Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

LMOR

Ikke tenk på det. Jeg har ladet til 100% hver dag i 18mnd. Ikke noen reduksjon av maks kapasitet så langt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Hva gjør man med urskiven man skal bruke når man parkere på offentlige parkeringsplasser ?

Forstår man skal stille inn tiden man parkere på disse, men de er ikke særlig pene, og har ikke lyst til å klistre de i frontruta. Sjelden jeg parkere slike steder og så et parkeringsur til 4-500 kr er ikke så aktuelt. Kanskje det finne noe nett og billigere?

Regner med det holder å klistre urskiven fra Elbilforeningen på en plastskive og legge det fram i fronten ved behov ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. oktober 2015, klokken 08:43
Hva gjør man med urskiven man skal bruke når man parkere på offentlige parkeringsplasser ?

Forstår man skal stille inn tiden man parkere på disse, men de er ikke særlig pene, og har ikke lyst til å klistre de i frontruta. Sjelden jeg parkere slike steder og så et parkeringsur til 4-500 kr er ikke så aktuelt. Kanskje det finne noe nett og billigere?

Regner med det holder å klistre urskiven fra Elbilforeningen på en plastskive og legge det fram i fronten ved behov ?

Ja. Men du trenger egentlig ikke urskive engang, det holder å skrive ankomsttidspunktet på en lapp og legge godt synlig i frontruta.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Jeg har et lite platklips på vinduet til parkeringsbiletter slik at de slipper å flyte rundt, det brukte jeg også til urskiven slik at je slapp å klister den opp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Er det noen som vet sikkert at gjettometeret tar hensyn til høydeforskjeller? Jeg opplever nemlig at rekkevidden teller dramatisk fort nedover til tross for at jeg legger inn destinasjon. Stort sett er GOM litt pessimistisk og gir meg litt margin. Men hvis slutten av turen innebærer mye stigning så ryker "budsjettet" fullstendig. Ettersom jeg kjører veldig faste ruter har jeg lært hvor stor margin jeg har. Hvorfor lærer ikke bilen det samme? Den har jo mine erfaringsdata å støtte seg på. I hvert fall kan den ha det. Tallene finnes jo et sted.
Stort sett bryr jeg meg mest om å komme fram dit jeg skal, men noen ganger kan det bli en liten kjøretur ekstra etter ankomst. Når GOM sier f.eks. 40 km gjenværende kjørelengde, og jeg kun trenger 30 km. Hva er de ti siste basert på? Snittet på turen? Worst case? Bare flaks og ei tilfeldig stikkontakt reddet meg fra bilberging i høst. Skulle kjøre 15 km oppover, bilen sa 20 km etter at jeg hadde lagt inn destinasjon. Men allerede etter ca. 10 km viste den kun 2 streker + noen kryptiske meldinger. Hadde den på forhånd kunnet regne riktig, så kunne jeg ladet lenger der jeg stod.

bromm

Sitat fra: Ferry på søndag 11. oktober 2015, klokken 21:27
Er det noen som vet sikkert at gjettometeret tar hensyn til høydeforskjeller? Jeg opplever nemlig at rekkevidden teller dramatisk fort nedover til tross for at jeg legger inn destinasjon. Stort sett er GOM litt pessimistisk og gir meg litt margin. Men hvis slutten av turen innebærer mye stigning så ryker "budsjettet" fullstendig. Ettersom jeg kjører veldig faste ruter har jeg lært hvor stor margin jeg har. Hvorfor lærer ikke bilen det samme? Den har jo mine erfaringsdata å støtte seg på. I hvert fall kan den ha det. Tallene finnes jo et sted.
Stort sett bryr jeg meg mest om å komme fram dit jeg skal, men noen ganger kan det bli en liten kjøretur ekstra etter ankomst. Når GOM sier f.eks. 40 km gjenværende kjørelengde, og jeg kun trenger 30 km. Hva er de ti siste basert på? Snittet på turen? Worst case? Bare flaks og ei tilfeldig stikkontakt reddet meg fra bilberging i høst. Skulle kjøre 15 km oppover, bilen sa 20 km etter at jeg hadde lagt inn destinasjon. Men allerede etter ca. 10 km viste den kun 2 streker + noen kryptiske meldinger. Hadde den på forhånd kunnet regne riktig, så kunne jeg ladet lenger der jeg stod.
Det du beskriver der Ferry, stemmer dårlig med min og de fleste andres erfaringer med rekkeviddeberegningen. Det er SVÆRT sjelden at i3 beregner for lite rekkevidde, og SPESIELT hvis du legger inn destinasjon i tillegg. Er du sikker på at bilen din er "på nett", og at GPS-sporing er påslått (det må slås på nederst i "settings"-menyen - den står default til off når bilen er ny, og etter enkelte oppdateringer). Jeg har tidligere forsøkt å forklare hvordan systemet virker her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22863.msg396084.html#msg396084

Det er viktig å gjøre seg kjent med sitt eget landskap i 360° - for bilen vil alltid vise det dårligste alternativet når destinasjon ikke er satt. I mitt tilfelle er worst case Storlien (580 moh.) rett over svenskegrensa (E14). Hvis jeg setter Storlien som destinasjon, så skjer det ingenting med rekkevidde-bergningen (for det er det den har som worst case). Hvis jeg derimot setter Steinkjer som destinasjon, så hopper antall km opp 20-30, fordi det er en langt flatere vei. Jeg har ikke til dags dato (etter 34.000 km på telleren), endt opp med at den beregner for lite rekkevidde... Aldri !

Ferry

Sitat fra: bromm på søndag 11. oktober 2015, klokken 21:52
Det du beskriver der Ferry, stemmer dårlig med min og de fleste andres erfaringer med rekkeviddeberegningen.

Det er vel egentlig derfor jeg er såpass overrasket over at det blir feil. Jeg har forventet at det er så bra som du og andre sier, og har for så vidt oversett problemet ei stund. Men det har nå skjedd såpass mange ganger at jeg er ikke i tvil om fenomenet lengre. Jeg har jo tenkt at det kan skyldes f.eks. temperaturendringer mot slutten av turen, dårligere og mer svingete vei på siste del osv. 

Sitat
Er du sikker på at bilen din er "på nett", og at GPS-sporing er påslått (det må slås på nederst i "settings"-menyen - den står default til off når bilen er ny, og etter enkelte oppdateringer).

Det må jeg ut og sjekke! Har lurt på om det kunne være en innstilling et sted. Fikk nyeste oppdatering tidlig på sommeren elns. La merke til at en del innstillinger var gått tilbake til standard. Håper det er så enkelt som å endre denne. Bilen er i hvert fall på nett i den forstand at jeg kan se status på lading, låse dører etc. Ser også på kartet i appen hvor den befinner seg, noe som kunne tyde på at sporing er slått på.

Ferry

Testet litt nå. Sporing var slått på, og bilen er på nett. Prøvde å legge inn ulike destinasjoner, og rekkevidden varierer noe, men ikke ekstremt. Mulig det er litt for flatt i området her til å se noen store utslag. Og det er heller ikke lett å finne 10-12 mil med oppoverbakker... Hadde vært lettest å se forskjellen hvis jeg befant meg halveis oppi fjellheimen, og prøvde å legge inn toppen av en fjellovergang og bunnen av et dalføre.

LMOR

Kan du legge ut hvilken vei det gjelder?

Det er 2 ting bilen ikke klarer å beregne riktig:

- toppen på en fjellovergang
- nedstigning etter en fjellovergang

Stort sett er det mindre feil, og stort sett går bilen lengre enn den sier, bortsett fra punkt 1 over.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på mandag 12. oktober 2015, klokken 06:38
Det er 2 ting bilen ikke klarer å beregne riktig:

- toppen på en fjellovergang
- nedstigning etter en fjellovergang
he,he...så den regner riktig bortsett fra i alle oppoverbakker og alle nedoverbakker  ;D

LMOR

Den er konservativ, og har problemer med enkelte vier i Norge.
Som jeg har skrevet i en annen tråd, så mistenker jeg at algoritmen fjerner det den mener kan være feil, som f.eks negativt forbruk over en lengre strekning.
For å kunne si at de burde testet mer i Norge, må en ha innsikt i kvalitetene på kartene generelt. Den må være 100% for at slik filtrering skal unngås.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

JorgenM

#1181
Litt off-topic, men hele denne tråden er vel off-topic :)

Hvordan er det med lading hos BMW i forhandlere?

Skal kjøre Bergen - Namsos denne uka og eneste strekning jeg tviler litt på er Trondheim - Namsos der det kun er 1 hurtiglader som er Fortum på Levanger. Jeg er usikker på betaling hos dem.
Men Visborg Verdal er i-forhandler og det var der jeg prøvekjørte i3. Kan jeg anta at jeg får lade hos dem hvis jeg stikker innom?

Og, ett spørsmål til: lading for mobil og mobil router i bilen er vel ikke noe stort problem?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

bromm

#1182
Fortum er et MUST, så der bør du snarest bestille brikke eller registrere brikken fra Elbilforeningen (også et must). Her er siden hos Fortum hvor du kan gjøre dette. http://www.fortum.no/privat/chargedrive/registrer-ladebrikke-fra-elbilforeningen/

Fortum har også SMS-løsning, så det burde gå i tilfelle du ikke får brikken(e) før turen. Ellers er det en nød-løsning med Type 2 AC på Steinkjer bil (til 125,- pr. lading), så det er jo en backup-plan i tilfelle du ikke får igang den på Levanger.

Alle i-forhandlere har Semi-hurtig løsning, og den får nok alle med i3 låne, ja. Men den kan fort være opptatt, så det kan lønne seg å ta en telefon på forhånd, kanskje...

Lading av dingser er ikke noe problem nei - du har 3 stk. 12V-uttak i i3 - god tur ;)

JorgenM

Takker :)

Ja, meldte meg inn i elbilforeningen, men får ikke brikken før avgang. Steinkjer Bil var jeg innom på lørdag så det er mulighet ja :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Klykken

Steinkjer bil og type2 semihurtig koster 45,-/time.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA