Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nest mest solgte bil i februar.

Startet av Kjell Leaf, tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

Sirka

- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Gordon Retriever

Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:31
Min påstand er at summen av solgte eGolf og i3 i Q3 2014 er en halv gang større en Leaf.

Om Nissan kutter prisen med over 30 000, eller legger inn mere utstyr så kan det hende jeg tar feil.

Det er vanskelig å spå - særlig om framtiden.

I løpet av 2014 ble det solgt 4781 Nissan Leaf i Norge, noe som var nok til en tredjeplass på salgsstatistikken.  Bruktimporterte Leaf kommer i tillegg.

Nå skal det påpekes at sitatet over er urettferdig siden en av forutsetningene var at konkurrentene ville ha mer kontroll over leveransesituasjonen enn hva som viste seg å være tilfelle. Igjen, framtiden er særlig vanskelig å spå.

Det forbløffende er kanskje i hvor stor grad Leaf har fått ha segmentet for seg selv.

I 2015 blir det interessant å se hvor mange nybilsalg Nissan klarer å sikre seg gjennom at mange nesten automatisk tenker Leaf når de tenker elbil - selv om konkurrentene vil ha nyere og bedre alternativer klare i butikklokalene.  Ok, hvis det med tilgjengelige konkurrenter viser seg å slå til, vel å merke.

LMOR

I 2013 stod Leaf for 63% av salget, og i 2014 bare 27%.
Samtidig har VW gått forbi i totalt salg for 2014, selv om eGolf ikke kom før til sommeren, og ikke har klart å levere med varmepumpe før nå de siste dagene.
Forstår derfor ikke helt innlegget over. Nissan må komme med noe meget bra i 2015 for å klare å beholde 27%...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jalla

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 02. januar 2015, klokken 19:09

Det er vanskelig å spå - særlig om framtiden.

I løpet av 2014 ble det solgt 4781 Nissan Leaf i Norge, noe som var nok til en tredjeplass på salgsstatistikken.  Bruktimporterte Leaf kommer i tillegg.

Pr 30/11-2014 var det bruktimportert 2232 stk Leaf til Norge, og så ble sikkert noen til i desember.

LMOR

#79
Sitat fra: Jalla på fredag 02. januar 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 02. januar 2015, klokken 19:09

Det er vanskelig å spå - særlig om framtiden.

I løpet av 2014 ble det solgt 4781 Nissan Leaf i Norge, noe som var nok til en tredjeplass på salgsstatistikken.  Bruktimporterte Leaf kommer i tillegg.
Pr 30/11-2014 var det bruktimportert 2232 stk Leaf til Norge, og så ble sikkert noen til i desember.
Bruktimport er ikke så interessant ift nybil statistikk for 2014... og det er ikke så mange brukte eGolf å få kjøpt enda...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Real EoN

Unnskyld for anti leaf.. men etter å ha kjørt 25000 km i Tesla Model S og nå 3500 km i en BMW i3.. (og testkjørt leaf og e-golf) så ville jeg ikke kjøpt leaf, eller e-golf uten en deal på 1 million i kontanter... tja.. egentlig vert i tvil da og  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

emil

Sitat fra: LMOR på fredag 02. januar 2015, klokken 21:19
Bruktimport er ikke så interessant ift nybil statistikk for 2014... og det er ikke så mange brukte eGolf å få kjøpt enda...

Men hadde det ikke vært for at mange har kjøpt bruktimportert Leaf, mange biler som i prinsippet er nye og kun fraktet fra forhandler i Europa til forhandler i Norge, så hadde nok mange av disse enten kjøpt fossilbil eller kanskje lagt på noen tusenlapper til ny norsk Leaf. Tror ikke de hadde lagt på enda flere tusenlapper for ny VW/BMW med ventetid.

For min egen del var bruktimportert Leaf eneste alternativ alt tatt i betraktning, men da var det sommer 2013. Etter en runde i sommer med prøvekjøring av alle alternative elbiler så ville jeg igjen valgt bruktimportert Leaf.

i3_X5_116dA

Sitat fra: Real EoN på fredag 02. januar 2015, klokken 21:441 million i kontanter... tja.. egentlig vert i tvil da og  ;)

Tusen takk for dagens! Den gav meg en latter. Herlig måte å starte dagen på.  ;D

LMOR

Tilbake til temaet. Poenget er at Leaf ikke lengre har den dominansen de hadde i fjor, som flere av oss spådde. Da blir det feil å trekke inn bruktimport, når de andre bilene er nye. Bruktimport tyder også på at prisen i Norge er for høy. BMW har samme pris i alle land på i3, så det vil bli lite bruktimport av disse.

I desember var Leaf nede i 25%, mens VW har 30%. Summen av VW og BMW er faktisk 1,5 gang Leaf for hele 2014, noe som er imponerende når begge sliter med å levere nok biler. (1,6 ganger i desember). Denne trenden vil forsette når nå eGolf kan leveres med varmepumpe.

Min nye spådom er at de som har kjøpt Leaf i 2014 er de som kommer til å tape mest på verdifall av Leaf, eGolf og i3. En del av de andre modellene inkl. Telsa vil nok dessverre tape enda mer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Yttertorjen

#84
Sitat fra: LMOR på lørdag 03. januar 2015, klokken 13:55
Tilbake til temaet. Poenget er at Leaf ikke lengre har den dominansen de hadde i fjor, som flere av oss spådde. Da blir det feil å trekke inn bruktimport, når de andre bilene er nye. Bruktimport tyder også på at prisen i Norge er for høy. BMW har samme pris i alle land på i3, så det vil bli lite bruktimport av disse.

I desember var Leaf nede i 25%, mens VW har 30%. Summen av VW og BMW er faktisk 1,5 gang Leaf for hele 2014, noe som er imponerende når begge sliter med å levere nok biler. (1,6 ganger i desember). Denne trenden vil forsette når nå eGolf kan leveres med varmepumpe.

Min nye spådom er at de som har kjøpt Leaf i 2014 er de som kommer til å tape mest på verdifall av Leaf, eGolf og i3. En del av de andre modellene inkl. Telsa vil nok dessverre tape enda mer.

Tror LMOR er høvelig klarsynt i sine spådommer. Dette gjenspeiles også i prisrduksjonene Leafen har hatt siste år.  Ifølge tilbudet jeg fikk fra lokal Nissan forhandler, er veil pris gått ned over 40 store siden 10. Feb i fjor. (Forøvrig datoen jeg bestilte min i3. :)  )  Fikk da inn rabatt(les pruting) på Leafen på kr 26700. Nå -ved kraftig redusert andel, tenker jeg prutningsmonnet vil være en god del større.  Så spørs det da - når prisen blir så lav at det ikke er mulig å forsvare annet valg, kan Leafsalget ta seg kraftig opp igjen ??

LMOR

Når alle merkene får noen elbiler inn i sortimentet, så stabiliserer nok salgstallene mellom merkene slik som på alle andre modeller. Mange som ikke normalt ville kjøpt en Nissan er nå blitt Nissan kunder. BMW har også fått mange nye kunder, som ikke hadde kjøpt i3 hvis prisforskjellen mellom f.eks. VW og BMW hadde vært på "normalt nivå".
Jeg tror heller ikke Tesla hadde solgt så mange biler hvis BMW, Audi og MB hadde hatt en "tilsvarende" bil. Det blir spennende å se om Tesla overlever etter hypen, og blir kvitt kvalitetsproblemene som bare pionerkjøpere finner seg i  ;)
Så langt risikerer de å få samme rykte som andre amerikanske biler og f.eks. franske biler har fått. Det norske klimaet krever mye av en bil.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

emil

Glem at markedsandelen til Leaf har sunket, en stund var det Reva, Buddy og et par andre mer eller mindre ubrukelige biler som hadde 100% tilsammen.

Jeg er imponert over at Leaf fortsatt holder koken med å ligge i toppen på nyregistreringer med så mange nye "bedre" elbiler på markedet.

Kjell Leaf

#87
Som hos de fleste fossile biler går salgstallene litt opp og ned etter hvor gammel modellen er blitt og når ny modell vil komme. Nå er det ny Golf mot gammel Leaf, dette gjør nok ikke Nissan noe særlig med før ny modell kommer i 2016 (tror den kommer da). Blir den da levert med rundt 10 mil lenger rekkevidde enn Golf vil salget nå nye høyder en stund til VW får utjevnet dette. Det er heller ikke sånn at alle noen gang kommer til å velge samme bil. I dag har alle el-biler (bortsett fra Tesla) ca samme kjørelengde, da blir forholdet som mellom fossilbiler. Alle vil ikke velge VW, BMW MB... noen velger Mazda, Nissan, Toyota eller til og med Kia. Folk har forskjellig smak, for noen er driftsikkerhet viktigere en diverse finesser og stilig utseende, i den fossile verden har dette opp gjennom årene vært kjøpere av japanske biler, spesielt Toyota. Ingen biler vil bli enerådende i markedet verken av fossile eller elektriske biler, og heldigvis for det.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: emil på søndag 04. januar 2015, klokken 00:14
...
Jeg er imponert over at Leaf fortsatt holder koken med å ligge i toppen på nyregistreringer med så mange nye "bedre" elbiler på markedet.
Hovedgrunnenene til at Leaf holder koken er
1) Man får biler på dagen uten månedsvis venting som gjelder for samtlige andre
2) Nissan skryter skamløst igjen og igjen på rekkevidden til Leaf slik at menigmann tror at Leaf har lengst rekkevidde av "de vanlige" når sannheten er at Leeaf har kortest rekkevidde av i3, Zoe, eGolf, Soul og MB B-klasse. Leaf fanboys er med å styrke den oppskrytte rekkevidden.
Leaf'en har noen kvaliteter, men rekkevidde er definitivt ikke på plussiden i forhold til de naturlige elbilkonkurrentene.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Finnøy på søndag 04. januar 2015, klokken 02:45
Hovedgrunnenene til at Leaf holder koken er ...

Legg til:
3. Velprøvd modell.
4. Fungerer på flest hurtigladere (Chademo).
5. Fordelaktige kampanjepriser.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA