Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

1317142119

iX3 har vist seg å få en helt ekstremt effektiv drivlinje. Kanskje markedets beste. Siden i3 fremdeles skal bli oppdatert og holdes i live noen år til, er det rykter om at denne 5. generasjons drivlinjen finner plass i i3 også?

Det ville vært en helt ekstrem forbedring av en allerede bra bil.

Klykken

Hvor har du sett noe om effektiviteten til iX3? Vært interessant å lese om.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Det er det BMW reklamerer for at de har prioritert, fremfor større batteri.

Samt at stort sett alle testkjøringene som har blitt publisert frem til nå viser til et ekstremt lavt forbruk, tatt bilstørrelsen og tyngden til betraktning. Det er en svært lite ergonomisk fossilbil som er ombygd tross alt. Merk at testene også er utført på senhøsten/vinterstid hvor forbruket normalt sett er høyere.

iX3 har lavere forbruk enn en i3S, noe som må kunne sies å være meget bra.

hemi

det er vel litt tidlig å konkludere enda? jeg har kjørt i3 på 9.9 i forbruk, men snittet mitt var vel 18-19 ...

1317142119

Jeg har også kjørt under 10 med min i3, men snittet ligger over det de snitter på under testkjøringene med iX3.

Det burde vel heller ikke komme som en overraskelse at gen.5. av BMWs drivlinjer er vesentlig forbedret fra dinosaurmotoren som sitter i i3.

moonbuggy

Er det lov med litt skepsis?
Drivlinjen i alle elbiler er svært effektiv. Forbedringer der, dreier seg om peanuts i forhold til hva som kan vinnes med vektreduksjon og bedre aerodynamikk. Så, personlig tar jeg tallene fra bmw med en viss klype salt foreløpig.
Man opphever "tyngdekraften" når man hevder lavt forbruk med en tung, høy og firkantet SUV. Men, "time will show" som det heter...

mariusse

En ting jeg har lurt litt på - varmes batteriet om man trykker precondition now, eller er det kun når man setter departure time? Og, må den stå til lading for at batteriet skal varmes?

Ingeniøren

Sitat fra: mariusse på onsdag 23. desember 2020, klokken 18:55
En ting jeg har lurt litt på - varmes batteriet om man trykker precondition now, eller er det kun når man setter departure time? Og, må den stå til lading for at batteriet skal varmes?

Tro de 2 siste er rett, men tror og bilen må være ferdig ladet minst 3 timer før avgang ut fra det jeg mener er diskutert tidligere...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Tretimersregel er bare dersom en vil være garantert at batteriet er varmet opp til +10C eller høyere. Bilen vil uansett varme når dette er satt opp med avgangstid og tilkoblet lader, men det tar litt tid med drøyt 1 kW varme på flere hundre kilo batteri.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mariusse

SitatQ. If you want to precondition the battery from the app, you need to set the departure time and then enable "preconditioning for departure," correct?

A. Yes, provided the departure time programmed is at least 3 hours from the time when it is selected. *Important: This is a very important fact that most i3 owners are not aware of. If you don't set the departure time at least three hours in advance the car is not performing battery preconditioning at all, only the cabin will be preconditioned.
Fant, jeg fant :)

Orbit

Kilde? InsideEVs?

Her er i alle fall hva som står i BMW University sitt opplæringsmateriale for verkstedteknikere. I01 er internkoden for i3. Finner ikke noe om tretimerskrav der:
Sitat fra: Side 84The I01 is equipped as standard with a cooling system for the high-voltage battery. For this purpose it is incorporated in the refrigerant circuit of the heating and air-conditioning system, similar to current BMW active hybrid vehicles. If the customer orders optional equipment 494 (Seat heating) for driver and front passenger, his I01 also has heating for the high-voltage battery. The heat effect of the electrical current is used for heating up the high-voltage battery. This heating including the control is located inside the high-voltage battery unit. At a very low ambient temperature or cell temperature and with a connected charging cable, the heating is automatically activated if required in order to warm up the battery cells. This way the otherwise restricted performance is improved considerably at very low temperatures and the range can be increased.
Sitat fra: Side 87Vice versa, if the I01 was parked outside for example for several days at temperatures below 0 °C, it makes sense to heat the battery cells before departure and/or to their optimal temperature level. They then deliver their full power before the journey commences. The customer can use this option if the vehicle is connected to the power network using the charging cable and the function for the interior air temperature control of the vehicle was selected. In order to warm up the batteries, the high-voltage system is activated and electrical current is sent through a network of heating wires. This network of heating wires is arranged along the coolant ducts. As the coolant ducts and the cell modules touch, the heat generated in the heater coils is transmitted to the cell modules and therefore the battery cells.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Via Connect appen setter jeg forvarming minst 30 minutter før avreise, da er batteritemp 11grader ved avreise!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

moonbuggy

Sitat fra: SveinJ på onsdag 23. desember 2020, klokken 23:14
Via Connect appen setter jeg forvarming minst 30 minutter før avreise, da er batteritemp 11grader ved avreise!
Vi testet dette for en tid tilbake på 60ah utgaven. Noen finner sikkert tråden igjen. Det avhang av hvor mye strøm man hadde på nettilgangen, og batteriets status. Ble ikke batteriet oppladet til avreisetidspunktet, prioritertes opplading og varmetrådene ikke aktivert.
Jeg har ikke testet på nyere utgaver, men skal gjøre det på min 120ah i nærmeste fremtid.
I løpet av 30 minutter får man neppe mer enn 3 kanskje 4 grader oppvarming av batteriet. Så 11 grader avhenger nok av hva utgangspunktet var. (Litt oppvarming får man gjennom oppladingen av batteriet også)

SveinJ

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 23. desember 2020, klokken 23:50
Sitat fra: SveinJ på onsdag 23. desember 2020, klokken 23:14
Via Connect appen setter jeg forvarming minst 30 minutter før avreise, da er batteritemp 11grader ved avreise!
Vi testet dette for en tid tilbake på 60ah utgaven. Noen finner sikkert tråden igjen. Det avhang av hvor mye strøm man hadde på nettilgangen, og batteriets status. Ble ikke batteriet oppladet til avreisetidspunktet, prioritertes opplading og varmetrådene ikke aktivert.
Jeg har ikke testet på nyere utgaver, men skal gjøre det på min 120ah i nærmeste fremtid.
I løpet av 30 minutter får man neppe mer enn 3 kanskje 4 grader oppvarming av batteriet. Så 11 grader avhenger nok av hva utgangspunktet var. (Litt oppvarming får man gjennom oppladingen av batteriet også)

Jeg plugger alltid inn ladekabel når jeg kommer hjem om ettermiddagen og lader med 11kW fra BMW Wallbox. Nå for tiden er det 0 grader i garasjen og det regner jeg med at batteriet også er, 12 timer etter ferdiglading. Jeg ser på el-forbruksgrafen på en app at forbruket øker med 1kW ca. 30 minutter før avreise. Når jeg sjekker batteritemp ved avreise er den mellom 10 og 11 grader.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

moonbuggy

BMW har vært lite lydhør for bruker innspill.  Software og Hw er stort sett den samme nå som på i3 utgaven i 2013.
Av enkle SW endringer jeg kunne tenkt meg (og flere enn meg), spesielt nå med større batteri, er:
1. Bestemme ladenivå selv, som de fleste andre elbiler har.
2. At batteri oppvarmingen fortsatte til batteriets temperatur ble mer optimal, f.eks. til 25 grader.

For meg er det irriterende at bilen på død og liv skal fullade batteriet når jeg plugger inn, når jeg har 80% og trenger langt mindre. Jeg plugger inn for å gi batteriet bedre temperatur, helst 25 grader istedet for 10, og behagelig varm bil, men uten å måtte fullade batteriet hver gang. Tåpelig at BMW ikke har gitt den muligheten, til tross for utallige oppfordringer...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA