Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

cra

Jeg trur Mitsubishi (og andre leverandører for den del) skyter seg selv i foten hvis de ikke passser seg her.  :-\ 

Å lande et salg på å ikke opplyse om hvor kort rekkevidden kan bli vil straffe seg på sikt. Word-of-mouth er en kraftig reklamekanal, spesielt med negativ reklame. Når jeg er fornøyd med et produkt forteller jeg det til fem personer jeg kjenner. Hvis jeg er misfornøyd med et produkt forteller jeg det til femti.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

De kundene de hadde tapt på å oppgi reell rekkevidde er kunder som bare vil skape dårlig reklame likevel.

Ærlighet vare alltid lengst.

Noe annet som alle Elbilannonser bør ha er ladekapasiteten til bilen oppgitt i km/t.

PSA og Think Classic lader til sammenligning omtrent 20km/t. Gamle Cityel'en min ladet 50 km/t fra 16 A stikkontakt 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hma

#122
Sitat fra: TantePose på tirsdag 11. januar 2011, klokken 21:07
Hadde bestemt meg for å kjøre til skilpadda dukket opp og sparte ikke på energien.

Jeg har ikke erfaring fra lithiums-biler, men basert på min kjennskap til NiMH- og NiCd-batterier ville jeg være forsiktig i batteriets nedre område.
Batteriets spenning faller gradvis i takt med utladingsforløpet. Det betyr at strømmen må øke for å holde konstant effekt (les; fart). Mot slutten av kapasiteten vil spenningen falle mest (raskere) og om man presser bilen hart vil batteriet få hard medfart.

Jeg har ikke tatt høyde for om i-MiEV har smarte kretsløp som beskytter mot slik (mis)bruk, ei ikke at lithium har ulik utladingskarakteristikk sammenlignet med NiMH/NiCd. Dette kan helt sikkert noen fra Mitsubishi (Granheim?) svare på.

For optimalt og problemfritt elbilhold vil jeg generelt anbefale å kjøre forsiktig når batteriet nærmer seg slutten. Å teste hvor langt man greier å kjøre på en lading er heller ikke alltid så lurt, med mindre man har litt erfaring, silkefot på gassen og er forsiktig opp bratte stigninger. Å kjøre i 110km/t (flatt eller i motbakke) med elbil krever svært mye av batteriet, veldig mye mer enn i 90km/t og fryktelig mye mer enn i 70km/t.

Eksempel fra min Rav4 EV; den trekker 25kW for å holde 75km/t opp bakken langs E6 sør for Trondheim. Øker jeg til 90-100km/t drar jeg 35-40kW. Velger jeg en annen vei med 60km/t fartsgrense (og noe slakere stigning) holder det med ca 10-12kW!

Med et Nikometer (kjørekomputer for batterispenning, strøm, etc) i i-MiEV ville nok føreren få større forståelse av hva som foregår i batterikassa mens man kjører :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Helge

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. januar 2011, klokken 12:03De kundene de hadde tapt på å oppgi reell rekkevidde er kunder som bare vil skape dårlig reklame likevel.
Tror du er veldig nær sannheten her, men en del unntak er det nok. Det blir uansett DÅRLIG reklame om mange blir skuffet!

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. januar 2011, klokken 12:03Noe annet som alle Elbilannonser bør ha er ladekapasiteten til bilen oppgitt i km/t.
Er helt enig med deg i at det burde oppgis et eller annet mål på "ladefarten". Er imidlertid litt usikker på hvordan dette burde gjøres for km/t kan variere betraktelig fra kaldt vintervær til varmt sommervær og fra person til person fordi samme lading da gir forskjellig kjørelengde.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. januar 2011, klokken 12:03PSA og Think Classic lader til sammenligning omtrent 20km/t. Gamle Cityel'en min ladet 50 km/t fra 16 A stikkontakt 
Vår gamle Peugeot 106 Electric (PSA) har Boogie programmert til 13 A ladestrøm (3000W). Da ser vi at energimeteret stiger med ca 15 % pr time. Fra ca bare 10 % igjen på energimeteret tar det knapt 7 timer å fullade (i hvert fall over 6 timer). Det er en rekkevidde på fra ca 60 km (kald vinterdag) til 80-90 km. Det er vel ganske langt unna 20 km/t... særlig  på en kald vintedag da man får ca 10 km/t.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

froland

Hei igjen! Tror dere ikke at det er lagt inn mekanismer som tar hånd om feilbruk av batteriene? De forskjellige teknologer er vel så kjent nå at bilprodusentene legger vel inn sperrer slik at batteriene ikke får en tidlig død. En kan jo ikke drive på slik som gjorde med de gamle bilene. Da vil jo bilholdet bli som det var for oss i begynnelsen. Ikke presse batteriene i motbakke, ikke presse batteriene mot slutten osv. Da, vil det jo dette bli for spesielt interesserte. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Walker

Det er ikke bare kjørestil som påvirker energibruken og kjørelengden.

Høydeforskjellen på kjørestrekningen har stor betydning. Selv om noe av strømmen kan regenereres i nedoverbakke, er dette lite i forhold til det en må bruke ekstra oppover.

Snø og ujevnheter på veibanen bremser også. Det er ganske lett å dytte en bil bortover på ren, flat asfalt, men mye tyngre på snø og knudret is.

Bremsene kan ligge for tett på. Dette er lett å sjekke ved å kjenne om felgene er varme rett etter turen. OBS! De kan bli veldig varme.

Temperaturen på batteriet er viktig. Hastigheten på kjemiske reaksjoner kan halveres når temperaturen senkes med 10 °C. Noen drevne elbil-kjørere bruker for eksempel timer til å sette i gang ladningen, slik at batteriet akkurat er ferdigladet (og varmt) når de kjøre av gårde. Forvarming av kupeen (en velbrukt kjepphest her) hjelper også.

Batteriene kan ha en defekt fra fabrikken. Dette kan en undersøke ved for eksempel å byttelåne bilen i ett døgn med noen som har god erfaring med en identisk modell.


bosonic

For at elbilen skal kunne bli akseptert av publikum (les alle andre enn entusiastene), så må produsentene lage styrings / overvåknings-systemer som sørger for at sjåfør ikke kan misbruke batteriene uansett !
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

#127
Sitat fra: bosonic på onsdag 12. januar 2011, klokken 14:09
For at elbilen skal kunne bli akseptert av publikum (les alle andre enn entusiastene), så må produsentene lage styrings / overvåknings-systemer som sørger for at sjåfør ikke kan misbruke batteriene uansett !
Jeg håper at det er tilfelle. På forrige generasjon biler som Th!nk "Classic" og PSA er det utrolig enkelt å knekke batteripakke og, for PSAs vedkommende motor, med litt uvettig kjøring. For eksempel lar jeg aldri kona kjøre Th!nken min igjen etter at jeg satt på henne en gang. Alt for uomtenksom når det gjelder de tekniske begrensningene (les strømpådrag) bilen tåler. Også totalt mangel på forståelse for at det går an å ødelegge en bil bare ved å kjøre den...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Trond Arve

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 12. januar 2011, klokken 14:19
For eksempel lar jeg aldri kona kjøre Th!nken min igjen etter at jeg satt på henne en gang.

Vet det er trangt i Thinken, men det får være grenser  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

#129
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 12. januar 2011, klokken 14:19
Sitat fra: bosonic på onsdag 12. januar 2011, klokken 14:09
For at elbilen skal kunne bli akseptert av publikum (les alle andre enn entusiastene), så må produsentene lage styrings / overvåknings-systemer som sørger for at sjåfør ikke kan misbruke batteriene uansett !
Jeg ikke bare håper. Det bare MÅ være slik.
.... lar jeg aldri kona kjøre Th!nken min igjen etter at jeg satt på (med?) henne en gang.
Jeg ikke bare håper. Det bare MÅ være slik.
Du leser kanskje ikke PSA-trådene, men jeg har kommet til at det er konas uvettige startprosedyre som har knekt DCDCen på "Elmo" to ganger.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Walker på onsdag 12. januar 2011, klokken 12:55
Batteriene kan ha en defekt fra fabrikken. Dette kan en undersøke ved for eksempel å byttelåne bilen i ett døgn med noen som har god erfaring med en identisk modell.

I så fall, kommer det opp feilmelding på displayet? Et Litium batteri har individuell celleovervåkning, så dette burde eksistere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Elmo på onsdag 12. januar 2011, klokken 15:59
Du leser kanskje ikke PSA-trådene, men jeg har kommet til at det er konas uvettige startprosedyre som har knekt DCDCen på "Elmo" to ganger.

Jeg kan ikke tro at Kona di kan ha skyld i dette. Et utladet batteri ville belastet DC-DC'en mer enn det lys og varmetråder klarer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Granheim

Jeg har sendt spørsmål angående batteripakka og sikkerhet i forhold til utladning. Regner med å få svar på mandag.

Ellers fikk jeg også opp den beryktede skilpadda i dag. Fra det var 0 streker igjen kjørte jeg 1,7 km før skilpadda kom, og jeg kjørte 6,7 km etter det igjen (altså totalt 8,4 km). Farten var 60-80 km/t og det var både stigninger og en nedoverbakke. Da jeg kom til jobben lot bilen seg fortsatt kjøre så det var noe strøm igjen. Det er -12 grader på Kongsberg i dag.

Jeg ser også at det å kjøre elbil er en kunst. Jeg har glatt økt rekkevidden fra 60 km til 85 km kun ved å endre kjøremønster. Jeg følger mer med på energimåleren (forbruket), og dropper å ligge i 100 km/t i oppoverbakke. Men jeg liker ikke å fryse i bilen så varmeapparatet surrer og går og holder meg varm.

Jeg har sagt det tidligere også, men jeg sier det igjen, hvis noen føler seg lurt i forhold til kjøp av i-Miev er det forferdelig trist. Alle vi som jobber med Mitsubishi er super stolte over å være første tradisjonelle bilmerke med en fullverdig elektrisk bil. Og dette er bare begynnelsen. Det er viktig at vi bygger tillit til oss som elbilleverandør og ikke minst at vi knytter til oss dere som allerede har kjørt elbil en stund og som i denne sammenhengen er innovatørene. Vær derfor aktive på i-Miev sin side på facebook og gi tilbakemeldinger (gjerne her også selvfølgelig). Og alle som kjøper bil bør kunne snakke med sin selger hvis det skulle være noe. Dialog fører som regel til løsning.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

elektrolux

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 12. januar 2011, klokken 14:19
For eksempel lar jeg aldri kona kjøre Th!nken min igjen etter at jeg satt på henne en gang. Alt for uomtenksom når det gjelder de tekniske begrensningene (les strømpådrag) bilen tåler. Også totalt mangel på forståelse for at det går an å ødelegge en bil bare ved å kjøre den...

Kona mi har nok tatt noen batterier hun også. Men der er en løsning like under ladeluka.

Kutt den hvite ledningen til den av to sorte multipluggene med ferrest antall ledere. Etter det kjører Think Classic ca 3 km, og drar max 100A.

Du kan jo legge inn en bryter med Hann/henne stilling. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

#134
Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. januar 2011, klokken 12:09
Kona mi har nok tatt noen batterier hun også. Men der er en løsning like under ladeluka.
Du kan jo legge inn en bryter med Hann/henne stilling. ;D

Tydelig at dere ikke har fortalt konene om dette forumet. Kanskje de ville lære disse tingene hvis de fikk lov? ;D
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA