Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 20.desember 2022

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), søndag 14. januar 2018, klokken 17:15

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Med noen av de nye elbilene som kommer så ser vi at det stadig oftere dukker opp priser i f.eks. Nederland el Tyskland før vi noen uker etter ser de norske prisene.

Ofte er det et stor sprik i vekslingskurser som brukes mellom de ulike merker & modeller. Noe av dette kan skyldes:
- noen norske importører tar mer fortjeneste ("Norgespåslag")
- importøren gir rabattavtaler med noen bedrifter/organiasasjonerog må skru opp prisen for å ha samme fortjeneste som de som selger biler til «nettopriser»
- importørene har fått en mindre gunstig avtale med produsent.

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode.
Tenk på det som fastrente på et lån over lang tid. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.

Gjennomsnittskursen på EUR – NOK de siste årene:
2022: 10,0706 fra jan - nov
2021: 10,1648
2020: 10,7207
2019:   9,8527
2018:   9,5962
2017:   9,3271
2016:   9,2899
2015:   8,9530
2014:   8,3534
2013:   7,8087

Har tatt bort den nederlandsk merverdiavgiften på 21% for å få nettoprisen. Merk at sammenlikningen kanskje ikke er 100% presis pga fraktkostnader og enkelte andre gebyrer som kan gi små utslag, men trendene mellom de ulike produsentene og modellene er reelle.

MERK: "kampanjepriser" blir ikke brukt i sammenlikning i verken Norge eller Nederland, kun "offisiell" pris.

Skroll ned på høyre side av tabellen for å se hele oversikten.

NEDERLAND pr 20.desember 2022
Modell                              "kurs"     NOK    EUR ink VAT  EUR u/21% VAT  Kommentar                         forrige "kurs"
_________________________________________________________________________________________________________________________________
MB EQA 250                           9,47    451 800    57 714         47 698     Pris opp i NO                              9,26
Ford Mustang Mach-e (99) AWD         9,52    597 400    75 940         62 760     Pris opp i NL                              9,78
Tesla Model 3 RWD                    9,69    424 232    52 995         43 798     Undret siden mars                          9,69
BMW iX xDrive40                      9,75    685 620    85 106         70 335     Ny konfigurasjon er relativt dyrere i NL  10,44
VW ID.Buzz Pro "1st"                 9,79    566 470    69 990         57 843     ny                                       
Polestar 2 LR Dual motor             9,88    459 000    56 200         46 446     Uendret siden juli                         9,88
Tesla Model 3 LR AWD                10,10    509 232    60 995         50 409     Uendret siden juli                        10,10
Hyundai Kona el 64"Premium" skinn   10,11    390 900    46 795         38 674     Pris opp i NL                             10,44
Opel Mokka-e e-Edition              10,15    322 900    38 499         31 817     Pris opp i NO og NL, mest i NO             9,21
MG ZS LR luxury (MY22)              10,16    317 990    37 885         31 310     Pris opp i NL                            10,24
Tesla Model Y LR AWD                10,17    574 232    68 345         56 483     Pris opp i NL                            10,37
VW ID.3 Pro Perf. Life MY23         10,34    401 500    46 990         38 835     Ny konfigurasjon er relativt dyrere i NL 10,71
Peugeot e-2008 Active               10,44    329 900    38 230         31 595     Pris opp i NO og NL, mest i NO            9,91
Skoda Enyaq iV 80                   10,49    514 760    59 370         49 066     Pris opp i NO og NL, mest i NO            9,83
Toyota BZ4X 4WD Premium             10,54    543 400    62 395         51 566     ny
MG 4 luxury                         10,60    318 000    36 285         29 988     ny
VW ID.4 GTX                         10,68    505 700    57 290         47 347     Pris opp i NO og NL, mest i NL           10,73
BMW IX1 xDrive30                    10,76    491 720    55 275         45 682     ny
Nissan Ariya e-4orce Evolve 87 AWD  10,87    566 000    62 990         52 058     Pris opp i NO                            10,58
Hyundai Ioniq 5 LR e-AWD premium 20"10,96    509 900    56 295         46 525     Pris ned i NO og NL, mest i NL           10,69
Renault Megane e-tech EV60 130 Evo. 11,08    389 900    42 590         35 198     Pris ned i NL                            10,59
Volvo XC40 Recharge Twin            11,19    554 900    59 995         49 583     Pris opp i NL                            11,68
Kia EV6 GT-Line (77) AWD)           11,20    599 900    64 795         53 550     Pris opp i NL                            11,34
Kia Niro EV (65) "Premium"          11,40    474 900    50 395         41 649     Pris opp i NL                            11,63
VW ID.4 Pro                         11,59    461 400    48 190         39 826     Pris opp i NO, ned i NL                  10,57
Tesla Model Y RWD                   12,68    534 232    50 995         42 145     ny


Best oppdaterte utgave er som Google doc:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml


scholro

Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.

Orbit

Det er jo også interessant at BMW i3 og i3s ender opp med forskjellig "kurs".  Det viser at prisene lokalt i Norge ikke er kun avhengig av kurs, men også konkuransesituasjonen i markedet selv innenfor samme bilmodell.

Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):

  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: scholro på søndag 14. januar 2018, klokken 18:04
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
Tusen takk for korreksjon!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Orbit på søndag 14. januar 2018, klokken 19:53
..
Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):

  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".

Mange takk for oppklaring vedr utstyrsnivå på NO vs NL utgaver.
Når det gjelder norske priser ser jeg at det er nye priser tilgjengelig fra BMW. Merk at jeg bruker veil pris - ikke kampanjepris som utgangspunkt (burde vært påpekt i min opprinnelig post); jeg finner dermed noe høyere priser i Norge for sammenlikning.
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/pricelist/prisliste-BMW-I01.pdf.asset.1515683643539.pdf

geear

Det er forskjell på utstyret på e-Golf i Norge og resten av verden, så det er ikke direkte sammenlignbart uten å legge til det samme utstyret på den nederlandske bilen. Tror den store skjermen er standard kun i Norge, samme med DAB+. Tør ikke si noe om resten, som hurtiglading, lys osv. Mulig forskjellene var større før faceliften.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.

geear

Hoi, så dypt hadde jeg ikke tenkt å dykke, men nå rota jeg meg inn og brukte en miks av norsk, engelsk og tysk for å prøve å forstå..

Bildene på nettsidene til hollenderne viser ikke den store naviskjermen, men ser at det står i specen at den er 23,2cm, som nok stemmer med skjermen de norske har, og er bare feil bilder? Ser heller ikke valg for å oppgradere til stor infotainment.

Hurtiglading og så videre fant jeg ikke helt sikkert i farten, men ser ut som den har LED-lys og radar som standard. Bortsett fra DAB+ (EUR 230) ser det som du sier ut som den er veldig likt standardutstyrt som i Norge. Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Interessant å se at man faktisk også får valgt 17" "Madrid" felger på e-Golf i Nederland, til 445 EUR ekstra. Tåpelig at man ikke har den valgmuligheten i Norge!

kaiat

Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 19:20
Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Slik jeg har forstått det, er det tvert om - e-Golf har vært godt utstyrt pga. den uforholdsmessig høye prisen i de land som ikke har høye avgifter på fossilbiler. I disse landene koster e-Golf omtrent det samme som en Golf R, den er altså blant de dyreste Golf-variantene. For å sukre pillen har Volkswagen lesset godt på med utstyr slik at den ikke blir helt usalgbar. USA er et unntak, der har det vært biler med ganske lite utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Finnøy på mandag 15. januar 2018, klokken 18:42
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.
Fikk hjelp av en nederlender på jobb som har sammenliknet eGolf og eUP!. I Norge har eGolf DAB, varmepumpe og oppv. frontrute i forskjell fra NL. For den mindre eUP! er DAB og CC+parksensor i forskjell fra NL. I samme runden ble DAB og oppv. framseter oppdatert for Zoe.

Prisene er oppdatert i tabellen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Her er en graf basert på tabellen over; middelkursen i fjor er merket med rødt.
Inkl justeringer for BMW, VW, Renault.
(Måtte lage ny post da det viste seg å være umulig å redigere eksisterende)

Trekkoppbil

Jeg har inntrykk av at det er litt høye priser på nye el-biler i Nederland, og at man etter kjøpet får fordeler som skatteintensiver og parkeringsmuligheter og rimelig eller gratis ladestasjon.

Det er vanskelig å sammenligne priser.  Det spørs om du sammenligner priser med eller uten moms, og det spørs hva som er inkludert i prisene, som vinterhjul, garantier, ladestajoner og  annet utstyr. I enkelte land kan det være vanlig med store rabatter, og det er ulike anskaffelseskostnader for private og bedrifter.

Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. januar 2018, klokken 14:50
..
Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Hei, jeg tror du misforstår denne tråden. Hensikten er ikke å planlegge importer fra Nederland men å vise om norske importører tar seg bedre betalt for en del modeller i Norge sammenliknet med Nederland. Du har rett i at Nederland ikke er billig i utgangspunktet, men utenom Norge er Nederland det landet i Europa som har det beste utvalget og en merkbar omsetning av elbiler.

Ut i fra disse trendene ser vi at for eksempel Jaguar legger til et "Norge tillegg" sammenliknet med for eksempel Tesla.  Eksempel: Hvis Jaguar I-Pace SE hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville den kostet ca 75 000 kr mindre i Norge
Det samme gjelder også e-Golf vs Hyundai/Kia modeller. Hvis e-Golf hadde brukt samme kurs som Hyundai Ioniq ville den kostet ca 45 000 kr mindre i Norge med akkurat samme utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har nå oppdatert oversikten med prisjusteringer på Tesla samt de ordinære Jaguarprisene på I-Pace.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.msg648183#msg648183

I løpet av året er Kona Electric forventet, i Nederland spekuleres det med en pris på 49 950€
Audi har antydet at startprisen på en e-Tron Quattro kommer på ca 80 000€

Bruker "kursene" for henholdsvis Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace S og e-Golf vil dette gi følgende prisvariasjon:

Audi e-tron Quattro (95)
Antatt startpris 80 000€ ink VAT, 66 116€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 565 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 597 500 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 640 000
                                                  
Hyundai Kona 64
Antatt startpris 49 950€ ink VAT, 41 281€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 352 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 373 000 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 399 500 NOK


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA