Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ting jeg lurer på.  (Lest 584573 ganger)

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4562
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #840 på: Tirsdag 19. Mai 2015, klokken 10:31 »
Driving assistant plus-pakka...

Er det noen aspekter ved den som er irriterende til daglig? Jeg tenker spesielt på piping / blinking /risting i ratt...
a) ifm kutting av svinger
b) ifm bykjøring der det er tett med biler og fotgjengere.
Ikke til daglig, og ikke irriterende. Kanskje 10-20 "feil"-varsel på 1 år. Egentlig bare en greit test på at systemet er i live.
Men det som er irriterende er utfall i ACC pga sol, spesielle nyttekjøretøy, lys i tunneler osv.
Men på ingen måte slik at jeg ville valgt det bort.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 127
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #841 på: Tirsdag 19. Mai 2015, klokken 12:03 »
Driving assistant plus-pakka...

Er det noen aspekter ved den som er irriterende til daglig? Jeg tenker spesielt på piping / blinking /risting i ratt...
a) ifm kutting av svinger
b) ifm bykjøring der det er tett med biler og fotgjengere.
Ikke til daglig, og ikke irriterende. Kanskje 10-20 "feil"-varsel på 1 år. Egentlig bare en greit test på at systemet er i live.
Men det som er irriterende er utfall i ACC pga sol, spesielle nyttekjøretøy, lys i tunneler osv.
Men på ingen måte slik at jeg ville valgt det bort.
+1
Etter å ha blitt vant på i3'en savner jeg det på den andre bilen.

brimi

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 49
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #842 på: Tirsdag 19. Mai 2015, klokken 12:47 »
Jeg får ikke opp spotify lengre i displayet.
Får bare feilmelding på telefonen og bilen mener jeg må oppdatere app, men appstore har ingen oppdatering til meg  :( iOS btw
Bmw i3

bromm

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1460
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #843 på: Tirsdag 19. Mai 2015, klokken 13:12 »
Jeg får ikke opp spotify lengre i displayet.
Får bare feilmelding på telefonen og bilen mener jeg må oppdatere app, men appstore har ingen oppdatering til meg  :( iOS btw
Dette er en kjent bug i selve Spotify-appen - det sto tilogmed "Yes we know about the BMW problem" eller noe sånt på "What's new in this version", sist jeg sjekket...

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1231
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #844 på: Onsdag 20. Mai 2015, klokken 12:34 »
Bilen stod i 3 dager med 70% lading. Tok 1. tur etter det uten forvarming. Utetemp. omtrent 9 grader.
Fikk unormalt høyt forbruk i starten. Hele 99,9 kwt frem til et par hundre meter etter oppstart. Det gikk også lengre tid enn vanlig, før forbruket falt til mer normalt nivå. Det er muligens lading av 12V batteriet som gir startforbruket, men kanskje det er andre ting også som trekker mer etter en viss pause ?

Flere som har opplevd det samme ?


LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4562
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #845 på: Onsdag 20. Mai 2015, klokken 19:33 »
Bilen stod i 3 dager med 70% lading. Tok 1. tur etter det uten forvarming. Utetemp. omtrent 9 grader.
Fikk unormalt høyt forbruk i starten. Hele 99,9 kwt frem til et par hundre meter etter oppstart. Det gikk også lengre tid enn vanlig, før forbruket falt til mer normalt nivå. Det er muligens lading av 12V batteriet som gir startforbruket, men kanskje det er andre ting også som trekker mer etter en viss pause ?

Flere som har opplevd det samme ?
Endelig opplever du det samme som noen av oss andre dødlige  ;)
Dette er helt normalt for meg, og som gir meg et vintergjennomsnitt på 17.8, mens ditt ligger på under 14.
Jeg har ikke vært inne på tanken om 12V batteriet, selv om det var en bug i de første sw versjonene, da bilen ikke ladet 12V batteriet mens den stod til lading.
Men min bil står alltid til lading, så dermed har jeg ikke tenkt at det er årsaken nå. Jeg har tenkt at det er oppvarming av kupeen som er årsaken, fordi det ikke er like ødeleggende for gjennomsnittet når bilen er forvarmet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1460
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #846 på: Torsdag 21. Mai 2015, klokken 09:52 »
Jeg får ikke opp spotify lengre i displayet.
Får bare feilmelding på telefonen og bilen mener jeg må oppdatere app, men appstore har ingen oppdatering til meg  :( iOS btw
Dette er en kjent bug i selve Spotify-appen - det sto tilogmed "Yes we know about the BMW problem" eller noe sånt på "What's new in this version", sist jeg sjekket...
Fikset....

Anterialis

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 391
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #847 på: Torsdag 21. Mai 2015, klokken 10:29 »
Jeg har skjønt at man må sette avreisetidspunkt 2-3 timer før avreise dersom man ønsker lengst rekkevidde. Hvordan gjøres dette om man feks. bruker bilen i arbeid, og skal på langtur kun 1-2 timer etter hjemkomst på ettermiddagen? Kan man starte preconditioning med en gang man kommer hjem (én time før ny avreise) selv om den kanskje ikke blir helt ferdig?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1231
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #848 på: Torsdag 21. Mai 2015, klokken 12:17 »
Bilen stod i 3 dager med 70% lading. Tok 1. tur etter det uten forvarming. Utetemp. omtrent 9 grader.
Fikk unormalt høyt forbruk i starten. Hele 99,9 kwt frem til et par hundre meter etter oppstart. Det gikk også lengre tid enn vanlig, før forbruket falt til mer normalt nivå. Det er muligens lading av 12V batteriet som gir startforbruket, men kanskje det er andre ting også som trekker mer etter en viss pause ?

Flere som har opplevd det samme ?
Endelig opplever du det samme som noen av oss andre dødlige  ;)
Dette er helt normalt for meg, og som gir meg et vintergjennomsnitt på 17.8, mens ditt ligger på under 14.
Jeg har ikke vært inne på tanken om 12V batteriet, selv om det var en bug i de første sw versjonene, da bilen ikke ladet 12V batteriet mens den stod til lading.
Men min bil står alltid til lading, så dermed har jeg ikke tenkt at det er årsaken nå. Jeg har tenkt at det er oppvarming av kupeen som er årsaken, fordi det ikke er like ødeleggende for gjennomsnittet når bilen er forvarmet.
Jeg kjørte til trening 10 km tur, 3 timers pause og 10 km retur. Ingen høydeforskjell.
Frem brukte jeg 14,3 kwt/100km. Ingen tilkobling i pausing, ingen preconditionering. Temperatur omtrent lik.
På retur brukte jeg 10,8 kwt/100km.

Så jeg lurer litt på om bilen bruker endel energi på å sjekke systemer når den ikke har vært i bruk en stund, m.a.o. setter strøm på varmelement osv. som en sjekk ?

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4562
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #849 på: Torsdag 21. Mai 2015, klokken 18:51 »
Bilen stod i 3 dager med 70% lading. Tok 1. tur etter det uten forvarming. Utetemp. omtrent 9 grader.
Fikk unormalt høyt forbruk i starten. Hele 99,9 kwt frem til et par hundre meter etter oppstart. Det gikk også lengre tid enn vanlig, før forbruket falt til mer normalt nivå. Det er muligens lading av 12V batteriet som gir startforbruket, men kanskje det er andre ting også som trekker mer etter en viss pause ?

Flere som har opplevd det samme ?
Endelig opplever du det samme som noen av oss andre dødlige  ;)
Dette er helt normalt for meg, og som gir meg et vintergjennomsnitt på 17.8, mens ditt ligger på under 14.
Jeg har ikke vært inne på tanken om 12V batteriet, selv om det var en bug i de første sw versjonene, da bilen ikke ladet 12V batteriet mens den stod til lading.
Men min bil står alltid til lading, så dermed har jeg ikke tenkt at det er årsaken nå. Jeg har tenkt at det er oppvarming av kupeen som er årsaken, fordi det ikke er like ødeleggende for gjennomsnittet når bilen er forvarmet.
Jeg kjørte til trening 10 km tur, 3 timers pause og 10 km retur. Ingen høydeforskjell.
Frem brukte jeg 14,3 kwt/100km. Ingen tilkobling i pausing, ingen preconditionering. Temperatur omtrent lik.
På retur brukte jeg 10,8 kwt/100km.

Så jeg lurer litt på om bilen bruker endel energi på å sjekke systemer når den ikke har vært i bruk en stund, m.a.o. setter strøm på varmelement osv. som en sjekk ?
Men jeg har overbevist deg at batteriene varmes under kjøring (passivt) og du har overbevist meg om at temperaturen etterpå faller sakte. (+at alt dette er målt og dokumentert). I tillegg slår selv 20m høydeforskjell ut på 10 km. En annen og ofte den viktigste faktoren er utetemperaturen, Hvis den er noen 1-2 grader varmere på returen slår også det ut.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4562
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #850 på: Torsdag 21. Mai 2015, klokken 19:00 »
Jeg har skjønt at man må sette avreisetidspunkt 2-3 timer før avreise dersom man ønsker lengst rekkevidde. Hvordan gjøres dette om man feks. bruker bilen i arbeid, og skal på langtur kun 1-2 timer etter hjemkomst på ettermiddagen? Kan man starte preconditioning med en gang man kommer hjem (én time før ny avreise) selv om den kanskje ikke blir helt ferdig?
For det første så er batteriet sannsynligvis varmet opp nok på vei hjem fra jobb, slik at forvarming av batteriet ikke egentlig er så viktig, så 1-2 timer er mer enn nok. Oppvarming av kupeen tar bare 10+min.
For det andre så vil jeg våge å påstå at ved en utetemperatur over +5 grader (sannsynligvis ned mot 0), så er 90min på 12A er nok til å få maks forvarming av både batteri og kupe. Mener jeg la ut bilder av dette i pre-condition tråden.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1231
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #851 på: Fredag 22. Mai 2015, klokken 16:17 »
Noen som vet om Hurtigladeren i Flekkefjord virker eller ikke ?

På Grønn Kontakt sitt ladekart er denne markert som "ikke operativ".
Jeg planla å bruke denne på vei sørover i helgen...

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4562
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #852 på: Fredag 22. Mai 2015, klokken 17:36 »
Noen som vet om Hurtigladeren i Flekkefjord virker eller ikke ?

På Grønn Kontakt sitt ladekart er denne markert som "ikke operativ".
Jeg planla å bruke denne på vei sørover i helgen...
Nobil mener de har hatt kontakt med den i dag. Grønn Kontakt sitt kart blir oppdatert manuelt. Men du kan vel bare ringe dem? Jeg har gjort det flere ganger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rapid

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 206
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #853 på: Lørdag 23. Mai 2015, klokken 11:18 »
Den har litt hikke etter vannskade. Derfor setter GK den til ikke operativ. Jeg har ladet der flere ganger. Det hender det må mer enn ett forsøk til før ladingen kommer igang. AC ladingen ved siden av fungerer som backup... ;)

Stikkontakten

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 35
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på.
« Svar #854 på: Lørdag 23. Mai 2015, klokken 12:54 »
Er det noen som kan forklare meg hvilken funksjon "ConnectedDrive Service Package" har? Er det noe man bør ha?

Hva er forskjellen på metallic lakk og ikke metallic lakk?