Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MAS å lade overalt, kabler og skitt og fandens oldemor!

Startet av geear, fredag 27. januar 2017, klokken 11:51

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: nofuelno på lørdag 04. februar 2017, klokken 01:04
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 19:13
Sitat fra: nofuelno på fredag 03. februar 2017, klokken 18:54
Chargeamp har sluttet å produsere SPARK, men de har kommet med RAY som også har myk kabel og en minimalistisk klump på kabelen.


&@&@&&&&Xxxxx
Du må ikke irritere deg over at Chargeamps har gjort store teknologiske fremskitt
samt forholder seg til de nye forskiiftene.
Chargeamps RAY finnes selvfølgelig med Type 2 plugg også:
Ikke bittelitt engang ???

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit


nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

cra

Sitat fra: nr1rayner på søndag 12. februar 2017, klokken 14:32
Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. februar 2017, klokken 13:21
Ca 25 tusen for 16 amp lader .....
Point being...?

Det koster vesentlig mer enn det smaker. 25 laken spart på å ikke kjøpe en slik løsning må da være god timebetaling for å styre litt med kabelen. Evt. bare kjøpe en ekstra kabel (eller helst fastmontert ladestasjon) og bruke ~5 sekunder på å koble fra/til og enda ha råd til ny vaskemaskin for å vaske skitten av klærne. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


elektro

Enig med trådstarter, offentlige Type2 ladere bruker jeg aldri lenger. Gidder ikke lade på jobb heller, bare for å spare et par tiere. Lar plassene stå ledige til de som trenger dem. Hjemme, der kabelen henger klar, pent kveilet opp, og det tar 5 sekunder å koble den til, er det i imidlertid null stress. Der nyter jeg å koble til, og at jeg slipper å fylle bensin/diesel.

Med nyere elbiler med god rekkevidde, trenger man jo ikke gjøre det hver dag heller.. Si du har 300 km. realistisk rekkevidde og kjører 15.000 km/år ikke medregnet hurtiglading, så må du koble til i snitt to ganger per uke og lade 50% hver gang.

I USA ser det ut som de fleste offentlige stolper har fast kabel. Det hadde hjulpet mye, selv om de naturligvis koster mer og krever mer vedlikehold.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

SitatI USA ser det ut som de fleste offentlige stolper har fast kabel. Det hadde hjulpet mye, selv om de naturligvis koster mer og krever mer vedlikehold.
Fast kabel ja....

Svein_H

#53
Hvorfor vekke til live en tråd som har vært død i over 6 år?
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD

eisa01

Spørsmålet er vel heller hvorfor dette er en sticky, og hvorfor det er så utrolig mange stickyer generelt på forumet

Nomade

Sitat fra: eivhelle på fredag 27. januar 2017, klokken 14:05Induktiv lading er vel svaret her. Og om 5 år tipper jeg det er en standard som er bygget inn de bilene som kommer da. Inntil videre får vi klare oss med kabel.

Har gått snart sju år siden din spådom nå  ;) Ser ut som det går noen år til...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Nomade på torsdag 14. desember 2023, klokken 15:23
Sitat fra: eivhelle på fredag 27. januar 2017, klokken 14:05Induktiv lading er vel svaret her. Og om 5 år tipper jeg det er en standard som er bygget inn de bilene som kommer da. Inntil videre får vi klare oss med kabel.

Har gått snart sju år siden din spådom nå  ;) Ser ut som det går noen år til...

Verden valgte i stedet kabler som var festet til hurtigladere / ladere. Så Problem Solved 😀
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. januar 2024, klokken 06:12
Sitat fra: Nomade på torsdag 14. desember 2023, klokken 15:23
Sitat fra: eivhelle på fredag 27. januar 2017, klokken 14:05Induktiv lading er vel svaret her. Og om 5 år tipper jeg det er en standard som er bygget inn de bilene som kommer da. Inntil videre får vi klare oss med kabel.

Har gått snart sju år siden din spådom nå  ;) Ser ut som det går noen år til...

Verden valgte i stedet kabler som var festet til hurtigladere / ladere. Så Problem Solved 😀
Tesla har kjøpt seg inni/kjøpt opp et selskap som driver med trådløs lading av elbiler, og sier de vil begynne å lever dette. Dersom de nå begynner å selge dette fra sin webshop, så tas det sannsynligvis et godt steg fremover i introduksjonen, og andre merker vil raskt følge etter.

For endel velstående og gadget-elskende, så vil jo det å kynne vise dette frem for andre, være gull verdt egentlig for alle sammen. Bare å håpe at de legger til rette for lynlading i samme utstyret, så man kan utnytte dette etterhvert som dette introduseres på ladestasjoner.

https://electrek.co/2023/12/18/tesla-confirms-wireless-inductive-electric-car-home-charger/

Personlig synes jeg ikke ladestolper er visuelt pent i landskapet, og det vil og være en gevinst i å få utstyret mer beskyttet fra ytre påvirkning, enten ddet er sabotasje/kobbertyveri (ref saken fra Sverige i sommer med avklipte ladekabler) eller påkjørsel (ref. saken om den splitter nye PS2'en som stod til lading og ble påkjørt av lastebil på glatta).

Så kommer og de mindre klare fordelene som ikke lengre spørsmål om NACS, CCS1/CCS2 eller ChaDeMo eller andre lands varianter, så lenge vi får noe som ligner på QI-standard. Ikke lengre slengende kabler man snubler i og griser til klærne med, eller som ikke virker pga vann/snø, rust, skadd kontakt eller rett og slett om ladekabelen rekker frem.

Så tenker jeg at lynladerstasjoner med trådløs lading lettere kan sette opp flere ladeplater i bakken, og dynamisk styre ladestrøm til de ladende bilene etter hvor mye de for øyeblikket klarer å ta mot. Slipper at en parkert bil foran en lader hindrer andre i å utnytte ladestrømmen, fordi den bare fordeles til andre ladeplater. Da vil både icing og det å ikke flytte bilen umiddelbart etter at ladingen er over, være like kritisk.

Det vil nok fremdeles være noen år til vi er der, men det starter altså med at både flåter hos storforbrukere av kjøretøy installerer dette hos seg, og at flere med både firmabil og privat bil velger slikt ekstrautstyr. Når mange nok har det, kommer også ønsket/kravet om slike ladeplater både på offentlige og mer privateide parkeringsanlegg, og så også til ladestasjonene.

Kanskje vil det og være lettere å overbevise flere steder og etablissementer til å installere disse "usynlige" (sees bare på gatemaling/skilting) laderne på parkeringsplassene sine, fremfor å motere opp en haug med bokser, som virker negative på de som ikke har ladbar bil ennå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA