Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Viks

Sitat fra: mariusse på fredag 05. februar 2021, klokken 15:12
Noen som har funnet bruk for clipsen på vedlagt bilde? Prøvde å trøkke inn solbriller, men det funka dårlig.

Kort, ladekort, visittkort etc.  ;)

Orbit

Og mens en titter opp i taket, er det også en jakkehenger som kan flippes ut over bakdøra.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jarlebotnen

Til LMOR - jeg sitter med en strøken Fully Charge 2017 i3 km 51000 med nytt påmontert avtagbart hengerfeste. Jarle 91130694

Dede

Jeg har jo som alle andre begynt å lade bilen på natten..  Setter da avreisetid til kl. 06 for å sikre at den er fulladet til el-prisene og forbruk i huset stiger igjen selv om jeg normalt ikke bruker bilen før i 5-tiden på ettermiddagen.  Jeg skrur av 'klimatisering til avreisetid'.  Men det jeg ikke vet er om bilen da bruker ekstra strøm til å uansett forvarme batteriet?    Er ikke noe problem å forvarme selve kupeen rett før jeg kjører - bruker da enten appen eller trykker på nøkkelen siden bilen står rett utenfor døren men lurer jo på om jeg varmer opp batteriet unødig hver gang jeg lader på natten og om det evt medfører noe slitasje av batteri. Er det noen måte å fikse dette på om det er tilfelle?

Jeg har en zappi ladeboks og den er heller ikke så enkel å programmere..men kommer nok ikke til å bytte den ut så lenge den funker og jeg bor her jeg bor.

Klykken

Hvor mye leverer laderen i effekt? Kan hende bilen forvarmer batteri OG kupé hvis du kjører forvarming med nøkkelen/app, gitt at laderen leverer nok. Uansett lite poeng i å varme batteriet til klokken 0600 hvis du uansett ikke skal bruke bilen før ettermiddagen, så ja da bruker du unødig strøm, og nei du "sliter ikke ut" batteriet nevneverdig. :)

Men å sette avreisetid sørger for oppvarmet batteri så vidt jeg vet, ja.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Dede

Sitat fra: Klykken på onsdag 15. desember 2021, klokken 09:40
Hvor mye leverer laderen i effekt? Kan hende bilen forvarmer batteri OG kupé hvis du kjører forvarming med nøkkelen/app, gitt at laderen leverer nok. Uansett lite poeng i å varme batteriet til klokken 0600 hvis du uansett ikke skal bruke bilen før ettermiddagen, så ja da bruker du unødig strøm, og nei du "sliter ikke ut" batteriet nevneverdig. :)

Men å sette avreisetid sørger for oppvarmet batteri så vidt jeg vet, ja.

Laderen leverer ca 7kwt om det er plass til det - forbruk til hus prioriteres og så får elbilen resten.

Da antar jeg den eneste måten å ikke varme opp batteri unødig (om jeg ikke får til å programmere ladeboksen) vil være å gå ut på kvelden og sette i lader før jeg legger meg..

Orbit

#3426
For å være sikker på om batteriet varmes eller ikke: Gå inn i servicemenyen på morgenen (en kald dag) og sjekk batteritemperatur. Dersom batteriet er +10C eller litt over, er det brukt strøm på å varme det opp.

Et annet alternativ er at du setter faktisk avreisetid kl 17, men også legger inn tidsvindu for lav strømpris til å være om natten. Dette gjør du i bil (Planlegg lading/klima -> Lading til avreisetid -> Still inn lav pris) eller i app (Tidsur for lading og klima ->  Lademodus -> Lading i tidsramme). Mulig dette siste gjør at den alltid legger AC-lading til natt, også når det ikke er satt avreisetid.

Oppdatering etter test: Du må ha satt avreisetid for også å kunne legge inn når det er gunstigst å lade. Men setter du avreisetid til når du faktisk skal dra, samt foretrukken ladetid på natt, så har du vel fått det slik du ønsker. Det er kanskje ikke nødvendig å varme batteriet hver dag for rekkevidde, men det er nok uansett snillere for batteriet å brukes med litt lunk enn når det er gjennomkaldt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Tror svaret står i en av trådene her inne. Lenge siden jeg sjekket dette nå.
Men er rimelig sikker på at batteriet forvarmes når du setter avreisetid, selv om du ikke setter på klimatisering.
Er også rimelig sikker på at batteriet vil ha en høyere temperatur kl. 17:00 hvis du forvarmer det hver natt, enn hvis du aldri forvarmer batteriet.
Batteriet har stor masse, så det tar litt tid å kjøle det ned igjen. Mener vi regnet på dette i 2014 da de første kom. Alt dette var viktigere på den første modellen med 60Ah.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA