Skrevet av Emne: Ting jeg lurer på.  (Lest 522497 ganger)

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1047
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3315 på: søndag 27. oktober 2019, klokken 20:22 »

Jeg har nå kjørt rundt med ratttrekket fra Thansen noen uker. I påvente av "utstyr" fra Kina har jeg koblet ratttrekket direkte til 12V uttaket under dashbordet, istedet for å bruke 7.4Volts batteriet. Det virker utmerket bare en passer på under parkering. Mye rattdreining ved lav fart. Trekket blir behagelig varmt, ikke mer. Mye tyder også på at trekket har termostat. Uansett, problemfritt bare en passer litt på ved parkering.
I den forbindelse undrer det meg at man ikke har gjort rattutslag omvendt proporsjonalt med fart. Med langt mer hjulsving for lite rattbevegelse i fart ned mot null...

Samco

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 226
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3316 på: mandag 28. oktober 2019, klokken 16:58 »
Veldig lite batteriet tok en egen løsningn på plasseringa. Topp nedkant på rattet med en hurtig clip on/off stroppe.






moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1047
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3317 på: torsdag 07. november 2019, klokken 12:49 »
Jeg tok av rattet og sidepanelet på venstre side, radio og telefon delen for å koble meg til 12V, men lar det foreløpig være. Det var rimelig trangt og litt kronglete å koble seg på pluggen. Istedet har jeg brukt en 12 Volts Lion pakke på 6800mah (Kjøpt fra Kina). Virker bra, bortsett fra at 6800mah fra Kina, i praksis er omtrent halvparten...
Bruker også topp nedkant av rattet med en clip on stropp.
« Siste redigering: torsdag 07. november 2019, klokken 13:01 av moonbuggy »

Samco

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 226
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3318 på: lørdag 16. november 2019, klokken 20:03 »
Fikk en 120ah låne bil fra sulland ... For en forskjell fra 60ah..

Mye tregere gass respons opp bakker, 60ah er mye mere responsive. 120ah er rett og slett treg til å reagere på gass responsen nesten som å sette 60n i eco pluss.

Tyngde , ikke så lett manøvrerbar i kjappe sving bevegelser føles mye tyngre ut mye stivere, kansje for å kompensere for ekstra vekt.

Litt bedre bremser tar tidligere en 60n

Rekke vidde er bare x2 en en 60ah ikke noe mere trodde kansje det var litt mere en kun dobbelt.

Min hands on mening ivertfall. Mulig 94ah er beste balansen på rekke vidde og beholde den lekende lette bil følelsen som 120ah ikke har.





Egil Fonn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 484
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3319 på: lørdag 16. november 2019, klokken 20:42 »
Har ikke prøvd 120Ah, men har 60 og 94ah  i stallen. Ikke særlig stor forskjell på kjøreopplevelsen mellom de to. 
60-120ah = dobling av tilgjengelig energi og burde gi tilnærmet dobling av rekkevidde. 120ah er litt tyngre og vil da ha litt høyere forbruk.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1047
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3320 på: søndag 17. november 2019, klokken 11:05 »
Har ikke prøvd 120Ah, men har 60 og 94ah  i stallen. Ikke særlig stor forskjell på kjøreopplevelsen mellom de to. 
60-120ah = dobling av tilgjengelig energi og burde gi tilnærmet dobling av rekkevidde. 120ah er litt tyngre og vil da ha litt høyere forbruk.
Ja, det er logisk. Allikevel registrerer jeg nå at min 120ah har lavere forbruk på 19" vinterdekk enn 15 modell 60ah hadde. Kanskje SW? Totalrekkevidden i praksis er mer enn doblet. Min 60ah fra 2015 gikk fort under 18kwt på batteri. Fremdeles viser min 120ah over 39 kwt...

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2496
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3321 på: søndag 17. november 2019, klokken 14:35 »
Fikk en 120ah låne bil fra sulland ... For en forskjell fra 60ah..

Mye tregere gass respons opp bakker, 60ah er mye mere responsive. 120ah er rett og slett treg til å reagere på gass responsen nesten som å sette 60n i eco pluss.

Tyngde , ikke så lett manøvrerbar i kjappe sving bevegelser føles mye tyngre ut mye stivere, kansje for å kompensere for ekstra vekt.

Litt bedre bremser tar tidligere en 60n

Rekke vidde er bare x2 en en 60ah ikke noe mere trodde kansje det var litt mere en kun dobbelt.

Min hands on mening ivertfall. Mulig 94ah er beste balansen på rekke vidde og beholde den lekende lette bil følelsen som 120ah ikke har.

Omtrent akkurat samme jeg merket når jeg testet den i sommer. Hadde tenkt å oppgradere men ble skuffet. Ble en Jag i stedet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3845
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3322 på: søndag 17. november 2019, klokken 14:40 »
Jaguar og i3 jo ikke sammenlignbart... 😆
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3323 på: søndag 17. november 2019, klokken 21:09 »
Hadde tenkt å oppgradere men ble skuffet. Ble en Jag i stedet....

Du hadde kjempelyst på ny i3, men måtte bite i det sure eplet og ta til takke med Jaguaren?  ;)
Jeg syns også 60 Ah har mer snert enn 94 Ah LCI. Men det kan like gjerne skyldes motorstyring, pedalmapping eller noe annet, som vekt. 94 Ah pre-LCI har jeg ikke prøvd. Regen og TC er mye bedre på LCI. Så karakteristikken er annerledes. Om det er bug eller feature kan sikkert diskuteres.

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2496
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3324 på: mandag 18. november 2019, klokken 06:45 »
Hadde tenkt å oppgradere men ble skuffet. Ble en Jag i stedet....

Du hadde kjempelyst på ny i3, men måtte bite i det sure eplet og ta til takke med Jaguaren?  ;)
Jeg syns også 60 Ah har mer snert enn 94 Ah LCI. Men det kan like gjerne skyldes motorstyring, pedalmapping eller noe annet, som vekt. 94 Ah pre-LCI har jeg ikke prøvd. Regen og TC er mye bedre på LCI. Så karakteristikken er annerledes. Om det er bug eller feature kan sikkert diskuteres.

i3 synes jeg har vært en kjempe bil, og dekket mitt behov fullt ut, men jeg synes de har ødelagt en del av de egenskapene jeg likte ved den. Kan jo ikke kjøpe ny bil og nedgradere kjøremessig. Jag,n er og en kjempe bil, racerbil og konge på vinterføre, men kanskje litt stor for mitt behov. Tenkte dog at en gang i livet må man unne seg en Jag.... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5059
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3325 på: mandag 18. november 2019, klokken 19:18 »
Ja, du er tilgitt, men det blir nok i4 neste gang 😏

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3845
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3326 på: mandag 18. november 2019, klokken 20:10 »
Som pendlerbil er i3en perfekt, og den blir i mitt eie til den dør. Som langkjøringsbil er det pdd ikke annet enn tesla som duger. Ene og alene pga ladenettverk - man er så og si garantert å komme frem med en Tesla.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Samco

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 226
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3327 på: mandag 18. november 2019, klokken 20:36 »
Snerten bil en i3 men tror jeg ikke går for en 120ah pga tyngden om behovet kommer for lenger rekke vidde klarer meg godt dagelig med 60n så lenge.

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1047
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #3328 på: mandag 18. november 2019, klokken 20:50 »
Personlig hadde jeg problemer med å "definere" forskjellene mellom 60Ah og 120ah. Jeg kjørte min 60ah til forhandler og dro derifra med 120ah. Merket forskjell, men mest gjennom mindre støy og "strammere" bil. Kanskje var den ørlite tregere, det ville jo være logisk, men etter en halvtime var jeg "akklimatisert", og malen var den nye.
Akkurat nå undrer det meg hvor mye man får ut av 120ah batteriet. Forbruket med vinterdekkene nå er så lavt at jeg nesten blir flau av å poste det.
Fulladet onsdag forrige uke. Kjørt 101km i løpet av dagen idag, med fremdeles 75% kapasitet igjen. Det er nesten ikke mulig.

Med 60ah var forbruket langt høyere på tilsvarende kjøring. Forklaring har jeg ikke. Kanskje nokia dekkene er bedre enn vinterdekkene på 60ah. Temperatur mellom 5 og null, med saltede veier og periodevis regn. Kjøring by og bynært med stopp og start, fart mellom 85/90 og nedover med snitt litt under 50. Skjønner ikke helt forbruket
registrert. Med 10.7 kwt/100km,kjørt 101 km og 25% batteri brukt, vil jo batteri max være 42.8. Greit nok, det er brutto, men bilen kalkulerer jo med netto, tror jeg?
« Siste redigering: mandag 18. november 2019, klokken 20:59 av moonbuggy »