Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

kirky

Så jeg en reklame for i3 på tv2 i går som sa at 120h nå kostet fra 299.000kr ? Ser ikke helt samme pris på nettsiden deres. hmm.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Orbit

#3286
299.00 for Charged, 319.900 for Charged Plus, 353.300 for Fully Charged
Kampanjen er bl.a. her:
https://www.bilia.no/biler/bmw/bmw-i3-120ah-charged/
https://www.bilia.no/biler/bmw/bmw-i3-120ah-charged-plus/
https://www.bilia.no/biler/bmw/bmw-i3-120ah-fully-charged/

Dvs. at de nå tilbyr 30k under tidligere listepris (329.900 for Charged), samme som "lagerrabatten" som er benyttet nylig (hadde de noen gang biler på lager.....  ???). Så kan du i tillegg trekke fra storkunderabatt dersom du har tilgang på dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Burger

Ja, de hadde biler i drammen. Valgte man rett farve og utstyrsnivå så fikk man 30k i lagerrabatt og 1-2 ukers levering. Dette var situasjonen når kollega kjøpte for 1-2 måneder siden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

epledude

Nå spør jeg dumt, men når man stopper i en bakke, f.eks. lyskryss, stopper dere med bremsepedalen og holder denne inne, eller lar dere bilen bremse av seg selv og stå stille i Drive uten å holde foten på bremsen?

Jeg har merket at bilen står av seg selv i en slakk oppover bakke, uten at jeg tråkker på bremsepedalen, men vil dette slite på noe?

Klykken

Blir forbauset om det å ta en rullende stopp skulle slite på noe, selv i motbakker. Er jo ingenting annet enn motorbrems frem til bilen står stille i alle fall.

Ellers, usikker på hvordan jeg "stopper" i motbakker, men instinktivt tror jeg jeg bruker bremsepedalen ja.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

epledude

Samme her, selv om jeg merker at bilen holder igjen og står stille i motbakke.
Ved å bruke kun motorbrems vil bilen rulle litt tilbake før den stopper helt, og da vil jo motorbremsen holde hele vekta på bilen. Dette ift. om det skulle slite på noe...

Klykken

Aha, nei det har ikke jeg merket noe til. Runder straks 90k kjørte. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Hva skjer om bytter ut et 60ah timers batteri med et på 120ah?
Det burde vel virke bortsett fra at rekkeviddeberegning og forbruk antagelig blir "halvert" ?
Det er vel spenningen som avgjør når lading stopper og også status på batteriladingen. Den er jo lik uavhengig av kapasitet...
M.a.o. Vil bilen virke greit, eller får man en haug med feilmeldinger....

Trond.m

#3293
Noen venner av oss lurer på hvordan man får de originale plast/gummi-mattene i i3 rene. Tror de har latt skitt sitte på så lenge at de er nesten umulig å få pene. Antar at man må bruke noe sterkere enn vanlig såpe. Tenkte å prøve felgrengjøring / stekeovnsrens, skuremiddel ?? eller noe i den retning, men kanskje noen har bedre forslag.

Trond.m

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:33
Hva skjer om bytter ut et 60ah timers batteri med et på 120ah?
Tror ikke det skjer noe mer enn at bilen bryter sammen på grunn av vekten  ;).

Det stod i et offisielt dokument jeg leste en gang  i forbindelse med 2018 facelift at det var strukturelle forsterkninger / forberedelse for større batteri. Tror derfor ikke det er mulig å oppgradere fra 60 - 120 på en godkjent måte.

Ingeniøren

Sitat fra: TM på torsdag 30. mai 2019, klokken 11:56
Noen venner av oss lurer på hvordan man får de originale plast/gummi-mattene i i3 rene. Tror de har latt skitt sitte på så lenge at de er nesten umulig å få pene. Antar at man må bruke noe sterkere enn vanlig såpe. Tenkte å prøve felgrengjøring / stekeovnsrens, skuremiddel ?? eller noe i den retning, men kanskje noen har bedre forslag.
Tror ikke det er så lett å få de helt rene. Hos meg ser det ut som møkka har gått inn i plasten. Mulig man kan ta de ut og legge de til bløt over tid for å vaske skitten ut, men de bli jo fort møkkete igjen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HPSE

Noen som har erfaring med å koble 2ch dashcam til konstant strøm? Forhandler skulle ha 5000 for å ordne dette...
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

moonbuggy

Det nærmer seg vinter, selv om det ikke føles slik akkurat nå. :)
Jeg savner rattvarme i i3. Har noen prøvd ratt trekk med varme via et ladbart batteri ?

Klykken

Bruker hansker. Selv om kupeen er varm er rattet fortsatt som en ispinne. Tror det er fullstendig uten isolasjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Viks

Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. september 2019, klokken 08:20
Bruker hansker....

Ditto.

Men nå går ikke jeg ut uten hansker vinterstid likevel...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA