Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde

Startet av Herligemeg, fredag 11. mars 2016, klokken 17:49

« forrige - neste »

Herligemeg

Jeg har en S60 jeg er storfornøyd med.

Men.... Rekkevidden.. 2år gammel.. Max rekkevidde: 380km. Reell med normal kjøring på piggdekk: rundt 210km sommerdekk: rundt 230km. Ved 80% opplading.

Var innom Tesla og kommenterte dette, de sjekket batteri på service og fant ingen problem.

Jeg synes det er liiitt vel drøyt å miste såpass mye kapasitet på den tiden jeg har hatt bilen.

Hva er deres erfaring?

Bushy

omregnet til 85 kw batt. så skulle dette sommerstid bli 407 km... stemmer bra dette i forhold til min iallfall april 2015 85d. noe kortere på æ6 da... fart dreper
S75D sept. 17

weld77

Maks 380km med en S60 synest jeg hørest vel mye ut. Er sikkert mulig om man absolutt vil, men neppe noe man burde basere seg på er oppnåelig ved normal kjøring.

Står bilen på "rated" eller "typical"? Sistnevnte gir riktigere rekkevidde - vet ikke hva som er vanlig på S60, men på min P85D er forskjellen på de to rundt 100km.

Herligemeg

Etter info om bil var maks rekkevidde 380.eller kanskje det var 360.. Nå  ble jeg usikker.

Jeg bruker typical. Ikke at det har noe å si, da bilen ikke kommer lengre enn 20mil nå på vinterdekk på 80% batteri.

Hva er deres erfaring mellom maks rate fra du kjøpte bilen til nå?

AppleKnocker

Hva var rekkevidden for to år siden?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Herligemeg

Rett over 300en plass. Jeg husker ikke helt.

Men det er ikke poenget. Poenget er at da jeg kjøpte bilen antok jeg en rekkevidde på rundt 330-350km. Nå får jeg max 230 med piggdekk og 100% lading. Jeg synes differansen mellom rekkevidde tesla reklamerte med, og rekkevidden jeg max får ut av bilen med normal kjøring på "vinterstid" (holder til på vestlandet) er litt vel stor.

Brede

Hva ligger forbruket ditt pr.kilometer på?

RaBalder

380km på en S60 må da være rated.
Typical på 80% av rated, havner da på ca 300km.

Jeg synes ikke det høres så gale ut med litt over 200km på vinterstid. Det er i alle fall ikke noe opplagt feil med bilen din så lang jeg kan skjønne.....

Tørr vei, fint føre og ikke for kald, skal kunne gi deg 300km rekkevidde.

Svært forsiktig kjøring på en varm sommerdag vil kunne bringe deg >350km dersom alt er i orden.

  • dekktrykk ok
  • dekk som ruller lett
  • ingen bremser som henger på
  • ingen takboks
  • lett bil

Sjøhyene

Huh, jeg får ofte bare 25 mil ut av min s85 når jeg skal på hyttetur i snøvær. Å anta 350km med en s60 er helt vanvittig urealistisk. Kanskje en solfull sommer dag med hastighet på 50. 
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Herligemeg

Jeg synes at der burde være reelt å få ut 300km på vinterstid, 350km på sommeren.
At jeg ikke kommer opp i den tesla reklamerer med trodde jeg aldri.

Jeg vet ikke forbruket, skal sjekke det neste gang jeg kjører.

Du med s85, føler du ikke du får liiitt vel lite igjen iforhold til reklamert lengde?

Det kan da ikke bare være meg som reagerer på stor differanse mellom reklamert rekkevidde og reell rekkevidde på norske veier i norsk vær?? Enten det er vinter, sommer, vått, fuktig, overskyet, kallt osv...

weld77

Problemet er at den europeiske testsyklusen er meningsløs. Den amerikanske er mer realistisk. Min p85d kan kjøre ca 500km etter europeisk standard og ca 400 etter amerikansk. Det andre stemmer greit i praksis, det første ikke.

Dette er EU & co sin feil, ikke Teslas. I USA reklamerer de med kortere, og mer realistisk rekkevidde.

RaBalder

Nå er jeg ikke helt inne på hvor mye utnyttbar kapasitet det er på 60kWh batteriet.

Men la oss anta at det er 55kWh.

Med følgende forbruk så kommer man hvor langt?

  • 150 Wh/km => 366km rekkevidde
  • 175 Wh/km => 314km rekkevidde
  • 200 Wh/km => 275km rekkevidde
  • 220 Wh/km => 250km rekkevidde
  • 240 Wh/km => 229km rekkevidde
  • 260 Wh/km => 211km rekkevidde

Med forbehold for at jeg kan ha regnet feil  ::)

De fleste ligger vel over 220 på langkjøring med enten litt fart eller litt dårlig føre.
Da er man allerede nede på 250km rekkevidde på S60.

Småkjøring i tillegg, så går forbruket enda litt opp og man nærmer seg 200km rekkevidde.


GOS

@HerligeMeg

Jeg er ganske sikker på at du en eller annen gang her har mikset Rated og Typical.

Vanlig S85 etter SW 5.9 (eller 6.0 husker ikke helt) hadde typisk som ny 390-395 tkm eller 487 - 494 rated km. En to år gammel S85 har typisk 370-387 tkm tilgjengelig når den fullades. Sommertid klarer de fleste å kjøre rundt 400 km med fin kjøring om det ikke blir for mye motorvei hastighet.

Om du nå får 380 km rated, som vil si 304 typical kilometer, så har du så vidt jeg kan se det ett veldig godt batteri i forhold til det andre med S60 rapporterer. Mange rapporterer at de får 265 - 280 tkm på en 2 år gammel S60, mens en del har rundt 300.

Om du da kun klarer å kjøre 230 km, så skyldes det nok antagelig forbruket ditt. Antar dette er mye småkjøring og at du kjører UTEN at Range Mode er på noe som fører til at utrolig mye strøm går med til å varme batteriet på vinterstid. Om det er småkjøring og flere dager mellom hver lading så går der også mye vekk i Vampire Drain. Dette kan utgjøre alt fra 4-16 typical kilometer per døgn alt ettersom hvordan du har stilt inn Energy Mode og Allways Connected etc

Les deg gjerne opp på forumet her om forbruk, vampire drain, energy mode og range mode og sammenlign så med hva du har av forbruk når du kjører så finner du svar.

Jeg har gjennom 2 vintre ett snitt på 210 wh/km på vinterdekkene og ett snitt på 190 wh/km på 2 sommeren med sommer dekkene på. Jeg kjører da primært på Vestlandet rundt Stavanger, så det blir ikke så veldig mye 110-130 km/t på motorvei, ei heller mye i mangfoldige minusgrader og mye snø, som alt ville ha stjålet mye tkm. Dette er da en 2014 S85 med 26.000 km på telleren og får 387.5 typical kilometer når jeg lader til 100%.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

tonl

Sitat fra: Herligemeg på fredag 11. mars 2016, klokken 18:41
Rett over 300en plass. Jeg husker ikke helt.

Men det er ikke poenget. Poenget er at da jeg kjøpte bilen antok jeg en rekkevidde på rundt 330-350km. Nå får jeg max 230 med piggdekk og 100% lading. Jeg synes differansen mellom rekkevidde tesla reklamerte med, og rekkevidden jeg max får ut av bilen med normal kjøring på "vinterstid" (holder til på vestlandet) er litt vel stor.

Jeg er ganske sikker på at du blander med rated og typical. Jeg hadde en S85 fra juli 2014 100% ladet ligger på ca 370-380km typical. En fulladet S75D gir ca 350km i typical. At din S60 etter 2år gir (eller antok) 330-350km blir bare feil iforhold til S75(D). Så din S60 fulladet 100% burde ligger på 280km typical +/- nå. At du får kun kjørt ca 200km om vinter er rett og slett rimelig.

MyMuffin

Har en sen 2014 utgave (S60) med 28k på tellern

Rated ved 100% : 380
Typical ved 100%: 300

Klarer ihvertfall 30mil på sommeren med pen kjøring. Om vinteren (0c) så er 250-270km ganske veiledende for mitt kjøremønster

Har michelin x-ice piggfritt.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA