Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde

Startet av Herligemeg, fredag 11. mars 2016, klokken 17:49

« forrige - neste »

sigurdi

Batteriet ditt har nok i området 55-58kWh tilgjengelig ladet Max med normalt tap.
90% blir da 50-53kWh.
Du har hatt bilen stående og kjørt til og fra butikk.
Er det blitt brukt forvarming?
Elektronikken bruker strøm 24/7 og jo oftere man er inne på appen jo oftere starter bilen opp for å gjøre seg klar.
Regner ikke med at du bruker fungsjonen pre heating eller hva den heter, da skal den lære seg kjøremønster og varme opp automatisk til tider du normalt kjører.
Virker dårlig i utgangs punktet, men ferier varmer den opp bilen i tide og utide. ;-(
"Mangler" du 10kWh blir dette 6kW (max på varme apparatet) i litt over 1 1/2 time til sammen.
Så har du kjørt 5 ganger med 20min preheating og kalt ute er noe av forbruket her.

Dine 8km rest blir 1.7kWh med forbruk på 220Wh/km.

Men ofte er bilen litt ute av sync på hva den tror 0 ligger på og mange opplever å kjøre fra noen km til en mil og to etter null.
Dette er nok ikke noe som er kalkulert inn som sikkerhets margin men at bilen har bommet litt på kalkulasjonene og har mer strøm en den tror den har.

Så si at du kan kjøre 12km under null og total rest blir da 4kWh (forbruk 200)
Men er mest for kalkulasjonen, når det blir mye begrensning på effekt uttaket får man lavere fart og lavere forbruk. :-)

Da har du hatt 6kWh som har gått til andre ting en perioden du kjørte til/fra hytte og butikk.
Legger merke til at du hadde range mode på hele tiden, viktig å hvite at om batteriet temperatur ikke kommer seg opp i over 20 grader, vil du ikke kunne hente ut all energi fra batteriet.
Dette er grunnen til at du får meldingen if battery gets volder signifikant reduction in distance.

Står du med lite strøm på batteriet og det blir kalt nok vil det ikke være mulig å hente ut denne energien før du har varmet opp batteriet igjen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Herligemeg

Sitat fra: Roma på søndag 27. mars 2016, klokken 11:56

Mitt råd er en ny og nøyaktig måling på sommerstid for å verifisere rekkevidden din. Lad til 100% og kjør ned i null.

Will do, skal lade den opp til 100% når jeg kommer hjem fra arbeid.

Wattson

Bare en statusrapport siden jeg ikke får til å kjøre fra full til tom pga ofte jobbkjøring.  Jeg hadde ved 100% lading 404 tKm når bilen var ny for akkurat ett år siden og er kjempefornøyd nå med to 100% ladinger etterhverandre igår som begge ga 417 tKm. Total kjørelengde på første året 29 000 Km hvorav 60% bykjøring og 40% langkjøring.  Gjennomsnitt "totalt" 212 Wh/Km.  Som sagt er jeg veldig fornøyd, hva synes dere erfarne om dette resultatet ?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

sigurdi

Sitat fra: Wattson på onsdag 06. april 2016, klokken 19:36
Bare en statusrapport siden jeg ikke får til å kjøre fra full til tom pga ofte jobbkjøring.  Jeg hadde ved 100% lading 404 tKm når bilen var ny for akkurat ett år siden og er kjempefornøyd nå med to 100% ladinger etterhverandre igår som begge ga 417 tKm. Total kjørelengde på første året 29 000 Km hvorav 60% bykjøring og 40% langkjøring.  Gjennomsnitt "totalt" 212 Wh/Km.  Som sagt er jeg veldig fornøyd, hva synes dere erfarne om dette resultatet ?
Husk at det er blitt en ending i kalkulasjonen så tallene når bilen var ny og nå., ulike software versjoner kan ikke sammenlignes, dessverre. 
Man kan heller ikke sammenligne mellom versjoner siden de har ulik kalkulasjon (eks S85, P85, 85D og P85D.

Skal se om jeg ikke kan ta meg en runde om en uke eller to og lese av alle som ønsker, slik at de kan få en status oppdatering på hva BMS på deres bil mener den har av energi. ;-)

Kan f.eks sette av en tid på ulike Superladere hvor folk kan møte opp og få leste av bilene sine.

Dette blir da også for vår del slik at vi kan bygge opp en database og lage statestikk som gir litt mer mening jo flere biler vi får lest av.
Men kan jo være en super informasjon for de som ønsker, siden dette tallet er det bilens BMS mener den har av energi og kan da følges etter som tiden går.

Skal høre litt med Cookie Monster og blir eventuelt en egen tråd.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Bonk3rs


[/quote]
Husk at det er blitt en ending i kalkulasjonen så tallene når bilen var ny og nå., ulike software versjoner kan ikke sammenlignes, dessverre. 
Man kan heller ikke sammenligne mellom versjoner siden de har ulik kalkulasjon (eks S85, P85, 85D og P85D.

Skal se om jeg ikke kan ta meg en runde om en uke eller to og lese av alle som ønsker, slik at de kan få en status oppdatering på hva BMS på deres bil mener den har av energi. ;-)

Kan f.eks sette av en tid på ulike Superladere hvor folk kan møte opp og få leste av bilene sine.

Dette blir da også for vår del slik at vi kan bygge opp en database og lage statestikk som gir litt mer mening jo flere biler vi får lest av.
Men kan jo være en super informasjon for de som ønsker, siden dette tallet er det bilens BMS mener den har av energi og kan da følges etter som tiden går.

Skal høre litt med Cookie Monster og blir eventuelt en egen tråd.

sigurdi
[/quote]

Det høres ut som en kjempegod ide :) Jeg vil gjerne få lest av min S85 med over 70k på meteret.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

RBK

Jeg kan også bli med på dette. Send meg melding om når og hvor :)
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Muffinman

Wohoo, roadtrip(s)  :D

Sigurd, nevnte ikke du noe om at du arbeidet med en løsning for salg? Jeg kan være interessert i noe slik.

smokey

Sitat fra: sigurdi på onsdag 06. april 2016, klokken 20:56
Skal se om jeg ikke kan ta meg en runde om en uke eller to og lese av alle som ønsker, slik at de kan få en status oppdatering på hva BMS på deres bil mener den har av energi. ;-)

Kan f.eks sette av en tid på ulike Superladere hvor folk kan møte opp og få leste av bilene sine.

Flott tiltak - støttes. Si ifra når og hvor så stiller jeg med min helt nye 85D. Kan være greit å kunne følge utviklingen over tid.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

sigurdi

Jobber med ferdig løsning, plugg and play.
Men jobber i oljebransjen så har vært mye turbulens på jobb og lite tid til andre ting en jobb i det siste.
Men mulig jeg pluttselig får veldig mye "fritid" og da kommer det nok en røys med nye produkter. :-)
Ligger et par prototyper å venter hjemme, så får jeg satt av tid , når jeg kommer hjem, kan jeg send den ene til deg Muffin. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

Sitat fra: sigurdi på torsdag 07. april 2016, klokken 12:58
Jobber med ferdig løsning, plugg and play.
Men jobber i oljebransjen så har vært mye turbulens på jobb og lite tid til andre ting en jobb i det siste.
Du er ikke alene om det. Mange bekjente som går relativt spennende tider i møte.

SitatMen mulig jeg pluttselig får veldig mye "fritid" og da kommer det nok en røys med nye produkter. :-)
Ikke mye som er mer inspirerende enn folk som bruker den typen "fritid" til å utvikle virksomhet på egen hånd. Krysser fingrene for at det blir med den ordinære fritiden.

SitatLigger et par prototyper å venter hjemme, så får jeg satt av tid , når jeg kommer hjem, kan jeg send den ene til deg Muffin. ;-)
Veldig interessert i å teste.  :)

Herligemeg

Har tatt litt tid å få til detteher, men!
Typical ved 100%, 277km.
13km igjen på tanken, kjørt 234,5km, brukt 47,7kwh av batteriet og hatt en gjennomsnitt på 203wh/km.

Burde ikke ett 2 år gammelt batteri kanskje komme mer opp i etpar og 50 kwh av de eksisterende 60..?

GOS

Sitat fra: Herligemeg på søndag 01. mai 2016, klokken 22:34
Har tatt litt tid å få til detteher, men!
Typical ved 100%, 277km.
13km igjen på tanken, kjørt 234,5km, brukt 47,7kwh av batteriet og hatt en gjennomsnitt på 203wh/km.

Burde ikke ett 2 år gammelt batteri kanskje komme mer opp i etpar og 50 kwh av de eksisterende 60..?

Dersom dette er en kjøring i stort sett ett strekk, uten nevneverdige stopp/opphold/masse varme på mens en står i park etc, så må det med de tallene være noe feil i forhold til andre med S60 batteri. Foreslår du gjør flere nøye tester og så går til Tesla med tallene og be dem sjekke.

Til sammenlikning å kjørte jeg 269,4 km og hadde 143 tkm igjen på min S85 rwd på onsdag. Snitt forbruket var da 175 wh/km og snitthastighet på turen var 72 km/t. (Dette skulle tilsi at jeg ville fått ca 74 kwh ut av batteriet i total forbruk om jeg hadde kjørt ned til 0)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Herligemeg


[/quote]

Dersom dette er en kjøring i stort sett ett strekk, uten nevneverdige stopp/opphold/masse varme på mens en står i park etc, så må det med de tallene være noe feil i forhold til andre med S60 batteri. Foreslår du gjør flere nøye tester og så går til Tesla med tallene og be dem sjekke.

Dette er lsngtifra ett strekk. Det er stortsett til/fra jobb som er ca 1mil pr vei.
Får vel prøve igjen med penere kjøring...

fonberg

Sitat fra: Herligemeg på mandag 02. mai 2016, klokken 21:09


Dersom dette er en kjøring i stort sett ett strekk, uten nevneverdige stopp/opphold/masse varme på mens en står i park etc, så må det med de tallene være noe feil i forhold til andre med S60 batteri. Foreslår du gjør flere nøye tester og så går til Tesla med tallene og be dem sjekke.

Dette er lsngtifra ett strekk. Det er stortsett til/fra jobb som er ca 1mil pr vei.
Får vel prøve igjen med penere kjøring...
[/quote]

Et er vel sagt før men jeg kan gjenta det: bilen din mister ca 1-2 kWt i døgnet også om den står parkert, kalt vampire drain. Dette er energi som brukes til å holde systemene i bilen i gang, samt til å etterfylle 12v-batteriet.

Så hvis du skal teste batterikapasiteten til bilen din bør du kjøre en langtur i mer eller mindre ett strekk, hvis ikke blir det for mange feilkilder.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Diravi

Sitat fra: Herligemeg på mandag 02. mai 2016, klokken 21:09


Dersom dette er en kjøring i stort sett ett strekk, uten nevneverdige stopp/opphold/masse varme på mens en står i park etc, så må det med de tallene være noe feil i forhold til andre med S60 batteri. Foreslår du gjør flere nøye tester og så går til Tesla med tallene og be dem sjekke.

Dette er lsngtifra ett strekk. Det er stortsett til/fra jobb som er ca 1mil pr vei.
Får vel prøve igjen med penere kjøring...
[/quote]

Dersom dette er småturer så må jo også bilen bruke energi hver gang på å varme opp kupeen. Det trekker vel en del opp kontra samme distansen på en enkelt langtur.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA