Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Gordon Retriever


Autobest har gjennomført en rekkeviddetest sammen med motorskribenter fra flere forskjellige land.
Her oppnår i-Pace en målt rekkevidde på 313km, såvidt bedre enn BMW i3 med 300km.

Selv om Jaguaren ikke hadde endelig programvare, er jeg avventende skeptisk til at ny programvare skal gi 50% mer rekkevidde under samme forhold.

Link til pressemelding (engelsk): Her.

Resultater:



Merk at forbruk oppgis i "kw/h"...
Fra Norge har Bil og motorbloggen deltatt i testen.  Link.
Bil og motorblokken gjengir tallene fra tabellen over, men teksten indikerer at min mistanke om at oppitt forbruk skal være i henhold til bransjenormen "kWh/100km" kan være korrekt:

SitatLavest forbruk, var det Hyundai Ioniq og VW e-Golf som klarte, med henholdsvis 12,2 og 12,4 kWt/100km

Her er det noen som ikke helt vet hva de driver med. ::)

Interessant kommentar vedr. i-Pace:

SitatJaguar I Pace was keeping the remaining figures of range all the way on the screen, going for zero. To its merit, after the zero appeared, I was able to drive an additional 7,6 km, before the `dead` of the battery.

Nordlands

Dette er samme testen som allerede er diskutert i Hurtiglading tråden, jeg synes den har flere svakheter som gjør at resultatene er lite pålitelige. Om du deler oppnådd rekkevidde på batterikapasitet vil du se at det ikke samsvarer noe særlig med oppgitt "kW/h" så det kan ikke være kWt/100km, men må være gjennomsnittlig effektuttak kW (kWh/h). Alternativt om du deler oppnådd rekkevidde på siste kolonnen kan du se at det samsvarer med bilenes brutto batterikapasitet.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Tellus

Vet ikke om enda en tråd hjelper på oversikten, men her er min kommentar kopiert fra en annen tråd.
Mitt tips er at programvaren i denne proptotypen ikke gir tilgang til de fulle 84+ kwh.

I og med at bilene ikke kjørte samme løype så er sammenligningen ikke verdt all verden.

Når man først går til skrittet med å lage en slik test kunne man som et minimum forsøkt å gjøre testen mest mulig sammenlignbar. Man kunne f.eks. valgt en rundtur på kanskje 30 km og kjørt denne rundt og rundt inntil batteriet var tomt.

Deretter burde man ha målt antall kwh under lading til 100% igjen. Tapet under lading antas være omlag identisk for alle biler. I stedet ser det ut som om man har benyttet noen mer eller mindre offisielle batteristørrelseverdier for ny bil.

Veldig mange feilkilder her som kunne vært unngått.

geear

Flere ting som skurrer her. Det er vanskelig å si noe om i-Pace siden den enda ikke finnes som produksjonsutgave, og hadde det ikke vært for testen han tyskeren utførte til Danmark, så hadde jeg ikke brydd meg et sekund om denne testen her. Men et eksempel er at jeg for eksempel ikke får 12,4kWh/100km på e-Golf til å stemme med 23,4kWh/100km på Model X (på bakgrunn av at jeg har begge bilene selv), så noe er wonky. Uten negative høydemeter så skal en kjøre fryktelig forsiktig med e-Golf for å få slike tall, og min påstand er at tilsvarende forsiktig kjøring og fart med TMX ville gitt 16-18kWh/100km ish. Det er må ha vært høyere hastighet på Model X, og hvis en skal ta tallene til tyskeren med her, så tyder det på at Model S, X og i-Pace har blitt kjørt til et helt annet mønster/fart enn de andre. Selv om det er et par tester her som tyder på at i-Pace er fryktelig langt unna oppgitte tall, så tror jeg det er lurt å vente på endelig produksjonsutgave og en seriøs test hvor bilene kjører samme tur på samme tid.

daktari

Det er noe rart med de tallene på Jaguar, men vanskelig å se hvorfor de skulle ønske å sette bilen i et dårlig lys.

Bortsett fra Golfen er vel de fleste av kjørelengdene oppnåelige med pen norsk kjøring, så hvis Jag ble kjørt likt må vi håpe sterkt på den oppdateringen.
Det kan f.eks hende at man får dårligere forbruk slik som Leaf med sin e-pedal aktivert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på tirsdag 24. juli 2018, klokken 16:40
Det er noe rart med de tallene på Jaguar, men vanskelig å se hvorfor de skulle ønske å sette bilen i et dårlig lys.

Bortsett fra Golfen er vel de fleste av kjørelengdene oppnåelige med pen norsk kjøring, så hvis Jag ble kjørt likt må vi håpe sterkt på den oppdateringen.
Det kan f.eks hende at man får dårligere forbruk slik som Leaf med sin e-pedal aktivert.

Det er vel tungtveiende grunner til at vi kunder ikke får demokjøre prototypene? De bilene skal faktisk makuleres etterhvert. De er håndbyggede beta-testere som er satt sammen for at journalister skal få en pekepinn på hvordan bilen oppfører seg..

Eyvind Bernhardsen

Her er en video som viser en I-Pace som selv har regnet ut 21,8 kWh/100 km forbruk over en drøyt tretimers tur på 276 km:

https://youtu.be/wNw4pujdD78

...jeg avventer flere resultater før jeg får panikk :P

Counterpointer

Jeg stiller også noen spørsmål ved testen.
Ioniq får kortere kjørelengde enn Soul, og det på en rute som skal inneholde 130 km/t motorvei.

Har hatt Soul selv så det tror jeg er nærmest umulig. Aerodynamikken lover gjelder i Spania også.

Counterpointer

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på tirsdag 24. juli 2018, klokken 17:39
...jeg avventer flere resultater før jeg får panikk :P
Jeg har ikke panikk, men er svært betenkt......

Tellus

Ja det er ikke hyggelig å se slike tall. På den andre siden er tallene så ille at noe må være helt galt. Det kan umulig ha vært 84 kWh tilgjengelig i I-Pacen.

Slik sett hadde jeg blitt mer skuffet hvis tallet hadde vært 350 km  :)

Counterpointer

En bil som bruker mer enn Model X er en bil som bruker for mye.

Eyvind Bernhardsen

Det har det vel aldri vært tvil om at den gjør? Jaguars estimerte EPA-rekkevidde er nærmere rekkevidden til 75 kWh enn til 100 kWh Model X.

Det jeg er bekymret for er om det estimatet også er for optimistisk, men det har jeg foreløpig ikke sett noe (troverdig) tegn til.

Stikkkontakt

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på tirsdag 24. juli 2018, klokken 19:22
Det har det vel aldri vært tvil om at den gjør? Jaguars estimerte EPA-rekkevidde er nærmere rekkevidden til 75 kWh enn til 100 kWh Model X.

Nå var den estimerte EPA-rekkevidden på Chevrolet Bolt 200 miles. Den fikk 238. Jeg er sikker på at tallet Jaguar har gått ut med er noe de er mer enn 100% sikker på at bilen klarer. Alt annet vil være en fullstendig katastrofe og vil medføre saksøking over en lav sko.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 24. juli 2018, klokken 19:31
Nå var den estimerte EPA-rekkevidden på Chevrolet Bolt 200 miles. Den fikk 238. Jeg er sikker på at tallet Jaguar har gått ut med er noe de er mer enn 100% sikker på at bilen klarer. Alt annet vil være en fullstendig katastrofe og vil medføre saksøking over en lav sko.

For all del, jeg håper også at bilen har bedre rekkevidde enn estimert, men jeg regnet ikke med det da jeg bestilte den.

Hva tror folk EPArekkevidden ender på da? Jeg tipper under 250 miles, så blir jeg heller positivt overrasket.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA