Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

SveinJ

Sitat fra: Klykken på fredag 13. mars 2020, klokken 12:05
Jeg har R2. Møkkahjul til denne bilen og vil nok ikke gå for R3 pga dette.

Hadde R2 min forrige i3, ingen problem, samme regen som dagens. Bra dekk.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

fonberg

Samme her, helt utmerket regen med R2. Men klart, når det er glatt begrenses regen på en bakhjulstrekker, særlig nedover. Enkel fysikk, det.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Klykken

Antispinn blinker ved vanlig kjøring i svinger på bar asfalt med R2 hos meg. Regen har blitt bedre jo eldre dekka har blitt, men LANGT fra sommerdekkene og de tidligere vinterdekkene fra Bridgestone.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SveinJ

Sitat fra: Klykken på lørdag 14. mars 2020, klokken 17:54
Antispinn blinker ved vanlig kjøring i svinger på bar asfalt med R2 hos meg. Regen har blitt bedre jo eldre dekka har blitt, men LANGT fra sommerdekkene og de tidligere vinterdekkene fra Bridgestone.

Det er vel helt naturlig at nye vinterdekk med full mønsterdybden er «mykere» enn nedslitte dekk. Og du kan være glad for at sommerdekkene har andre egenskaper enn vinterdekk.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Klykken

POENGET er at Bridgestone-dekkene var like stødige som sommerdekkene, men med vinteregenskaper. Nokian R2 har vært vanvittig dårlig match til denne elbilen, men med like vinteregenskaper som Bridgestone-dekkene.

Hvorfor dere er nedlatende må gudene vite, men dekkene passer vitterlig ikke til denne bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på søndag 15. mars 2020, klokken 18:41
POENGET er at Bridgestone-dekkene var like stødige som sommerdekkene, men med vinteregenskaper. Nokian R2 har vært vanvittig dårlig match til denne elbilen, men med like vinteregenskaper som Bridgestone-dekkene.

Hvorfor dere er nedlatende må gudene vite, men dekkene passer vitterlig ikke til denne bilen.
Sikkert ulik erfaring. På min forrige i3 satt Bridgestone. Greie nok, men manglet jo sammenlignet grunnlag. På min nye 120ah, sitter nokia r3. Nokia er langt bedre. Ingen problemer med regenerering og med langt bedre rulleegenskaper enn bridgestone. Lavere forbruk...

fonberg

Jeg har heller ikke sammenligningsgrunnlag på i3, men synes altså R2 fungerer helt utmerket.
Nokian R2 på var derimot for mykt på Tesla Model S RWD, på Tesla synes jeg Bridgestone er bedre unntatt når det er glatt føre.
Mente ikke å være nedlatende (hvis den kommentaren var myntet på meg), bare si at min erfaring er annerledes.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Meldola

Min gamle 60Ah ble nylig erstattet av en ny 120 i3s. Fantastisk oppgradering men 4U9 irriterer meg mer enn det burde. Hvordan deaktiverer jeg det i menyen? noen som har brukt bimmercode eller lignende for å få det helt bort?
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Samco

I3 batteri forvarming. Har testet litt teorien med 3timer før avreise tidspunkt en i3 starter å varme batteriet. Ser ikke at bilen trekker noe strøm før Avreise tidspunkt før kupé varmimga slår in?

Tilkoblet easee lade box har 0 utslag på strøm trekk.

moonbuggy

Sitat fra: Samco på onsdag 27. mai 2020, klokken 18:24
I3 batteri forvarming. Har testet litt teorien med 3timer før avreise tidspunkt en i3 starter å varme batteriet. Ser ikke at bilen trekker noe strøm før Avreise tidspunkt før kupé varmimga slår in?

Tilkoblet easee lade box har 0 utslag på strøm trekk.
Det avhenger av hvilken temperatur batteriet i utgangspunktet hadde. Må være et stykke under 10 grader. Slås av når batteriet når 10 grader.

moonbuggy

Jeg har alltid dratt til hjulboltene med et "passende moment" når jeg skifter dekk. Jeg ser at BMW angir 130 NM på hjulboltene. Bør jeg gå til anskaffelse av momentnøkkel for å sjekke momentet?
Erfaringen fra verkstedbesøk er at boltene sitter som hakka møkk, så enten slurver verkstedene, eller så er subjektive oppfatning av momentet helt på jordet...

Zett

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 28. mai 2020, klokken 14:27
Jeg har alltid dratt til hjulboltene med et "passende moment" når jeg skifter dekk. Jeg ser at BMW angir 130 NM på hjulboltene. Bør jeg gå til anskaffelse av momentnøkkel for å sjekke momentet?
Erfaringen fra verkstedbesøk er at boltene sitter som hakka møkk, så enten slurver verkstedene, eller så er subjektive oppfatning av momentet helt på jordet...

Jeg kjøpte momentnøkkel da jeg fikk Tesla som skulle ha 175 nm. Så da at jeg hadde ganske akkurat det andre bilder skulle ha (125-130 nm) når jeg "dro til" for hånd.

Så det er sannsynligvis nok godt nok å gjøre det som før, men det føles mye bedre å faktisk dra til med momentnøkkel og være sikker på at det er riktig.

Verkstedene/dekksjapper er åpenbart på helt på jordet, opplever at ting er MYE strammere når verkstedet har tuklet med hjulene enn bolter som jeg vet har riktig moment.

Thomas Parsli

Sitat fra: Zett på torsdag 28. mai 2020, klokken 14:52

Verkstedene/dekksjapper er åpenbart på helt på jordet, opplever at ting er MYE strammere når verkstedet har tuklet med hjulene enn bolter som jeg vet har riktig moment.


Verkstedene bruker momentstav og jeg tror de ikke alltid gidder å bytte til riktig moment. :(
(jeg kjøpt også momentnøkkel når jeg skulle bytte dekk på Tesla med 175nm)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

moonbuggy

Greit, da sparer jeg de pengene :)

Ladeklof

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 28. mai 2020, klokken 00:20
Sitat fra: Samco på onsdag 27. mai 2020, klokken 18:24
I3 batteri forvarming. Har testet litt teorien med 3timer før avreise tidspunkt en i3 starter å varme batteriet. Ser ikke at bilen trekker noe strøm før Avreise tidspunkt før kupé varmimga slår in?

Tilkoblet easee lade box har 0 utslag på strøm trekk.
Det avhenger av hvilken temperatur batteriet i utgangspunktet hadde. Må være et stykke under 10 grader. Slås av når batteriet når 10 grader.
På min 60ah startet alltid forvarmingen 3 timer før avreisetidspunkt når temperaturen var under 10 grader. Min nye i3s 120ah følger ikke samme mønster. Her starter ikke alltid forvarming av batteri før kupevarmingen, selv om temperaturen er lavere enn 10 grader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA