Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Si fra om du finner en 18' felg som går på. Det tror jeg kanskje blir utfordrende.

Du kan sammenligne rulleomkrets på diversse kalkulatorer som ligger på www.

kirky

Fått på PH turbin-felger og CVC7-dekk nå for vinteren. Bra kombo. Men, lurer på om det er litt mere vindstøy fra disse felgene enn Sonic Carbon som jeg har på sommeren.

Er det i det hele tatt mulig å få vindstøy fra felger? Hørte egentlig aldri vinden på sommeren, men merker det greit i 70-80+ nå mener jeg. Ikke noe å irritere seg over, mest interessant.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

fonberg

Mer sannsynlig at det er de nye vinterdekkene som lager vindstøy.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Kan hende vinterdekkene er såpass mye roligere enn sommerdekkene, slik at den alltid tilstedeværende støyen merkes mye bedre?

Newbee

Sitat fra: tornaldo på søndag 20. oktober 2019, klokken 22:46
Ingen ekspert på dekk/felg, så spør. Er det ok å sette 18 tommer felg, med f.eks 245/50r18 dekk, på en Model S?

Ingen voldsomme planer om å gjøre det, bare var litt nysgjerrig.

Tror ikke det er plass på innsiden av felgen. Med 19 tommer er det nesten ingen klaring til kaliper.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Muffinman

Det er ikke kaliperen som ligger nærmest, men delen navet er festet i på forhjul. Her er det veldig lite klaring mot 19" felg.
Men jeg leste om en som fant en 18" felg som gikk på for lenge siden, men husker bare ikke hvilken. Det er vel uansett ikke mye poeng; 19" i original dim gir masse gummi mellom felg og veien.

Simen1

#2886
Nytt problem i dag. EU-kontroll underkjent pga for lav lastindeks på felgene bak. Maksimal aksellast bak er 1420 kg og felgene (avantgarde 20" ettellerannet) var bare indeksert til 705 kg (altså 1410 kg til sammen). :-(

Jeg tenker enten
1. å kjøpe 4 nye felger i samme størrelse, legge om, og dra på etterkontroll, eller
2. se an været og sette på sommerdekk på felg (21"), kjøre bort for etterkontroll, bytte tilbake og la det stå til.

Hva risikerer jeg ved 2? La oss si i tilfelle etterforskning/forsikringsoppgjør etter en ulykke. Tekniske veikontroller etc. Noen forslag til løsning/felger?

Edit: To alternativer til, som jeg kvier meg litt for:
3. Bytteelåne vinterhjul med en kamerat som har model S kun for etterkontroll
4. Kontakte forrige eier av bilen som kjøpte felgene, spørre om felgene ble kjøpt spesifikt til den bilen og felgselger solgte på tross av at lastindeksen ikke var høy nok, og så ta kontakt med felgselger..
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Hodetelefoner

Var en periode hvor tesla leverte "ulovlige" dekk / felger på bilene. En del P85D eiere kjører "ulovlig" på sine 21"

Øyvind.h

Så lenge været er bra går det vel fint å kjøre på sommerdekk fortsatt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Ingen grunn til å fortsette å kjøre med felger som ikke har tilstrekkelige spesifikasjoner for bilen. Jeg ville solgt dem og anskaffet et sett med 245/45-19 som er original dimensjon, for eksempel med PH Turbin II felger. De har tilstrekkelig lastindeks, er billige, bra kvalitet og kommer i sort, hvit, sølv og gunmetal farge.

Men det stemmer som skrives over her; Tesla leverte ut felger med for lav lastindeks en periode. Disse originale 19"

1000kwh

Sitat fra: Simen1 på onsdag 23. oktober 2019, klokken 23:23
Nytt problem i dag. EU-kontroll underkjent pga for lav lastindeks på felgene bak. Maksimal aksellast bak er 1420 kg og felgene (avantgarde 20" ettellerannet) var bare indeksert til 705 kg (altså 1410 kg til sammen). :-(

Jeg tenker enten
1. å kjøpe 4 nye felger i samme størrelse, legge om, og dra på etterkontroll, eller
2. se an været og sette på sommerdekk på felg (21"), kjøre bort for etterkontroll, bytte tilbake og la det stå til.

Hva risikerer jeg ved 2? La oss si i tilfelle etterforskning/forsikringsoppgjør etter en ulykke. Tekniske veikontroller etc. Noen forslag til løsning/felger?

Edit: To alternativer til, som jeg kvier meg litt for:
3. Bytteelåne vinterhjul med en kamerat som har model S kun for etterkontroll
4. Kontakte forrige eier av bilen som kjøpte felgene, spørre om felgene ble kjøpt spesifikt til den bilen og felgselger solgte på tross av at lastindeksen ikke var høy nok, og så ta kontakt med felgselger..
Kanksje god grunn til å få over til 19" vinterhjul? Bør jo være mange felger å få tak i på Finn. Vet ikke om faceliftfelgene passer eldre Model S, men det kan jo være et lite løft for utseende på vinteren.

Kræsjer du med sommerdekk på vinteren får du avkortning ved et evt. erstatningsoppgjør. Du kan også komme i en situasjon hvor ikke forsikringen dekker alle skader du evt. har gjort på andre.

Muffinman

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:34
Vet ikke om faceliftfelgene passer eldre Model S
Passer.

Det er mye å finne på Finn, både brukte hjulsett og nye dekk/felgpakker.  Trenger ikke bli så ille i sum om man delfinansierer med salg av de gamle settet.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.90&product_category=2.90.82.6&q=tesla&sub_category=1.90.82

Klykken

Måtte ha nye sommerdekk på disse gamle felgene (original 2015 85D). Fikk tilbud på 12000kr for fire nye dekk. Gikk på finn.no, fant nytt sett felger (slipstream 19") med ubrukte sommerdekk (Michelin pilot sport) til 10.000kr. No brainer sånn sett, men de dekkene støyer ganske greit bare i forhold til "Comforser" som stod på gammelfelgene... Solgte gammelfelgene med utslitte dekk til 4000kr, så 6000kr for helt nytt sett med originalfelger og dekk er ikke noe å si på!!

Finn.no er flott til slikt, men sjekk dekk og felger nøye. Noen prøver alltids å lure deg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

Takk for gode råd. Jeg er enig i at det er en god anledning til å gå over til 19". Noen innvendinger mot disse?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160907839

(må/vil ha pigg)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

#2894
Kjedelig med skade, men til gjengjeld er prisen svært hyggelig. Kan hende det går an å redusere synligheten mye med enkle midler. Og kanskje du går med overskudd etter salg av de gamle?

Jeg har forresten et par sett slike felger og er veldig fornøyd. De holder fint opp etter flere år. Dekkene er ikke nyeste skrik men med 7mm bør de ihvertfall holde denne vinteren (mistenker dog en litt optimistisk måling her.... Men; sjekk at de ikke er slitt på indre kant. Det kan være tilfelle, sjekk bilde nr 1 og dekket i bakgrunnen. Her ser det ut som det mangler pigger på indre del av dekket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA