Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

I mitt tilfelle medførte det at de var satt på bil, kjørt litt rundt for støymåling og deretter demontert igjen. Så nye ut. Kan også være dekk som er returnert av kunde. De tilbyr så vidt jeg vet å bytte til annen type om man ikke blir fornøyd med det man handler i utgangspunktet.

kirky

hei, byttet til vinterdekk helt nye Turbin ph 2 19" med Viking Conti 3 her for noen uker siden. (en pakke tilpassed Model S, lik originaldimensjonen)

Jeg lurer på om jeg hører en gnisselyd eller noe ved rygging og mye rattutslag ene veien på venstre framhjul. Mulig at når jeg kjører over småhumper / ujevnheter at det høres litt rumling fra den siden også som ikke er på de andre.

Kan det være noe som ikke er helt rett? Har etterstramma, syns det virket greit. Skal få sjekket mere, men kanskje noen vet noe.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Muffinman

Ikke uvanlig at forhjulene berører innerskjermen ved sving/rygging. Lite klaring, og bilene er ikke helt like. Det er ikke dekk heller; noen er litt bredere enn andre og noen har mer avrundede kanter. Om du merker litt kun ved rygging ville jeg ikke brydd meg om det. Kan evt modifisere innerskjermen med varmepistol eller redusere caster foran med det det innebærer om man absolutt vil gjøre noe.

snappy

#2913
Hei
Noen som har skaffet seg noe erfaring med Continental Icecontac3 på TMS ?
Spesielt er det faktisk så utrolig på vinterføre som testene sier , og ikke minst er det til å leve med på bar asfalt ?
Kan evt velge noe annet frem til torsdag.

Takk
2014 e-UP
2015 85D

Wibla

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/continental-icecontact-3-flexstud/

PLUSS: Godt veigrep på is og snø, stillegående.
MINUS: Mykt og slingrete på barmark.

Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg ville ikke valgt dette dekket om jeg bodde en plass hvor mye av kjøringa var på våt/bar asfalt.

Ville heller gått for https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/continental-vikingcontact-7/ eller https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/nokian-hakkapeliitta-r3/ (kanskje helst Nokian) med mindre du absolutt må ha pigg.
2018 Tesla Model S 75D

snappy

#2915
Har lest testen , nå viste det seg at de ikke produserer dekket i 245/45-19 allikevel - feil i nettbutikken hos Dekk1.
Det blir piggdekk utelukkende pga en lumsk bakke til hovedveien , har vært passasjer i Tesla sleden noen ganger for mye ,  ref tråd om Model S på vinterføre.  Synes bilen er kjempebra på vinterføre med piggfrie,  bortsett fra i situasjonen bakke+glatt vei+ behov for å kjøre sakte.
(ble ikke bedre av at naboen insisterte på å asfaltere bakken , tidligere kunne en stort sett legge seg litt i grøftekanten og treffe på noe grus)
2014 e-UP
2015 85D

snappy

Har fått kjørt noen uker med Michelin X-Ice North 4 , og bortsett fra støy , som er mest irriterende i gitte hastigheter ( 20-40 + 70-80 )   , er vinteregenskapene ved svært glatte veier veldig mye bedre enn alt piggfritt jeg har kjørt på. 
Godt fornøyd totalt sett og etter min vurdering et sikkerhetspluss.
2014 e-UP
2015 85D

Muffinman

Oppdater gjerne når du får oversikt over holdbarheten, spesielt med tanke på piggene. Matcher det Hakka 8 i så måte er det veldig bra :)

cityhopper

Slo til på hjulpakke i 20" fra Megahjul her om dagen. Felger fra AEZ, og valgte dekkene som kom opp som anbefalt - Winrun R330 i 245/40.

Fra det jeg har lest så langt her i forumet, er det enighet om at dekkene er komfortable og har tålig lavt støynivå. Men at de samtidig er myke og ikke akkurat innbyr til sportslig kjøring. For daglig bruk, på slitt norsk asfalt og i norske hastigheter, vil jeg tro de passer fint. Planlegger imidlertid tur nedover i Europa til sommeren og er jo litt spent på hvordan de vil prestere i høye temperaturer og høye hastigheter.

Noen som har erfaringer å dele fra den type bruk/forhold? Vil de oppleves som et stort kompromiss i forhold til dyrere dekk fra Michelin, GoodYear og Continental?
2019 Model S Dual Motor m/FSD

tornaldo

Noen som kjenner til fargekode for PH turbin gunmetal? Eller har et godt tips til «touch up paint» eller lakkstift med omtrentlig samme farge?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

snappy

Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. desember 2019, klokken 13:33
Oppdater gjerne når du får oversikt over holdbarheten, spesielt med tanke på piggene. Matcher det Hakka 8 i så måte er det veldig bra :)

Da er Michelin dekka plukka av ( kommer sikkert snø snart ) . 8000km,  rest  mønster ca 8 mm  i snitt, ikke signifikant pigg tap ut fra det jeg kan se . 99% rolig asfaltkjøring
2014 e-UP
2015 85D

Muffinman

Takk, blir et slik sett på P85`en til høsten tenker jeg :)

petersv

Noen som har erfaring med smalere vinterdekk? R2-ene er modne for utskifting, og jeg vil gjerne gå over til smalere dim og faktisk, for første gang pigg pga. hyttebygging.

Øystein Skutle

Jeg fikk kjøre en måned på mine Lexani LX-Twenty 245/35-21 og var storfornøyd før de ble stjålet sammen med felger på Tesla Oslo North i 2017. Nå må dekkene som ble erstattet skiftes ut men jeg skjønner at importøren bare har ett dekk igjen. Noen som vet hvor man kan få tak i disse dekkene nå?
Tesla Model S 90D

Bestillt        08. Juni 2016
Produsert   08. Juli 2016
Levert         07. Sept 2016

BMW850

21" Lexani LX Twenty er fantastisk gode dekk. Kjøpte disse for under 5000,- levert på døra fra Dekkonline.com. Men det er ett par år siden.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA