Etter tre dager i ny standard 85 (men Signature så alt av morsomme tilvalg og 21" er jo standard), må jeg si meg mektig imponert over hva vi får levert.
Bilen er veldig godt skrudd sammen; lav fart på forferdelig skogsvei, høy fart på motorvei og inspirert kjøring på trange, svingete veier, takles uten noen form form stress. Ikke en ulyd å høre, god respons i ratt og pedaler og bilen går som ei kule og stopper vanvittig fort i forhold til hva jeg er vant til. Mange kg, ja, men doble skiver rund baut gjør sitt til at dette stopper fort og udramatisk.
Har tidligere bare kjørt P85, men etter nå å ha rattet standarden i noen dager kan jeg ikke si jeg merker forskjellen i ressurser. Hadde sikkert vært annerledes hvis jeg gikk rett fra P til S, men når referansen er normalbil er det overflod uansett. Fantastisk!
Slår meg var at bilen virker mer "kultivert" enn det jeg husket fra US-modellene. Bedre lydisolering, bedre finish og bedre tilpasninger har allerede blitt bekreftet av de første eierne, men jeg synes selve kjøreegenskapene er bedret også. Mulig det rett og slett skyldes mindre krefter på Std, men i så faller jeg veldig happy med (bort)valget av P.
Fort gjort at kjøringen blir litt mer inspirert enn normalt, og "frykter" dette blir den nye normalen. Dette er gøy! Dessverre gjør det noe med forbruket som for meg har snittet 230 Wh(?). Det gjør at bilen gir meg ca 320 km i rekkevidde på normalladning, men er happy med det. Hadde fryktet langt verre med tanke på kjøremønsteret de første dagene (kun langkjøring, hovedsakelig motorvei).
Hvordan rekkevidden er på småkjøring med ennå hyppigere akselerasjoner kjenner jeg blir irrelevant for da er man uansett i nærheten av en lading.
Har ikke fått testet Homelink, men alt annet fungerer i hvert fall som det skal. Synes kanskje ikke all rattstyring (av apper og info) flyter helt, men antar det kommer med litt tilvenning.
For øvrig gikk overleveringen på Alna uten noen form for problemer. Proft og effektivt og jeg fikk svar på alt jeg lurte på. Et spørsmål som ble besvart med en feil ble raskt korrigert pr mail med fyldig forklaring. Bra!
Alt i alt har hele erfaringen vært en deilig opptur. Gleder meg selvfølelig til å få manglende adaptere, nett, etc som ikke var klart, men det viktigste var bilen. Og den overgår mine høye forventninger.
GLED DERE!!
Ps. Allerede kjørt forbi 3 andre Model S på min vei til og fra Vestfold, så har følelsen at vi som har fått birne er mye på veien. Er jo ikke så mange registrert ennå