Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

RoadRunner

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. januar 2011, klokken 12:09
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 12. januar 2011, klokken 14:19
For eksempel lar jeg aldri kona kjøre Th!nken min igjen etter at jeg satt på henne en gang. Alt for uomtenksom når det gjelder de tekniske begrensningene (les strømpådrag) bilen tåler. Også totalt mangel på forståelse for at det går an å ødelegge en bil bare ved å kjøre den...
Kona mi har nok tatt noen batterier hun også.

Dårlig reklame, folkens. Ut fra dette ser det ut som at man trenger spesiell opplæring skal man være istand til å kjøre el-bil noen kilometer. Jeg går ut fra at i-MiEV-konstruktørene har tenkt litt lenger enn i "gamle dager".

Må vel bare skyte inn at kona mi kommer aldri til å ødelegge batterier - hun deler ikke min barnslige glede over å suse avgårde i "forvokst rullestol" (=buddy  ;D).
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hkaspenberg

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 15. januar 2011, klokken 14:04
Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. januar 2011, klokken 12:09
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 12. januar 2011, klokken 14:19
For eksempel lar jeg aldri kona kjøre Th!nken min igjen etter at jeg satt på henne en gang. Alt for uomtenksom når det gjelder de tekniske begrensningene (les strømpådrag) bilen tåler. Også totalt mangel på forståelse for at det går an å ødelegge en bil bare ved å kjøre den...
Kona mi har nok tatt noen batterier hun også.

Dårlig reklame, folkens. Ut fra dette ser det ut som at man trenger spesiell opplæring skal man være istand til å kjøre el-bil noen kilometer. Jeg går ut fra at i-MiEV-konstruktørene har tenkt litt lenger enn i "gamle dager".

Må vel bare skyte inn at kona mi kommer aldri til å ødelegge batterier - hun deler ikke min barnslige glede over å suse avgårde i "forvokst rullestol" (=buddy  ;D).

De gamle thinkene og PSA'en er beklageligvis bygget slik at det er enkelt å ta ut mer ytelse enn batteriene tåler. Nyere biler som siste modell Think og forhåpentligvis i-Miev og Leaf er heldigvis ikke det og tåler å bli kjørt litt mer uvørent. Men samtidig skal man alltid tenkte på tekniske begrensniger når man kjører bil eller bruker annet utstyr. Alt har sin begrensning og ting går fortere i stykker dersom man alltid er på grensen til hva ting tåler.

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Granheim

God kveld folkens, kort innpå:

Bobakka
Gratulerer med ny bil. Vent til du får den og får kjørt den litt før du begynner å bekymre deg for rekkevidde. Det er helt klart at 150km er ved relativt ideelle forhold og uten å forbruke strøm til noe annet enn fremdrift, men det er også oppnådd 180km rekkevidde med bilen. Selv har jeg gått fra 60-100 km rekkevidde bare ved å kjøre anderledes.

Lunde
i-Miev er ikke et resultat av antagelser og laboratorietester. Bil er kjørt flere hundre tusen kilometer og batteripakka er ladet opp tilsvarende. Produktet er gjennomtestet. Som jeg har skrevet flere ganger er det ingen grunn for noen til å betvile kvaliteten på både bil og batteripakke. Her kan hvem som helst sette seg bak rattet og kjøre som de vil. Elektronikken sørger for å ivareta batteriene så de ikke blir ødelagt. Du kan kjøre batteriene helt ned eller klattlade som det passer seg best, ikke noe problem.

For øvrig finnes det foreløpig ingen hurtigladere i Norge men det kommer til å endre seg i 2011. 30 min for å lade 80% hjelper de fleste.

forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

commiesoft

Gjennomsnittlig rekkevidde på iMiev er 106km om de regner på samme måte som Think.

16/24 * 160km.

froland

commiesoft ! Kan du forklare hva du mener, jeg er litt treg:( Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Granheim på lørdag 15. januar 2011, klokken 19:25
Her kan hvem som helst sette seg bak rattet og kjøre som de vil. Elektronikken sørger for å ivareta batteriene så de ikke blir ødelagt. Du kan kjøre batteriene helt ned eller klattlade som det passer seg best, ikke noe problem.

Dersom litiumbatterier kjøres helt ned hver dag vil det - selv om produsenten har satt av f.eks. 20 % sikkerhetsmargin - normalt innebære vesentlig slitasje. Mitt råd basert på generelle slitasjekurver for litiumceller er at man ikke legger opp til å kjøre batteriet helt tomt hver dag. Hvis man har et slikt bruksmønster bør man vurdere en bil med større batteri eller endre bruksmønster.

All erfaring tilsier at produsentene er vel optimistiske i sine uttalelser om bruksmønster og levetid for batteripakker. Tror Mitsubishi gjør klokt i å gi potensielle kjøpere råd om at de velger bilen dersom de komfortabelt kan greie seg med å kjøre ned til 30-50 % de fleste dagene. Så kan man heller unntaksvis tømme batteriet helt.

Det er jo også klokt å kjøpe en bil som fortsatt fyller formålet når batteripakken blir litt sliten og har noe lavere kapasitet enn den hadde som ny.

Fornuftige kjøre- og ladetips er noe man først vet mer presist når bilen har vært testet ut noen år. Inntil da følger man reglene om å ikke tømme batteriet unødig mye og være lett på gassfoten. Det fungerer for alle batterikjemier.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ken

Sitat fra: froland på lørdag 15. januar 2011, klokken 20:59
commiesoft ! Kan du forklare hva du mener, jeg er litt treg:( Froland
Det er vel lørdagskveld Froland :)
Han mener at Think har en 24 Kw batteripakke mot  16 Kw for iMiev
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 15. januar 2011, klokken 22:07
Det er jo også klokt å kjøpe en bil som fortsatt fyller formålet når batteripakken blir litt sliten og har noe lavere kapasitet enn den hadde som ny.
Inntil da følger man reglene om å ikke tømme batteriet unødig mye og være lett på gassfoten. Det fungerer for alle batterikjemier.

Carl Anton
Maks rekkevidde på litium kommer nokså fort etter litt innkjøring. Gammel Nicad tok lenger tid. 80% var grensen for batteribytte og vi få se om en mindre batteripakke med potential for stor pådrag vil yte 80% innen garanti periode.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Lademønsteret på en Litium bil blir tilsvarende en blybil. Sett den på lading når den ikke er i bruk. Enkelt og greit, Da vil de fleste bruke under halve kapasiteten på Imiev pakken.

Når det gjelder NiCd kan en gjerne lade på omtrent samme måte, men her er det en fordel å dra litt mer ut en gang i blant.

Ellers må vi snarest få en skikkelig testsyklus som gjennspeiler reell rekkevidde. Den bør f.eks inneholde 10 mils kjøring / døgn, med 2 * 10 km saktegående kø, og 2* 20 km motorvei i 90 km / t, og resten (40 km ) bykjøring i 0-60 km/t med høydeforskjeller opp og ned 300m 2 ganger. Inkl. pause på 8 timer uten lading mellom de daglige syklussene

En slik syklus vil også ta hensyn til selvutladingen mellom bruk.

Tipper Imiev'en hadde gitt seg etter en dag, og Sodium Thinken tidlig neste dag. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 15. januar 2011, klokken 16:07De gamle thinkene og PSA'en er beklageligvis bygget slik at det er enkelt å ta ut mer ytelse enn batteriene tåler.

Dette er vel i hvert fall upresist, men snarere heller direkte feil når det gjelder PSA elbilene.

PSA har vel strengt tatt satt igjen en brukbar "bunnreserve" på batteriene når ladelampen lyser og hastigheten faller mot gangfart i oppoverbakkene. Nødvendig forsiktighet ved kjøring av en 1997 - 2003 elektrisk PSA skyldes vel primært hensynet til den beskjedne DC-motoren og ikke batteriene.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Lunde

@Granheim Joda gjennomtestet og funnet i orden. TH!NK fikk i sin tid samme beroligende melding fra SAFT Nicd batteriene deres hadde ingen memory effekt og ville vare i 10 år eller minst 100 000.

Dette var selvsagt basert på tester som skulle simulere "normale" driftsforhold. Siden de av naturlige årsaker ikke kunne kjøre en test hos brukere over en periode på 10 år ble det tatt enkelte snarveier. Batteriene ble sannsynligvis kjørt hardt. dvs at de ble ladet vesentlig hardere enn normalt og kjørt kontinuerlig. Utfra gode endurance tester ble det antatt at dette kunne overføres til real life.  

I etterpåklokskapens navn viste det seg at de tok feil på flere felt. Et batteri som ble testet hardt fikk svært liten tid stående med 100% SOC. Ei heller fikk de oppleve å stå ubrukt i ukesvis.
Estimater for vannforbruk og servicebehov stemte heller ikke over årenes løp.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

@Granheim
Et batteri er et produkt basert på kjemi og "magi" dvs at det er prosesser som foregår i kjemien avhengig av temperatur, elde,  og ulike kjemiske og mekaniske påkjenninger avhengig om batteriet står fulladet eller utladet.
Det er ikke til å komme fra at batterier vil vise sin holdbarhet i praksis når folk flest har utsatt de for de ulike bruksmønstrene de forskjellige brukerne har. For ni-cd batterienes skyld kom de som kjørte svært mye langt heldigere fra det enn de som kjørte lite eller ingenting.

Litium er en relativt ny tekniologi og da særlig når vi snakker om elbilformatet. Det er ikke gitt at en fungerende kjemi i lommeformat automatisk kan skaleres opp og fungere like godt. Det er nettopp disse utfordringene produsentene av litiumbatterier har slitt med.
Jeg håper å tro at de har funnet ut av det, men som sagt det vet vi først om noen år, enten det gjelder TH!NK, iMiev eller Tesla for den sakens skyld  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Elbilene som har vært og er i salg er beskyttet mot seg selv ved overlast. Dvs at de har lagt inn temperaturbegrensninger, maksimim og minimum spenning på batteripakke eller celler.  Det er på TH!NK og PSA også lagt inn begrensninger på hvor lav spenningen kan være å vi redusere belastningen slik at spenningen aldri går under minimumsnivå. Eller lading med lader eller regenerering for den sakens skyld.
Ulempen med nicd var at de ble betraktet som et batteri der maksimum og minimum spenning ble ganget opp eller dividert på antall celler. Fungerte bra så lenge cellene var i ballanse, ble tømt og samkjørt ofte nok. Før eller siden ble det avvik med konsekvenser. I tillegg var det gjerne to tempsensorer man forholdt seg til to batterier og man antok at det var snitt nok for hele pakka.Man kan redusere risikoen ved å være forsiktig med belastning på lav SOC (State of charge). Litium er hver enkelt celle kritisk på høye og lave penninger og overvåkes individuelt. dvs at den svakeste cella egentlig styrer hele butikken. For å fungere krever disse batteriene langt mer overvåking og kontroll enn gamle. Litium er langt mer følsomme for feil og avvikende bruk enn bly og nicd noensinne var. Eller ZEBRA er for den sakens skyld.

elektrolux

Sitat fra: Helge på søndag 16. januar 2011, klokken 15:56
PSA har vel strengt tatt satt igjen en brukbar "bunnreserve" på batteriene når ladelampen lyser og hastigheten faller mot gangfart i oppoverbakkene. Nødvendig forsiktighet ved kjøring av en 1997 - 2003 elektrisk PSA skyldes vel primært hensynet til den beskjedne DC-motoren og ikke batteriene.

Stemmer det, men det er veldig lite reserve å snakke om. På Think Classic er det så godt som 0 reserve, og jeg har tilgode å kjøre en Think som stopper før den reverserer celler. Dette kombinert med for høyt maksimum strømtrekk gjør at Think Classic ikke er tilstrekkelig beskyttet mot seg selv. Ombygget til LifePo4 blir Think Classic omtrent helt "idiot" sikker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Baltor

Sitat fra: Granheim på lørdag 15. januar 2011, klokken 19:25
For øvrig finnes det foreløpig ingen hurtigladere i Norge men det kommer til å endre seg i 2011. 30 min for å lade 80% hjelper de fleste.

Jo, og 2011 er jo nå. Her i Rogaland bygges det nå 3 stk hurtigladestasjoner (Chademo) .
Dette kommer til å få betydning for alle som bor i nærheten.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

elektrolux

Registrerer at Peugeot sin tvillingsøster Ion, med samme batteripakke oppgis til 130 km rekkevidde. Dette målt etter en annen, mer realistisk? norm.

http://www.peugeot.no/oppdag/ion/monovolume/
Stavanger:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA