Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde

Startet av Herligemeg, fredag 11. mars 2016, klokken 17:49

« forrige - neste »

tho

TS: Vi blir nødt til å vite forbruket ditt i wh/km for å gi noe godt svar på dette. På meg virker det bare som du har unormalt høyt forbruk.

Min P85 er fra mars 2014 og får ca 370tkm. Jeg har ingen problem å få dette selv på vinteren men da på langtur og tørre veier. På sommeren kan jeg gå langt over.

370km er ved 200wh/km.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

RaBalder

Sitat fra: Herligemeg på søndag 13. mars 2016, klokken 16:06
Videre, det jeg prøvde å spør om, som noen har svart på, er hva får dere reelt nå ut av bilen. Legg gjerne ved kjøpsprosessen og batteristørrelse.

Fra. Eks: jeg har en tidlig 2014 S60 jeg får 210/240km ut av vibter/sommer.
P85 fra mars 2014
Første ferien min (sommer 2015) kjørte jeg fra Oslo til Trondheim med et forbruk på 154Wh/km. Det gir en batteri-rekkevidde på 493km.
Når jeg kom til Bjerkvik etter 1450km, så hadde snittet øket til 164Wh/km. Det gir batteri-rekkevidde på 463km.
Jeg antar da en utnyttbar kapasitet på 76kWh.

Dette synes jeg er innenfor det Tesla har lovet. Veiene nordover er til tider ikke optimale med tanke på forbruk.
Har dog ikke gjort øvelsen å kjøre fra 100% og helt til 0%. Den er ikke interessant lengre med avstand mellom ladestasjoner der jeg ferdes.

Herligemeg

Sitat fra: RaBalder på mandag 14. mars 2016, klokken 18:54
Sitat fra: Herligemeg på søndag 13. mars 2016, klokken 16:06


Fra. Eks: jeg har en tidlig 2014 S60 jeg får 210/240km ut av vibter/sommer.
P85 fra mars 2014
Første ferien min (sommer 2015) kjørte jeg fra Oslo til Trondheim med et forbruk på 154Wh/km. Det gir en batteri-rekkevidde på 493km.
Når jeg kom til Bjerkvik etter 1450km, så hadde snittet øket til 164Wh/km. Det gir batteri-rekkevidde på 463km.
Jeg antar da en utnyttbar kapasitet på 76kWh.

Dette synes jeg er innenfor det Tesla har lovet. Veiene nordover er til tider ikke optimale med tanke på forbruk.
Har dog ikke gjort øvelsen å kjøre fra 100% og helt til 0%. Den er ikke interessant lengre med avstand mellom ladestasjoner der jeg ferdes.

Dette er jeg helt enig i at er innafor!

Etter responsen å se, virker det for meg til å være ganske stor forskjell på bilene..

Sjøhyene

Syns Balrog summerer det bra opp. Og jeg er også forundret over hvor mange som tilsynelatende velger godt utstyrt S60/70 vs mer ribbet 85/90. Rekkevidde er fortsatt den soleklart største svakheten til min s85 sånn jeg ser det, og jeg vil påstå at vår families bruk av bil er ganske gjennomsnittlig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

#49
Sitat fra: Herligemeg på mandag 14. mars 2016, klokken 19:06

Etter responsen å se, virker det for meg til å være ganske stor forskjell på bilene..

Det kan sikkert være noe forskjell i rekkevidde fra bil til bil, avhengig av f.eks dekktrykk, dekktype, dekkdimensjon osv. Men jeg er overbevist om at den variasjon i rekkevidde man oppnår fra bil til bil/eier til eier primært skyldes kjørestil i tillegg til ytre forhold som vind og føre.

På langkjøring på vanlige norske veier opplever jeg samme forbruk som RaBalder over med min S85 når jeg følger trafikken, dvs ca 160-170 wh/km. Holder jeg høyere hastighet og/eller turene er kortere, går naturligvis forbruket opp.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Sjøhyene

Jeg har opplevd å ha over 500km rekkevidde og jeg har opplevd å ha under 250km rekkevidde. Kommer >95% ann på værforhold og hastighet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

GOS

Sitat fra: Herligemeg på mandag 14. mars 2016, klokken 19:06

Dette er jeg helt enig i at er innafor!

Etter responsen å se, virker det for meg til å være ganske stor forskjell på bilene..

Du fikk med deg at dette var en med 85 batteri?
Og om du får runt 300 i tkm på din S60 så er du også helt innafor. Hvor langt du kommer er i så fall avhengig av hva du bruker per km. Om du ligger på 190 wh/km du også, så kommer du ca 300 km og ikke de 230 som du snakket om.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

tutti

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 13. mars 2016, klokken 21:32
Passaten jeg hadde før var oppgitt med rundt 0,4-0,44. I praksis bruker den oppunder 0,7 året under ett.

Ikke en dobling, men ikke langt unna. Men at eksosbil/produsenter jukser og at bilene forpester langt mer/bruker langt mer enn de skal er jo noe alle vet :)
En elbil målt etter samme regime vil jo også ligge en del over i virkeligheten.
Det er vel fastslått at VW har jukset med forbruket på sine dieselmotorer.

Jeg kjørte før 1.4 TSI DSG, den lovet et EU snittforbruk på 0,63. Etter flere års kjøring så jeg at mitt snittforbruk lå på akkurat det samme!

weld77

Alle "jusker" i varierende grad. Avviket mellom oppgitt og faktisk forbruk har økt ganske dramatisk de siste årene om man ser hele den europeiske bilparken under ett. Meningsløse tester har selvsagt en stor del av skylden for dette.

sigurdi

Herligemeg usikker hvor du holder til jeg holder til i Vestfold og har du mulighet kan jeg lese av batteri data for deg.
Da kan jeg lese ut hva BMS tror du har av energi tilgjengelig.

Min 70D viser i dag 68.5kWh tilgjengelig og 4kWh brick protection. 

Mandag ladet jeg til 90% kjørte 250km og da 90% på motorvei i 100-120km/h, var en tur/retur så samme høyde ved start stopp. Kom hjem med 10%
Stoppet IKKE på SC siden vi så at vi hadde god margin og ønsket å teste. 

Dette tilsvarer en rekevidde på 300km om vi hadde ladet til 100%, med primært motorvei kjøring, fuktig veibane og 0-1 grad, kupe varme på 21/24 grader og passasjer setevarme på 3, er jeg svært godt fornøyd.

Det var delvis fuktige/våt veibane og rundt 0-1grad på tur og noen grader høyere på retur.
Kjører med Nokia Hakapilitta med 3.5 bar, forvarmet bil og range var for det meste av.

Tirsdag/Onsdag har jeg kjørt tur/retur til kurs men pga lit ulike veivalg er turen 10-15mil pr dag.
(Valget ferge eller tunell)
Nå har det vært 0 grader om morgenen og begynner å bli svært hyggelig temperatur på ettermiddag, men fremdeles noen partier med fuktig veibane.

Forbruket i dag endte på 204Wh/km på en strekning på 165km, bilen rapporterer et forbruk på 33.7kW/h som stemmer svært bra med % ved avresie/hjemkomst og min tilgjengelige strøm. ;-)

Det var noe friskere kjøring i dag en på Mandag (da fruen var med)
80% motorvei 100 og 110 sone. (Ble endel venstre felt og Autopilot)

Når det er snakk om at biler har store ulikheter vil jeg si at sjåfører har store ulikheter.

Jeg lånte P85D til en kamerat og på det tidspunktet hadde han aldri under 260Wh/km i snitt.
Jeg fikk kjørte Øst/Vest og havnet på 190Wh/km, samme bil men ulike sjåfører og kjørestiler.

Men to egentlige like biler han a ulike verdier med samme sjåfør og da kan det være dekk og dekktrykk som utgjør en stor forskjell.

Så har vi vær/føre som også har betydning, mixer en flere av de her så kan man få svært store differanser.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Herligemeg

Mye bra respons her nå ;)

Jeg var på hytten tidlig påske, det er ca 50km en vei. 80km/h og mye svinger. Low generering og range mode på. Bilen var ladet 90% da jeg dro, og bilen viste 243km antatt rekkevidde. Long story short:Litt kjøring til og fra butikken og småkjøring da jeg kom hjem stod det da jeg hadde 8km igjen på "tanken", da hadde jeg kjørt 201km forbruket var 220 og brukt kapasitet på batteri var 40kW.

Burde jeg ikke kunne få mer enn 40kW av en batteripakke på 60 på 90% oppladet batteri? For meg virker det så "km jeg savner" ligger kanskje her.

Jeg har ikke "lest meg ihel" før jeg kjøpte bilen.. Jeg føler heller ikke jeg har gjort noe galt med å kjøpe en S60 istedefor en større.. Jeg angrer ikke ett sekund! Vi kjører sjeldent langt, og rekkevidde er så å si aldri ett problem :) sånn for å svare noen av dere som virker så dere tenker jeg er en idiotisk for ikke å ha kjøpt 85/85P.

Roma

Skjønner din bekymring  :)

Får det ikke til å stemme at du har kjørt 201km med snitt på 220w/km. Det skulle tilsvare 44kW forbrukt og ikke 40kW?

Her er mine tanker:

Noterte meg sommer rekkevidden din på 240km. Det betyr ut ifra et fullt (nytt) batteri med tilgjengelig 56kW at du har et forbruk på 220-230w/km sommerstid. Stemmer det? Til referanse ligger jeg med min S85 snittlig på 160w/km alt etter temp og føre (19"). Mitt råd er en ny og nøyaktig måling på sommerstid for å verifisere rekkevidden din. Lad til 100% og kjør ned i null. Da blir målingen sikrere enn småkjøring i kulda på vinterstid. Hadde kjørt etter fartsgrensen også. Ikke at det spiller noen rolle mtp forbrukt energi, men om du vil se rekkevidden din altså.

fonberg

Husk det går med ca 1-2 kWt i døgnet i vampire drain også.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Lynet

Når dere snakker om forbruket heter det Wh/km eller kWh/mil.
Energiinnholdet i batteriet måles i kWh (effekt x tid)
Effekten på motoren er i kW  (spenning x strøm)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA