Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Samco

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 24. september 2019, klokken 00:33
Det nærmer seg vinter, selv om det ikke føles slik akkurat nå. :)
Jeg savner rattvarme i i3. Har noen prøvd ratt trekk med varme via et ladbart batteri ?

Ja har prøvd det. Ikke så mye virkning mere trekket isolerer bedre selv en hva batteriet levere har thansen sin og passer dimensjonen på i3 rattet OK litt romt med at rattet er tynt men går greit.

moonbuggy

Sitat fra: Samco på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:11

Ja har prøvd det. Ikke så mye virkning mere trekket isolerer bedre selv en hva batteriet levere har thansen sin og passer dimensjonen på i3 rattet OK litt romt med at rattet er tynt men går greit.
Tømmes batteriet for fort i thansen sitt trekk?
Jeg skulle jo tro at det ikke krevdes så veldig mye energi å holde en lunk i et trekk som rimelig isolert fra selve plastrattet?

Samco

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 24. september 2019, klokken 11:54
Sitat fra: Samco på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:11

Ja har prøvd det. Ikke så mye virkning mere trekket isolerer bedre selv en hva batteriet levere har thansen sin og passer dimensjonen på i3 rattet OK litt romt med at rattet er tynt men går greit.
Tømmes batteriet for fort i thansen sitt trekk?
Jeg skulle jo tro at det ikke krevdes så veldig mye energi å holde en lunk i et trekk som rimelig isolert fra selve plastrattet?

Har ikke bruk det siden fjor vinter men holder en god stund det blir ikke veldig varmt mere en liten lunk om det er verd det skal ikke jeg si.. men uansett bedre en kalde plastikk i3 rattet en vinter morgen. Lades opp med en sigarett lighter adapter.

Trond.m

Synes ikke i3 rattet virker kaldt og er bilen forvarmet så er ikke behovet for rattvarme så stort. Og rattet er så vidt jeg vet ikke trukket med plast, men skinn.

turfsurf

Sitat fra: TM på tirsdag 24. september 2019, klokken 20:36
Synes ikke i3 rattet virker kaldt og er bilen forvarmet så er ikke behovet for rattvarme så stort. Og rattet er så vidt jeg vet ikke trukket med plast, men skinn.
Forskjell på utgavene. Fully Charged har marginalt mykere ratt å holde i. De billigste er veldig plastikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. september 2019, klokken 22:34
Sitat fra: TM på tirsdag 24. september 2019, klokken 20:36
Synes ikke i3 rattet virker kaldt og er bilen forvarmet så er ikke behovet for rattvarme så stort. Og rattet er så vidt jeg vet ikke trukket med plast, men skinn.
Forskjell på utgavene. Fully Charged har marginalt mykere ratt å holde i. De billigste er veldig plastikk.

Ok, for jeg syntes heller ikke at rattet var spesielt kaldt og har aldri savnet rattvarme og har heller ikke valgt dette på nybilen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 25. september 2019, klokken 08:55
Ok, for jeg syntes heller ikke at rattet var spesielt kaldt og har aldri savnet rattvarme og har heller ikke valgt dette på nybilen.
Vi hadde HighVoltage edition med Loft interiør på 60Ah og FullyCharged på 120Ah, og det er mykere. Liker dog ikke rattet noe særlig på den nye heller, fremdeles for spinkelt og ubehagelig å holde i. Skulle gjerne hatt rattvarme også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

#3307
Jeg ser på nettet at batteri kanskje blir litt "spinkelt" strømmessig. Batterier må festes på delen av rattet som snurrer og det begrenser størrelsen. Selv lurte jeg litt på et ratttrekk med direkte 12V og termostat, men da koblet fra 12V forsyning til rattstammen. Sikring 30F,5A, forsyner bryterpanelene på rattet og burde vel kunne avgi en 2-3 A for rattvarme? Det er relativt kurant å demontere airbag og komme til koblingspunkt.
Rundt 20-25W burde vel holde, tror jeg? Noen synspunkter?
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i01-i3-hat_201410/wiring-functional-info/body/operation/multifunction-steering-wheel/1VnXYZRxUr

Samco

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 25. september 2019, klokken 11:52
Jeg ser på nettet at batteri kanskje blir litt "spinkelt" strømmessig. Batterier må festes på delen av rattet som snurrer og det begrenser størrelsen. Selv lurte jeg litt på et ratttrekk med direkte 12V og termostat, men da koblet fra 12V forsyning til rattstammen. Sikring 30F,5A, forsyner bryterpanelene på rattet og burde vel kunne avgi en 2-3 A for rattvarme? Det er relativt kurant å demontere airbag og komme til koblingspunkt.
Rundt 20-25W burde vel holde, tror jeg? Noen synspunkter?
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i01-i3-hat_201410/wiring-functional-info/body/operation/multifunction-steering-wheel/1VnXYZRxUr
blir litt i veien batteriet festa det i nedkant på rattet med en hurtig liten stroppe men ... er litt knotete løsning

Orbit

#3309
Motor har i sin rekkevidde- og ladetest endt opp med en svært merkelig ladekurve på 120Ah. De sier riktignok at de har tatt endring i GOM rekkevidde og regnet seg baklengs til kW via forbrukstall, og at dette gir stor usikkerhet. Men er ladekurven i det hele tatt i nærheten av dette? De mindre i3-batteriene har i alle fall vært svært så ladevillige. 120Ah måler de til ~35kW med 12% unøyaktighet (dvs 40 kW i beste fall), mens 94Ah ligger på 55 kW (på 150kW lader) i det meste av ladeområdet ved riktig batteritemperatur.

De burde i det minste ha startet med % på batteri for å beregne ladeeffekt (som de vet kan vises i display), ennå bedre faktisk kWh fra servicemenyen (som de kanskje ikke vet er der).

Edit: Ser Fastned har mye mer troverdige tall (selv om de da måler fra laderen, og ikke får med seg tap i bilen)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kjartako

Sitat fra: Orbit på mandag 19. september 2016, klokken 12:32

https://www.gytisautek.no/bmw-i3-i01-2014-gulvmatter-2-stk

Du skal visstnok få 15% rabatt dersom du legger inn kode "NOELFO" samt brukernavnet ditt her på forumet i feltet for beskjed til selger.

Noen som vet om dette fortsatt gjelder?

fossaaen

Fikk:  Rabattkode "NOELFO" er ikke gyldig ved forsøk

moonbuggy

Sitat fra: Samco på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:11
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 24. september 2019, klokken 00:33
Det nærmer seg vinter, selv om det ikke føles slik akkurat nå. :)
Jeg savner rattvarme i i3. Har noen prøvd ratt trekk med varme via et ladbart batteri ?

Ja har prøvd det. Ikke så mye virkning mere trekket isolerer bedre selv en hva batteriet levere har thansen sin og passer dimensjonen på i3 rattet OK litt romt med at rattet er tynt men går greit.
Kjøpte fra thansen på tilbud, rett over 300. Med 7.4V 2800mah li-on batteri er det billig. Men, effekten var ikke all verden. Varmetrådene 4.5 Ohm gir i snitt ikke mer 8-13W. Nok til å kjenne en lunk, men ikke mer. Jeg tror trekket med varmetrådene egentlig er "designet" for 12V. Det dobler effekten, men testet det, og det kjentes veldig mye bedre. Så planen er å føre 12 ut fra fra rattet. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i01-i3-hat_201410/wiring-functional-info/body/operation/multifunction-steering-wheel/1VnXYZRxUr, via en mini PMW for ON/OFF og regulering. (30*26*14mm) Bestilt via ebay, for 14kr. Så får vi ser hvordan det går når PMW kommer...

Samco

Sitat fra: moonbuggy på fredag 27. september 2019, klokken 13:54
Sitat fra: Samco på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:11
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 24. september 2019, klokken 00:33
Det nærmer seg vinter, selv om det ikke føles slik akkurat nå. :)
Jeg savner rattvarme i i3. Har noen prøvd ratt trekk med varme via et ladbart batteri ?

Spennende helt enig det er mere en lunk så kansje 12v er tingen som du har testet.

Ja har prøvd det. Ikke så mye virkning mere trekket isolerer bedre selv en hva batteriet levere har thansen sin og passer dimensjonen på i3 rattet OK litt romt med at rattet er tynt men går greit.
Kjøpte fra thansen på tilbud, rett over 300. Med 7.4V 2800mah li-on batteri er det billig. Men, effekten var ikke all verden. Varmetrådene 4.5 Ohm gir i snitt ikke mer 8-13W. Nok til å kjenne en lunk, men ikke mer. Jeg tror trekket med varmetrådene egentlig er "designet" for 12V. Det dobler effekten, men testet det, og det kjentes veldig mye bedre. Så planen er å føre 12 ut fra fra rattet. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i01-i3-hat_201410/wiring-functional-info/body/operation/multifunction-steering-wheel/1VnXYZRxUr, via en mini PMW for ON/OFF og regulering. (30*26*14mm) Bestilt via ebay, for 14kr. Så får vi ser hvordan det går når PMW kommer...

moonbuggy


Jeg har nå kjørt rundt med ratttrekket fra Thansen noen uker. I påvente av "utstyr" fra Kina har jeg koblet ratttrekket direkte til 12V uttaket under dashbordet, istedet for å bruke 7.4Volts batteriet. Det virker utmerket bare en passer på under parkering. Mye rattdreining ved lav fart. Trekket blir behagelig varmt, ikke mer. Mye tyder også på at trekket har termostat. Uansett, problemfritt bare en passer litt på ved parkering.
I den forbindelse undrer det meg at man ikke har gjort rattutslag omvendt proporsjonalt med fart. Med langt mer hjulsving for lite rattbevegelse i fart ned mot null...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA