Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Rekkevidde + WLTP og EPA oversikt, inkl aktiv batterikjøling mm. (juni 2021)  (Lest 140999 ganger)

Barfot

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 57
  • Har reservert Cybertruck - og slettet den igjen.
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 28.jan - 2021)
« Svar #255 på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 07:51 »
Mulig jeg ikke ser det, men hvordan kan jeg f.eks. filtrere vekk alle med kjørelengde under f.eks. 350 eller 400 km ?

Ikke fikk jeg kopiert over i Excel heller.
Landcruiser 120 2007 - 2020 I-pace EV400 Nordic Ed.
Hobbybiler : 1987 Hilux på 37" dekk,
2000 Fiesta Sport autoslalombil

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 16.feb - 2021)
« Svar #256 på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 09:45 »
Mulig jeg ikke ser det, men hvordan kan jeg f.eks. filtrere vekk alle med kjørelengde under f.eks. 350 eller 400 km ?

Ikke fikk jeg kopiert over i Excel heller.


Originaldokumentet jeg laget har egentlig låst toppraden + kolonner fram til og med kolonne D kombinert med at det er er filter i kolonner i toppraden. Her trenger jeg gode innspill til hvordan Google visningskopien kan få de samme egenskapene.

Når det gjelder å kopiere til Excel:
1) kopier alt fra Google arket (ctrl-A) og lim det inn i Excel.
2) Rad 18 og kolonne F blir tomme og indikerer hvor visning var frosset i Google dokumentet, dermed kan disse slettes.
3) Kolonne A og rad 1-15 er egentlig henvisninger til arkfaner i google dokumentet og kan også slettes.

Nå kan du bruke alle Excel funksjoner i et eget "øyeblikksbilde" av dette rekkeviddearket.
Eks: Marker rad 1 og 2 (gjerne bare i kolonne A-Y) og aktiver filter.
Eller du kan sortere radene i rekkefølge i henhold til en eller flere kolonner.


PS! Av nysgjerrighet; hvilken av rekkeviddetallene var du mest på jakt etter?
 
« Siste redigering: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 10:52 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

Barfot

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 57
  • Har reservert Cybertruck - og slettet den igjen.
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 16.feb - 2021)
« Svar #257 på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 11:51 »
Nja, for min del ville jeg satt et skille mellom reell rekkevidde på en tabell på 350 km og på 400 km, sommerstid.
Ser det kan bli noen interessante valg, ikke minst prismessig å vurdere mellom de 2. Men hadde vært greit å fått "rydde lista" :-)

Har 360 km til hytta, fra Bergensområdet mot Valdres på E16 og det blir nok 6-8 turer på "tørt" føre, så må man vurdere diesel-bilen eller ladestopp på vinter.
« Siste redigering: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 11:54 av Barfot »
Landcruiser 120 2007 - 2020 I-pace EV400 Nordic Ed.
Hobbybiler : 1987 Hilux på 37" dekk,
2000 Fiesta Sport autoslalombil

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 16.feb - 2021)
« Svar #258 på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 22:11 »
Nja, for min del ville jeg satt et skille mellom reell rekkevidde på en tabell på 350 km og på 400 km, sommerstid.
Ser det kan bli noen interessante valg, ikke minst prismessig å vurdere mellom de 2. Men hadde vært greit å fått "rydde lista" :-)

Har 360 km til hytta, fra Bergensområdet mot Valdres på E16 og det blir nok 6-8 turer på "tørt" føre, så må man vurdere diesel-bilen eller ladestopp på vinter.

For den type data du er på jakt etter vil jeg tro EPA tallene -5 til 10% prosent rest er det som gir best teoretisk sammenlikningsgrunnlag. Dersom bare WLTP TEL ("low energy") er tilgjengelig så bruker jeg en gjennomsnittlig EPA verdi som er ca 80% av WLTP TEL og ca 90% hvis de også oppgir WLTP TEH.

På returen er WLTP TEL -5 til 10% prosent rest antakelig oppnåelig sommerstid.

Mine "sommerverdier" er tenkt for en pendler som kjører til arbeidsplass og returnerer etter endt arbeidsdag under mindre optimale forhold enn noen av godværstestene som kjører i ett strekk under optimale temperaturforhold.

I den amerikanske EPA målesyklusen har de tatt frem noen egne krav når elbiler skal måles. Elbilen lades til 100%, står fulladet over natten og kjører EPA bysyklus kontinuerlig inntil batteriet er tomt. Deretter lades bilen til 100%, står fulladet over natten og kjører EPA landeveissyklus kontinuerlig. Snittet av disse to testene er det som normalt utgjør det offisielle EPA testresultatet (man kan kjøre flere tester f.eks. med klima på og/eller kuldetest for å finjustere resultatet - eller produsenten kan velge å nedjustere verdiene for å være på den sikre siden). I WLTP testen kjører man bare 4 testsykluser som tilsammen utgjør 23,5km. Det kombinerte WLTP testresultatet blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den tom fra strøm fra full til null kapasitet.

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 16.feb - 2021)
« Svar #259 på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 22:59 »
Nja, for min del ville jeg satt et skille mellom reell rekkevidde på en tabell på 350 km og på 400 km, sommerstid.
Ser det kan bli noen interessante valg, ikke minst prismessig å vurdere mellom de 2. Men hadde vært greit å fått "rydde lista" :-)

Har 360 km til hytta, fra Bergensområdet mot Valdres på E16 og det blir nok 6-8 turer på "tørt" føre, så må man vurdere diesel-bilen eller ladestopp på vinter.

Prøv denne tabellen (som har et større spenn enn du etterspurte ;))
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNhxUTXsCROeSosa5sA8SliJXmJNBftlPaBdLVCmST8/edit?usp=sharing

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: realistisk +WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (apr - 2021)
« Svar #260 på: Onsdag 07. April 2021, klokken 23:01 »
Mens mange er opptatt av rekkevidde villedning (som f.eks. WLTP kombinert som er påkrevd for typegodkjenning), er jeg mer opptatt av praktisk, realistisk presentasjon av rekkevidder som er å betrakte mer som en indikasjon på hva man minimum kan forvente, enn max oppnåelig på en god dag der man bare kan oppnå et opplyst rekkeviddetall som inkluderer at bilen til slutt krabber med redusert ytelse og uten varme/klima til å ta seg av dugg på rutene og en bergingsbil på slep til å plukke en opp når bilen stopper.

Jeg introduserer praktisk realistisk sommer og vinterrekkevidde for en max praktisk rekkevidde der man følger annen trafikk på en dag med nedbør og motvind og fortsatt ikke har kjørt den tom.
Det vedlagte bildet illustrerer hvordan jeg har tenkt.

I tillegg har jeg lagt inn flere opplysninger (fint med tilbakemelding om det blir for mye informasjon).
Basert på netto batterikapasitet (når bilen er ny) beregner jeg teoretisk forbruk basert på både EPA og WLTP på samme måte som det normalt blir vist inni bilen.

Eksempel:
Jaguar I-Pace har en EPA rekkevidde på 357km og beste WLTP kombinert (TEL – test energy low) rekkevidde på 470km.

I offisielle EPA og WLTP forbrukstall er ladetap inkludert. Når EPA forbruket er oppgitt til 2,76kWh/100 km og WLTP TEL forbruker er oppgitt til 1,80 kWh/100km så må man et stykke under disse forbrukstallene for å oppnå den EPA/WLTP rekkevidden som er oppgitt.

Siden netto batterikapasitet på en ny Jaguar er 84,7kWh, blir teoretisk EPA forbruk (uten ladetap) 2,25kWh/100km og teoretisk WLTP TEL forbruk 18,0kWh/100km. Oppnår man et forbruk mindre enn dette, så kjører man mer effektivt enn EPA/WLTP testsyklusen.

Mange journalister ser bare på det offisielle EPA/WLTP forbruket (som egentlig inkludere ladetap) og konkluderer ofte veldig feil med at siden de fikk lavere forbruk vist i bilen enn det offisielle tallet, så konkluderer de ofte feilaktig med at bilen har lavere forbruk enn EPA/WLTP – egentlig burde de se på teoretiske nettoforbruket og  vurdere om testforbruket ligger over eller under denne.


Dere finner oppdaterte WLTP og EPA tall for kombinert rekkevidde her, inkl link til Google dokumentet med den mest komplette oversikten:
- Praktisk realistisk rekkevidde + alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg i Norge. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.
« Siste redigering: Onsdag 07. April 2021, klokken 23:05 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8266
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: realistisk +WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (apr - 2021)
« Svar #261 på: Torsdag 08. April 2021, klokken 06:53 »
Jeg introduserer praktisk realistisk sommer og vinterrekkevidde for en max praktisk rekkevidde der man følger annen trafikk på en dag med nedbør og motvind og fortsatt ikke har kjørt den tom.
Bra initiativ. Dette er noe folk glemmer å ta med i betraktning når de sammenligner rekkevidde. Man må ha margin å bunn for å ha litt slakk, og man får heller ikke utnyttet all kapasitet på topp (spesielt med Tesla) på langtur grunnet ladefart. Så forskjellen i rekkevidde på to biler vil være større i prosent enn forskjellen på WLTP.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mateusz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 399
  • RIP ICE
    • Vis profil
Sv: realistisk +WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (apr - 2021)
« Svar #262 på: Torsdag 08. April 2021, klokken 07:37 »
 :+1: Bra tenkt. Det enkleste måtte o oppi realistisk rekkevidde er å oppi rekkevidde fra 100 til 10%. Det er ganske stressende for de fleste når bilen er under 10% og forskjellige beskjeder og ladeanbefalinger dukker opp.
Det er sjeldent at noen kjører under 10%.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8266
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: realistisk +WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (apr - 2021)
« Svar #263 på: Torsdag 08. April 2021, klokken 11:46 »
:+1: Bra tenkt. Det enkleste måtte o oppi realistisk rekkevidde er å oppi rekkevidde fra 100 til 10%. Det er ganske stressende for de fleste når bilen er under 10% og forskjellige beskjeder og ladeanbefalinger dukker opp.
Jeg vil si det bør være til ett gitt antall mil er igjen. Stor forskjell på 10% igjen for en bil med 20mil WLTP og 50mil WLTP.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mateusz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 399
  • RIP ICE
    • Vis profil
Sv: realistisk +WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (apr - 2021)
« Svar #264 på: Torsdag 08. April 2021, klokken 12:34 »
Ja, enig. Best å måle til det er for eksempel 20km igjen på telleren :)
Men igjen. Noen bil klarer 40km når det står igjen 20km på displayet og andre klarer bare 10km.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: realistisk +WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (apr - 2021)
« Svar #265 på: Torsdag 08. April 2021, klokken 13:19 »
Ja, enig. Best å måle til det er for eksempel 20km igjen på telleren :)
Men igjen. Noen bil klarer 40km når det står igjen 20km på displayet og andre klarer bare 10km.

Jeg har opplevd vinterstid å miste motoreffekt slik at det føltes utrygt nattestid på landevei i en lang, svingete oppoverbakke med ca 6% og 25km GOM rest og ca 15% og 30km GOM rest. Den første har WLTP på 452km den andre 260km. Jeg kjenner ladeangst kan snike seg inn på tur ved ca 10% rest enten det er en langrekke bil som Model 3 LR eller kortrekke som vår gamle Leaf 24, da forventningen til rekkevidde er proporsjonal med hva totalrekkevidden (selv om 10% rest i Model 3 sikkert utgjør 60% rest i Leaf'en). Det henger sammen med at med Model 3'en forventet jeg å kunne kjøre langt mellom om hver lading, mens på Leaf'en forventet jeg å lade hyppig.

Dermed heller jeg til Mateusz for en forenklet modell:
....Det enkleste måtte o oppi realistisk rekkevidde er å oppi rekkevidde fra 100 til 10%. Det er ganske stressende for de fleste når bilen er under 10% og forskjellige beskjeder og ladeanbefalinger dukker opp.
Det er sjeldent at noen kjører under 10%.

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk rekkevidde + komplett WLTP og EPA oversikt, elbil i Norge (apr. 2021)
« Svar #266 på: Torsdag 15. April 2021, klokken 15:48 »
Da er WLTP data for Q4 e-tron lagt inn, men det er fortsatt litt småsprik mellom nettsteder og den norske prislisten som blir oppdatert når data foreligger.

https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde + WLTP og EPA oversikt, inkl aktiv batterikjøling mm. (apr. 2021)
« Svar #267 på: Onsdag 28. April 2021, klokken 12:49 »
Hei.

Jeg så denne tråden, men jeg åpnet bare den realistiske linken, for jeg tenkte at det var det som var viktigst for meg da det er den realistiske lengden jeg synes er relevant for meg og min jobb.

I denne: Alfabetisk realistisk + EPA + WLTP oversikt, så er det mange forkortelser som jeg ikke aner hva betyr. Det er selvsagt fordi jeg er helt nybegynner i dette med elbil.

Etter å ha åpnet noen faner o.l. så ser det ut til at det ble litt lettere med forklaringene på fanen med kommentarer.

Takk for info.

For andre som synes alle forkortelsene er vanskeligere å forstå i Google dokumentet (naturlig nok siden dette er et eget "stammespråk"), så har jeg prøvd å forklare disse under en egen flik som heter "kommentarer".

Etter avtale med bruker @Orbit, så oppdateres det informasjon om hvilke biler som har aktiv batterivarming/-kjøling mv. i første post med WLTP/EPA rekkevidder m.m.:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Se Google dokumentet med "Alfabetisk realistisk + EPA + WLTP oversikt" og i kolonner til høyre i denne oversikten finner informasjon om aktiv bl.a. batterivarming/-kjøling og varmepumpe.



Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

batterimannen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1015
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde + WLTP og EPA oversikt, inkl aktiv batterikjøling mm. (mai 2021)
« Svar #268 på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 09:39 »
Ser ut som at Polestar prøver seg på RSA trikset med å oppgi WLTP bysyklus uten at de angir hvilken WLTP syklus de bruker:
https://motor.no/elbil/polestar-dropper-fjell-reklame-men-lover-lengre-rekkevidde/198576
Hyundai Kona electric 2019

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde + WLTP og EPA oversikt, inkl aktiv batterikjøling mm. (mai 2021)
« Svar #269 på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 20:53 »
Ser ut som at Polestar prøver seg på RSA trikset med å oppgi WLTP bysyklus uten at de angir hvilken WLTP syklus de bruker:
https://motor.no/elbil/polestar-dropper-fjell-reklame-men-lover-lengre-rekkevidde/198576

Håper det kommer et tydelig svar fra Polestar her; hvis de bruker RSA trikset er det bare tragisk.

Mulig det er kombinert syklus de bruker på "single motor, long range", men da er det rart at de ikke kunne svare raskt på om det var tilfelle. Det det er veldig sjeldent man ser så stort gap mellom tohjulsdrift og firehjulsdrift på en elbil som 540 vs 480km.
Veldig bra at NAF/Motor var våkne her; var ikke så imponert over dem tidligere på elbilstoff (og fortsatt ikke imponert på konklusjoner på sommer- og vinterrekkevidde vs WLTP hvor de burde være like våkne på hva de presenterer...).

(PS: NAF medlem siden 1988, elbilist og medlem av Elbilforeningen siden 2011. DS)

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic