Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

snakkis

Sitat fra: LMOR på tirsdag 19. mai 2015, klokken 10:31
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 19. mai 2015, klokken 09:50
Driving assistant plus-pakka...

Er det noen aspekter ved den som er irriterende til daglig? Jeg tenker spesielt på piping / blinking /risting i ratt...
a) ifm kutting av svinger
b) ifm bykjøring der det er tett med biler og fotgjengere.
Ikke til daglig, og ikke irriterende. Kanskje 10-20 "feil"-varsel på 1 år. Egentlig bare en greit test på at systemet er i live.
Men det som er irriterende er utfall i ACC pga sol, spesielle nyttekjøretøy, lys i tunneler osv.
Men på ingen måte slik at jeg ville valgt det bort.
+1
Etter å ha blitt vant på i3'en savner jeg det på den andre bilen.

brimi

Jeg får ikke opp spotify lengre i displayet.
Får bare feilmelding på telefonen og bilen mener jeg må oppdatere app, men appstore har ingen oppdatering til meg  :( iOS btw
Bmw i3

bromm

Sitat fra: brimi på tirsdag 19. mai 2015, klokken 12:47
Jeg får ikke opp spotify lengre i displayet.
Får bare feilmelding på telefonen og bilen mener jeg må oppdatere app, men appstore har ingen oppdatering til meg  :( iOS btw
Dette er en kjent bug i selve Spotify-appen - det sto tilogmed "Yes we know about the BMW problem" eller noe sånt på "What's new in this version", sist jeg sjekket...

moonbuggy

Bilen stod i 3 dager med 70% lading. Tok 1. tur etter det uten forvarming. Utetemp. omtrent 9 grader.
Fikk unormalt høyt forbruk i starten. Hele 99,9 kwt frem til et par hundre meter etter oppstart. Det gikk også lengre tid enn vanlig, før forbruket falt til mer normalt nivå. Det er muligens lading av 12V batteriet som gir startforbruket, men kanskje det er andre ting også som trekker mer etter en viss pause ?

Flere som har opplevd det samme ?


LMOR

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:34
Bilen stod i 3 dager med 70% lading. Tok 1. tur etter det uten forvarming. Utetemp. omtrent 9 grader.
Fikk unormalt høyt forbruk i starten. Hele 99,9 kwt frem til et par hundre meter etter oppstart. Det gikk også lengre tid enn vanlig, før forbruket falt til mer normalt nivå. Det er muligens lading av 12V batteriet som gir startforbruket, men kanskje det er andre ting også som trekker mer etter en viss pause ?

Flere som har opplevd det samme ?
Endelig opplever du det samme som noen av oss andre dødlige  ;)
Dette er helt normalt for meg, og som gir meg et vintergjennomsnitt på 17.8, mens ditt ligger på under 14.
Jeg har ikke vært inne på tanken om 12V batteriet, selv om det var en bug i de første sw versjonene, da bilen ikke ladet 12V batteriet mens den stod til lading.
Men min bil står alltid til lading, så dermed har jeg ikke tenkt at det er årsaken nå. Jeg har tenkt at det er oppvarming av kupeen som er årsaken, fordi det ikke er like ødeleggende for gjennomsnittet når bilen er forvarmet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: bromm på tirsdag 19. mai 2015, klokken 13:12
Sitat fra: brimi på tirsdag 19. mai 2015, klokken 12:47
Jeg får ikke opp spotify lengre i displayet.
Får bare feilmelding på telefonen og bilen mener jeg må oppdatere app, men appstore har ingen oppdatering til meg  :( iOS btw
Dette er en kjent bug i selve Spotify-appen - det sto tilogmed "Yes we know about the BMW problem" eller noe sånt på "What's new in this version", sist jeg sjekket...
Fikset....

Anterialis

Jeg har skjønt at man må sette avreisetidspunkt 2-3 timer før avreise dersom man ønsker lengst rekkevidde. Hvordan gjøres dette om man feks. bruker bilen i arbeid, og skal på langtur kun 1-2 timer etter hjemkomst på ettermiddagen? Kan man starte preconditioning med en gang man kommer hjem (én time før ny avreise) selv om den kanskje ikke blir helt ferdig?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:33
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:34
Bilen stod i 3 dager med 70% lading. Tok 1. tur etter det uten forvarming. Utetemp. omtrent 9 grader.
Fikk unormalt høyt forbruk i starten. Hele 99,9 kwt frem til et par hundre meter etter oppstart. Det gikk også lengre tid enn vanlig, før forbruket falt til mer normalt nivå. Det er muligens lading av 12V batteriet som gir startforbruket, men kanskje det er andre ting også som trekker mer etter en viss pause ?

Flere som har opplevd det samme ?
Endelig opplever du det samme som noen av oss andre dødlige  ;)
Dette er helt normalt for meg, og som gir meg et vintergjennomsnitt på 17.8, mens ditt ligger på under 14.
Jeg har ikke vært inne på tanken om 12V batteriet, selv om det var en bug i de første sw versjonene, da bilen ikke ladet 12V batteriet mens den stod til lading.
Men min bil står alltid til lading, så dermed har jeg ikke tenkt at det er årsaken nå. Jeg har tenkt at det er oppvarming av kupeen som er årsaken, fordi det ikke er like ødeleggende for gjennomsnittet når bilen er forvarmet.
Jeg kjørte til trening 10 km tur, 3 timers pause og 10 km retur. Ingen høydeforskjell.
Frem brukte jeg 14,3 kwt/100km. Ingen tilkobling i pausing, ingen preconditionering. Temperatur omtrent lik.
På retur brukte jeg 10,8 kwt/100km.

Så jeg lurer litt på om bilen bruker endel energi på å sjekke systemer når den ikke har vært i bruk en stund, m.a.o. setter strøm på varmelement osv. som en sjekk ?

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 21. mai 2015, klokken 12:17
Sitat fra: LMOR på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:33
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:34
Bilen stod i 3 dager med 70% lading. Tok 1. tur etter det uten forvarming. Utetemp. omtrent 9 grader.
Fikk unormalt høyt forbruk i starten. Hele 99,9 kwt frem til et par hundre meter etter oppstart. Det gikk også lengre tid enn vanlig, før forbruket falt til mer normalt nivå. Det er muligens lading av 12V batteriet som gir startforbruket, men kanskje det er andre ting også som trekker mer etter en viss pause ?

Flere som har opplevd det samme ?
Endelig opplever du det samme som noen av oss andre dødlige  ;)
Dette er helt normalt for meg, og som gir meg et vintergjennomsnitt på 17.8, mens ditt ligger på under 14.
Jeg har ikke vært inne på tanken om 12V batteriet, selv om det var en bug i de første sw versjonene, da bilen ikke ladet 12V batteriet mens den stod til lading.
Men min bil står alltid til lading, så dermed har jeg ikke tenkt at det er årsaken nå. Jeg har tenkt at det er oppvarming av kupeen som er årsaken, fordi det ikke er like ødeleggende for gjennomsnittet når bilen er forvarmet.
Jeg kjørte til trening 10 km tur, 3 timers pause og 10 km retur. Ingen høydeforskjell.
Frem brukte jeg 14,3 kwt/100km. Ingen tilkobling i pausing, ingen preconditionering. Temperatur omtrent lik.
På retur brukte jeg 10,8 kwt/100km.

Så jeg lurer litt på om bilen bruker endel energi på å sjekke systemer når den ikke har vært i bruk en stund, m.a.o. setter strøm på varmelement osv. som en sjekk ?
Men jeg har overbevist deg at batteriene varmes under kjøring (passivt) og du har overbevist meg om at temperaturen etterpå faller sakte. (+at alt dette er målt og dokumentert). I tillegg slår selv 20m høydeforskjell ut på 10 km. En annen og ofte den viktigste faktoren er utetemperaturen, Hvis den er noen 1-2 grader varmere på returen slår også det ut.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: Anterialis på torsdag 21. mai 2015, klokken 10:29
Jeg har skjønt at man må sette avreisetidspunkt 2-3 timer før avreise dersom man ønsker lengst rekkevidde. Hvordan gjøres dette om man feks. bruker bilen i arbeid, og skal på langtur kun 1-2 timer etter hjemkomst på ettermiddagen? Kan man starte preconditioning med en gang man kommer hjem (én time før ny avreise) selv om den kanskje ikke blir helt ferdig?
For det første så er batteriet sannsynligvis varmet opp nok på vei hjem fra jobb, slik at forvarming av batteriet ikke egentlig er så viktig, så 1-2 timer er mer enn nok. Oppvarming av kupeen tar bare 10+min.
For det andre så vil jeg våge å påstå at ved en utetemperatur over +5 grader (sannsynligvis ned mot 0), så er 90min på 12A er nok til å få maks forvarming av både batteri og kupe. Mener jeg la ut bilder av dette i pre-condition tråden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Noen som vet om Hurtigladeren i Flekkefjord virker eller ikke ?

På Grønn Kontakt sitt ladekart er denne markert som "ikke operativ".
Jeg planla å bruke denne på vei sørover i helgen...

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 22. mai 2015, klokken 16:17
Noen som vet om Hurtigladeren i Flekkefjord virker eller ikke ?

På Grønn Kontakt sitt ladekart er denne markert som "ikke operativ".
Jeg planla å bruke denne på vei sørover i helgen...
Nobil mener de har hatt kontakt med den i dag. Grønn Kontakt sitt kart blir oppdatert manuelt. Men du kan vel bare ringe dem? Jeg har gjort det flere ganger.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Rapid

Den har litt hikke etter vannskade. Derfor setter GK den til ikke operativ. Jeg har ladet der flere ganger. Det hender det må mer enn ett forsøk til før ladingen kommer igang. AC ladingen ved siden av fungerer som backup... ;)

Stikkontakten

Er det noen som kan forklare meg hvilken funksjon "ConnectedDrive Service Package" har? Er det noe man bør ha?

Hva er forskjellen på metallic lakk og ikke metallic lakk?


bromm

Sitat fra: Stikkontakten på lørdag 23. mai 2015, klokken 12:54
Er det noen som kan forklare meg hvilken funksjon "ConnectedDrive Service Package" har? Er det noe man bør ha?

Hva er forskjellen på metallic lakk og ikke metallic lakk?
Står litt om ConnectedDrive Service Package her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10373.msg140503.html#msg140503

Det er 2 "hoved"-apper for i3 - den ene er for fjernstyring og monitorering "utenfor" bilen, og heter "iRemote" - den krever ingen ekstrautstyr og er tilgjengelig for alle.

Den andre appen heter "BMW Connected" og gir menysystemet i bilen en utvidelse slik at man kan kjøre Internettbaserte tjenester og andre funksjoner "inne" i bilen når telefon eller iPod er koblet til med kabel. Dette gjelder både 3de-parts apper som f.eks Spotify, Glympse, Life360, GoPro kamerastyring, TuneIN nettradio osv. og egne tjenester som BMW har innebygd i selve BMW Connected appen, som f.eks Twitter, RSS nyheter, Wiki Local osv.

For å kunne bruke denne "underholdnings"-appen så må man som minimum ha 6AK (som også kan kjøpes separat uten å kjøpe hele pakken med de 2 andre).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA