Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Tellus

I og med at bilene ikke kjørte samme løype så er sammenligningen ikke verdt all verden.

Når man først går til skrittet med å lage en slik test kunne man som et minimum forsøkt å gjøre testen mest mulig sammenlignbar. Man kunne f.eks. valgt en rundtur på kanskje 30 km og kjørt denne rundt og rundt inntil batteriet var tomt.

Deretter burde man ha målt antall kwh under lading til 100% igjen. Tapet under lading antas være omlag identisk for alle biler. I stedet ser det ut som om man har benyttet noen mer eller mindre offisielle batteristørrelseverdier for ny bil.

Veldig mange feilkilder her som kunne vært unngått.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tellus på tirsdag 24. juli 2018, klokken 12:07
I og med at bilene ikke kjørte samme løype så er sammenligningen ikke verdt all verden.

Når man først går til skrittet med å lage en slik test kunne man som et minimum forsøkt å gjøre testen mest mulig sammenlignbar. Man kunne f.eks. valgt en rundtur på kanskje 30 km og kjørt denne rundt og rundt inntil batteriet var tomt.

Deretter burde man ha målt antall kwh under lading til 100% igjen. Tapet under lading antas være omlag identisk for alle biler. I stedet ser det ut som om man har benyttet noen mer eller mindre offisielle batteristørrelseverdier for ny bil.

Veldig mange feilkilder her som kunne vært unngått.

Helt riktig; som direkte sammenlikning bør det tas med en klype salt, men noen trender er likevel tydelige.

Counterpointer

At Soul går lengre enn Ioniq i en løype med en god del motorvei er litt rart?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 24. juli 2018, klokken 13:09
At Soul går lengre enn Ioniq i en løype med en god del motorvei er litt rart?

Hvis man leser nøye så har ikke alle biler gått nøyaktig samme distanse, men noenlunde samme løype. Målet har ikke vært å sammenlikne bilene med hverandre, men å se om man klarer å oppnå WLTP rekkevidder (for de det er oppgitt).
Når det er sagt så arvet Ioniq i sin tid drivlinjen fra Soul, og nyere Soul har større nettokapasitet på batteriet; dersom det ikke har vært større hastighet på motorveien enn 90 km/t så klarer Soul seg fint. Over 90km/t vil Soul tape kraftig til Ioniq.

Fra en dårlig Google oversettelse av det spanske nettstedet tydet det på at de hadde hatt en del trafikk og dermed ikke maks hastighet på motorveien.

nojac

De siste WLTP-tallene for Ionic (204) og eGolf (219) virker vel urimelig lave i forhold til f.eks. Leaf med 285 (16")?  De sammenligningstester jeg har sett gir jo et helt annet bilde av forholdet mellom disse bilene.
2018 e-Golf

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: nojac på onsdag 25. juli 2018, klokken 23:56
De siste WLTP-tallene for Ionic (204) og eGolf (219) virker vel urimelig lave i forhold til f.eks. Leaf med 285 (16")?  De sammenligningstester jeg har sett gir jo et helt annet bilde av forholdet mellom disse bilene.
Evt at Nissan oppgir litt i overkant optimistiske verdier for WLTP?

I USA har de respektive produsentene målt sine biler etter EPA syklus og oppgir 200km (Ioniq), 201km (eGolf) og 243km (Leaf -40).

Tellus

Noen leverandører opererer foreløpig kun med estimater for WLTP (forsåvidt også for EPA).
Ampera-E f.kes. har ingen ofisiell WLTP måling. Kun en utallelse om at WLTP er minst det samme som EPA (som er 380 km). 380 Km er selvlfølgelig et alt for lavt tall for Opel Ampera-E. Kan det samme være tilfelle for andre biler ?

Stikkkontakt

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 26. juli 2018, klokken 09:03
Sitat fra: nojac på onsdag 25. juli 2018, klokken 23:56
De siste WLTP-tallene for Ionic (204) og eGolf (219) virker vel urimelig lave i forhold til f.eks. Leaf med 285 (16")?  De sammenligningstester jeg har sett gir jo et helt annet bilde av forholdet mellom disse bilene.
Evt at Nissan oppgir litt i overkant optimistiske verdier for WLTP?

I USA har de respektive produsentene målt sine biler etter EPA syklus og oppgir 200km (Ioniq), 201km (eGolf) og 243km (Leaf -40).

Er det produsentene som tester etter EPA? Trodde EPA gjorde testene uten innblanding fra produsenten...

Tellus

Jeg trodde også EPA foretok testene selv, men leste et eller annet sted at det som regel var produsentene som utførte testen. Mulig EPA kun tar stikkprøver. Skal se om jeg finner noe om dette på nett.

Det går forøvrig en historie om at Tesla operer med for lav EPA for Model 3. Grunnen skal være at Tesla ikke ønsker å sette de større bilene i 'dårlig' lys. Hvis dette sant så er det jo ganske opplagt at produsentene selv kan utføre testene.

Tellus

Kan se ut som om produsentene oppgir testdata til EPA og at EPA senere gjør "Confirmatory testing" for å bekrefte dataene. Da er det kanskje slik at EPA kun sjekker at de dataene som produsenten har oppgitt er på riktig side. Dvs. Hvis Tesla oppgir 400 km rekkevidde og EPA sin Confirmatory test viser 450 km så blir 400 fortsatt stående. Det er nok kun hvis EPA kommer til dårligere tall enn produsenten at noe blir gjort.



Testing
All of EPA's emission regulations specify test procedures to measure engine or vehicle emission levels. EPA uses the test results to determine compliance with the applicable emission standards.

Certification testing is a form of compliance testing that is required as a condition of certification and is generally performed prior to issuing a certificate.
Confirmatory testing is conducted by EPA to confirm emissions data submitted by manufacturers.
In-use testing occurs after the vehicles or engines have been certified and after they have been in customer service for some period of time. Testing is generally conducted on privately-owned vehicles or engines.
Production line (or assembly line) testing audits emission levels of vehicles or engines that are in production, but not yet in service.
Fuel economy testing is used on light-duty passenger cars and trucks to determine values for the Fuel Economy and Environment Label.
The number and types of tests vary according to the regulated sector.


https://www.epa.gov/vehicle-and-engine-certification/overview-certification-and-compliance-vehicles-and-engines

Stikkkontakt

For Chevrolet Bolt var vel opprinnelig rekkevidde "in excess of 200 miles range". Det ble til 238 når EPA hadde testet den.

https://www.theverge.com/2016/9/13/12897514/chevy-bolt-238-miles-range-electric-epa

Men som denne artikkelen sier er ikke EPA en test, men et estimat utifra oppgitt forbruk ved ulike scenarier. Høres igrunn ganske spesielt ut.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 26. juli 2018, klokken 17:20
...
Men som denne artikkelen sier er ikke EPA en test, men et estimat utifra oppgitt forbruk ved ulike scenarier. Høres igrunn ganske spesielt ut.
Tja, i så måte skiller vel EPA seg ikke fra NEDC og WLTP annet enn at det er mye større sannsynlighet at dette energiforbruket/rekkevidden faktisk kan oppnås i virkeligheten og at man kan saksøke produsenter som oppgir for optimistiske verdier (noe bl.a. Ford har fått smertelig erfare.)
Jeg synes det er mye bedre å få oppgitt et forbruk/rekkevidde som er realistisk å oppnå for alle enn enn verdi som kanskje bare oppnås under gunstige, superoptimale forhold.

Mer om Model 3 og EPA wr forøvrig beskrevet her:
https://electrek.co/2018/07/24/tesla-model3-epa-ratings-advertise/

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 24. juli 2018, klokken 11:56
Autobest (en sammenlsutning av uavhengige eropeiske motorjournalister) har sammen med den spanske bilmarkedsplassen Coches.net (eid av Schibsted) gjennomført det de kaller «Første uavhengige Europeiske test av reel rekkevidde for elbiler». Testen ble gjennomført med de 10 elbilene med antatt lengst rekkevidde som selges i Europa i dag.
Samtidig ønsket man å se på hvordan målt rekkevidde ble i forhold til WLTP som blir obligatorisk å bruke i EU fra og med 1.september i år.
Elbilforum sin entusiastiske Gordon Retriver har funnet en norsk kilde som deltok i samme test som nevnt over her:
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05
......
Fra Norge har Bil og motorbloggen deltatt i testen.  Link...
Gordon Retriver sitt innlegg er her under I-Pace delen:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40558.0





________________________________________
Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0
Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.
Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente
post 3post 3

"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her.
Prisen er i Norge vs Nederland; gir en indikasjon på importørs avanse i Norge.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA