Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 17.okt - 2020)  (Lest 125716 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1665
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 22.feb-2020)
« Svar #225 på: Tirsdag 03. Mars 2020, klokken 09:15 »
Tusen takk for veldig fin oversikt Finnøy (Arne Johan Larsen) :)

Jeg har et spørsmål.. Hva betyr bokstavene under kolonnen "Aktiv" i Google regnearket? Antar det betyr aktiv temperaturstyring av batteripakken, og at X betyr at bilen har aktiv temperaturstyring? Men hva betyr de andre bokstavene (U og K?)?

Hei,
Kolonnen "Aktiv" var egentlig internt notat for meg selv om en elbil var i aktivt salg (X), utgått (U) eller kommende (K) - men jeg synes det var en god en ide å kunne indikere aktiv temperaturstyring av batteripakken. Kommer tilbake med dette etterhvert ;)

Hansi

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 992
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 22.feb-2020)
« Svar #226 på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 14:31 »
Hei,

Aha, skjønner :) Ja, jeg syns det er et viktig element i elbiler nå i hvert fall, flott om du vil inkludere dette :)
Det kan virke som noen produsenter har en tendens til å levere biler med større batteripakker, men med dårlig temperaturregulering slik at ladefarten blir dårlig og langturer tar lang tid. Bjørn Nylands 1000 KM challenge syns jeg er en veldig god indikator på dette. Her er en tråd hvor man har sett litt på hvilke biler som har aktiv batterikjøling/varming: https://elbilforum.no/index.php?topic=45140.0
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1665
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 22.feb-2020)
« Svar #227 på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 17:52 »
Hei,

Aha, skjønner :) Ja, jeg syns det er et viktig element i elbiler nå i hvert fall, flott om du vil inkludere dette :)
..
. Her er en tråd hvor man har sett litt på hvilke biler som har aktiv batterikjøling/varming: https://elbilforum.no/index.php?topic=45140.0
Da skal jeg få dette inkludert etterhvert + takk for link :+1:

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1465
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 05.april-2020)
« Svar #228 på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 18:02 »
Fin rekkeviddetest test publisert nå i Motor.no med oversikt over mange spennende elbiler.

Det var live stream tidligere.

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/?fbclid=IwAR1ue1AuTcw-fNUH_OkVWFYRH6cMQi3QLR1wFjw5_UAtID-ob62UPyakuSM

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12285
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 05.april-2020)
« Svar #229 på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 18:30 »
Det er fortsatt livestream. Testen er ikke ferdig. Og tråden finner du her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=51981.msg901848#msg901848
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1689
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 05.april-2020)
« Svar #230 på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 18:31 »
Fin rekkeviddetest test publisert nå i Motor.no med oversikt over mange spennende elbiler.

Det var live stream tidligere.

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/?fbclid=IwAR1ue1AuTcw-fNUH_OkVWFYRH6cMQi3QLR1wFjw5_UAtID-ob62UPyakuSM
''

Pågår ennå. Fremdeles "kamp" om seieren. Tesla vinner nok her, kun truet av Kona og kanskje også Xpeng. Og denne gangen kommer nok E-Niro over kneika, så da blir det spennende å se om resultatene blir jevnere mellom den og Kona.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1665
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 05.april-2020)
« Svar #231 på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 00:07 »
Noterer meg at I-Pace, EQC, begge e-tron og e-Golf (+ forsåvidt Zoe) modellene bruker WLTP verdier som er lavere enn max verdier for kombinert forbruk enn de normalt opplyser med i sine annonser.

Veldig bra at de har opplyst om "reelt" WLTP kombinert forbruk slik modellene er utrustet for testen, men dette burde være lettere å finne for forbrukere. Testen sier lite om dekk, felg og annen utrustning som reduserer rekkevidde, men jeg hadde håpet på at dette var lettere å finne for enn potensiell kjøper. For de øvrige modellene er oppgitt WLTP rekkevidde det samme som man normalt annonserer med.

Jeg håper nye kjøpere ikke ser blindt på denne testen og tror at det er slik rekkevidde de oppnår i hverdagen; "praktisk" rekkevidde som de fleste må regne når de kjøper bil er hvilken rekkevidde de kan en regne med i hverdagen (også når det regner og varmeapparat/klima må brukes mer aktivt) og man ikke bør kjøre til batteriet er tomt. 5-10% restkapasitet er godt for batteriet og i mine øyne den ideelle rekkevidden å oppgi for hverdagen. Her er Porsche med Taycan et eksempel til etterfølgelse med sin EPA rekkevidde som gjør at eieren blir storfornøyd hver dag de klarer bedre rekkevidder enn det produsenten har valgt å presentere.

Samtidig er det også bra å kunne tøye grensene litt og kjøre bilene tomme som i denne testen for den ultimate sammenlikning 100%->0, men jeg håper at "hverdagsbrukeren"trekker fra minst 10% fra denne testen og har i mente at det er den praktiske max rekkevidden på en godværsdag om sommeren uten å trenge bilberging:)


knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 10.juni-2020)
« Svar #232 på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 12:33 »
Noterer meg at I-Pace, EQC, begge e-tron og e-Golf (+ forsåvidt Zoe) modellene bruker WLTP verdier som er lavere enn max verdier for kombinert forbruk enn de normalt opplyser med i sine annonser.

Veldig bra at de har opplyst om "reelt" WLTP kombinert forbruk slik modellene er utrustet for testen, men dette burde være lettere å finne for forbrukere. Testen sier lite om dekk, felg og annen utrustning som reduserer rekkevidde, men jeg hadde håpet på at dette var lettere å finne for enn potensiell kjøper. For de øvrige modellene er oppgitt WLTP rekkevidde det samme som man normalt annonserer med.

Jeg håper nye kjøpere ikke ser blindt på denne testen og tror at det er slik rekkevidde de oppnår i hverdagen; "praktisk" rekkevidde som de fleste må regne når de kjøper bil er hvilken rekkevidde de kan en regne med i hverdagen (også når det regner og varmeapparat/klima må brukes mer aktivt) og man ikke bør kjøre til batteriet er tomt. 5-10% restkapasitet er godt for batteriet og i mine øyne den ideelle rekkevidden å oppgi for hverdagen. Her er Porsche med Taycan et eksempel til etterfølgelse med sin EPA rekkevidde som gjør at eieren blir storfornøyd hver dag de klarer bedre rekkevidder enn det produsenten har valgt å presentere.

Samtidig er det også bra å kunne tøye grensene litt og kjøre bilene tomme som i denne testen for den ultimate sammenlikning 100%->0, men jeg håper at "hverdagsbrukeren"trekker fra minst 10% fra denne testen og har i mente at det er den praktiske max rekkevidden på en godværsdag om sommeren uten å trenge bilberging:)
Godt oppsummert

Denne posten burde du legge i den andre tråden om denne testen (som var før ute og har flere debattanter )

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1665
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 10.juni-2020)
« Svar #233 på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 14:23 »
Godt oppsummert

Denne posten burde du legge i den andre tråden om denne testen (som var før ute og har flere debattanter )
Takk for tipset :+1:
« Siste redigering: Tirsdag 28. Juli 2020, klokken 09:30 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1665
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 27.juli-2020)
« Svar #234 på: Tirsdag 28. Juli 2020, klokken 09:43 »
Da er nye oppdateringer av WLTP og EPA på plass.
Tidligere var dette separate tabeller, men har nå samlet disse i samme oversikt.

Har også tatt med noe informasjon om aktiv batterikjøling/varming + varmepumpe i Google arket, men ikke fullt så detaljert som origiginalposten om dette.
...
 Ja, jeg syns det er et viktig element i elbiler nå i hvert fall, flott om du vil inkludere dette :)
..
. Her er en tråd hvor man har sett litt på hvilke biler som har aktiv batterikjøling/varming: https://elbilforum.no/index.php?topic=45140.0


Dere finner oppdaterte WLTP og EPA tall for kombinert rekkevidde her:
- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

Bolfus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 140
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 27.juli-2020)
« Svar #235 på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 08:30 »
Veldig godt jobba - dette er en kjemperessurs for alle oss som enten skal kjøpe eller gir råd til andre som skal kjøpe. Jeg er i den siste kategorien med jevne mellomrom, og da er det gull å ha en sånn oversikt!

Eneste jeg kunne tenke meg å legge til nå, måtte være hengerfeste (ja/nei evt. kg), ettersom det nå begynner å bli endel modeller som tilbyr dette -dog med sterkt varierende kapasitet. Dette er jo noe vi vet at folk er svært opptatt av når de velger bil.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1665
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 27.juli-2020)
« Svar #236 på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 10:09 »
Veldig godt jobba - dette er en kjemperessurs for alle oss som enten skal kjøpe eller gir råd til andre som skal kjøpe. Jeg er i den siste kategorien med jevne mellomrom, og da er det gull å ha en sånn oversikt!

Eneste jeg kunne tenke meg å legge til nå, måtte være hengerfeste (ja/nei evt. kg), ettersom det nå begynner å bli endel modeller som tilbyr dette -dog med sterkt varierende kapasitet. Dette er jo noe vi vet at folk er svært opptatt av når de velger bil.

Takk for tilbakemelding!
Hengerfeste med vekter (der de er kjent) ligger i lanseringskalenderen (via Google dokumentet) som faktisk ikke bare er biler som kommer, men i bunn er også en oversikt over andre elbiler som allerede er på markedet.

Har lagt med et utdrag om hva du kan finne på vedlagte bilde.

Lanseringskalenderen for elbil finner du her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
« Siste redigering: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 16:06 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1665
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 15.sept - 2020)
« Svar #237 på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 08:26 »
Da er oppdateringer for Ford Mustang Mach-e med og EPA og WLTP verdier lagt til i oversikten; har blitt opdateringer her når produksjon nå starter for fullt. (Oppdateringen av motoreffekt og ytelser ligger i Lanseringskalender for elbil i Norge).
Andre oppdateringer av WLTP og EPA for alle elbiler som er relevant for Norge er selvfølgelig også på plass, inkl informasjon om aktiv batterikjøling/varming + varmepumpe i Google arket som ligger i første post.

Dere finner oppdaterte WLTP og EPA tall for kombinert rekkevidde her:
Link: Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.
« Siste redigering: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 10:31 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1671
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 15.sept - 2020)
« Svar #238 på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 08:56 »
Denne oversikten har gått meg hus forbi - må si jeg er mektig imponert over oversikten.
Litt mangelfullt med informasjon om anbefalt daglig maks lading på bilene - men at kolonnen er med er jo gull

Alle som kjøper elbil bør sjekke denne

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1665
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 7.okt - 2020)
« Svar #239 på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 16:54 »
Denne oversikten har gått meg hus forbi - må si jeg er mektig imponert over oversikten.
Litt mangelfullt med informasjon om anbefalt daglig maks lading på bilene - men at kolonnen er med er jo gull

Alle som kjøper elbil bør sjekke denne

Takker og bukker :+1:

Kolonnen med "anbefalt daglig maks lading på bilene" er etter beste evne innhentet for de modellene hvor produsenten har oppgitt en ladegrense for "daglig" lading. Formålet med en slik anbefalt ladegrense er å ta vare på batteriet for å redusere tidlig degradering av batterikapasitet.
Dette er typisk for elbiler som har en veldig liten buffer på bruttokapasitet og gir mulighet for å ha større netto kapasitet tilgjengelig på langtur.   
Noen produsenter har en stor buffer av bruttokapasitet utilgjengelig og "trenger" ingen anbefalt ladegrense for "daglig" lading (men gir heller ingen mulighet for å utnytte mer av kapasiteten på langtur).

___
Ellers noterer jeg meg at RSA fortsatt ikke har rettet opp WLTP kombinert syklus i sin markedsføring/tekniske data på sine Maxus elbiler, men opplyser fortsatt bare rekkeviddetall fra den villedende WLTP urban syklusen (som lett tolkes som kombinert syklus for en potensiell kjøper); dette på tross av mange henvendelser til RSA fra flere hold.