Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nest mest solgte bil i februar.

Startet av Kjell Leaf, tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Finnøy på søndag 04. januar 2015, klokken 02:45
Hovedgrunnenene til at Leaf holder koken er
1) Man får biler på dagen uten månedsvis venting som gjelder for samtlige andre

Kjenner flere som i ventetiden på bestillt eGolf har kjøpt Leaf for å ha noe midlertidig, og da til og med 1.gen USA import selv om de i utgangspunktet aldri skulle ha seg en Leaf. Og alle de har faktisk etter kort tid kansellert eGolf bestillingen sin siden de fant ut at Leafen ikke var så ille og faktisk dekket alle behov. Og at bruktbilen var ca 100.000 billigere enn eGolfen var bare en bonus.

HHF

Sitat fra: Finnøy på søndag 04. januar 2015, klokken 02:45
Sitat fra: emil på søndag 04. januar 2015, klokken 00:14
...
Jeg er imponert over at Leaf fortsatt holder koken med å ligge i toppen på nyregistreringer med så mange nye "bedre" elbiler på markedet.
2) Nissan skryter skamløst igjen og igjen på rekkevidden til Leaf slik at menigmann tror at Leaf har lengst rekkevidde av "de vanlige" når sannheten er at Leeaf har kortest rekkevidde av i3, Zoe, eGolf, Soul og MB B-klasse. Leaf fanboys er med å styrke den oppskrytte rekkevidden.
Leaf'en har noen kvaliteter, men rekkevidde er definitivt ikke på plussiden i forhold til de naturlige elbilkonkurrentene.

Jeg har Leaf av den første generasjonen og jeg mener da absolutt at den har bedre rekkevidde enn i3. Er dette ikke en målt og registrert sannhet? Da særlig med andre generasjon.

Jeg venter nå på en i3 som definitivt ikke har blitt bestilt med rekkevidde i plusskolonnen. Tvert i mot, var dette på minussiden når jeg vurderte neste elbil denne gangen.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

bromm

Sitat fra: HHF på søndag 04. januar 2015, klokken 23:18
Jeg har Leaf av den første generasjonen og jeg mener da absolutt at den har bedre rekkevidde enn i3. Er dette ikke en målt og registrert sannhet? Da særlig med andre generasjon.

Jeg venter nå på en i3 som definitivt ikke har blitt bestilt med rekkevidde i plusskolonnen. Tvert i mot, var dette på minussiden når jeg vurderte neste elbil denne gangen.
Du har nok lest for mye i brosjyrene til Nissan (og atpåtil trodd på det som oppgis der ;) )
Det er nok ingen tvil om hvem som vinner rekkeviddekampen av de to, og iallefall ikke når det er kaldt. På en varm dag i helt flatt terreng, rett fram - så kan du kanskje få noen få km mer ut av Leafen - men slike "flystriper" er det få av i Norge ;)

LMOR

Alle reelle tester jeg har sett går i i3s favør. I tillegg får du med i3 et anslag på resterende km som er betydelig mer stabilt enn på Leaf. Det er litt pessimistisk og kanskje derfor en fort får en oppfatning av at Leaf kjører lengre. Min eneste gang med rekkeviddeangst var med en Leaf... Da kom jeg ikke lengre på ettersommeren med Leaf enn jeg kommer med -10 med i3 pga at jeg skulle over noen små hauger...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

HHF

#94
Vet ikke om du leste hva jeg skrev, bromm, men jeg har kjørt Leaf i 3 år nå, så min oppfatning av rekkevidden til Leaf'en er ikke basert på brosjyrer, men praktisk erfaring under alle mulige forhold. Å kalle alle som påstår Leaf har ok rekkevidde for "fanboys" blir for dumt.

Alt jeg har av erfaring med i3 så langt er et døgn med en lånebil her på vinteren. Det er helt korrekt at "gjettometeret" på i3 er mer presist enn på Leaf som har et med veldig kort hukommelse og mangler intelligens. Allikevel, virket det som om min 3 år gamle 1. generasjons Leaf i praksis nå på vinteren hadde omtrent samme kapasitet som den nye i3'n. Min bil har nå tapt en god del rekkevidde på disse årene. Det mener jeg må bety at en ny 2. generasjons Leaf bør ha bedre kapasitet enn i3 i normal kjøring.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Olemann


Morsom observasjon.  Har man Leaf og velger å påstå at den er bedre OG poster det i BMW i3 forum, så får man høre det.......jeg har sett det samme i Tesla og Kia Forum.
Enkel psykologi mer enn avansert bilfaglighet.

Kan hende det skaper mindre friksjon å gjøre som de fleste gjør, nemlig skryte av egne valg i eget hjem (altså på eget Forum), i brødreparadis har man som kjent sin beste livspolis, som Jens Bjørneboe så fint uttrykte det.

Men; siden dette nå engang er hjem for i3,  Jeg har heller aldri lest en test der en Leaf (gen 1 eller 2) kjører lenger enn en i3.   Og leser man forbrukstatistikk for eGolf og Soul, som disse folka også (i tillegg til oss på i3 Forum) er flinke til å legge ut så ser det ut til at disse 2 modellene plages mer av kulda relativt sett ift. batterikapasitet enn det i3 gjør.  Årsak skal jeg ikke spekulere i, poenget for meg er hvor mange km. jeg kommer.

HHF

#96
Ikke så overraskende observasjon, men like fullt for dumt ...

Jeg har ikke hatt tid til å se etter slike tester nå, men det får jeg gjøre et forsøk på senere. Den enkleste og beste dokumentasjonen på dette ville jo vært å tatt to stk slike og testet på samme tidspunkt på samme strekning. Det har man vel ikke gjort med en i3 og en 2. gen Leaf ?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Jorgensen

Sitat fra: HHF på mandag 05. januar 2015, klokken 14:35
Ikke så overraskende observasjon, men like fullt for dumt ...

Jeg har ikke hatt tid til å se etter slike tester nå, men det får jeg gjøre et forsøk på senere. Den enkleste og beste dokumentasjonen på dette ville jo vært å tatt to stk slike og testet på samme tidspunkt på samme strekning. Det har man vel ikke gjort med en i3 og en 2. gen Leaf ?
Her er en test fra autobild.de http://www.autobild.de/artikel/bmw-i3-nissan-leaf-vw-e-golf-test-5117168.html
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på mandag 05. januar 2015, klokken 14:16
Men; siden dette nå engang er hjem for i3,  Jeg har heller aldri lest en test der en Leaf (gen 1 eller 2) kjører lenger enn en i3.   Og leser man forbrukstatistikk for eGolf og Soul, som disse folka også (i tillegg til oss på i3 Forum) er flinke til å legge ut så ser det ut til at disse 2 modellene plages mer av kulda relativt sett ift. batterikapasitet enn det i3 gjør.  Årsak skal jeg ikke spekulere i, poenget for meg er hvor mange km. jeg kommer.

Det er ikke så rart at i3 ikke plages like mye med kulde, den har jo aktiv oppvarming av batteriet. Det betyr også at hurtiglading bør gå like raskt på vinteren som på sommeren, akkurat som for Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ali_ben

Sitat fra: HHF på mandag 05. januar 2015, klokken 14:35
Ikke så overraskende observasjon, men like fullt for dumt ...

Jeg har ikke hatt tid til å se etter slike tester nå, men det får jeg gjøre et forsøk på senere. Den enkleste og beste dokumentasjonen på dette ville jo vært å tatt to stk slike og testet på samme tidspunkt på samme strekning. Det har man vel ikke gjort med en i3 og en 2. gen Leaf ?

Jo det er det faktisk noen som har gjort. Bladet Motor gjorde det, og testen ble gjengitt i nr3 2014. Kort oppsummert vant i3. Har tatt bilder av konklusjonene nedenfor + tabellen som viser hvor langt de fire bilene i testen kom.

BMW i3 levert 2. mai 2014

HHF

#100
Dersom dette er testet på 2. gen Leaf er det jo oppsiktsvekkende ja. Uten å vite mer om hva de har gjort her i testen, må man jo anta det er noenlunde hold i dette og ingenting gleder meg i så fall mer. :-)

Edit; Nå ser jeg jo etter 2. gangs gjennomlesning at det står at kun i3 har sommerdekk her. Det utgjør jo en del i rekkevidde ... Plutselig ble sammenligningen ikke helt reell lengre. Nøyaktige tall for akkurat hvor mye kjørelengden reduseres pga vinterdekk er det vanskelig å finne, men alt fra 10-20 % nevnes. Stemmer også greit med min erfaring - nok mer 15-20. Om vi legger til det på Leaf sin rekkevidde i testen du viser til her, vinner den faktisk over i3, mens Zoe triumferer med glans ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

ali_ben

Sitat fra: HHF på onsdag 07. januar 2015, klokken 22:50
Dersom dette er testet på 2. gen Leaf er det jo oppsiktsvekkende ja. Uten å vite mer om hva de har gjort her i testen, må man jo anta det er noenlunde hold i dette og ingenting gleder meg i så fall mer. :-)

Edit; Nå ser jeg jo etter 2. gangs gjennomlesning at det står at kun i3 har sommerdekk her. Det utgjør jo en del i rekkevidde ... Plutselig ble sammenligningen ikke helt reell lengre.

Du har nok rett i at det har litt å si. Men det er jo en signifikant forskjell likevel. Det som er vel så interessant er forbruket. Med tanke på at Leaf har en god del større batteri så er det også et interessant parameter.

i3 er da nr 1, leaf nr 3

BMW i3 levert 2. mai 2014

HHF

i3 sin effektivitet er jo grunnen til at den klarer seg med litt mindre batteripakke. Det er også fint når man ser på forholdet mellom rekkevidde/ladetid som også betyr en del i praksis. Allikevel mener jeg det blir feil på bakgrunn av denne testen å si at i3 har bedre rekkevidde enn Leaf. Tvert i mot faktisk.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ferry

Fordi i3-en hadde sommerdekk? Hvor mye forskjell utgjør det egentlig? Finnes det noen tall, tabeller, utregninger, guesstimater?

HHF

Jeg skrev noe om dette i min edit, men ikke før det ble sitert fra den. Jeg har lest 10-20% forskjellige steder og mener selv min erfaring er kanskje noe midt i mellom her. Jeg har funnet en infographic som tar for seg temaet med hva som reduserer en elbil (og en bensinbil) sin rekkevidde om vinteren. Her står det opp til 13% reduksjon. Om vi legger dette til grunn, er det omtrent dødt løp.

http://news.fleetcarma.com/wp-content/uploads/2014/01/FleetCarma-Electric-vs-Gas-Fuel-Efficiency-below-freezing3.png

Mitt poeng er ikke å drive flisespikkerier rundt dette, men å hevde at i3 har bedre rekkevidde enn Leaf, mener jeg bare heller ikke det nødvendigvis er så god dekning for.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA