Tenkte dette kunne være en liten guide for dekk og felger. Sist endret 31.05.19Informasjonen er hentet fra bl.a NAF, ADAC; Tirerack, andre forumbrukere, mekanikere jeg kjenner etc. Jeg kan selv ikke allverden om dekk, men håper å få fram nyttig info til de som har interesse av det, flere her på forumet har kommet med tips, korrigeringer osv, setter pris på det

Om man vil kjøpe dekk\felg på nett så kan følgende sider anbefales:
www.skruvat.nowww.byttdekk.comFinnes også mange fysiske dekkbutikker som ikke satser like hardt på nettsalg som har fått gode tilbakemeldinger, f.eks Tempe dekk i Trondheim. Det finnes flere nettbutikker som Dekkonline, Megahjul etc, MEN linker ikke til disse pga ymse tilbakemeldinger.
Disse har med dekkene som anbefales og noen av felgene som anbefales. Standarddimensjoner er 245\45\19, 245\40\20 og 245\35\21 (265 på P+). Du kan ha et lite avvik fra dette og fremdeles få det godkjent, men diameter kan ikke avvike mer enn 5% fra standardstørrelse, f.eks vil 245\40\19 eller 255\40\20 være innafor, men husk at du kan få noe misvisning på speedometeret om rulleomkretsen forandres med flere prosent.
For at dekk skal anbefales i denne testen så må vinterdekkene ha gode egenskaper på is og snø, og sommerdekkene må være gode på våt veg. Alle dekkene bør ha lav rullemotstand og helst lavt støynivå. Du BØR velge dekk som er XL-merket (ekstraforsterket, tåler mer!), har felgbeskyttelse og gjerne lasteindex over 100 for 19"-dekk. Dekk som ikke er testet eller som skårer under pari i tester tar jeg ikke med da jeg ikke kan anbefale dem.
For at felger skal bli med må de se bra ut og tåle minst 690 kg, Ifølge Tesla bør de tåle 750 kg, men felger er som regel overdimensjonert godt utover hevdede spesifikasjoner. Håper uansett at noen gir tilbakemelding ved deformasjon av felg da dette har skjedd med flere i USA, noe som tyder på at felgene ikke er dimensjonert for en så tung bil.
Dette er de anbefalte dekkene: Jeg skriver EU-karakterer for rullemotstand, egenskaper på våt veg og støy bak de dekkene der jeg finner data. A er best, G er dårligst, D finnes ikke, bakerste tall er decibel
Sommerdekk 19": Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 - C-A-69
Nokian Hakka Black - C-A-72
Continental ContiPremiumContact 6 Contisilent - B-A-72
Michelin Pilot Sport 4 - B-A-71 (Vinner i sommerdekktest 2018, bra på alt)
Bridgestone turanza t005 - B-A-70 (lav rullemotstand, men middels på vannplaning)
Billigere alternativer som også er ganske bra:
Landsail LS588 UHP - B-B-70 (Veldig slitesterkt dekk som har lavest rullemotstand av sommerdekkene)
Sommerdekk 21": Her er utvalget meget tynt og ofte svært dyrt, gir tips til noen som kommer bra ut i tester og har ok pris.
Michelin Pilot Sport 3 E-A-70
Pirelli P Zero C-A-70
Hankook Ventus S1 Evo 3 C-A-72Nordiske piggfridekk 19": Alle disse har svært lav rullemotstand, Nokiandekkene er litt bedre på is, mens Michelin er bedre på våt og tørr asfalt.
Pirelli Ice Zero FR C-E-68
Nokian R3 B-F-72
Continental ContiVikingContact 7 C-E-72
Goodyear ultragrip ice 2 B-E-69 (litt dårligere på is, men bedre på våt og tørr veg enn de andre dekkenePiggdekk 19: Dette er trolig de beste piggdekkene å oppdrive. Produsentene er ikke pliktige å oppgi støy, rullemotstand og egenskaper på våt veg på piggdekk, derav manglende karakterer bak. I siste NAF-test gjorde dog alle nedenfor det svært bra på is og snø samt ganske bra på våt og tørr veg, mye støy hadde alle.
Nokian hakka 9
Nokian hakka 8
Michelin X-Ice North 4
Continental ContiIceContact 2[/b]
De anbefalte dekkene til 19" finnes ofte i 20" og 21" og men legger ikke inn specs på disse da langt færre bruker de, testresultatene vil dog være ganske sammenlignbare med andre dimensjoner.
Dette er anbefalte felger:Rial lugano, fåes i både mørk og lys variant:

Polarwheels izar, fåes i både mørk og lys variant:

PH split:

PH turbin:

Vossen CV4 (stiv pris så det er sagt, men finnes billigere replikas:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46762559):

Felgvurderingene baserer seg utelukkende på utseende
Verdt å vite om størrelse, loadindex etc:Loadindex må være høyere enn 97 på 19"-dekk og høyere enn 95 på 21"-dekk. Dekk med XL-betegnelse er også lurt da de tåler litt mer. Se også etter felgkantbeskyttelse som mange har. TMS kan bruke helt opp til 22"-dekk, men utvalget blant 21 og 22" er smalt samt at mye hjulstøy og lav komfort med ujevnheter i vegbanen trekker ned for mange. Når det er sagt, bilen er stilig med 21"!
Verdt å vite om slitasje etc:På endel dekk finner man en kode som heter UTQG hvor det står f.eks 240, 300, 440 etc. Denne sier noe om hvor fort dekket slites ned. Et veldig grovt estimat kan si at om du legger på 2 nuller så har du estimert levetid i km om du kjører pent. Ting som spesielt for lavt dekktrykk men og til en viss grad for høyt trykk, mye hissig aksing\bremsing, oppbevaring hvor dekkene utsettes for lys, fukt, høy eller lav temp etc kan redusere denne levetida kraftig om du legger sammen faktorene. Grov asfalt reduserer og levetida.
Det er lurt å bytte vinterdekk når mønsterdybda blir 4 mm og sommerdekk når den blir 3 mm. Det er lovlig å kjøre med 3 mm på vinterdekk og 1,6 mm på sommerdekk, men ikke anbefalt pga dårlige kjøreegenskaper!
Verdt å vite om rullemotstand:Det kan være stor forskjell mellom dekk når det kommer til rullemotstand. Generelt vil større diameter og bredere dekk gi høyere rullemotstand. Ifølge NAF så kan forskjellen mellom 2 dekk med samme dim, bredde, lasteindex og hastighetsklasse være opptil 7% noe som utgjør flere mil på TMS.
Dekk som er helt nye har høyere rullemotstand de første titalls milene. Dette skyldes f.eks at de har et beskyttelseslag utenpå som må slites bort (dette beskytter mot f.eks skitt som fester seg) samt at dekket "setter seg" i felgen. Etter at de er innkjørt (50-100 mil) vil rullemotstanden bli gradvis lavere etter som dekket slites. Ifølge Tirerack så kan du regne med 2-4% lavere forbruk fra dekket er nyinnkjørt til det må byttes. I tillegg reduseres diameteren på dekket 1-2 cm siden det slites ned, dette gir litt utslag ift kjørelengde etc og gjør at det fremstår som forbruket er enda lavere. Dette kan medføre skuffelse for de som bytter til nye dekk som har bedre karakterer på rullemotstand enn gamle, men heldigvis er deler av forbruksøkninga ikke reel og over tid vil de nye dekkene slå de gamle.
Spesielt kontinentale vinterdekk som sottozero sliter på is og snø, hurtigkjetting kan være lurt å ha i frunken. Autosock duger og, men fungerer best ved vann på is da den bryter vannhinna.
Dekktrykk og dekkskift:Å ha 5 psi for lavt trykk vil øke forbruket med 10% sammenligna med å ha 5 psi for mye. Det er en stor fordel å ha litt ekstra da dekkene mister litt luft over tid. Å kjøre med litt høyere trykk gir litt skarpere styrefølelse, litt lavere strømforbruk og litt redusert komfort, noen opplever også mer støy. Det blir en smakssak hva man velger, men man bør uansett ikke ha mindre enn det som står oppgitt i dørkarmen. Dekkene skal ved skifte skrus til med 175 nm, noe som er høyere enn på de fleste andre biler.
Vekt på dekk 19":Goodyear RS-A2 12,3 kg
Dunlop Sport Maxx RT 11,8 kg (98Y) og 12,7 kg (102Y XL)
ContiSportContact 5 12,3 kg