Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nest mest solgte bil i februar.

Startet av Kjell Leaf, tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

LMOR

Den mest seriøse testen gjøres i USA, og testresultatene står på hver eneste bil som selges. Jeg la inn resultatene i noe eldre tråder.

Poenget er at det i praksis er dødt løp største delen av året. Jeg støtter at det er konklusjonen.

Det finnes flere tester der i3 vinner, men det er ikke sikkert de er utført like "nøytralt". Mange her inne påstår Leaf kjører lengre etter egne praktiske tester. Det mener jeg er umulig å si, fordi en må passe på at alle parametre er like, og det er lett å trykke litt for hardt på gassen på i3. ACC gir best rekkevidde.

MEN så er det små eller store fjelloverganger, og vinteregenskapene til batterioptimalisering som mest sannsynlig slår ut på lengre rekkevidde til i3 her i Norge.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: HHF på onsdag 07. januar 2015, klokken 23:58
Jeg skrev noe om dette i min edit, men ikke før det ble sitert fra den. Jeg har lest 10-20% forskjellige steder og mener selv min erfaring er kanskje noe midt i mellom her. Jeg har funnet en infographic som tar for seg temaet med hva som reduserer en elbil (og en bensinbil) sin rekkevidde om vinteren. Her står det opp til 13% reduksjon. Om vi legger dette til grunn, er det omtrent dødt løp.

http://news.fleetcarma.com/wp-content/uploads/2014/01/FleetCarma-Electric-vs-Gas-Fuel-Efficiency-below-freezing3.png

Mitt poeng er ikke å drive flisespikkerier rundt dette, men å hevde at i3 har bedre rekkevidde enn Leaf, mener jeg bare heller ikke det nødvendigvis er så god dekning for.

Min egen erfaring med Leaf; 91 000 km på førsteutgave og mange tusen på EuroLeaf samt lengre prøvekjøringer av i3, eGolf, Zoe og Soul er at i praksis på utfordrende vestlandsveier har Leaf betydelig dårligere rekkevidde enn  alle de andre konkurrentene under ellers like forhold.
Forskjell i rekkevidde på førsteutgave av Leaf og EuroLeaf får man kun på flate veier under ellers idelle forhold. Ved utfordrende topografi er det ingen forskjell på første gen Leaf og EuroLeaf i rekkevidde hvis man ikke bruker varmeapparat.

Det var etter en prøvekjøring med i3 i fjor jeg fikk hakeslepp over hvor lavt forbruket var etter utelukkende å ha kjørt Leaf i over 2 år og trodde for mye på de relative oppgitte rekkevidder (dvs hadde allerede avdekket at EuroLeaf I praksis ikke gav meg noen gevinst på rekkevidde i prakis).
Det som er sikkert er at Nissan skryter opp rekkevidden mens f.eks. BMW er mye mer konservativ i sine oppgaver.

Vind

Hei - dette er jo en gammel tråd og diskusjon som blusser opp igjen.  Pr i dag kan vi kategorisere elbiler i noen hovedgrupper.

  • Lang rekkevidde (Tesla)
  • Mellomlang rekkevidde +  ( Kia og Mercedes B)
  • Mellomlang rekkevidde (Leaf, i3, e-Golf)
  • Kortere rekkevidde (Trillinger, Fokus, e-up)

Innen disse kategoriene så vil f.eks en i3 tyne ut noen kilometer mere enn både Golf og Leaf - selv om den har mindre batteri - men den er noe mere "energieffektiv". Men for praktisk bruk så er rekkevidden omtrent det samme.  Dette blir en veldig sær elbil diskusjon, vi ser ikke BMW og Mercedes eiere krangle om hvilken bil som har størst bensintank....
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Vind på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:36
Hei - dette er jo en gammel tråd og diskusjon som blusser opp igjen.  Pr i dag kan vi kategorisere elbiler i noen hovedgrupper.

  • Lang rekkevidde (Tesla)
  • Mellomlang rekkevidde +  ( Kia og Mercedes B)
  • Mellomlang rekkevidde (Leaf, i3, e-Golf)
  • Kortere rekkevidde (Trillinger, Fokus, e-up)

Innen disse kategoriene så vil f.eks en i3 tyne ut noen kilometer mere enn både Golf og Leaf - selv om den har mindre batteri - men den er noe mere "energieffektiv". Men for praktisk bruk så er rekkevidden omtrent det samme.  Dette blir en veldig sær elbil diskusjon, vi ser ikke BMW og Mercedes eiere krangle om hvilken bil som har størst bensintank....

Godt innspill @Vind!

LMOR

Det er vel ikke størrelsen på bensintanken vi diskuterer, men hvor mye en får ut av den, og hvordan det står i forhold til det bilen selv sier ved start. Dette er også interessant (bl.a.pga avgifter) for fossilbiler også.

For de som skal velge elbil, bør det være interresant at en i utfordrende terreng har en bil som lover 19mil ved start, men stopper på 10, og en som lover 12 mil ved start og stopper på 14. Forskjelle er formidabel mht opplevd rekkeviddeangst!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Det er vi enige om.  Dette er jo en test (som jeg tror det er referert til før) som viser at i3 har lengst rekkevidde, når den i tilegg lover mye mindre enn Leaf - så er den klart vinner på "Oppnådd km" pr "Lovet km"

http://insideevs.com/bmw-i3-versus-nissan-leaf-versus-volkswagen-e-golf-comparison/
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Tilbake til spådommen flere av oss hadde ift styrkeforholdet mellom eGolf og Leaf, så er det vel nå klart at vi hadde rett:

http://elbil.no/nyheter/elbiler/3481-pangstart-pa-elbilsalget-i-2015

Det selges nå 3 ganger så mange eGolf som Leaf.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

AndesiteSilver_i3

Kanskje det nå snart kommer en ny Leaf da med f.eks."større" batteri?
Dagens Leaf har jo vært med i noen år allerede..
- - - - - - - - -

Trond.m

Sitat fra: Vind på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:50
Det er vi enige om.  Dette er jo en test (som jeg tror det er referert til før) som viser at i3 har lengst rekkevidde, når den i tilegg lover mye mindre enn Leaf - så er den klart vinner på "Oppnådd km" pr "Lovet km"

http://insideevs.com/bmw-i3-versus-nissan-leaf-versus-volkswagen-e-golf-comparison/
Nå er vel denne diskusjonen litt på siden av temaet som er i3. Men jeg vil bare kommentere registrerings-statistikken for e-golf i 2015. De er ikke i samsvar med salget fordi fabrikken måtte holde tilbake alle biler med varmepumpe på grunn av tekniske problemer. Dissse ble løst i slutten av 2014 og de bilene som nå registrers er akkumulerte salg gjennom nesten hele 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA