Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

TantePose

Hei.

Jeg sliter litt med rekkevidden. Jeg forstår at kulde osv vil påvirke rekkevidden, men jeg synes alikevel at den går vel kort. Mulig det kan være noe galt med måleren, vi får se. Mitsubishi opplyser at den skal gå 150 km i følge EU norm.
Er det noen som vet hva EU norm går ut på? Hvor finner jeg den?

Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

moso

Flere her er sikkert kjempespent på å høre alle dine erfaringer med denne bilen! Fortell, fortell.

Hvor langt går den nå i kulda?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

commiesoft

i-mieV har et batteri på 16Kwh, Think City har ett på 24 Kwh. 50% større.

? Det er plenty av info om dette på nettet.

I-Miev og de to andre har fått mye gratis reklame, men for meg var dette med
rekkevidde litt viktig, så vi bestilte en Think City istedet.

De kan elbil i vinter-Norge.

Hans Håvard Kvisle

Vel, vi har forsøkt å gjøre potensielle elbilkjøpere oppmerksomme på usikkerhet om kjørelengden - og hvor viktig det er å ha et begrep om et minimum. Dette framkommer bl.a. i kjøpevettreglene som ligger under "Kjøpe elbil" på elbil.no.

I en artikkel skreiv vi spesifikt om i-MiEV og ECE-R101:
http://elbil.no/elbiler/200-nykjopsveil
En test som Norstart ikke anser som særlig relevant for forholdene i Norge gjennom året.

Nissan USA hadde en litt mer variert presentasjon for Leaf:
http://www.nissanusa.com/leaf-electric-car/index#/leaf-electric-car/range-disclaimer/index
Fra 100-222 km kjørelengde. Det er også vært vist et kjøremønster som ga rekkeviddeforkortelse helt ned til 75 km.

En annen nyere artikkel på elbil.no heter "Kaldt og kortere": http://elbil.no/elbiler/258-kaldt-og-kortere
Sånn er det bare. Der ramser vi opp sentrale moment som påvirker kjørelengden. Ting du bare delvis kan styre sjøl.

Det er ingen tvil om at du i kulda som var rundt jul har fått en tøff start som elbilist. Det har vært ekstremforhold. Litt mildvær og bare veier kan hjelpe på humøret.
Lykke til!
St.Hanshaugen

Baltor

En kan håpe at i-MiEV triller litt lettere i og med at den har et mindre frontareal som gir mindre luftmotstand, men neppe så mye lettere at den oppnår samme kjørelengden under like forhold.
i-MiEV har høyde bredde 1610x1475, Think 1596x1658, dette er ca 11,5% mer.
i-MiEV har altså laget en lengre og smalere bil, med en lengre kupe.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

jkirkebo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på søndag 02. januar 2011, klokken 22:52
Vel, vi har forsøkt å gjøre potensielle elbilkjøpere oppmerksomme på usikkerhet om kjørelengden - og hvor viktig det er å ha et begrep om et minimum. Dette framkommer bl.a. i kjøpevettreglene som ligger under "Kjøpe elbil" på elbil.no.

Sånn er det bare. Der ramser vi opp sentrale moment som påvirker kjørelengden. Ting du bare delvis kan styre sjøl.

Det er ingen tvil om at du i kulda som var rundt jul har fått en tøff start som elbilist. Det har vært ekstremforhold. Litt mildvær og bare veier kan hjelpe på humøret.
Lykke til!

Foreløpig ser det ut som det er Tesla som har den beste løsningen på kulde/hete-problematikken med sin nøye overvåkede batteripakke. En Model S bør holde optimal temperatur på batteripakka under lading og kjøring, uavhengig av om det er -20 eller +40 grader ute. Slik sett bør kulda ikke gi den helt store effekten på kjørelengde, unntatt høyere rullemotstand, noe høyere luftmotstand og opprettholdelse av kupevarmen. Varme utvikles jo i batteripakka under drift og med litt isolering bør det være nok til å opprettholde driftstemperatur.

Problemer kan evt. oppstå ved lengre parkering på steder uten lademulighet men forhåpentligvis er det mulighet for å la den bruke av batteriet for å holde dette varmt. Om det trengs f.eks 100W kontinuerlig er det kun 2.4kWh pr. dag så står 300-mile utgaven i 3 dager i kulda går kanskje 10%-12% av batterikapasiteten med til å holde batteriet varmt og varme opp kupeen før kjøring. Ikke avskrekkende.

Effektbehovet ved lagring i kulde plugget inn bør bli vesentlig lavere enn for Think med sitt glovarme Zebra-batteri.

Leaf skal vel også få batterivarme montert på de bilene som leveres her i landet ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Skulle vært av interesse å visst cw verdien for Think vs Miev og ikke bare frontal arealt.

Du skal ikke bagatelisere innvirkning av kaldere vær som påvirker rekkevidden negativt, det er mange faktorer som teller med og summen av dem alle kan være ned mot 50% rekkevidde sies det.

Hvordan stemmer dette med din bil TantePose?

Selv om batteripakken er oppvarmet på Tesla S er det meningsløst å snakke om hvor bra dette vil være da a) bilen er ikke lagd enda og derfor b) det finnes derfor ikke erfaringsgrunnlag.


bosonic

Sitat fra: Lanber på mandag 03. januar 2011, klokken 10:07

Selv om batteripakken er oppvarmet på Tesla S er det meningsløst å snakke om hvor bra dette vil være da a) bilen er ikke lagd enda og derfor b) det finnes derfor ikke erfaringsgrunnlag.


   Hvorfor klage på Tesla som har gjort det eneste riktige, nemlig å ta BMS problematikken i elbiler på alvor.
Det burde vært et "ikke tema" at dagens elbiler har mindre tilgjengelig kapasitet i batteriet ved lave temperaturer (minusgrader)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Sitat fra: Lanber på mandag 03. januar 2011, klokken 10:07
Skulle vært av interesse å visst cw verdien for Think vs Miev og ikke bare frontal arealt.
Enig, ser at Mitsubishi nå kjører helsides annonser med bilde av alle modellene, og det er i-MiEV som framheves. De andre ser ut som traktorer hvis man sammenligner.


Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

TantePose

Jeg fikk min MiEV torsdag 30/12. Tror det var 5-10 minus. Bilen sto innendørs hos forhandleren så den var ikke kald i utgangspunktet. Kjørte litt småkjøring hit og dit, sto endel på "tomgang", leverte dekk, var i butikken osv. Ingen kjøring på motorvei i høy hastighet. Synes kapasiteten gikk fort nedover og tenkte jeg skulle kjøre helt tom for så å lade fullt for å se om det hjalp (tenkte kanskje at måleren og batteriet ikke vare helt enige om hvor fullt batteriet var) Klarte å kjøre 45 km totalt før den siste prikken blinket. Ladet den fullt. Så sto den i to dager.

I går testet jeg igjen. Det var vel 2 minus, så ikke spesielt kaldt. Hadde selvfølgelig på varmeapparatet men med fornuft. Brukte ikke setevarmen. Først litt småveier, deretter ut på motorveien, lå i 80-100 km/t, men forsøkte å holde meg så mye som mulig i ECO området på displayet som viser hvor mye guffe man bruker. Parkerte med den siste prikken blinkende etter kun 60 km. Ladet deretter fullt.

Kjørte til jobb i dag. Det var vel et par minusgrader. Det er ca 40 km til jobben. Da jeg kom frem var jeg på en prikk under halvfull. Bilen estimerte selv at jeg kunne kjørt 42 km til. Altså ville jeg antagelig klart å få inn ca 80 km i dag (med hjertet i halsen og blinkende skilpadder på displayet).

Jeg har kjørt elbil i 2,5 år fra før og jeg vet litt om hvordan man kan tøye rekkevidden. Jeg synes jeg kjørte meget pent og forsiktig idag. Jeg var mentalt forberedt på en vinterrekkevidde på 100-120 km, men ikke 60-80 km. Dette synes jeg er veldig skuffende, hvis det da ikke er noe galt med min bil. Å kjøpe en bil til 260 000 som går 6-8 mil er vel å kaste penger ut av vinduet. Synes heller ikke dette stemmer med det som Mitsubishi tross alt har solgt.

Nå står den i garasjen på jobben og er god og varm, så får vi se hvordan det går på hjemoverveien. Hvis batteriet er varmt i utgangspunktet så skal vel ikke utetemperaturen spille noen rolle? Kan dere som har greie på dette svare?

Jeg vil også fortsatt gjerne lese den EU normen som Mitsubishi baserer 150 km rekkevidde på hvis noen kan fortelle meg hvor jeg kan finne den. 
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

elektrolux

Er batteriet varmt i det du begynner kjøringen vil det holde temoperaturen, og burde derfor ikke ha redusert kapasitet.

Kanskje batteriet trenger litt innkjøring før det yter max?

Ellers må en ofte ta fabrikantenes påstander om rekkevidde med mange klyper salt. Slet selv med å få over 100 km uttav en Natrium Think, og har denne 50% mer kapasitet enn din bil kan dine tall stemme bra, spesielt i disse kalde tider.

Vectrix'en min er et annet eksempel på overoptimistisk angivelse av rekkevidde. Fabrikanten påstod 100+ km, mens realistisk er like over halvparten av dette.

På SAM påstår fabrikanten nesten tredobbel rekkevidde av det jeg får uttav den med helt ny batteripakke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: TantePose på mandag 03. januar 2011, klokken 11:38
Nå står den i garasjen på jobben og er god og varm, så får vi se hvordan det går på hjemoverveien. Hvis batteriet er varmt i utgangspunktet så skal vel ikke utetemperaturen spille noen rolle? Kan dere som har greie på dette svare?

Det spørs jo på hvor høy indre motstand batteriet har og hvor godt isolert batterikassa er (om den er isolert i det hele tatt).

Men selv om batteriet beholder kapasiteten vil jo rekkevidden lide under kupevarme, noe høyere luftmotstand og høyere rullemotstand enn på sommerføre. Min el-sykkel bruker i snitt 6Ah på 15.5km nå på vinteren, sommerstid går det med ca. 4.5Ah. Altså ca. 30% høyere forbruk på vinteren grunnet høyere rullemotstand og luftmotstand (kanskje ikke så mye pga. høyere tetthet på lufta men jeg har jo mere klær på meg...) samt mer friksjon i drivverket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: TantePose på mandag 03. januar 2011, klokken 11:38
Jeg vil også fortsatt gjerne lese den EU normen som Mitsubishi baserer 150 km rekkevidde på hvis noen kan fortelle meg hvor jeg kan finne den. 

Mon tro om du ikke finner den her:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs101-120.html
Sammen med mye annet om ulike kjøretøyteknologier, er dette en standardisering som omfatter:
"...AND OF CATEGORIES M1 AND N1 VEHICLES POWERED BY AN ELECTRIC POWER TRAIN ONLY WITH REGARD TO THE MEASUREMENT OF ELECTRIC ENERGY CONSUMPTION AND ELECTRIC RANGE"
Annex 9 er kanskje mest interessant?

Jeg antar at dette er EU-normen det henvises til, sjøl om dokumentet er fra FN. Husker jeg ikke i farta feil, har EU valgt å bruke disse standardene framfor å lage sine egne. Men her må noen gjerne arrestere meg. Japan har ihvertfall sine egne og derfor angis kjørelengden for i-MiEV også som 160 km for Japan 10-15 mode.

En standard som dette er nok bare svakt retningsgivende for å sammenligne kjøretøy mot hverandre. Dette tar ikke høyde for norsk vinter med tung luft, høy rullemotstand, kalde batterier og ikke minst elektrisk fyring av kupéen.
St.Hanshaugen

Lanber

#13
Det høres kort ut med 80km rekkevidde men på den annen side er det bedre enn 50% reduksjon.
Li batterier sliter med lavere temperatur, derom er det ingen tvil og du skal ikke ta lett på de andre faktorene som økt rullemotstand og økt luftmotstand.

Jeg sliter med å få mer enn 60km (mot 75-80 i varmere vær) ut av mine NiCd batterier nå om dagen selv med bilen i oppvarmet garasje.

Hvordan er det med selvutlading på Li batterier etter endt lading?  
Gjelder det samme som med NiCd at kjøring bør begynnes med en gang?


Sitat fra: TantePose på mandag 03. januar 2011, klokken 11:38
Jeg fikk min MiEV torsdag 30/12. Tror det var 5-10 minus. Bilen sto innendørs hos forhandleren så den var ikke kald i utgangspunktet. Kjørte litt småkjøring hit og dit, sto endel på "tomgang", leverte dekk, var i butikken osv. Ingen kjøring på motorvei i høy hastighet. Synes kapasiteten gikk fort nedover og tenkte jeg skulle kjøre helt tom for så å lade fullt for å se om det hjalp (tenkte kanskje at måleren og batteriet ikke vare helt enige om hvor fullt batteriet var) Klarte å kjøre 45 km totalt før den siste prikken blinket. Ladet den fullt. Så sto den i to dager.

I går testet jeg igjen. Det var vel 2 minus, så ikke spesielt kaldt. Hadde selvfølgelig på varmeapparatet men med fornuft. Brukte ikke setevarmen. Først litt småveier, deretter ut på motorveien, lå i 80-100 km/t, men forsøkte å holde meg så mye som mulig i ECO området på displayet som viser hvor mye guffe man bruker. Parkerte med den siste prikken blinkende etter kun 60 km. Ladet deretter fullt.

Kjørte til jobb i dag. Det var vel et par minusgrader. Det er ca 40 km til jobben. Da jeg kom frem var jeg på en prikk under halvfull. Bilen estimerte selv at jeg kunne kjørt 42 km til. Altså ville jeg antagelig klart å få inn ca 80 km i dag (med hjertet i halsen og blinkende skilpadder på displayet).

Jeg har kjørt elbil i 2,5 år fra før og jeg vet litt om hvordan man kan tøye rekkevidden. Jeg synes jeg kjørte meget pent og forsiktig idag. Jeg var mentalt forberedt på en vinterrekkevidde på 100-120 km, men ikke 60-80 km. Dette synes jeg er veldig skuffende, hvis det da ikke er noe galt med min bil. Å kjøpe en bil til 260 000 som går 6-8 mil er vel å kaste penger ut av vinduet. Synes heller ikke dette stemmer med det som Mitsubishi tross alt har solgt.

Nå står den i garasjen på jobben og er god og varm, så får vi se hvordan det går på hjemoverveien. Hvis batteriet er varmt i utgangspunktet så skal vel ikke utetemperaturen spille noen rolle? Kan dere som har greie på dette svare?

Jeg vil også fortsatt gjerne lese den EU normen som Mitsubishi baserer 150 km rekkevidde på hvis noen kan fortelle meg hvor jeg kan finne den.  

Lunde

litium har knapt målbar selvutlading og meg bekjent levere de full effekt og kapasitet selv om det er en stund siden de ble ladet.

Nicd har en selvutlading på noen prosent i måneden, men bilene de er montert i har en tendens til å "stjele" kapasitet til andre formål underveis. Typisk lading av 12V servicebatteri etc. Med dårlig 12V batteri kan du risikere å tømme batteripakka på en drøy uke.

Min erfaring er at batteriene leverer like mange ah enten du kjører med det samme de er fulladet eller venter et døgn eller to. (forutsatt at ingen strømtyv har vært på ferde) Dog vil du få ut amperetimene med en høyere spenning jevnt over hele kjøreturen om du reiser straks batteriene er fulle. Effekt er jo UxI (spenning x strøm i ah) derfor vil du komme kanskje oppmot 10% lenger om du passer på å lade slik at de er fulle ved avreise kontra å lade ferdig kvelden i forveien ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA