme på prøve og 2-4 grader nå når jeg har fått min egen. Klarer ikke å se at det er forskjell på forbruket. 22-25 kwh/100km på kjerreveiene her hjemme.
På Ampera-en er forbruket gått opp fra 15-16 til nærmere 20 ved tilsvarende temperaturnedgang.
Kan legge til at det er energimessig utfordrende veier her. Også fossilbiler bruker mye.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2235
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #595 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 01:25 »
De elbilene som har to motorer og integrert temperering i drivverket, som jeg forstår (?) Jaguar og Tesla har, burde vel ha nok spillvarme fra motorene. Videre, jo større motorsystem jo lettere å varme opp en kupè? Og jo mindre kupè jo enklere å lade opp? Ergo; Jaguar, om den har mindre kupe enn Tesla burde være lettere å varme opp i kald vær?  Kanskje det vil være lurt og bestille med vanlig tak? Ikke glass?

Vind

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1035
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #596 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 07:09 »
De elbilene som har to motorer og integrert temperering i drivverket, som jeg forstår (?) Jaguar og Tesla har, burde vel ha nok spillvarme fra motorene. Videre, jo større motorsystem jo lettere å varme opp en kupè? Og jo mindre kupè jo enklere å lade opp? Ergo; Jaguar, om den har mindre kupe enn Tesla burde være lettere å varme opp i kald vær?  Kanskje det vil være lurt og bestille med vanlig tak? Ikke glass?
Her forenkler du noe som er ganske komplisert.  Det er ikke forskjell i forbruk på biler med og uten glassstak, og om det skulle være så er det marginalt.  Du tar det med om  du vil ha det - og dropper det hvis du ikke liker det...

I forhold til varmestyringen så er Tesla og Jaguar en del forskjellige, ved at Jaguar har en varmepumpe.  Det samme har f.eks i3 og en del Golf, men ikke alle elbiler har det.  Fordelen ved varmepumpe er størst i "moderate tempraturer - dvs ikke for varmt og ikke for kaldt.  Den optimale tempraturen for Jaguar er ikke kjent enda, men på f.eks i3 er denne fra -8 til +16.  I dette området er bilen langt mere energieffektiv en biler uten varmepumpe.

Når Tesla lanserte 4hjuls drift (eller Dual motor) så slet de også det første halve året med høyere forbruk.  Der er det introdusert forskjellige software forbedringer som gjorde drivlinjen mere energi effektiv.  Det går rykter om at det skal komme en oppdatering i høst som også vil forbedre dette hos Jaguar, men så lenge ingen har sett den, eller Jaguar ikke har bekreftet den, så er det fortsatt bare ett rykte.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ruslebiff

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 71
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #597 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 07:49 »
Når Tesla lanserte 4hjuls drift (eller Dual motor) så slet de også det første halve året med høyere forbruk.  Der er det introdusert forskjellige software forbedringer som gjorde drivlinjen mere energi effektiv.  Det går rykter om at det skal komme en oppdatering i høst som også vil forbedre dette hos Jaguar, men så lenge ingen har sett den, eller Jaguar ikke har bekreftet den, så er det fortsatt bare ett rykte.

Dette gjaldt vel P85D, som hadde kortere rekkevidde enn P85 når den ble lansert. Senere fikk den bedre rekkevidde når den fikk en oppdatering som frikoblet frontmotoren. Dette er mulig på Tesla som har induksjonsmotor. Men med permanent magnet  som ipace har vil det ikke være mulig med samme løsning. Model 3 har permanent magnet bak og induksjon foran, antar det er for å kunne gjøre det samme.
« Siste redigering: lørdag 27. oktober 2018, klokken 07:52 av ruslebiff »

Frank_M

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 49
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #598 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 08:47 »
Dette gjaldt vel P85D, som hadde kortere rekkevidde enn P85 når den ble lansert. Senere fikk den bedre rekkevidde når den fikk en oppdatering som frikoblet frontmotoren. Dette er mulig på Tesla som har induksjonsmotor. Men med permanent magnet  som ipace har vil det ikke være mulig med samme løsning. Model 3 har permanent magnet bak og induksjon foran, antar det er for å kunne gjøre det samme.

en PM-motor kan fint frikobles. Den vil indusere en spenning i statorviklingene, men det skal ikke gi noen problemer. Bare prøv i en nedoverbakke. Sett den i fri (N) og den triller framover når du slipper bremsen (har testa)

olekvi

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 155
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #599 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 09:00 »

en PM-motor kan fint frikobles. Den vil indusere en spenning i statorviklingene, men det skal ikke gi noen problemer. Bare prøv i en nedoverbakke. Sett den i fri (N) og den triller framover når du slipper bremsen (har testa)

Hvordan frikobles motoren?

En motor som induserer spenning vil da måtte fungere som en brems?
'19 TM3P