Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

ebecker


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#136
Sitat fra: ebecker på tirsdag 21. august 2018, klokken 21:39
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. august 2018, klokken 11:21
Sitat fra: Tellus på tirsdag 21. august 2018, klokken 09:45
Da slo den Chevy Bolt/Ampera E med 3 miles. Ampera-E har 255 miles  :)
Ampera E har vel 238 miles og blir slått med 20 miles
Gå til https://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=noform&path=1&year1=2017&year2=2019&vtype=Electric
velg "personalize" og "Select fuel economy units"="Liters per 100km".
Deretter kan man lese rekkevidde i km og trenger ikke miles :)
Viser at Kona electric har en kombinert EPA rekkevidde på 415 mot Bolt EV på 383km.

Forbruk "wall-to-wheel" (dvs ikke bare forbrukt i bilen men også tap fra energi tilført og energi mottatt) viser at begge har 174 kWh/km i forbruk og at økt rekkevidde i Kona da sannsynligvis ligger i større tilgjengelig batterikapasitet.

Sommerstid klarer nok Kona EV å forbi gå Bolt/Ampera-e med en liten margin, men ingen tvil om at vinterrekkevidden burde bli mye bedre med aktiv temperaturstyring av batteri supplert med varmepumpe.

Finnøy (Arne Johan Larsen)


geear

Sitat fra: gr på lørdag 30. september 2017, klokken 20:19
Sitat fra: Tellus på lørdag 30. september 2017, klokken 18:42
Når jaguar sier at rekkevidden blir mer enn 500 km NEDC så forstår jeg ikke hva 500 km EPA har å gjøre som et sammenligningsgrunnlag. Nå er vel Tesla S75D oppgitt til rundt NDEC 490 km.
Bolt har lengre rekkevidde enn enn Tesla S75D og I-Pace vil selvfølgelig ha lengre rekkefølge enn Bolt. Likevel så står det i tabellen Bolt har lengre rekkevidde enn I-Pace og at S75D har lengre rekkevidde enn Bolt.

Tabellen er jo bare vås.
Voldsomt dette da. Jaguar har selv sagt 220 miles EPA med 90kWh batteri, så hva er det du tar sånn på vei for?

http://media.jaguar.com/en-us/news/2016/11/jaguar-electrifies-i-pace-concept-car

https://electrek.co/2017/06/27/jaguar-all-electric-i-paces-thermal-management-range/

At 500km NEDC og 220 miles EPA gir stort avvik kan vi være enige om, men det er fortsatt de foreløpige tallene som er ute.
Kanskje 220 miles EPA (354km) ikke var så ille fra Jaguar USA for et år siden?

Stikkkontakt

Det er 240 miles som står på Jaguars amerikanske hjemmeside. Du kan ikke vise dette vedlegget.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#141
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 30. august 2018, klokken 11:25
Det er 240 miles som står på Jaguars amerikanske hjemmeside. Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ser ut som de ble oppdatert for ca 2 uker siden, men etter at WLTP ble nedjustert i Europa;
Jaguar.ca har justert fra 386 til 378km kombinert rekkevidde basert på EPA.
Håpet offisielle EPA "sticker" inkl forbruk skulle komme ganske snart.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: snakkesalig på fredag 31. august 2018, klokken 09:59
Mangler tabellene i post #1 data for MB B med Range Plus? Eller er jeg blind?

Det er vanskelig å finne ut av om Range Plus er inkludert i de offisielle EPA opplysningene for MB B, dermed en litt mer forsiktig tilnærming ved bare å legge inn et innslag.
Uansett må Range Plus aktiveres i forkant for hver ladesesjon den er tenkt brukt (hvis jeg husker riktig fra mine 2 prøverunder med MB B).

bjornb

Syens jeg leste at alle biler skal ha WLTP tall fra 1. sept 18? I såfall så burde det finnes tall for Tesla modellene nå? Tesla nettsidene har fortsatt NEDC tall..
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#144
Hei,
Kravet er dessverre bare at alle nye biler som blir typegodkjent etter 1. september 2018 skal ha WLTP, alle nye biler typegodkjent etter 1.september 2017 skulle opplyse om WLTP.
Eksisterende modeller fra Citroën, Ford, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Renault, Peugeot, Smart, Tesla og VW kan dermed slippe unna med å publisere dette fram til 1. september 2019 (EU regulativ, Norge ser dessverre ut til å bli en sinke).

Når det er sagt bør du heller se på EPA tallene for Tesla og beregne at WLTP ligger ca 5% over EPA verdiene; i forhold til andre produsenter har de et mindre "påslag" fra EPA til NEDC, finnes andre produsenter som er oppe i 50-60% "påslag" fra EPA til NEDC.

Forøvrig har bilindustrien i Europa anbefalt ulike mydigheter å beregne at utslippsverdier fra WLTP for ICE biler ligger i gjennomsnitt 21% over NEDC. Dermed kan man muligens også tenke seg at en WLTP verdi for rekkevidde ligger et sted mellom 5% over EPA og 21% lavere enn NEDC når ingen annen informasjon er oppgitt.

Uansett har de europeiske bilprodusentene mest sannsynlig vurdert WLTP tall for sine modeller men valgt å ikke publisere disse fordi f.eks. en "300km rekkevidde" de har annonsert et par år plutselig er blitt mye lavere.


magenuss

Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: magenuss på torsdag 20. september 2018, klokken 06:33
Kia Niro Electric 39,2 kWh   300 km WLTP
Kia Niro Electric 64 kWh   485 km WLTP

Har valgt å bare ta med 64kWh utgaven da 39,2kWh ikke blir tatt inn til Norge.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 20. september 2018, klokken 13:20
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 20. september 2018, klokken 12:44
Har valgt å bare ta med 64kWh utgaven da 39,2kWh ikke blir tatt inn til Norge.
Er vel kjekt å ha begge i tabellen i tilfelle noen ønsker å f.eks importere en selv?
Godt poeng:)


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da er WLTP tallene for BMW i3/i3s 120Ah publisert og lagt inn i WLTP tabellen i første post.

________________________________________
Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0
Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.
Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente
post 3

"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her.
Prisen er i Norge vs Nederland; gir en indikasjon på importørs avanse i Norge.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA