Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reell rekkevidde

Startet av Herligemeg, fredag 11. mars 2016, klokken 17:49

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 12. mars 2016, klokken 18:11
Vel det som er noe bekymringsfullt er rekkevidde tap. Jeg har en NOV 2013 s 85 . Ladet til 100% da 405 km typical . Mars 2016 ladet til 100% 365 km typical. Har kjørt 47 tusen km på 2 1/2 år. Synes det dropper noe kjapt
Men 10-15 av disse tapte tkm er nok en software oppdatering. Jeg tror ingen av bilene som ble levert ut i  (mai) juni 2014 og utover hadde 400 tkm på 100%. Mener det var ved v5.9 som gjorde at en ikke så 400- tallet lenger før D-bilene kom.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Sitat fra: Sven-E på lørdag 12. mars 2016, klokken 21:55
Sitat fra: fonberg på lørdag 12. mars 2016, klokken 20:16
Kjører du f.eks. 30.000 km i året og dieselbilen bruker 0,3 l mer enn oppgitt, blir dette en årlig MERUTGIFT til diesel på ca. 12.000 kr i året (ut fra en literpris på 13 kr)
I min verden er 12.000 ekstra årlig til drivstoff MYE. Det er f.eks. Mye mer enn jeg har brukt på drivstoff TOTALT i løpet av snart 2,5 år og 67.000 km med Teslaen.
Joda, det koster mer.  Det gjør alt fossilt drivstoff.

Men hvor mange ganger har du hatt rekkeviddeangst med dieselbil?
Og hvor mange timer har du brukt på å fylle tanken?

Jeg har kjørt tomt med dieselbil (pga unøyaktig kjørexomputer), det har jeg ikke med elbil. Dieselbilen må jeg innom steder jeg ellers ikke ville vært, fordi jeg ikke kan fylle hverken hjemme, på jobb eller andre steder jeg parkerer. Elbilene i husholdningen fyller vi utelukkende på jobb og hjemmetil hverdags, der bilen uansett står parkert. Det er noe annet med langturer, men jeg synes 15-20 min pause hver to-tre timer er passe. Jeg har kjørt 200 mil på et døgn med Teslaen ved et tilfeller, det er effektivt nok for meg, særlig når den fyller seg av seg sjøl mens jeg tar en power nap, strekker på beina, spiser og/eller går på do.
I sum synes jeg personlig det er deilig å slippe bensinpumpene, men det er så klart en smakssak. Ei typisk bensinpåfylling inkl. betaling tar vel 7-8 minutter vil jeg anta. Og i denne tida kan du ikke gjøre noe annet.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

#32
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. mars 2016, klokken 19:41
Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. mars 2016, klokken 19:17
Myten om at balansering kun skjer på høy soc er langt på vei knust etter at enkelte leser ut BMS-data her inne. Kakemonsteret hadde litt ubalanserte celler etter en tid på lav soc, men alt var balansert igjen etter en enkel lading til 80%. Rekkeviddeberegningen derimot kan bli en smule off over tid med å bruke bare litt av spennet til pakken.

Jeg målte forresten 7-8% mindre kapasitet på min oktober 2013 bil sammenlignet med en nesten ny. Tapet av kapasitet stemmer godt med reduksjon av indikert rekkevidde, ihvertfall på min bil. Så at noen av de tidlige batteripakkene har en uforholdsmessig høy degradering synes temmelig sikkert.

7-8% på de 2 første årene er vel omtrent som forventet? Husk at lithium-batterier taper seg mest de første tiltalls syklusene og så går det saktere og saktere deretter. Når det er sagt har min bare tapt seg ca. 5% på indikert rekkevidde. Fra 393 som ny og til 373 nå.
Merk forresten at om man tar utgangspunkt i reduksjonen mellom 0-100 får man en høyere %-vis reduksjon enn den reelle siden man ikke tar med kapasiteten under 0. En reell reduksjon på 7-8% vil synes som rundt 10% hvis man ikke tar med dette. Det gjør seg utslag i at min bil viser nærmere 40tkm mindre enn når den var ny (394-355). Hvis man forutsetter at din bil har samme energimengde under 0 som jeg målte på mine er ditt tap heller i området 3% enn 5 om man tar med reserven. Og det må man jo gjøre.

Jeg tipper din bil har over 3kWh mer restkapasitet enn min.

sigurdi

Trådstarter spørr egentlig om det er lurt av Tesla å bruke NEDC til å oppgi rekevidde og ikke hva man skulle fått.

Problemet her er at hva man burde fått er indeviduelt og en dårlig målestokk.
Men alt blir mye bedre når EU infører ny kjøresyklus og alle andre biler en elbiler får et kraftig avgifts hopp.

Planen er å inføre dette 2017, men tror det ikke før jeg ser det.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Salvesen

Sitat fra: Sven-E på lørdag 12. mars 2016, klokken 18:29
Sitat fra: Salvesen på lørdag 12. mars 2016, klokken 18:01
Fatter ikke denne sutringen over at en ikke får oppgitt rekkevidde på elbil, det er da HELT likt på bensin/diesel, aldri om en klarer å bruke rated forbruk. Men her hører en aldri noe klaging. Om du leser litt på hvordan testene utføres så ser du fort at det er veldig urealistisk å klare å nå like langt som tesla sier.

Min bmw 520d har rated forbruk på 0,52l pr mil om jeg ikke husker helt feil, kjørecomputer sier rundt 0,8...
Jøss så rart  :o
Vedder på at du heller ikke har hørt at det har tatt lang tid å fylle til full rekkevidde på eksosbiler heller.

Men så er disse to tingene veldig mye viktigere på en elbil enn på en eksosbil.

Det har ingenting med poenget å gjøre, poenget er at jeg fatter ikke at folk blir overrasket over at selskapene lyver om forbrukstall, det er helt normalt og har vært det i alle år.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Salvesen

Sitat fra: Sven-E på lørdag 12. mars 2016, klokken 21:55
Sitat fra: fonberg på lørdag 12. mars 2016, klokken 20:16
Kjører du f.eks. 30.000 km i året og dieselbilen bruker 0,3 l mer enn oppgitt, blir dette en årlig MERUTGIFT til diesel på ca. 12.000 kr i året (ut fra en literpris på 13 kr)
I min verden er 12.000 ekstra årlig til drivstoff MYE. Det er f.eks. Mye mer enn jeg har brukt på drivstoff TOTALT i løpet av snart 2,5 år og 67.000 km med Teslaen.
Joda, det koster mer.  Det gjør alt fossilt drivstoff.

Men hvor mange ganger har du hatt rekkeviddeangst med dieselbil?
Og hvor mange timer har du brukt på å fylle tanken?

Hva har dette med saken å gjøre? Det er så langt off at det blir helt sprøtt. Men når en først er inne på det blir tiden en tanker ganske stor etterhvert på en fosilbil. Vet ikke med deg, men i 99% av tilfellene bruker jeg ingen tid på lading av min tesla, men i alle % av tilfellene brukte jeg minst 5 min på å fylle diesel bilen.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Herligemeg

Får ta flere ting i ett her..

Jeg sutrer ikke, jeg lurer på om flere har reagert på det samme. Og selvfølgelig trodde jeg (og helt sikkert de aaaaller fleste) aldri at vi skulle få eksakt rekkevidde. Men differansen mellom reklamert og fakta virker for meg å være veldig stor på noen biler. Hva om fosilbil en din plutselig skulle bruke dobbelt av lavt verdier bare fordi leverandøren er en fant å låver mer enn den holder regner jeg med du ville reagert STERKT om du måtte fylle bensin eller diesel dobbelt så hyppig.

Videre, det jeg prøvde å spør om, som noen har svart på, er hva får dere reelt nå ut av bilen. Legg gjerne ved kjøpsprosessen og batteristørrelse.

Fra. Eks: jeg har en tidlig 2014 S60 jeg får 210/240km ut av vibter/sommer.

epsilone6

Å fylle diesel en gang i blant er LETT, ingen lager forumtråder om slikt eller planlegger reiser ut fra det. Syns nesten det er pinlig når folk snakker om all den tiden de slipper å bruke på bensinstasjoner, men selv plugger inn bilen hver gang de setter den fra seg, noe som selvsagt tar 0 sekunder. Det å sette bankkortet sitt inn i en automat hver tusende km er ikke et ork, og du kan låse håndtaket eller bruke påfyllingsfart for lastebil hvis det kniper så fryktelig på sekundene.

Salvesen

Sitat fra: Sven-E på søndag 13. mars 2016, klokken 16:49
Sitat fra: Salvesen på søndag 13. mars 2016, klokken 14:57
Sitat fra: Sven-E på lørdag 12. mars 2016, klokken 18:29
Sitat fra: Salvesen på lørdag 12. mars 2016, klokken 18:01
Fatter ikke denne sutringen over at en ikke får oppgitt rekkevidde på elbil, det er da HELT likt på bensin/diesel, aldri om en klarer å bruke rated forbruk. Men her hører en aldri noe klaging. Om du leser litt på hvordan testene utføres så ser du fort at det er veldig urealistisk å klare å nå like langt som tesla sier.

Min bmw 520d har rated forbruk på 0,52l pr mil om jeg ikke husker helt feil, kjørecomputer sier rundt 0,8...
Jøss så rart  :o
Vedder på at du heller ikke har hørt at det har tatt lang tid å fylle til full rekkevidde på eksosbiler heller.

Men så er disse to tingene veldig mye viktigere på en elbil enn på en eksosbil.

Det har ingenting med poenget å gjøre, poenget er at jeg fatter ikke at folk blir overrasket over at selskapene lyver om forbrukstall, det er helt normalt og har vært det i alle år.
Poenget er vel at om en eksosbil bruker mer drivstoff enn oppgitt, så har det mye mindre konsekvenser enn om rekkevidde på en elbil er oppgitt alt for høyt.

Men hva har dette med testing og oppgitt forbruk å gjøre? Altså det er helt rett det du sier, men at en "jukser" med forbrukstall er vell ingen overraskelse for noen, hverken diesel, bensin eller el.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Salvesen

Sitat fra: epsilone6 på søndag 13. mars 2016, klokken 17:11
Å fylle diesel en gang i blant er LETT, ingen lager forumtråder om slikt eller planlegger reiser ut fra det. Syns nesten det er pinlig når folk snakker om all den tiden de slipper å bruke på bensinstasjoner, men selv plugger inn bilen hver gang de setter den fra seg, noe som selvsagt tar 0 sekunder. Det å sette bankkortet sitt inn i en automat hver tusende km er ikke et ork, og du kan låse håndtaket eller bruke påfyllingsfart for lastebil hvis det kniper så fryktelig på sekundene.

Det tar ikke 0 sekunder, men jammen meg ikke mange. Jeg synes det er digg å slippe å dra innom bensinstasjonen, aner ikke hvorfor du skal være flau over det..
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Øyvind.h

#40
Det er vel mer pinlig å ikke akseptere at andre synes det er deilig og tidsbesparende å slippe de gammeldagse bensinstasjonene.

For moroskyld har jeg regnet på hva jeg bruker mest tid på av bensinstasjon-besøk og lading av elbilen. Over året er bensinstasjon-besøk mest tidkrevende. Vel og merke med Teslaen som lades en gang i uka. Leafen er mye mer tidkrevende og gir ikke samme opplevelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: epsilone6 på søndag 13. mars 2016, klokken 17:11
Å fylle diesel en gang i blant er LETT, ingen lager forumtråder om slikt eller planlegger reiser ut fra det. Syns nesten det er pinlig når folk snakker om all den tiden de slipper å bruke på bensinstasjoner, men selv plugger inn bilen hver gang de setter den fra seg, noe som selvsagt tar 0 sekunder. Det å sette bankkortet sitt inn i en automat hver tusende km er ikke et ork, og du kan låse håndtaket eller bruke påfyllingsfart for lastebil hvis det kniper så fryktelig på sekundene.

Plugge inn hver gang jeg setter fra meg bilen? Tipper jeg plugger inn Teslaen et par-tre ganger i uka i snitt. Ser ingen grunn til å plugge inn hver gang. Skal jeg ikke langt avgårde (noe jeg som regel ikke skal) holder jo en 90%-lading hele uka før jeg må plugge inn på nytt.

Det er litt pes med bankkort ute i kulda på vinteren synes jeg. Nå som jeg har brukt RFID-kort endel ganger for å hurtiglade har jeg tatt meg i å tenke hvor mye greiere det hadde vært å hatt et RFID-kort for dieselfylling når jeg kjørte dieselbil fremfor å finne fram lommeboka, riktig kort, stikke det inn, taste kode, vente, ta kort osv. Sveipe en RFID-brikke som henger på nøkkelknippet er særdeles mye enklere. Forhåpentligvis kommer vi snart dit at det bare er å holde mobiltelefonen foran pumpa for å aktivisere den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Balrog

Sitat fra: Herligemeg på søndag 13. mars 2016, klokken 16:06
Får ta flere ting i ett her..

Jeg sutrer ikke, jeg lurer på om flere har reagert på det samme. Og selvfølgelig trodde jeg (og helt sikkert de aaaaller fleste) aldri at vi skulle få eksakt rekkevidde. Men differansen mellom reklamert og fakta virker for meg å være veldig stor på noen biler. Hva om fosilbil en din plutselig skulle bruke dobbelt av lavt verdier bare fordi leverandøren er en fant å låver mer enn den holder regner jeg med du ville reagert STERKT om du måtte fylle bensin eller diesel dobbelt så hyppig.

Videre, det jeg prøvde å spør om, som noen har svart på, er hva får dere reelt nå ut av bilen. Legg gjerne ved kjøpsprosessen og batteristørrelse.

Fra. Eks: jeg har en tidlig 2014 S60 jeg får 210/240km ut av vibter/sommer.

Mange elbilbrukere på forumet her anbefalte sterkt 85kWh ift. 60kWh, så de som var litt mer enn middels interessert i å sette seg inn i elbilbatteri7rekkevidde før kjøp har fått med seg de to tingene du i etterkant har stusset over: Oppgitt vs reell rekkevidde og kapasitetstap på batterier. De fleste har vel også hatt en bærbar PC/Mac eller smarttelefon og kjenner til fenomene derfra.

Ingen med fossilbil klarer heller å oppnå de oppgitte forbrukstallene som oppgis i følge den såkalte "EU-syklusen" som utføres med andre dekk etc enn hva bilen leveres med og under tilnærmet ideelle forhold.

Tommelfingerregel: I alminnelig pent, tørt vær over 0 grader uten klimaanlegg bruker en elbil såvidt under 2 kW/mil ved alminnelig kjøring under 90 km/t, og relativt flatt terreng. Desto kaldere/våtere/kupert terreng desto høyere effektbruk. I tillegg kommer kupevarme. Husk også at litt i topp og bånn av batteriet ikke er tilgjengelig.

Mange stopp/start forkorter rekkevidden på samme måte som kaldstarter med fossilbiler.

På vinteren kjører mange med klimaanlegget i Teslaen på auto og trekker derfor unødig mye strøm, som enkelt kan reduseres ved 19 grader i kupeen, resirkulering av kupelufta, setevarme på og range mode på.

Tommelfingerregelen 2kw/mil gir i underkant av 300 km i rekkevidde før vi trekker ut det du ikke får brukt av batteriet, muligens 5kW, dvs 55/2=275 km rekkevidde med nytt batteri på en S60. En vinterlig rekkevidde ned mot 200 km med kald våt luft, piggdekk og snøføre er derfor ikke uventet.

Med min 24kWh leaf er praktisk vinterrekkevidde 8 mil om den kjøres pent og i ett strekk, men ble markedsført med 160 km rekkevidde som sikkert er tilfelle om man kjører i 70 km/t i Nederland.

Derfor til alle som kjøper elbil: vurder heller større batteri enn alle mulige tekniske dippedutter som fabrikkmontert hårføner og barbermaskin.

Har akkurat kjørt tur retur Oslo-Trondheim og må bare igjen understreke hvilken fantastisk bil Tesla MS P85 er. Noen korte ladestopp på superladere langs veien med gratis strøm, og kun forsinket av Toyotaer og dieselmonstre. Rekkeviddeangst er ikke noe problem med 85-pakka. Velger du 70kWh må du lade litt lenger og planlegge litt mer, men så sparer du noen kroner også. Er du avhengig av solid rekkevidde, gå for 90kWh.

Jeg synes oppgitt typical rekkevidde på min P85 62000km, 2013-modell fulladet på 390km stemmer godt med hva jeg får ut i praksis, med litt elbil-smart kjøring som nevnt over. Men er det mye stigning eller svært kaldt er man selvsagt sjanseløs til å få slik rekkevidde. Jeg er veldig glad for at jeg ikke gikk i gnier-fella og kjøpte 60kWh utgaven i stedet, men jeg angrer som en hund på at jeg ikke bestilte en S60 i TILLEGG i 2013 som kunne erstattet Leafen som må lades nærmest overalt.

Oppsummering: Kjør i maks 90-100 km (=fartsgrensen) resirk, 19-20 grader, setevarme og kjør pent slik at du regenerer MINST mulig (=rolig bruk av Wattpedal, kun brems når du MÅ) og rekkevidden din blir slik du ønsker den skal være. Når rekkevidde ikke er noe problem, kan du selvsagt leke med bilens vanvittige krefter, men da får du også tilnærmet halvert rekkevidde, akkurat som med fossilbiler. Flatt jern på en godt motorisert fossilbil bruker ikke akkurat halvliteren på mila, nei.

Og forresten: Måtte låne en fossilbil forleden: Jo: Det er faktisk noe jævla pes å fylle tanken på en bensinstasjon. Fort 5-7 bortkastede minutter, og SVINDYRT - så man må passe på å tanke rett før kl. 12 på mandager når alle oljeselskapene (helt uten prissamarbeid selvsagt) samtidig setter opp prisen med 2 kroner per liter. Glad jeg slipper sånt pes. Hjemme bruker jeg 10 sekunder på å koble inn og ut til lading når jeg trenger. Og jeg parkerer med hekken 1 meter fra stuedøra. En fossilbil må parkeres på baksida for den ryker som Siv Jensen. ALDRI mer fossilbil!
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Øyvind.h

Passaten jeg hadde før var oppgitt med rundt 0,4-0,44. I praksis bruker den oppunder 0,7 året under ett.

Ikke en dobling, men ikke langt unna. Men at eksosbil/produsenter jukser og at bilene forpester langt mer/bruker langt mer enn de skal er jo noe alle vet :)
En elbil målt etter samme regime vil jo også ligge en del over i virkeligheten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Einstein

Kjørte min S60 Oslo - Hemsedal - Oslo i helgen. Var spent på forbruket før jeg dro og ladet til 100%. Kom frem til Hemsedal Sentrum (ca 210 km) med 26% igjen etter et forbruk på 190wh/km. Dro så av 5% til på å kjøre opp i Holdeskaret. Hjem igjen var forbruket 145wh/km. Det synes jeg var bra (men så var det var jo ganske fint føre også).

Nokian R2 piggfritt med 3,5 bar og range mode ON. 
Grå S60, P59xxx (loaner kjøpt av Tesla juni 15)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA