Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Tenkte dette kunne være en liten guide for dekk og felger. Sist endret 31.05.19
Informasjonen er hentet fra bl.a NAF, ADAC; Tirerack, andre forumbrukere, mekanikere jeg kjenner etc. Jeg kan selv ikke allverden om dekk, men håper å få fram nyttig info til de som har interesse av det, flere her på forumet har kommet med tips, korrigeringer osv, setter pris på det :)

Om man vil kjøpe dekk\felg på nett så kan følgende sider anbefales:
www.skruvat.no
www.byttdekk.com
Finnes også mange fysiske dekkbutikker som ikke satser like hardt på nettsalg som har fått gode tilbakemeldinger, f.eks Tempe dekk i Trondheim. Det finnes flere nettbutikker som Dekkonline, Megahjul etc, MEN linker ikke til disse pga ymse tilbakemeldinger.

Disse har med dekkene som anbefales og noen av felgene som anbefales. Standarddimensjoner er 245\45\19, 245\40\20 og 245\35\21 (265 på P+). Du kan ha et lite avvik fra dette og fremdeles få det godkjent, men diameter kan ikke avvike mer enn 5% fra standardstørrelse, f.eks vil 245\40\19 eller 255\40\20 være innafor, men husk at du kan få noe misvisning på speedometeret om rulleomkretsen forandres med flere prosent.

For at dekk skal anbefales i denne testen så må vinterdekkene ha gode egenskaper på is og snø, og sommerdekkene må være gode på våt veg. Alle dekkene bør ha lav rullemotstand og helst lavt støynivå. Du BØR velge dekk som er XL-merket (ekstraforsterket, tåler mer!), har felgbeskyttelse og gjerne lasteindex over 100 for 19"-dekk. Dekk som ikke er testet eller som skårer under pari i tester tar jeg ikke med da jeg ikke kan anbefale dem.

For at felger skal bli med må de se bra ut og tåle minst 690 kg, Ifølge Tesla bør de tåle 750 kg, men felger er som regel overdimensjonert godt utover hevdede spesifikasjoner. Håper uansett at noen gir tilbakemelding ved deformasjon av felg da dette har skjedd med flere i USA, noe som tyder på at felgene ikke er dimensjonert for en så tung bil.

Dette er de anbefalte dekkene: Jeg skriver EU-karakterer for rullemotstand, egenskaper på våt veg og støy bak de dekkene der jeg finner data. A er best, G er dårligst, D finnes ikke, bakerste tall er decibel

Sommerdekk 19":
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 - C-A-69
Nokian Hakka Black - C-A-72
Continental ContiPremiumContact 6 Contisilent - B-A-72
Michelin Pilot Sport 4 - B-A-71 (Vinner i sommerdekktest 2018, bra på alt)
Bridgestone turanza t005 - B-A-70 (lav rullemotstand, men middels på vannplaning)
Billigere alternativer som også er ganske bra:
Landsail LS588 UHP - B-B-70 (Veldig slitesterkt dekk som har lavest rullemotstand av sommerdekkene)


Sommerdekk 21": Her er utvalget meget tynt og ofte svært dyrt, gir tips til noen som kommer bra ut i tester og har ok pris.
Michelin Pilot Sport 3 E-A-70
Pirelli P Zero C-A-70
Hankook Ventus S1 Evo 3 C-A-72



Nordiske piggfridekk 19": Alle disse har svært lav rullemotstand, Nokiandekkene er litt bedre på is, mens Michelin er bedre på våt og tørr asfalt.

Pirelli Ice Zero FR C-E-68
Nokian R3 B-F-72
Continental ContiVikingContact 7 C-E-72
Goodyear ultragrip ice 2 B-E-69 (litt dårligere på is, men bedre på våt og tørr veg enn de andre dekkene


Piggdekk 19: Dette er trolig de beste piggdekkene å oppdrive. Produsentene er ikke pliktige å oppgi støy, rullemotstand og egenskaper på våt veg på piggdekk, derav manglende karakterer bak. I siste NAF-test gjorde dog alle nedenfor det svært bra på is og snø samt ganske bra på våt og tørr veg, mye støy hadde alle.
Nokian hakka 9
Nokian hakka 8
Michelin X-Ice North 4
Continental ContiIceContact 2
[/b]


De anbefalte dekkene til 19" finnes ofte i 20" og 21" og men legger ikke inn specs på disse da langt færre bruker de, testresultatene vil dog være ganske sammenlignbare med andre dimensjoner.

Dette er anbefalte felger:
Rial lugano, fåes i både mørk og lys variant:

Polarwheels izar, fåes i både mørk og lys variant:

PH split:

PH turbin:

Vossen CV4 (stiv pris så det er sagt, men finnes billigere replikas: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46762559):


Felgvurderingene baserer seg utelukkende på utseende ;)

Verdt å vite om størrelse, loadindex etc:
Loadindex må være høyere enn 97 på 19"-dekk og høyere enn 95 på 21"-dekk. Dekk med XL-betegnelse er også lurt da de tåler litt mer. Se også etter felgkantbeskyttelse som mange har. TMS kan bruke helt opp til 22"-dekk, men utvalget blant 21 og 22" er smalt samt at mye hjulstøy og lav komfort med ujevnheter i vegbanen trekker ned for mange. Når det er sagt, bilen er stilig med 21"!

Verdt å vite om slitasje etc:
På endel dekk finner man en kode som heter UTQG hvor det står f.eks 240, 300, 440 etc. Denne sier noe om hvor fort dekket slites ned. Et veldig grovt estimat kan si at om du legger på 2 nuller så har du estimert levetid i km om du kjører pent. Ting som spesielt for lavt dekktrykk men og til en viss grad for høyt trykk, mye hissig aksing\bremsing, oppbevaring hvor dekkene utsettes for lys, fukt, høy eller lav temp etc kan redusere denne levetida kraftig om du legger sammen faktorene. Grov asfalt reduserer og levetida.

Det er lurt å bytte vinterdekk når mønsterdybda blir 4 mm og sommerdekk når den blir 3 mm. Det er lovlig å kjøre med 3 mm på vinterdekk og 1,6 mm på sommerdekk, men ikke anbefalt pga dårlige kjøreegenskaper!

Verdt å vite om rullemotstand:
Det kan være stor forskjell mellom dekk når det kommer til rullemotstand. Generelt vil større diameter og bredere dekk gi høyere rullemotstand. Ifølge NAF så kan forskjellen mellom 2 dekk med samme dim, bredde, lasteindex og hastighetsklasse være opptil 7% noe som utgjør flere mil på TMS.
Dekk som er helt nye har høyere rullemotstand de første titalls milene. Dette skyldes f.eks at de har et beskyttelseslag utenpå som må slites bort (dette beskytter mot f.eks skitt som fester seg) samt at dekket "setter seg" i felgen. Etter at de er innkjørt (50-100 mil) vil rullemotstanden bli gradvis lavere etter som dekket slites. Ifølge Tirerack så kan du regne med 2-4% lavere forbruk fra dekket er nyinnkjørt til det må byttes. I tillegg reduseres diameteren på dekket 1-2 cm siden det slites ned, dette gir litt utslag ift kjørelengde etc og gjør at det fremstår som forbruket er enda lavere. Dette kan medføre skuffelse for de som bytter til nye dekk som har bedre karakterer på rullemotstand enn gamle, men heldigvis er deler av forbruksøkninga ikke reel og over tid vil de nye dekkene slå de gamle.

Spesielt kontinentale vinterdekk som sottozero sliter på is og snø, hurtigkjetting kan være lurt å ha i frunken. Autosock duger og, men fungerer best ved vann på is da den bryter vannhinna.

Dekktrykk og dekkskift:
Å ha 5 psi for lavt trykk vil øke forbruket med 10% sammenligna med å ha 5 psi for mye. Det er en stor fordel å ha litt ekstra da dekkene mister litt luft over tid. Å kjøre med litt høyere trykk gir litt skarpere styrefølelse, litt lavere strømforbruk og litt redusert komfort, noen opplever også mer støy. Det blir en smakssak hva man velger, men man bør uansett ikke ha mindre enn det som står oppgitt i dørkarmen. Dekkene skal ved skifte skrus til med 175 nm, noe som er høyere enn på de fleste andre biler.

Vekt på dekk 19":
Goodyear RS-A2 12,3 kg
Dunlop Sport Maxx RT 11,8 kg (98Y) og 12,7 kg (102Y XL)
ContiSportContact 5 12,3 kg

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ebbrey

Støtter anbefalingen av Goodyear dekkene. Har kjørt langt på disse med andre biler. Er utrolig slitesterke. Men til gjengjeld veldig støyende. Så usikker på om jeg kjøper de til MS.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

frosken

Veldig bra med en sånn oppsamling. Det understøtter også det jeg har lest gjennom vinteren i trådene som har omhandlet temaet. God referanse og spesielt fint for de som ikke har klart å henge på lasset over mer enn 1500 innlegg i Dekk og felger-tråden.

Kan stelle meg bak anbefalingen av Goodyear Eagle F1. Hadde de på forrige bil, en godt motorisert BMW 1-serie. Knallgode dekk.

Elkjell

På US-sidene har det lenge lagt automatisk Michelin Primacy upgrade ved bestilling av  85Kw ( tillegg for 60kw)
Noen som har hørt om / fått dette i Norge ?

janmb

Det var noen som hadde gode erfaringer med Vredestein Xtreme XL som 20"-alternativ for vinterdekk i en annen tråd her. Tenker definitivt å gå for det selv når den tiden kommer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OW

Veldig bra guide!

Hadde det vært en ide å inkludere dekk dimensjoner og last-index også i denne guiden?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

krister461

Har selv bestilt Vredestein Ultrac Sessanta i 20'' til sommerdekk da jeg har god erfaring med disse på et par andre biler samtidig som de er greit priset og blir anbefalt av de fleste forhandlere. :)

Hyperstress

For meg er et støysvakt dekk viktig. Er det Vredesten Ultrac Sessenta som gjelder om en vil ha gode støysvake dekk?
Jeg bestilte i alle fall det  :P
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

janmb

God lesning for de som vurderer vinterdekk:

Sitat fra: Anders Heibø på søndag 09. februar 2014, klokken 18:00
Nå har jeg kjørt Bergen - Aurland - Hemsedalsfjellet - Gol - Slependen - Kragerø - Cinderella - Kragerø - Skien - Haukeli - Bergen på 245/40R20 Vredestein Wintrac Xtreme XL. Turen omfattet kjøreforhold alt fra tørr asfalt til snø/isdekke med underkjølt regn.

Første inntrykk av dekkene er "This is it". Ett inntrykk som har holdt seg hele veien selv om jeg tipper at Hakkapellitta R2 dekkene kan være bedre på enkelte underlag. Fikk aldri testet R2 på skikkelig snø/isdekke over høyfjellet så en direkte sammenligning kan jeg ikke komme med der.

<snip>

Vredestein dekkene sitter som ett skudd. Bilen er nå utrolig behagelig samtidig som den gir meget god tilbakemelding på underlaget uten at den føles stivere over fartsdumper og andre humper. Utifra hukommelse så oppfattes kjøreopplevelsen på tørr/våt asfalt nærmere 21"+ sommerdekkene enn 19"R2 dekkene. Bilen oppfører seg akuratt som forventet på alle typer føreforhold og for meg er det mye viktigere å vite hvordan bilen oppfører seg/hvor lang bremselengde jeg får enn maks grep uten å vite hvor grensen går.

Ett av de største problemene jeg hadde med R2 dekkene var vannplaning og der er de ganske håpløse. Vredestein dekkene viste ikke tegn til problemer med å sluke unna 5cm høye elver som randt over vegbanen der jeg lå med cruise på i 90 langs E18!

<snip>

Konklusjon: For en så tung bil som Tesla er dette absolutt ett dekk å sjekke ut neste gang du skal bytte.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Balrog

Fin tråd! Supert om førsteposten oppdateres!

Bare et innspill: Pirelli Sottzero er alt annet en bra på snø. De er usedvanlig bra på kald asfalt, både tørr, våt, rimlagt og isete. Straks det er snø på veien blir veigrepet som som reaksjonsevnen til fulle folk.

Det bør også tas med at de er støysvake og er supre dekk sen høst og tidlig vår om noen hjulskiftelskere føler for 3 årlige hjulskift.

Ønsker i "guiden" at det tas med litt om hurtigkjetting/autosock og andre remedier som er relevante hvis man står fast. (NÅR man står fast om man har Sottozero).

I tillegg hadde det vært supert med linker til seriøse leverandører med gode/oppdaterte priser, men det blir kanskje mye jobb?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

frosken

Det slår meg at dette virker som perfekt mat for Elbil-wikien: http://www.elbil.no/wiki/Model_S

TeslaK

Skal kjøpe dekk nå i 245/40 R20 og har mest lyst på F1 Asymmetric 2. Problemet er at det virker som de ikke er tilgjengelige uten runflat i Europa/Norge..

Noen som har erfaring med ContiSportContact 3 eller Pirelli PZero? Hvordan er disse i forhold til holdbarhet/slitasje?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

don

Sitat fra: frosken på onsdag 12. februar 2014, klokken 16:51
Det slår meg at dette virker som perfekt mat for Elbil-wikien: http://www.elbil.no/wiki/Model_S
Jo kanskje - men innholdet på wiki bør kanskje være mere "nøytral". Har sansen for at denne kan brukes og holdes oppdatert på første innlegget!  Skulle ønske f.eks. jkirkebo ( http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=1195 ) tar utfordringen å lage tilsvarende "en liten ladeguide" med mere detaljer og anbefalinger - enn det som er (bør være) på wiki.  Det er ikke så lett for nye (eller gamle) brukere på forumet å få oversikt i de lange trådene som er i dag...
S85 Blå met. P24185
Order: 16/9,Confirmed:17/9,Vin# utdelt: 23/9,In prod: 9/1,In transit: 14/1
17/2: Din Model S blir klargjort for henting eller levering
4/3: Levert

frosken

Med så mange subjektive meninger som konvergerer synes jeg det nærmer seg en objektiv oppfatning :)
Jeg har bedt om brukerkonto på elbilwikien og kommer til å føre inn dette når jeg får tilgang.

Cowboystrekk

Jeg leser tråden jevnlig og oppdaterer førsteposten! Hvis noen har dekk de anbefaler, finn tester på f.eks NAF, ADAC etc så vi får konkrete tall og mulighet for å sammenligne ting som f.eks bremselengde dekkene  imellom!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA