Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nest mest solgte bil i februar.

Startet av Kjell Leaf, tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Nissan Leaf var mest solgte bil i januar og nest mest solgte bil i februar mens i3 ikke engang var med på listen. Var det ikke sånn at Nissan omtrent kunne legge ned når i3 kom i salg ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Klykken

Spiller det noen rolle, da? Folk velger etter smak, bruksområde, brukskrav og budsjett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vind

#2
Leaf er også på topp når det gjelder "usolgte" el-biler på Finn, med nesten 250 biler.  Kjempeinvestering...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

østfolding

BMW har jo levert så mange biler de klarer til Norge. Og vel så det. Tror vi skal la det gå 8-9 måneder før vi sjekker registreringsstatistikken igjen :)

LMOR

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:06
Nissan Leaf var mest solgte bil i januar og nest mest solgte bil i februar mens i3 ikke engang var med på listen. Var det ikke sånn at Nissan omtrent kunne legge ned når i3 kom i salg ?
Det er vel en klar nedgang for Leaf, og BMW klarer ikke produsere nok biler til å kunne slå Leaf uansett på en stund. Men det er ikke i3 Leaf kommer til å bli slått av, det er eGolf, hvis ikke Nissan senker prisen på Leaf.
Mars til Juni bør bli de beste månedene for i3. Det er da bilene begynner å komme til Norge.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Porsgrunn

Sitat fra: Vind på tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:24
Leaf er også på topp når det gjelder "usolgte" el-biler på Finn, med nesten 250 biler.  Kjempeinvestering...

243 Leaf av 509 elbiler akuratt nå. Er ikke det et helt  "riktig" tall siden nær halvparten av alle solgte elbiler i Norge er en Leaf

LMOR

Det som derimot er nesten utrolig er totalt antall:

                      Ant feb %

1. Toyota              1352   12,0
2. Volkswagen     1379   12,3
3. BMW                   896    8,0
4. Nissan                861    7,7
5. Volvo                  723    6,4
6. Peugeot             608    5,4
7. Audi                   543    4,8
8. Ford                   524    4,7 
9. Skoda                566    5,0
10.Mercedes-Benz 495    4,4

Det er 2 måneden BMW (et premium merke) er på top 3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Thomas Parsli

Sitat fra: Vind på tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:24
Leaf er også på topp når det gjelder "usolgte" el-biler på Finn, med nesten 250 biler.  Kjempeinvestering...

No shit, Einstein?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ELLP

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:06
Nissan Leaf var mest solgte bil i januar og nest mest solgte bil i februar mens i3 ikke engang var med på listen. Var det ikke sånn at Nissan omtrent kunne legge ned når i3 kom i salg ?

I følge denne artikkelen http://www.dn.no/dnBil/article2775793.ece fikk i3 11. plass med 228 biler. Ikke så gale det :)

LMOR

BMW i3 Outsells Nissan LEAF 3 to 1 in Germany – i3 Knocks Smart ED Out of #1 Spot
With complete registration data now in (KBA PDF in German), we can definitively say that thew BMW i3 has taken over the crown as the #1 selling plug-in vehicle in Germany.

Smart ED
Smart ED
Here's a look at the Top 5 sales results for January:

BMW i3: 159
Volkswagen e-Up!: 109
Smart ED: 106
Nissan LEAF: 71
BMW i3 REx: 70
There are a few points worth noting from that Top 5 list.

The Nissan LEAF is the only vehicle on the list not made by a German automaker
Combined, BMW i3 and BMW i3 REx sales equal 229 – or more than three times the 71 LEAFs sold.
The usual top runner, the Smart ED, has been knocked all the way down to 3rd
VW e-Up! sales remain relatively strong
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

#10
Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:29
Combined, BMW i3 and BMW i3 REx sales in Germany equal 229 – or more than three times the 71 LEAFs sold.
I ett land med 16 ganger så mange innbyggere som Norge, selger man bare brøkdeler...

Ganske enkelt fordi el-biler er veldig dyrt i Tyskland i forhold til alternativene.

Dette er noe å tenke på for politikerne når de skal begynne å røre på incentivene.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Vi skal i hvert fall være glad for at Tyskland ikke selger flere biler enn Norge, ellers hadde ikke mange av oss fått bil i 2014...

Men det interessante med denne listen er at det gir et "riktigere" bilde av hvor raskt BMW og VW kommer til å endre elbilmixen i Europa. Norge blir fremdeles litt spesielt, fordi de biler som Tesla blir relativt mye billigere i Norge, og bare Leaf har korte ventelister enn så lenge.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Terondo

En slik, min bil er bedre enn din bil diskusjon, fører ingen vei. Leaf eiere vil jo selvsagt hevde at Leaf er mye bedre, og i3 eiere hevder det motsatte.

At Nissan selger godt, er jo ikke noe mysterie. i3 er en premiumbil, og premiumbiler koster mer. Folk flest er ikke opptatt av biler på den måten, og velger det rimeligere alternativet, som gir de en bil til å kjøre med, og det er det.

Når jeg er ute å kjører med i3'en, er jeg skuffet hver eneste gang jeg kommer frem. Ikke fordi bilen er skuffende, men for at kjøreturen allerede er over. Jeg koser meg uansett hvor og når jeg skal kjøre. Jeg koser meg til og med i kø. Det har jeg ikke gjort, siden jeg kjørte cabriolet (og bare under fine sommerdager).

Jeg pleier å ha biler som ikke alle har, enten fordi det er skjelden, eller fordi det er et nisjeprodukt. Jeg er meget fornøyd med at i3 ikke er en folkebil.

e-Golf blir den klare vinneren i klassen. Ikke at det er den beste bilen, men Golf selger sabla godt i Norge. Og Leaf har så langt spist mest av Golfmarkedet. Nissan må komme med noe nytt, for å unngå at VW stikker av med alle kundene fremover.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

LMOR

Sitat fra: Terondo på torsdag 06. mars 2014, klokken 11:48
En slik, min bil er bedre enn din bil diskusjon, fører ingen vei. Leaf eiere vil jo selvsagt hevde at Leaf er mye bedre, og i3 eiere hevder det motsatte.
Litt usikker på hva du tenker på her. Finner ikke en eneste ting i denne tråden som sier "min bil er bedre enn din"?
Hverken fra den ene eller andre siden?

Alle har som du prøvd å forklare hvorfor mixen er som den er, og at flere av oss tror at eGolf vil endre denne mixen.

Som jeg skrev så skal vi som får i3 være glad for det (ikke fordi den er best, men fordi det er bilen vi ønsker oss). Det ikke er mulig å få stor markedsandel av i3 i verden i 2014, fordi de ikke kan klare å levere nok karbonfiber rammer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: Terondo på torsdag 06. mars 2014, klokken 11:48
Når jeg er ute å kjører med i3'en, er jeg skuffet hver eneste gang jeg kommer frem. Ikke fordi bilen er skuffende, men for at kjøreturen allerede er over. Jeg koser meg uansett hvor og når jeg skal kjøre. Jeg koser meg til og med i kø. Det har jeg ikke gjort ...

+1  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA