Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Rekkevidde + WLTP og EPA oversikt, inkl aktiv batterikjøling mm. (juni 2021)  (Lest 141205 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1803
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Etter hvert som WLTP og EPA tallene for kombinert syklus kommer inn og blir publisert vil de bli inkludert i denne posten etterhvert.
[en: WLTP and EPA range for BEV's sold in Norway will be updated in this overview as soon as they are published.]

Siste og mest oppdatert oversikt ligger i dette Google dokumentet som også inkluderer kolonner for aktiv batterikjøling/-varme (TMS-C/TMS-W) + evt varmepumpe:
Alfabetisk realistisk + EPA + WLTP oversikt

En rangering etter min definisjon av praktisk, realistisk rekkevidde ligger her:
Rangert etter praktisk rekkevidde

På elbiler er det i hovedsak 3 ulike målesykluser som har vært i bruk.
- NEDC (New Europen Driving Cycle) målemetoden kom i 1992 i Europa, men var håpløst urealistisk både for elbiler og for måling av utslipp fra fossilbiler. NEDC brukes fortsatt i Kina.
- WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) ble introdusert i Europa i 2017, og ble pålagt brukt i typegodkjenning for alle nye modeller etter 1. september 2018. Hovedmålsettingen var å ha en mer realistisk metode enn NEDC for å måle utslipp og forbruk fra fossilbiler. WLTP testprosedyren for Europa trenger nødvendigvis ikke være den samme når regioner utenfor Europa tar i bruk sin "versjon" av WLTP siden man kan ha en annen sammensetning av delsyklusene, varighet og temperatur m.m.
- EPA (fra den amerikanske Environmental Protection Agency) ble introdusert sin nåværende form i 2008 for å måle utslipp og forbruk fra fossilbiler samt en tilpasset, dedikert test av elbiler. EPA regnes for å være mer krevende og enda mer realistisk enn WLTP både for fossilbiler og elbiler. I Sør Korea bruker man en egen variant av EPA som også omfatter en egen kuldesyklus.
- Ingen av målemetodene involverer bruk av varme-/klimaanlegg i obligatorisk testing slik at innvirkning av f.eks. varmepumpe ikke vil gi noen effekt i utgangspunktet. EPA (og Sør Kora varianten) åpner opp for bruk av tilleggssykluser som involverer varmeapparat (-7 grader) og klimaanlegg (35 grader) slik at effekt fra f.eks. varmepumpe får en innvirkning.

Det er WLTP kombinert rekkevidde fra typegodkjenning i Europa som produsentene/importørene/forhandlerne er pålagt å opplyse, men observerer at noen importører som RSA (Maxus, BYD) dessverre bare presenterer delresultater fra WLTP urban syklus i sin markedsføring. Dette er esktra ille når man ser at til og med gamle NEDC rekkevidden normalt viser lavere rekkevidde enn WLTP urban syklus.
I følge EU direktiv 1999/94/EC med tillegg fra EU kommisjonen av 31.5.2017 skal WLTP resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert syklus) alltid opplyses, men man kan også presentere resultater fra delsykluser i tillegg.

Elbiler bruker mindre energi på urban syklus enn testsyklusen for landeveiskjøring, men det er det kombinerte resultatet som skal brukes for sammenlikning. I virkeligheten vil en bil som stort sett kjører i bystrøk også bruke klimaanlegg for å varme/kjøle bilen, man står en del på tomgang i kø osv. (Husk at WLTP ikke tar med forbruk av varme-/klimaanlegg i sine målesykluser som kan bety et tillegg i energitrekk fra batteriet på ytterligere 30-35% i bykjøring og 10-15% på landevei)
WLTP testen er egentlig laget for å finne forbruk/utslipp fra fossilbiler og er i liten grad tilpasset elbiler (eller hybrider). Man kjører bare 4 testsykluser som til sammen utgjør 23,25km i 23 grader med en gjennomsnittsfart på 46,6 km/t. Det kombinerte WLTP testresultatet blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den fra fulladet til den ikke lengre har energi nok til å fortsette testen.

Erfaringer etterhvert med WLTP er at det ofte er en grei indikasjon på tørt sommerføre og flat vei, men fortsatt gir EPA  syklusen fra Nord Amerika et enda bedre og mer realistisk bilde - ikke minst fordi EPA målesyklusen har  egne krav for elbiler. Elbilen lades til 100%, står fulladet over natten og kjører EPA bysyklus kontinuerlig inntil bilen ikke lengre har energi igjen til å fortsette syklusen. Deretter lades bilen til 100%, står fulladet over natten og kjører EPA landeveissyklus kontinuerlig inntil inntil bilen ikke lengre har energi igjen til å fortsette syklusen (unntak er Tesla som beregner EPA til batteriet er tomt, selv om den ikke har nok energi på sluttfasen for å opprettholde farten  til syklusen. Dette medfører at Tesla oppgir noe høyere EPA beregning enn konkurrentene). Snittet av disse to testene er det som normalt utgjør det offisielle EPA testresultatet. Produsentene kan kjøre flere tester f.eks. med klima på og/eller kuldetest for å finjustere resultatet - eller produsenten kan velge å nedjustere verdiene for å være på den sikre siden slik f.eks, Ford, Audi og Porsche har valgt.

Har satt sammen noen kolonner som følger:
«PR rekkevidde» betyr Praktisk Realistisk rekkevidde - max praktisk rekkevidde der man følger annen trafikk på en dag med nedbør og motvind og fortsatt ikke har kjørt den tom
«EPA» og «WLTP komb.» er den de offisielle rekkeviddetallene fra kombinert testsyklus for typegodkjenning ihht til EPA i Nord Amerika og WLTP i Europa
«Pendling sommer» er utledet av rekkevidde ihht daglig max lading hvis angitt av produsent, en reduksjonsfaktor   og det faktum at det er skadelig for bilen (og trafikkfarlig) å kjøre batteripakken helt tom.
«Pendling vinter» er utledet av pendlerrekkevidde med reduksjon pga høyere energiforbruk, lavere effektivitet og det faktum at batteriet gradvis reduseres. Det er denne rekkevidden som gir best pekepinn på om elbilen har nødvendig rekkevidde til daglig pendling året rundt selv om den er brukt.
«vinter» er basert på "mild vinter" fra -5 til +5. I kaldere vær vil rekkevidden ytterligere forringes.

Utdrag av sortert praktisk rekkevidde (skroll ned på høyre side i tabellen for full oversikt)
Kode: [Velg]
år   Merke    Modell                      praktisk/realistisk   EPA     WLTP komb.     pendling       Kommentar
                                            sommer   vinter             TEH   TEL    sommer  vinter               
________________________________________________________________________________________________________________________
2021 Mercedes EQS 450+                  RWD  580     490                     770     579     468      ubekreftet EPA og WLTP
2021 Tesla    Model S LR MY21           AWD  580     460       663           670     519     397      ubekreftet EPA og WLTP
2021 Mercedes EQS 580 4Matic            AWD  525     445                     700     526     425      ubekreftet EPA og WLTP
2021 Tesla    Model S Plaid             AWD  525     435       628           650     469     379      ubekreftet EPA og WLTP
2021 Tesla    Model X LR MY21           AWD  525     415       580           575     468     358      ubekreftet EPA og WLTP
2020 Tesla    Model 3 LR AWD MY21       AWD  500     395       568           580     446     341     
2021 Ford     Mustang Mach-e ER (99)    RWD  480     385       483           610     465     356     
2021 Tesla    Model Y LR                AWD  475     375       525           505     424     324      ubekreftet WLTP
2021 Tesla    Model X Plaid MY21        AWD  470     390       547           540     418     338      ubekreftet EPA og WLTP
2021 VW       ID.3 Pro S (77)           RWD  455     345                     550     333     244     
2021 Audi     Q4 e-tron 40 sportb.      RWD  450     330               512   520     330     234     
2021 Audi     Q4 e-tron 40              RWD  440     325               504   511     325     231     
2021 Kia      EV6, LR (77)              RWD  435     360               480   510     411     322     
2020 Tesla    Model 3 Perf. MY21        AWD  435     360       507           567     389     314     
2021 Ford     Mustang Mach-e ER(99)     AWD  430     345       435           540     416     319     
2021 ŠKODA    Enyaq iV 80 (SUV)         RWD  430     330       405     510   528     318     232      utledet EPA
2022 Nissan   Ariya 87                  FWD  425     360       483           500     336     272      Foreløpig EPA og WLTP
2021 Audi     e-Tron GT (93)            AWD  420     305               479   483     418     298     
2021 Audi     Q4 e-tron 50 sportb.quat. AWD  420     305               473   497     308     217     
2021 VW       ID.4 Pro (77)             RWD  420     320       402     485   522     310     225     
2021 Audi     Q4 e-tron 50 quattro      AWD  415     305               473   488     306     217     
2021 Kia      EV6 GT-Line, LR (77)      AWD  415     345       440     460   490     395     310     
2021 Tesla    Model Y Perf.             AWD  415     350       488           480     373     301      ubekreftet WLTP
2021 Hyundai  Ioniq 5, LR (73)          RWD  410     335       430     450   480     386     303      SK-verdi for EPA
2020 Hyundai  Kona elect. (64) MY20     FWD  405     330       415     449   484     383     298     
2021 Polestar 2, LR Single motor (78)   FWD  400     315               515   540     293     225     
2021 BMW      iX3 (74)                  RWD  395     310               450   459     374     280     
2021 Hyundai  Ioniq 5 LR (73)         e-AWD  390     320       410     430   460     369     290      utledet EPA
2022 Nissan   Ariya e-4orce 87          AWD  385     325       435           460     305     246      Foreløpig EPA og WLTP
2018 Jaguar   I-Pace EV (90)            AWD  375     300       377     407   470     355     270     
2019 Kia      e-Niro (64)               FWD  375     315       385           455     354     286     
2019 Kia      e-Soul (64)               FWD  375     320       391           452     357     288     
2021 Porsche  Taycan Plus (93)          RWD  375     260       362     407   484     354     238      Foreløpig EPA
2021 Tesla    Model 3 SR Plus (LFP)     RWD  375     255       423           448     356     242      ubekreftet WLTP
2021 Audi     RS e-Tron GT (93)         AWD  370     275                     465     368     268     
2021 Polestar 2, LR Dual motor (78)     AWD  370     280       375     450   480     273     198     
2021 Porsche  Taycan 4S Plus (93)       AWD  365     255       365     389   464     345     234     
2021 Ford     Mustang Mach-e SR(76)     RWD  360     290       370           440     348     267     
2021 Porsche  Taycan Cross Tur.4        AWD  360     255               389   456     342     234     
2021 Porsche  Taycan Cross Tur.4S       AWD  360     255               388   452     340     232     
2021 Porsche  Taycan Cross Tur.Turbo    AWD  360     255               395   452     342     235     
2021 Mercedes EQA 250                   FWD  355     290               398   419     354     275     
2020 Audi     e-tron 55 sportback       AWD  355     285       351     397   436     354     272     
2022 ŠKODA    Enyaq iV 80X (SUV)        AWD  355     285       355           460     262     201      utledet EPA
2022 ŠKODA    Enyaq iV vRS (SUV)        AWD  355     285       355           460     262     201      utledet EPA
2020 Audi     e-tron 55 SUV (95)        AWD  350     285       357     389   428     351     271     
2020 VW       ID.3 Pro (58)             RWD  350     270               420   426     259     190     
__________________________________________________________________________________________________________________________
år   Merke    Modell                   praktisk/relistisk   EPA     WLTP komb.     pendling        Kommentar
                                        sommer   vinter             TEH   TEL    sommer  vinter               
__________________________________________________________________________________________________________________________



Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.
Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. større felgdiameter, høyere ytelse og høyere vekt pga inkludert utstyr).
WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes.

Merknad vedr oppgitt forbruk fra WLTP og EPA: Begge disse målemetodene inkluderer ladetap under tilførsel av energi under lading og ikke bare selve energiforbruket.
Eksempel: man har kjørt 100km og forbrukt 14 kWh. Når man lader bilen trekker man kanskje 15kWh hvorav 1kWh går tapt i varmgang og netto tilført batteriet er 14 kWh. WLTP forbruket skal da regnes som 15kWh/100km selv om bilen netto bare brukte 14kWh på kjøreturen.

________________________________________________________________________
  • "Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) + tekniske data for nesten alle elbiler.
  • Pris i Norge vs Nederland; gir en indikasjon på forholdet mellom norsk pris og pris i Nederland
« Siste redigering: Lørdag 19. Juni 2021, klokken 15:01 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1803
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #1 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:39 »
Dessverre var NEDC rekkeviddemål det som ble brukt mest i Norge for sammenlikning av elbiler og det som er veldig synd er at mange tror på disse tallene; at det er rekkevidder som er oppnåelig i det daglige under normal bruk.
Få biler er i nærheten av NEDC rekkevidde; dette er en konkurranse om hvem som klare å jukse mest for å oppnå et teoretisk testresultat. Ihht til denne "testen" trenger bilen aldri å ha vært utenfor et laboratorium, speil kan fjernes, karosseriskjøter kan teipes og dekk/felg kombinasjoner man ikke ser på noen produksjonsbiler kan benyttes.

For biler med ny typegodkjenning fra september 2018 er produsentene pålagt å presentere WLTP tall fra kombinert syklus.

Her er litt info om WLTP vs NEDC: http://wltpfacts.eu/what-is-wltp-how-will-it-work/

https://www.youtube.com/watch?v=JOHgW6otDnc
Her er litt info om EPA: https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75, https://www.fueleconomy.gov/feg/fe_test_schedules.shtml
« Siste redigering: Mandag 24. Mai 2021, klokken 20:47 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1803
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #2 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:42 »
Samleoversikt over rekkevidde og produsentens oppgitte forbruk som er tilgjengelig for EPA/WLTP/NEDC fra kombinert kjøresyklus. (skroll ned på høyre side i tabellen for full oversikt)


Erstattet av Google dokumentet linket fra post 1
« Siste redigering: Mandag 24. Mai 2021, klokken 20:47 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #3 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:42 »
Høres ut som en nyttig og fin tabell, desverre ser den helt forferdelig ut i Tapatalk som jeg bruker.

Har du en link til et format som hadde vært bedre for mobil?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1803
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #4 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:46 »
Høres ut som en nyttig og fin tabell, desverre ser den helt forferdelig ut i Tapatalk som jeg bruker.

Har du en link til et format som hadde vært bedre for mobil?
Sleit lenge for å få til BBC kode på PC'en; må kanskje bli link til regneark i skyen et sted?

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #5 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:48 »
Hvis  det er lettvint hadde det vært fint.
Hvis ikke går det ann å tyde seg frem

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1803
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #6 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 00:01 »

elekTrond

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1020
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #7 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 00:43 »
Hvis  det er lettvint hadde det vært fint.
Hvis ikke går det ann å tyde seg frem
Fungerer denne?
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml
Den funker på PCen min iaffall.  :+1: Hva hvis du hiver på #code taggen? Kanskje du da kan blidgjøre tapas-stalkern?  :P Sjøl ikke på tredje forsøk fikk jeg til noe med den vriompeisen av en tabell du har snekret sammen, men du kan ta en titt under her for et synsinntrykk: (priserDekkVinterPiggfriNordiskeNordendekk145-165-175-185R15_2016-10-21)

Eksempel på (mis)bruk av #code-taggen - fra URLen over:
Kode: [Velg]
"Nordendekk" fra Byttdekk.com       Rullemotstand / Våtgrep / Støy (dB) / Pris m/mva&frakt
Merke       Modell                  145/65R15       165/60R15       175/55R15       185/55R15
Bridgestone Blizzak WS70            -               -               -               -
Bridgestone Blizzak WS80¹⁾          -               -               -               G/F/71/0797,-
Continental Conti Viking Contact 6  E/F/71/746,-    E/F/71/821,-    C/F/71/929,-    E/F/71/1079,-
Falken      ESPIA EP-Z2             -               -               -               -
Federal     Himalaya Iceo           -               -               -               -
Goodyear    UltraGrip 9             -               -               -               E/B/68/925,-
Hankook     Winter iCept RS W442    -               -               -               E/C/71/720,-
Hankook     Winter i*cept IZ W606   -               -               -               E/F/71/868,-
Hankook     i Cept iZ 2 W616(XL86T) -               -               -               E/F/71/782,-
Kumho       KW31 Izen               -               -               -               E/F/72/660,-
Maxxis      Arctictrekker SP-02     -               -               -               -
Michelin    X-ICE Xi3               -               -               -               C/F/71/1108,-
Nankang     Ice Activa Ice-1        -               -               -               -
Nokian      Hakkapeliitta R2        -               C/F/71/867,-    -               C/F/72/1033,-
Nokian      Nordman RS2             -               -               -               -
Toyo        Observe GSi-5           -               -               -               -
Det blir litt vertikal scrolling, men prøv gjerne - så får vi erfart hvordan ulike surfedingser takler vide og lange tabeller ... :police:
'13 Mjau

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1803
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #9 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 09:20 »
Prøver med et bilde på "kr pr EPA km tabell" tilsvarende som Side 3 gjorde sortert på NEDC verdier.
Dette er grunnpriser uten ekstrautstyr.
Oppdatert 15.09.2017 - lagt til ny Leaf + nye Tesla priser

« Siste redigering: Lørdag 16. ſeptember 2017, klokken 00:26 av Finnøy »

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 995
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #10 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 10:22 »
"Pendlertallene" ser ut til å stemme greit for Zoe R240, som er den eneste jeg har erfaring med i daglig bruk. Med det mener jeg at hhv. 15 mil (sommer) og 12 mil (vinter) pendleavstand omtrent er grenseverdiene for å kjøre som "vanlig" og uten å måtte ty til Eco.

Kolonneoverskriften "turrekkevidde" tror jeg kan være litt misvisende. Jeg forbinder "tur" med at man har tid til å kjøre i Eco-modus, gjerne på småveier med lavere fartsgrense, og da vil mange kunne oppleve mye bedre rekkevidde enn det som er oppgitt her.
2017 Ford Focus Electric Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #11 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 10:55 »
Veldig bra Finnøy

Illustrerer hvor misvisende NEDC er i forhold til forskjellige produsenter.

Du burde poste den lista som kommentar på side 3 saken.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1803
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #12 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 12:24 »
"Pendlertallene" ser ut til å stemme greit for Zoe R240, som er den eneste jeg har erfaring med i daglig bruk. Med det mener jeg at hhv. 15 mil (sommer) og 12 mil (vinter) pendleavstand omtrent er grenseverdiene for å kjøre som "vanlig" og uten å måtte ty til Eco.

Kolonneoverskriften "turrekkevidde" tror jeg kan være litt misvisende. Jeg forbinder "tur" med at man har tid til å kjøre i Eco-modus, gjerne på småveier med lavere fartsgrense, og da vil mange kunne oppleve mye bedre rekkevidde enn det som er oppgitt her.

Usikker på hva man kaller dyret; kanskje bare rekkevidde? Max rekkevidde er like misvisende, bruk av tur var for å markere at de bilene som har nedsatt max lading i det daglige normalt stiller om til full kapasitet (100%) før de skal på tur :)

Forøvrig har jeg selv prøvd i daglig pendling, sommer og vinter; I-MIEV, Leaf 1gen/-24/-30, Soul, Evalia, MB, TMS S85/S85D/S90D, Zoe 210, eGolf og i3 (60Ah) og mener tabellen er i nærheten av min opplevelse (dvs: I-MIEV, Leaf 1gen/-24 og Evalia måtte kjøres på sparebluss om vinteren for å klare min daglige pendlerrute)
« Siste redigering: Fredag 11. August 2017, klokken 08:21 av Finnøy »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1803
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #13 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 13:54 »
Sitat fra: elekTrond link=topic=34844.msg599893#msg599893
...Den funker på PCen min iaffall.  :+1: Hva hvis du hiver på [b
#code[/b] taggen? Kanskje du da kan blidgjøre tapas-stalkern?  :P ...

Tusen takk for tips! Skal prøve meg frem her :-)
« Siste redigering: Torsdag 10. August 2017, klokken 16:38 av Finnøy »

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3135
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #14 på: Onsdag 06. ſeptember 2017, klokken 05:53 »
WLTP-tall ute for BMW i3s, og i samme runde er det også sluppet WLTP for i3 94Ah.

i3 94Ah: 235 - 255 km (avhengig av dekkdimensjon)
i3s 94Ah: 235 - 245 km
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55