Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Klykken

#2895
Send melding via Finn og be om bilder av mønster på alle fire dekk. Gjerne med linjal mellom lameller (som viser mønsterdybde).

Skader på felg kan sikkert fint fikses hos din lokale lakkeringssjappe. Evt selv om du er litt hendig.

EDIT:
Tips til senere - handle brukt dekk/felger utenfor sesong. Dvs sommerdekk på senhøsten, vinterdekk på tidlig vår. Sjansen for å få billigere sett er mye større. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

BMW850

Sitat fra: Simen1 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 12:23
Takk for gode råd. Jeg er enig i at det er en god anledning til å gå over til 19". Noen innvendinger mot disse?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160907839

(må/vil ha pigg)

Ikke kjøp noe jalla PH turbin. Jeg gikk for Slipstream Sonic Carbon original Tesla på min 2014.

Men prisen var forsåvidt ikke noe å si på da med såpass gode dekk :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Hva er galt med PH Turbin? De har god kvalitet, faktisk en del hakk over en del av de originale felgene Tesla leverer. Estetisk foretrekker jeg utseendet over de originale, selv om det ser trådsnelle ut med 19" uansett hvilken variant man har.

Simen1

#2898
Dekkene er visst produsert i 2015 og det er 5mm på det mest slitte. Da anser jeg dekkene som ganske verdiløse. Dvs. de fungerer jo for å få EU-kontrollen godkjent + muligens denne sesongen, altså utsettelse av å kjøpe inn nye dekk.

Det jeg lurer på nå er om 8000 er ok for komplette hjul i den tilstanden, eller om det bør gi rom for litt pruting?

Det andre jeg lurer på er om jeg heller burde gå for nye felger og nye dekk. F.eks pH Turbin edition II (7600,- med tpms) + Nokian piggdekk (har ikke sjekket pris ennå, men bruker å få gode priser på Nokian.)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126006554

Evt kjøpe ferdig montert dekk på felg fra nettbutikk.

Hva synes dere om fargematch til midnight gray? Jeg tenker enten ca samme gråtone eller sort.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Usikker på prisen for disse felgene nå, men når jeg handlet kostet de ca. 6-6500 for fire. Legger man på prisen for TPMS sensorer er man på 8000 i nypris. Hvis man anser dekkene som verdiløse (og det er ikke langt unna, 5mm og 4 år på vinterdekk er ikke mye å skryte av) betaler man altså nær ny pris for brukte felger og sensorer. Her er det skade på minst en felg og alt er brukt så jeg tenker at 8000 er for mye. Eneste som kunne forsvart en slik pris i dette tilfellet ville vært dekk i vesentlig bedre stand.

Det dyreste man har i livet er verdt en bedre skodd bil enn du vil få med disse.

Simen1

Jeg har omtrent landet på å velge PH Turbin edition II gun metal 19" 5-120, men ser ikke om den har godkjent lastindeks om det finnes noen matchende Nokian Hakka 8 eller 9 med riktige spesifikasjoner. Hvis ikke Nokian har matchende spesifikasjoner ser jeg heller mot et eller annet pakketilbud fra Dekk1.

https://nettbutikk.dekk1.no/produkter/felger/8-5x19-ph-edition-ii-turbin-ii-gun-5-120-48-651/

Kan dere se over om disse felgene er riktig variant? Finnes det bedre steder å kjøpe de uten å måtte mye opp i pris?

Har det noe å si at hastighetsindeksen på Hakka 9 "bare" er 190 km/t eller må den minimum matche bilens makshastighet?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Den du linker til har feil innpress. Du skal ha varianten med ET35. Har et sett liggende i kjelleren jeg kan sjekke stemplingen på senere, mener det skal stå vekten den er godkjent for der. Mener ihvertfall det lå et hakk over Tesla sine originalfelger en periode tidligere.

Både Hakka 8 og 9 i 245/45-19 som er original dimensjon har etter hva jeg kan se tilstrekkelig  lastindeks, og passer fint på 8,5" bred felg. Hvilke spesifikasjoner tenker du ikke matcher felgen?

Simen1

Jeg finner ikke en variant med ET35 hos dekk1.

Jeg tenkte hastighetsindeksen på hakka 8/9 (190 km/t) ikke matcher bilens makshastighet (210 km/t). Ikke at det er aktuelt å kjøre i nærheten av så fort på piggdekk, men må ikke disse matche?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Er nok med 160km/t eller mer i hastighetsindeks når dekket er merket M+S, Mud & Snow eller lignende :)

Simen1

Så bra. Da slipper jeg å tenke på det, så kan nok Nokians dekk passe.

Jeg fant PH edition II gun metal i størrelsen 19" 8.5 5x120 ET 35.0    64.1  hos dekkmann til 1474 kr/stk.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tornaldo

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. november 2019, klokken 11:03
Er nok med 160km/t eller mer i hastighetsindeks når dekket er merket M+S, Mud & Snow eller lignende :)

Så man kan ha et piggfritt vinterdekk merket f.eks 95Q til Model S?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Muffinman

Usikker. Q er vel 160km/t og skulle være OK, men 95 er vel definitivt for lav lastindeks? Tenker vi sier pass på denne, selv om jeg ikke ville hatt det på min bil :)


tornaldo

Ser den, blir ikke det. Kjører 99% av tiden i Oslo området, og på hovedveiene, så har ikke behov for vinterdekk helt i toppsjiktet. Har noen 20" felger, og tenker på Megahjul sine Roadcruza piggfrie. Men jeg finner forsvinnende lite info om disse dekkene.

https://www.megahjul.com/nb/produkt/dekk/V245_40VR20RC-VINTERDEKK-ROADCRUZA-RW777-99V-NORDIC/271356-TESLA-MODEL-S-13-16
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Muffinman

Tafset faktisk litt på et slik i sommer hos Megahjul. Det både kjennes og ser ut som et vinterdekk med myk gummi og mønster som ser dugelig ut, men fasiten får man ikke før det står på bilen naturligvis.

tornaldo

Noen som vet hva det innebærer når Megahjul selger dekk merket «Demo» i nettbutikken? Er noen kroner billigere enn tilsvarende som ikke er merket demo, men ikke voldsomt.

Dekk som har vært i bruk?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA