Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nest mest solgte bil i februar.

Startet av Kjell Leaf, tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

Klykken

Hehe, det prøves hardt her leser jeg. Men alle har rett til sine meninger. :)

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Og nå er det "folket" som kommer til å avgjøre dette. Når prisene også justeres inn riktig, så blir det også en større prisforskjell. Husk at BMW normalt er mye dyrere enn Nissan, og likevel selger de totalt sett flere biler enn Nissan i Norge nå, så vi er flere som opplever premium forskjellen. Da har i hvert fall BMW oppnådd det de vil :-)

Jeg har kjørt mye Nissan som leiebil, og BMW hjemme. Det er klasseforskjell, men fint for Nissan at mange ikke opplever det slik, og fint for oss som vil ha i3, siden BMW ikke klarer å levere raskt nok.

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: Klykken på mandag 17. mars 2014, klokken 15:42
Hehe, det prøves hardt her leser jeg. Men alle har rett til sine meninger. :)
+1

Må være den mest "objektive" gjennomgangen jeg har sett. Spesielt bra å ta med det om at den ikke har vært prøvekjørt under "negativt" (selv om troen på BMW ellers er positiv...) ;)

Selv har jeg iallefall kjørt begge, og.... OK - lar det ligge der :D

Vind

Noen liker italiensk vin, og noen synes budweiser er verdens beste øl - og skryter av det...

Tror jeg parkerer mitt nærvær i denne tråden og ønsker enkelte lykke til med sitt valg, selv er jeg strålende fornøyd med mitt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Terondo

Det åpenbare svaret på alt i denne tråden er:
OK, la oss bare være enig om å være uenig.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Kjell Leaf

#65
Sitat fra: LMOR på mandag 17. mars 2014, klokken 16:48
Og nå er det "folket" som kommer til å avgjøre dette. Når prisene også justeres inn riktig, så blir det også en større prisforskjell. Husk at BMW normalt er mye dyrere enn Nissan, og likevel selger de totalt sett flere biler enn Nissan i Norge nå, så vi er flere som opplever premium forskjellen. Da har i hvert fall BMW oppnådd det de vil :-)

Jeg har kjørt mye Nissan som leiebil, og BMW hjemme. Det er klasseforskjell, men fint for Nissan at mange ikke opplever det slik, og fint for oss som vil ha i3, siden BMW ikke klarer å levere raskt nok.
Selvsagt er det klasseforskjell på BMW og Nissan (men ikke i3), ikke for ingenting jeg har kjørt BMW de siste 20 år og fremdeles gjør det. Men i3 er ikke noe av den fine opplevelsen jeg er vant med verken inni eller utenpå, den gir meg ingen som helst BMW følelse ved å prøvesitte førersetet. Normalt kjenner jeg det kribler litt i meg når jeg setter meg inn i en ny BMW, de andre nye modellene er råflotte inni.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 17. mars 2014, klokken 17:23
Men i3 er ikke noe av den fine opplevelsen jeg er vant med verken inni eller utenpå, den gir meg ingen som helst BMW følelse ved å prøvesitte førersetet. Normalt kjenner jeg det kribler litt i meg når jeg setter meg inn i en ny BMW, de andre nye modellene er råflotte inni.
Tror nok du var litt forutinntatt. Hos meg kribler det faktisk mer enn i 5-serien. i3 er en fantastisk bil.
Jeg har de beste setene til 5, og de er selvfølgelig bedre til langkjøring. Men til bykjøring er de lite praktiske, og i3 er bedre for meg frem og tilbake til jobben. Du kan ikke sitte så lenge i disse setene uansett før du må lade :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kjell Leaf

#67
Sitat fra: LMOR på mandag 17. mars 2014, klokken 18:34
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 17. mars 2014, klokken 17:23
Men i3 er ikke noe av den fine opplevelsen jeg er vant med verken inni eller utenpå, den gir meg ingen som helst BMW følelse ved å prøvesitte førersetet. Normalt kjenner jeg det kribler litt i meg når jeg setter meg inn i en ny BMW, de andre nye modellene er råflotte inni.
Tror nok du var litt forutinntatt. Hos meg kribler det faktisk mer enn i 5-serien. i3 er en fantastisk bil.
Jeg har de beste setene til 5, og de er selvfølgelig bedre til langkjøring. Men til bykjøring er de lite praktiske, og i3 er bedre for meg frem og tilbake til jobben. Du kan ikke sitte så lenge i disse setene uansett før du må lade :-)
Tja, vi har allerede brukt 120 timer i setene på vår Leaf siden 11 desember. Vi bruker like mye tid i de setene som i den gamle bilen vi hadde før, så setene er viktige. Hvorfor setene i 5 serien er upraktiske i bykjøring forstår jeg ikke, skal du stå i setet eller? Jeg sitter som vanlig også i byen. ;D De beste setene er best uansett hvor man kjører. Men er man postmann er kanskje ikke sportsseter det beste.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Terondo

Jeg er godt vant med gode Recarostoler, men opplever ikke i3-stolene som noe dårligere. Sidestøtten er primært for å gi støtte i svinger. Jeg opplever behovet for dette i i3, som langt mindre enn det jeg har vært vant med. Et godt oppsatt hjuloppheng, i kombinasjon med lavt tyngdepunkt gir lite krenging, som primært er det som gjør at man ønsker gode sidestøtter. Presser man bilen til det ytterste kommer det selvsagt andre behov, men under normal kjøring er det krengingen som melder seg for de fleste biler. Jeg sitter derfor bedre i i3-stolene enn jeg gjør i Recarostolene jeg har i min andre bil. Jeg har heller ikke reagert på setene under lengre etapper.

At setene er tynne gjør ikke at de er dårlige å sitte i. For de som jobber på kontor, sammenlign med din kontorstol. Hadde det vært slik at de måtte være svære og tykke for at man skulle sitte godt, hadde de vært det. Det er nettopp det de ikke er.

Setene i i3 er meget praktisk, hvor man enkelt kan komme mellom setene, om man ikke kommer enkelt ut på førersiden, noe man typisk kommer ut for i bysituasjoner. Det kan man gjerne glemme å gjøre i en 5-serie.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Kjell Leaf

Sitat fra: bromm på mandag 17. mars 2014, klokken 16:53
Sitat fra: Klykken på mandag 17. mars 2014, klokken 15:42
Hehe, det prøves hardt her leser jeg. Men alle har rett til sine meninger. :)
+1

Må være den mest "objektive" gjennomgangen jeg har sett. Spesielt bra å ta med det om at den ikke har vært prøvekjørt under "negativt" (selv om troen på BMW ellers er positiv...) ;)

Selv har jeg iallefall kjørt begge, og.... OK - lar det ligge der :D
Nå var det faktisk ikke meningen at det med prøvekjøring skulle stå under negativt, og jeg skriver jo at jeg ikke tviler på at den er god å kjøre. Ellers står jeg 100% for det jeg skriver.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Sitat fra: Terondo på mandag 17. mars 2014, klokken 23:23
Jeg er godt vant med gode Recarostoler, men opplever ikke i3-stolene som noe dårligere. Sidestøtten er primært for å gi støtte i svinger. Jeg opplever behovet for dette i i3, som langt mindre enn det jeg har vært vant med. Et godt oppsatt hjuloppheng, i kombinasjon med lavt tyngdepunkt gir lite krenging, som primært er det som gjør at man ønsker gode sidestøtter. Presser man bilen til det ytterste kommer det selvsagt andre behov, men under normal kjøring er det krengingen som melder seg for de fleste biler. Jeg sitter derfor bedre i i3-stolene enn jeg gjør i Recarostolene jeg har i min andre bil. Jeg har heller ikke reagert på setene under lengre etapper.

At setene er tynne gjør ikke at de er dårlige å sitte i. For de som jobber på kontor, sammenlign med din kontorstol. Hadde det vært slik at de måtte være svære og tykke for at man skulle sitte godt, hadde de vært det. Det er nettopp det de ikke er.

Setene i i3 er meget praktisk, hvor man enkelt kan komme mellom setene, om man ikke kommer enkelt ut på førersiden, noe man typisk kommer ut for i bysituasjoner. Det kan man gjerne glemme å gjøre i en 5-serie.
Da bør BMW begynne å montere i3 setene i 3-5 og 7 serien også, da hadde nok blitt slutt på salget av komfortstoler ;D ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

02Henning

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 18. mars 2014, klokken 12:49
Da bør BMW begynne å montere i3 setene i 3-5 og 7 serien også, da hadde nok blitt slutt på salget av komfortstoler ;D ;D ;D

Vel, fruen har de elektriske komfortstolene med kjøling og aktive sidestøtter og hele pakken i sin dieselbrakke, jeg ville ikke hatt disse i min i3. Stoler er ellers aldri noe argument for å velge bort en bil som ellers er bra - det er jo i verste fall bare å skru fast noe fra f.eks. Recaro som passer bedre. Jeg har selv måttet gjøre dette for å få nok takhøyde inni små biler og har fått bedre sittekomfort og dramatisk økt sidestøtte som ren bonus.

Jeg synes stolene i i3 er veldig gode jeg, men ikke noe jeg ville brukt til baneracing. Ihvertfall ikke uten solide 4- eller 5-punkt seler til å holde meg på plass.

Men som enkelte ymtet om over her i tråden, enhver får bygge seg opp de argumentene en vill for å overbevise seg selv om at investeringen og valget en har gjort er det beste. Hvis noen må vite at f.eks. Leaf er en bedre bil enn i3 så byr jeg gjerne på den - værsågod! :)

Klykken

Setene og alt av materialbruk i i3 er jo brukt bevisst for å spare vekt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Nå hadde jeg vel egentlig lovet meg selv å holde meg unna denne tråden, men med dagens litt spesielle VG artikkel - som ikke har helt kontroll på hverken rekkevidde, ladehastighet eller varmepumpe måtte jeg nesten legge inn en link til hva det største engelske bilbladet mener.

http://www.autoexpress.co.uk/best-cars/86169/best-electric-cars-salev

SitatAutoExpress' Best EVs in the UK:
1. BMW  i3 
2. Tesla Model  S
3. VW  e-up!
4. Renault  ZOE
5. Nissan  Leaf
6. Smart  ForTwo ED
7. Renault  Twizy
8. Mitsubishi iMiEV
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

haggen

Kunne ikke være mere enig Vind, desverre enda ett eksempel på at journalister ikke alltid gidder å gjøre skikkelig jobb før de går i trykken med sakene sine. Euro ncap testen var også dratt frem uten å gå inn å se på forskjellen mellom 2013 testen og 2012 testen, og at f.eks. mod s ikke er testet i det hele tatt..
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA