Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla under etterforsking av NHTSA for mulig feil på understell

Startet av Cookie Monster, fredag 10. juni 2016, klokken 01:05

« forrige - neste »

Siggen

Nå har det vært ett par tilfeller av dette så det er påtide de tar taki det.

Men når det er sagt så byttet Bertel O. Steen dem på vår forrige ML etter 55kkm(på garanti) selv om den gikk på 22*10,5...

https://forums.teslamotors.com/forum/forums/model-s-pulls-left-please-read

When I got home from work I put the car up on the lift and couldn't believe what I found. The passenger lower ball joint nut was not just loose, it was a few threads away from falling off! (I have pictures, but don't know how to post on here) I couldn't believe it, since in the 30+ years I've been working on cars, I've never seen a ball joint nut come loose. It simply just doesn't happen. I decided to check all the bolts in all for corners of the car and found the same nut on the drive side to be hand tight (it was loose, but hadn't spun all the way down yet). I also found a loose bolt on an alignment arm on the driver rear. Had I not noticed this "pulling", which by the way my wife didn't, I probably would have had a day before the passenger ball joint came completely out and my passenger wheel would have been parallel to the ground.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/speculation-second-hand-report-of-ball-joint-broken-after-parking.61899/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/really-loud-and-bizarre-creaking-coming-from-front-left.54167/


Mange flere tråder om dette på tmc hvor svaret fra fanboys er at de kjører bevisst i potholes og kan skylde på seg selv, eller uorginale felger.

Muffinman

Hm, armen som styrer spissingen på ene siden bak var løs på vår P85 også. Hvis disse komponentene ikke forblir på plass kan det være en del av forklaringen på dekkslitasjen på rwd biler. Og at Tesla foreskriver hjulstillingskontroll på service, noe som i praksis betyr hver 20.000km. Men det blir spekulasjoner. Er vel heller slurvete montering i prod eller feil på verksted som skyldes slikt, heller enn produksjonsfeil tipper jeg.

Blip

Alle som har skrudd på VAG-biler fra 1997 - 2005 vet litt om forstillingsdeler (multilink) som blir slitt...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Lynet

Og MB 124 første årsmodell, alt på den kunne ta kvelden! Skulle visstnok spares penger!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cobos

Tilsynelatende ikke et stort felles problem: https://twitter.com/elonmusk/status/741410425787404288

Det betyr ikke at enkelte biler kan ha problemer med produksjon/service/hard behandling fra kunde. Hjuloppheng er jo slitedeler sånn generelt sett og med stor tung bil og mye krefter er det ikke usannsynlig at de blir hardere behandlet enn i en Golf.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Muffinman

Sitat fra: Cobos på lørdag 11. juni 2016, klokken 09:49
stor tung bil og mye krefter er det ikke usannsynlig at de blir hardere behandlet enn i en Golf.
Da skal komponentene være dimensjonert deretter. For eksempel, om man solgte en M5 med masse krefter, sportsunderstell og forholdsvis høy vekt skulle det tatt seg ut om egenskapene ikke lot seg utnytte uten at ting ble ødelagt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA