Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: TorS på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:04
Jeg er på høstferie til Samnanger (nabokommune til Bergen). Jeg har fortsatt ikke fått testet køstyringsassistenten. Er det noen som vet om den virker på noen veier i Bergen?
Lurer på det samme.
Jeg har ikke fått det til. Det krever nok siste versjon av kartet også.
Fint om de som eventuelt har fått det til skriver om og hvordan en kan se på kartet at det er støttet. Eller må en bare prøve seg frem?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

EinarV

Sitat fra: LMOR på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:38
Sitat fra: TorS på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:04
Jeg er på høstferie til Samnanger (nabokommune til Bergen). Jeg har fortsatt ikke fått testet køstyringsassistenten. Er det noen som vet om den virker på noen veier i Bergen?
Lurer på det samme.
Jeg har ikke fått det til. Det krever nok siste versjon av kartet også.
Fint om de som eventuelt har fått det til skriver om og hvordan en kan se på kartet at det er støttet. Eller må en bare prøve seg frem?

Må nok bare prøve seg frem, veien må være definert som motorvei i kartet. Funker fint i Stavanger...
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Snapcase

Er det noen som har prøvd noen andre typer felger m\ dekk eller er det ikke plass til noe bredere enn det som sitter der?

lillemarius

Sitat fra: TorS på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:04
Jeg er på høstferie til Samnanger (nabokommune til Bergen). Jeg har fortsatt ikke fått testet køstyringsassistenten. Er det noen som vet om den virker på noen veier i Bergen?

Den virker på motorveien i Åsane mellom det nye krysset i Vågsbotn og Sandviken. Men hastigheten må være under 40 km/t. Så du får oppsøke køen!

LMOR

Da håper jeg på kø på lørdag...

Har noen sett noe til "route ahead assist" eller "forutse-assistenten" som det så fint heter på norsk?

Den skal vise symboler for fartsgrenseendring, kryss, rundkjøring osv, samt vise med på displayet hvilket pedaltrykk som er optimalt.

Er det noen veier i Norge dette nå er aktivert for?
Siden jeg har betalt for denne funksjonen, hadde det vært fint å få testet det en gang før jeg bytter bil  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kanon


[/quote]

Jepp, forsøkte i 10 min på alle forskjellige måter for å få dette til å fungere. Blinket alle gangene, alt fra litt sving til full sving. Speilbryteren står alltid til venstre, men har aldri bemerket at speilet svinger ut måt høyre... Skal gjøre en ny test snart...
[/quote]

Du må slå blinklysbryter helt på og svinge ganske skarpt til høyre
, og hastighet under 20..

TorS

Sitat fra: lillemarius på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 18:24
Sitat fra: TorS på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:04
Jeg er på høstferie til Samnanger (nabokommune til Bergen). Jeg har fortsatt ikke fått testet køstyringsassistenten. Er det noen som vet om den virker på noen veier i Bergen?

Den virker på motorveien i Åsane mellom det nye krysset i Vågsbotn og Sandviken. Men hastigheten må være under 40 km/t. Så du får oppsøke køen!
Takk. Jeg skal prøve. Når jeg var til Oslo i sommer klarte jeg å aktivere, men fant ingen som kjørte sakte nok. Det sto på skjermen at jeg måtte kjøre under 60 km/t. Virker det i såpass hastighet blir jeg fornøyd.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

skoct

Hva er denne køassistent-funksjonen egentlig? Hvordan fungerer den?

bromm

#1148
Sitat fra: skoct på onsdag 07. oktober 2015, klokken 10:09
Hva er denne køassistent-funksjonen egentlig? Hvordan fungerer den?
Den fungerer bare på motorvei klasse A, og bare i "jam" - (dvs. kork på norsk), opp til 60 km/t.

Når den er aktiv, så vil den i tillegg til vanlig ACC (som justerer avstand + stop & go), OGSÅ holde bilen i samme felt hvis det svinger. Dette betyr at den faktisk tar over styringa av rattet (bruker samme motor som i Park Assist), og holder bilen sentrert midt i feltet man er i. Dette krever at man har minst én hånd på rattet (ellers hadde dette blitt "advokatmat"), og det er det sensorer i rattet som detekterer dette.

PS! I Norge er det veldig få multi-felts motorveier - og de vi har er det veldig sjelden kork i. Men nede på kontinentet finnes det både 4,5 og 6 felt inn mot de store byene, og køene kan være forferdelige - så der er nok dette mer nyttig...

Edit: endret fra 45 til 60 km/t - siden dette er nevnt flere steder

pberg

Jeg måtte teste litt på dette med høyre speil:

Normalsituasjon:


Revers:


Krapp høyresving med blinklys i liten fart:


Legg merke til avstanden mellom speilkanten og speilhuset.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

EinarV

Sitat fra: bromm på onsdag 07. oktober 2015, klokken 10:54
Sitat fra: skoct på onsdag 07. oktober 2015, klokken 10:09
Hva er denne køassistent-funksjonen egentlig? Hvordan fungerer den?
Den fungerer bare på motorvei klasse A, og bare i "jam" - (dvs. kork på norsk), opp til 60 km/t.

Når den er aktiv, så vil den i tillegg til vanlig ACC (som justerer avstand + stop & go), OGSÅ holde bilen i samme felt hvis det svinger. Dette betyr at den faktisk tar over styringa av rattet (bruker samme motor som i Park Assist), og holder bilen sentrert midt i feltet man er i. Dette krever at man har minst én hånd på rattet (ellers hadde dette blitt "advokatmat"), og det er det sensorer i rattet som detekterer dette.

PS! I Norge er det veldig få multi-felts motorveier - og de vi har er det veldig sjelden kork i. Men nede på kontinentet finnes det både 4,5 og 6 felt inn mot de store byene, og køene kan være forferdelige - så der er nok dette mer nyttig...

Edit: endret fra 45 til 60 km/t - siden dette er nevnt flere steder

Min funker bare opp til 45 km/t og "midt" i feltet er vel å ta litt hardt i, den vandrer litt mer fra side til side enn det som er naturlig for meg. Den funker på motorvei uavhengig om det er kø eller ikke. Det er to ting jeg kunne tengt å endret på slik den fungerer for å gjør at jeg ville brukt den mer. Stopp & go funksjonen kobler ut når bilen står stille noen sekunder, kunne gjerne tenkt meg at den startet igjen av seg selv så lenge jeg holdt en hånd på rattet, da hadde jeg sluppet å trykke res eller et touch på gasspedalen får at den skal aktivere ACCen igjen. Det andre er at 45 km/t er for lavt. Det er meget sjeldent at trafikken "flyter" mellom 0 og 45. Enten blir det mye start og stop slik at jeg like gjerne slår av ACC eller så stikker køen av fordi det går fortere enn 45km/t.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

bromm

Ok, så er det 45 da - det er sagt både 45 og 60 både her og der, og selv har jeg ikke fått prøvd det mer enn én gang inn mot Oslo på ferie, og da gikk det som du sier langt over fartsbegrensningen... Huh.

Det med hvor nøyaktig den holder feltet kommer sikkert litt an på synligheten av stripene i veien - hvis de ikke er bra nok så fungerer det ikke bra. Og det med timeout på stop&go er nok allerede "advokatmat" er jeg redd. De fleste tyske bilene har denne timeouten, og er trolig betinget i å "tvinge" sjåføren til å følge med i bykjøringen (hvis ikke hadde jo man ikke trengt å "tenke" i det hele tatt)  ::)

TorS

Jeg fikk testet i dag og på min bil virker det opptil 60. Det var ikke mye kø så fikk bare testet det noen sekunder. Maks hastighet det virker på er muligens avhengig av programvareversjon.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

EinarV

Sitat fra: bromm på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:36
Ok, så er det 45 da - det er sagt både 45 og 60 både her og der, og selv har jeg ikke fått prøvd det mer enn én gang inn mot Oslo på ferie, og da gikk det som du sier langt over fartsbegrensningen... Huh.

Det med hvor nøyaktig den holder feltet kommer sikkert litt an på synligheten av stripene i veien - hvis de ikke er bra nok så fungerer det ikke bra. Og det med timeout på stop&go er nok allerede "advokatmat" er jeg redd. De fleste tyske bilene har denne timeouten, og er trolig betinget i å "tvinge" sjåføren til å følge med i bykjøringen (hvis ikke hadde jo man ikke trengt å "tenke" i det hele tatt)  ::)

Jeg har også sett at det er beskrevet 60 flere plasser og nå bekrefter TorS det over her. Jeg har lurt litt på om det er veien eller hardware forskjeller som gjør at det er forskjell fra bil til bil, eventuelt motorvei til motorvei. Tror ikke det er SW da jeg aldri har sett 60 på E39 i Stavanger selv om jeg har hatt tre SW versjoner og nå har den siste. Veimerkingen er meget bra og det er også ganske strenge regler for veimerking på motorvei, det er ikke mye slitasje som tolereres. Kanskje noen kan sjekke realoem eller liknende om det er forskjell på TorS sitt kamera og mitt som står i en Mars bil fra 14?
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

skoct

Sitat fra: bromm på onsdag 07. oktober 2015, klokken 10:54
Sitat fra: skoct på onsdag 07. oktober 2015, klokken 10:09
Hva er denne køassistent-funksjonen egentlig? Hvordan fungerer den?
Den fungerer bare på motorvei klasse A, og bare i "jam" - (dvs. kork på norsk), opp til 60 km/t.

Når den er aktiv, så vil den i tillegg til vanlig ACC (som justerer avstand + stop & go), OGSÅ holde bilen i samme felt hvis det svinger. Dette betyr at den faktisk tar over styringa av rattet (bruker samme motor som i Park Assist), og holder bilen sentrert midt i feltet man er i. Dette krever at man har minst én hånd på rattet (ellers hadde dette blitt "advokatmat"), og det er det sensorer i rattet som detekterer dette.

PS! I Norge er det veldig få multi-felts motorveier - og de vi har er det veldig sjelden kork i. Men nede på kontinentet finnes det både 4,5 og 6 felt inn mot de store byene, og køene kan være forferdelige - så der er nok dette mer nyttig...

Edit: endret fra 45 til 60 km/t - siden dette er nevnt flere steder

Aha. Det var noe sånt jeg trodde det var. Du er fra Trondheim, bromm? Jeg pendler fra trhjem til Stjørdal hver arb.dag og har prøvd denne køassistenten. Det virker som den fungerer der det er 2-felts på denne strekningen. Er det noe du er kjent med?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA