Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert april 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Selv om det ikke er hyppige kommentarer, så oppdateres rekkeviddeoversikten minst ukentlig i det stille.

Fra og med oktober er det nå mer fokus på WLTP i oversikten i forhold til min foretrukne EPA målesyklus. Dette skyldes først og fremst at det stadig blir mer forskjell på modeller solgt i Nord-Amerika og Europa.

Nå når vinter og kaldere temperatur gir utslag på rekkevidden, er det også nyttig å ha et blikk for den praktiske rekkevidden når varmeapparat og dårligere føreforhold fører til betydelig merforbruk av energi i forhold til hva WLTP måle syklusen bygger på (WLTP=tørre veier i 23 varmegrader uten bruk av varme-/klimaanlegg).

Siste oppdatering av Google dokumentet ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0



Finnøy (Arne Johan Larsen)

#271
Det blir stadig vanskeligere for journalister som er mindre erfarne med "nerdekunnskap" om elbiler og måter rekkevidder kan oppgis på, dette vises med følgende eksempel for en velkjent Nissan Leaf 40kW som i Norge så vidt ble startet markedsført i NEDC verdi før WLTP kombinert kom for typegodkjenning.
Nå kommer Japan med sine "WLTC" resultater (ref Toyota BZ4X og Subau Solterra) og når journalister får pressemeldinger fra produsenter, eller de intervjuer importører og forhandlere så går de av og til på limpinnen og tror at "WLTC" er "WLTP", eller at "WLTP" er "WLTP"...

Eksempel på resultater fra ulike enkeltsykluser og testprosedyrer for Rekkevidder for Nissan Leaf 40kW utgave:
400km - CJ08. Den "gamle" testsyklusen i Japan
389km - WLTP By (urban). Brukes aktivt av noen aktører, bl.a. importøren RSA Bil fordi de ikke er enig i at WLTP kombinert inkluderer motorvei
378km - NEDC. Brukes i Kina nå; gamle metoden i Europa
322km - WLTC. Den nye målemetoden i Japan (bruker 3 av de minst energikrevende 4 sykluser fra WLTP; motorvei som importør RSA Bil ikke liker er droppet her ;))
270km - WLTP (kombinert). Påkrevd for typegodkjenning i EU og EØS, inkl Norge
241km - EPA. Påkrevd for typegodkjenning i USA og Canada
231km - SK-syklus. Søre-Koreansk syklus som bygger på EPA, men tar i tillegg hensyn til reduksjon ved -7grader

INGEN av disse tar hensyn til bruk av varmeapparat/klima!!


Noe videre forklaringer til hver enkelt målemetode NEDC, WLTP, WLTC og EPA ligger oppdatert i første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#272
Har lagt til informasjon om den kinesiske CLTC målemetoden i første post i tillegg til målemetodene NEDC, WLTP, WLTC og EPA:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Selvfølgelig er offisielle rekkeviddetall fra WLTP kombinert og EPA med i oversiktene for de elbilene som er - eller har vært - i salg i Norge.

De første rekkeviddetallene for Nio ET5 kommer som store oppslag "elbil med 1000km rekkevidde" før man med etterhvert leser seg til at det gjelder ihht den nye CLTC syklusen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Nye oppføringer har kommet med de siste Porsche Taycan Sport Turismo modellene + oppdateringer for Tesla Model 3 og Model Y.

Tesla forvirrer faktisk litt med WLTP opplysninger siden de nå bare opplyser den mest ugunstige felgdiameteren i offisiell opplysning. Hvis man i konfiguratoren velger en mindre felgdiameter, så fremkommer det også en ny og høyere WLTP kombinert verdi.
Tidligere var Tesla konsekvent med å bare opplyse den mest gunstige alternativet uten å indikere "tapet" ved større felgdiameter etc.
Forvirringen ligger i hvordan man bruker de oppdaterte rekkeviddeopplysningene i forhold til tidligere oppgitte verdier. Har Model 3 LR i MY22 utførelse med oppgitt 602/626km for 19"/18" felg fått noe lengre eller noe kortere rekkevidde enn MY21 utgaven med oppgitt 614km rekkevidde - dvs gjaldt 614km for 18" eller 19" felg?

Oversikt over oppgitt rekkevidde i henhold til WLTP, EPA etc samt forklaringer til hver enkelt målemetode NEDC, WLTP, WLTC og EPA ligger oppdatert i første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#274
NAF melder at det skal komme en "vinter WLTP" som skal gi bilene mer realistiske forbrukstall med å simulere 7 kuldegrader fra 2023.
https://www.motor.no/aktuelt/elbiler-far-offisiell-vinter-rekkevidde/219759

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=10643

Der er veldig bra hvis dette etterhvert fører frem, men dessverre er dette fortsatt bare et innspill og ikke et vedtak.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Veldig hyggelig å se at importøren RSA nå har begynt å bruke kun WLTP kombinert i stedet for å fokusere på WLTP Urban som gir en så overoptimistisk rekkeviddeangivelse at man til og med overgår den enn gamle NEDC syklusen.
Foreløpig er det bare den nye utgaven av Maxus e-Deliver 3 hvor man helt riktig bare oppgir WLTP kombinert verdi fra typegodkjenning, men nå er det håp at de bare bruker WLTP kombinert på hele linjen av Maxus, BYD og evt andre elbiler de kommer til å importere i framtiden.
https://maxus.no/modeller/e-deliver-3-el-varebil/

Oversikt over alle elbiler på det norske markedet med oppgitt rekkevidde i henhold til WLTP, EPA + kort innføring til målemetodene NEDC, WLTP, WLTC og EPA ligger oppdatert i første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Noen har kanskje lagt merke til at flere og flere produsenter, kanskje særlig de tyske, begynner å få et stort sprik i WLTP kombinert oppgavene avhengig hvor man skal presentere dem.

I reklamen for Mercedes-Benz  EQS 450+ oppgis det at den har en WLTP kombinert rekkevidde opptil 783km. I prislisten ser man 780km. Når NAF/Motor skal teste rekkevidde så opplyses det at rekkevidden er 710km - og det er det siste tallet NAF/Motor bruker i sine kåringer for deres målte rekkevidde mhp WLTP kombinert.

De fleste asiatiske bruker samme WLTP kombinert verdi enten det er i reklame, prisliste eller hva de opplyser til NAF/Motor.

Min konklusjon er at da må vi legge vekt på det importør/produsent oppgir til NAF/Motor må være den mest riktige verdien, og derfor er det i rekkeviddetabellen lagt til en ny kolonne for typisk WLTP komb. som skal gjenspeile de mest sannsynlige modellkonfigurasjoner importør/produsent mener er relevant i Norge.

Siste oppdatering med hele oversikten over WLTP kombinert verdi fra reklame eller typisk verdi finner man i Google dokumentet som ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

1317142119

Kunne det vært en idé å endre praktisk rekkevidde til å ikke inkludere 100% oppladet batteri (ref. illustrasjonen på første side)?

Vanlig scenario for sommerturister: man starter hjemmefra med 100% SOC, kjører til det er ca 10-20% SOC igjen. Da hurtiglader man bilen til ca 80% før man kjører videre.

Hvor langt kommer man på stint 2, 3, 4 osv?

Man skal ikke kjøre veldig langt nedover Europa, før dette blir en svært aktuell problemstilling.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#278
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 29. september 2022, klokken 09:35
Kunne det vært en idé å endre praktisk rekkevidde til å ikke inkludere 100% oppladet batteri (ref. illustrasjonen på første side)?

Vanlig scenario for sommerturister: man starter hjemmefra med 100% SOC, kjører til det er ca 10-20% SOC igjen. Da hurtiglader man bilen til ca 80% før man kjører videre.

Hvor langt kommer man på stint 2, 3, 4 osv?

Man skal ikke kjøre veldig langt nedover Europa, før dette blir en svært aktuell problemstilling.

Godt innspill!
Jeg skal endre til dette etterhvert.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 29. september 2022, klokken 09:35
Kunne det vært en idé å endre praktisk rekkevidde til å ikke inkludere 100% oppladet batteri (ref. illustrasjonen på første side)?

Vanlig scenario for sommerturister: man starter hjemmefra med 100% SOC, kjører til det er ca 10-20% SOC igjen. Da hurtiglader man bilen til ca 80% før man kjører videre.

Hvor langt kommer man på stint 2, 3, 4 osv?

Man skal ikke kjøre veldig langt nedover Europa, før dette blir en svært aktuell problemstilling.

Praktisk rekkevidde er nå endret slik at den tar høyde for at man starter å hurtiglade når man er nede på 10-20% SOC og normalt bare hurtiglader til 80%. Bruker også det samme grunnlaget til å anbefale en daglig "pendlerrekkevidde":

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har lagt til over 30 kommende modeller for 2023; røde verdier betyr at WLTP kombinert fortsatt ikke er bekreftet.

Sjekk Google dokumentet som ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

En rekke nye modeller er lagt til. Begynner å legge inn CLTC rekkvidde etterhvert; gir strengt tatt ikke mer realisme enn NEDC og WLTP urban, men siden flere og flere henviser til CLTC verdier så vil dette kunne gi et estimat etterhvert på hva man kan forvente av WLTP.

Sjekk Google dokumentet som ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Oversikten over rekkevidde på WLTP og praktisk lider under problemer med Google dokumentet som bruker for lang tid på å lagre endringer på samme måte som Lanseringskalenderen, men jeg får informasjonen til slutt.

Siste oppdatering av Google dokumentet ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0


Jan-Børre Olsen

Dette må ha vært mye jobb,wow!
Som ny eier av en Ariya Evolve+ e4orce ser jeg at tallene er noe pessimistisk :-)
Jeg fikk riktignok satt 19" på min så det hjelper nok en del men når jeg kjørte fra Tromsø til Laksefjord i Finnmark hadde jeg et forbruk på 17,3kWt/100km til Alta på tørre veier. Det er en del 90 soner og man krysser tre fjellpass(bla Kvænangsfjeller). Fra Alta til Laksefjord(ca 25mil) fikk jeg mye regn og vind og totalen havnet på 18,5kWt.
Kjørte bilen i normal modus men bare klima på førersiden.
Bilen var lastet med vinterhjulene i tillegg.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på søndag 03. september 2023, klokken 06:52Dette må ha vært mye jobb,wow!
Som ny eier av en Ariya Evolve+ e4orce ser jeg at tallene er noe pessimistisk :-)
Jeg fikk riktignok satt 19" på min så det hjelper nok en del men når jeg kjørte fra Tromsø til Laksefjord i Finnmark hadde jeg et forbruk på 17,3kWt/100km til Alta på tørre veier. Det er en del 90 soner og man krysser tre fjellpass(bla Kvænangsfjeller). Fra Alta til Laksefjord(ca 25mil) fikk jeg mye regn og vind og totalen havnet på 18,5kWt.
Kjørte bilen i normal modus men bare klima på førersiden.
Bilen var lastet med vinterhjulene i tillegg.

Beklager seint svar.
Det er med vilje at jeg satter tallene noe "pessimistisk" siden jeg mener praktisk rekkevidde skal være noe du oppnår også i dårlig vær og med minimum 5% restkapasitet. Hvis jeg kjører på ferie eller en rundtur så vil jeg heller være sikker på at jeg kommer fram med noe reserve, enn at jeg kjører bilen tom fordi jeg var overdrevet optimistisk mhp rekkevidden.

I tillegg vil batteriet lansomt tape kapasitet slik at etter noen år og/eller mange tusen km blir rekkevidden  noe kortere enn når bilen var ny.

Når du oppnår forbruk på 17,3 på en Evolve+ e4orce så er dette litegrann bedre enn forbruket du måtte hatt for at bilen kjørt tom ville nådd WLTP kombinert tallet. Det er dette utledede tallet du kan finne i kolonnen: "netto WLTP typ forbr" altså utledet forbruk basert på netto batteri dividert på offisielt rekkeviddemål (som kjent er det offisielle WLTP forbrukstallet inkludert ladetap ved å lade bilen).

Får du et faktisk forbruk lavere enn det utledede forbrukstallet, så vil du få en kjørelengde som matcher WLTP så lenge tilgjengelig batterikapasitet ikke er redusert.

(Beklager disse lange forklaringene, hvis noen kan utrykke dette enklere så tar jeg gjerne imot forbedringsinnspill).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA