meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hanche

#1
Humor og kanari / Sv: Hva er strafikk?
mandag 15. september 2025, klokken 17:09
Sitat fra: Orbit på mandag 15. september 2025, klokken 16:20En (kanskje juridisk riktig) tolkning (som sikkert er feil): Det er ikke tillatt med gjennomkjøring for motorkjøretøyer (hovedskilt + første underskilt). Andre underskilt angir i tillegg at gjennomkjøring er forbudt for all trafikk, også ikke-motorisert trafikk (sykler etc).
Men til det har man jo et fint skilt 306.0: Forbudt for alle kjøretøy. Så jeg synes ikke det er en rimelig tolkning. Som syklist regner man jo også med at man trygt kan ignorere skilt 306.1 uten å måtte lese underskiltene. (Forresten, da jeg slo opp skiltet nå, ser jeg at det nå betyr «Forbudt for motorvogn med unntak av liten elektrisk motorvogn» – et unntak jeg ikke var klar over. Jeg vet heller ikke eksakt hva unntaket omfatter. Kanskje el-mopeder og el-mopedbiler?

Lagt til senere: Jeg gravde litt i lovdata, og lærte at Liten elektrisk motorvogn er definert som «Elektrisk drevet motorvogn for én person, som har en maksimal konstruktiv hastighet på 20 km/t, veier maksimalt 70 kg inklusive batteri og ikke er bredere enn 85 cm eller lengre enn 120 cm. Motorvogn uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning.» Det er vel det vi kaller en elsparkesykkel ellers. Det finnes et forbudsskilt, 306.10 Forbudt for liten elektrisk motorvogn, med bilde av en elsparkesykkel.

Sitat fra: Orbit på mandag 15. september 2025, klokken 16:20I praksis, er det nok en kreativ sjel som ikke har lest skiltnormalen (eller orddelingsreglene).
Og som er tilhenger av smør på flesk, ja.
#2
Humor og kanari / Sv: Hva er strafikk?
mandag 15. september 2025, klokken 16:06
Et godt forsøk på en forklaring, men veien er faktisk ikke fysisk stengt på noen måte. Ingen sigar, bedre lykke neste gang.  ;)

PS. Noen har fortalt meg at unge mennesker ser blunkeansiktet ;) som aggressivt. Jeg er alt for gammel til å tolke det slik.
#3
Humor og kanari / Hva er strafikk?
mandag 15. september 2025, klokken 15:12
Jeg kom over dette skiltet i dag. Så nå undres jeg hva strafikk er for noe.

For å være litt mer alvorlig, så undres jeg også hvorfor de trenger to underskilt. «Gjelder gjennomkjøring» er jeg godt kjent med, og har sett det ofte, men det andre underskiltet? Hva sier det (etter at orddelingsfeilen er rettet) som ikke allerede er følger av det første underskiltet?

#4
Kia Soul EV / Sv: Problemer med å låse opp bilen
mandag 15. september 2025, klokken 10:35
Sitat fra: RJK på søndag 14. september 2025, klokken 22:24Har du prøvd trikset med å holde nøkkelen opp til startknappen? Da skal bilen klare å oppdage nøkkelen selv om batteriet er tomt. Og i teorien ihvertfall, skal du da kunne få startet og kjørt bilen.
Nei, hadde ikke bruk for det. Og sant å si hadde jeg halvt glemt det trikset. Nå har jeg sjekket instruksjonsboka, og idiotisk nok er ikke trikset nevnt i kapitlet om nødsituasjoner, under «bilen vil ikke starte». Det er ikke nevnt i avsnittet om smartnøkkelen heller, men derimot i avsnittet om start/stopp-knappen. Lite logisk, spør du meg. Jeg ser forresten at de anbefaler å bruke nøkkelen til å trykke på startknappen i en slik situasjon. Og til og med vinkelen på nøkkelen må være riktig.  :o

Og med det samme jeg er inne på instruksjonsboka: Det er tydelig at de har tatt instruksjonsboka for fossilutgaven, lagt til et kapittel spesifikt om elbil, og redigert litt på resten. Men det står en hel masse innimellom som bare har relevans for fossilbiler. ::)
#5
Kia Soul EV / Sv: Problemer med å låse opp bilen
søndag 14. september 2025, klokken 22:20
Det viste seg at problemene forsvant som dugg for solen da jeg byttet batteri i nøkkelen. Først etter at problemene bare ble gradvis verre over et par uker, begynte bilen plutselig å fortelle meg at nøkkelbatteriet var svakt. Ved tidligere anledninger har den advarselen kommet i god tid, og nøkkelen har fungert problemfritt inntil jeg byttet batteri – gjerne i et par uker før jeg er blitt lei av maset.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det har seg at problemet kom og gikk etter mønsteret jeg beskrev. Det skulle være mer tilfeldighet, liksom.

Og en ting til: Jeg har alltid trodd at å låse opp døren ved å trykke knappen i dørhåndtaket alltid skulle virke selv om nøkkelbatteriet er helt flatt (via en RFID-lignende teknologi). Men nå ser det ikke slik ut. Ved et par anledninger fikk jeg også beskjed om at nøkkelen ikke var i bilen, selv om jeg hadde den på meg og satt i førersetet. Så det kan se ut som man ikke får startet bilen en gang, hvis batteriet i nøkkelen er flatt. Og det er jo en aldri så liten tankevekker. Kanskje alltid ha et 2032-batteri i reserve i hanskerommet?
#6
Sitat fra: Radial på lørdag 13. september 2025, klokken 13:28Får vel ikke SÅ mye fart av å bare slippe bremsen håper jeg? ville tro man ihvertfall stoppa i første hindring?🧐
Man skulle tro det, ja. En gang jeg hadde rygget inn i garasjen og trodde jeg hadde bilen i park (bare trykket på knappen uten å se, og uten å sjekke  ::) ) fortsatte den innover da jeg slapp bremsen. Traff en hoggestabbe og stigen til garasjeloftet, og der stoppet den. Ikke en skramme på bilen. Men sant å si hadde den da bare en knapp halvmeter å akselerere på.
#7
Kia Soul EV / Problemer med å låse opp bilen
fredag 05. september 2025, klokken 15:29
Bilen min (e-Soul 2020) har utviklet et nytt problem. Jeg merket det første gang for noen uker siden, og det er gradvis blitt verre.

Kort sagt går problemet ut på at jeg ikke får låst opp bilen med knappene på nøkkelen. Og når det skjer, får jeg heller ikke låst opp med knappen på dørhåndtaket, uten å trykke på den gjentatte ganger. Men når jeg endelig har fått låst opp, kan jeg både låse og låse opp uten problemer, med begge metoder. Problemet oppstår når bilen har stått låst en stund.

I starten opplevde jeg dette nesten bare når bilen hadde stått på AC-lading noen timer, men nå skjer det jevnlig, enten jeg har ladet eller ikke.

For meg lukter det software-problem på lang vei. Som når en datamaskin har fått fylt opp minnet eller bare har for mye å gjøre, og ikke klarer å gi respons i tide.

Har noen andre opplevd dette, eller hørt om lignende problemer? Jeg er på en hytte i fjellet i disse dager, men når jeg kommer hjem, må det bli en tur til verksted for å se om de finner ut av det. (Men først skal jeg prøve om det er likedan med den andre nøkkelen, som ligger i safen hjemme.)
#8
Sitat fra: RJK på søndag 24. august 2025, klokken 15:08Forøvrig overrasket over hvor godt systemet virker selv på vinteren i snøvær og med føyk. Trodde den da skulle gi opp og slå av disse ved den minste "motstand" i form av snødekte veier, men den leser jammen meg veien godt likevel.
Min liker ikke sludd. Det skal ikke mye isbelegg til på fronten før den forteller meg at radaren er ute av drift, så ingen cruise-kontroll. Jeg synes det ville vært bedre om den bare nedgraderte til gammeldags ikke-adaptiv CC, med en advarsel selvsagt – men de er vel redd for juridiske konsekvenser hvis en sjåfør ikke får med seg advarselen og bare stoler blindt på at bilen vil holde avstand på egenhånd.
#9
Sitat fra: tronde på søndag 24. august 2025, klokken 16:12
Sitat fra: hanche på søndag 24. august 2025, klokken 09:53Litt som min egen e-Soul, da. Men om jeg slipper rattet tar det ikke mange sekundene før den begynner å klage med lydsignaler og meldinger i skjermen. Hvis du ikke tar rattet da, tror jeg kanskje bilen vil stoppe av seg selv? Men så langt har jeg ikke testet.

Bjørn Nyland ofret seg for vitenskapen og fant ut at e-Soul bremser ned.

https://youtu.be/BpaVl6ok7Zk?si=H4b7f2gWk723HhvI&t=367
Kult! Ikke at jeg ville lagt ut en video som viser at jeg kjører i 130 på en norsk motorvei, men det er jo godt å vite at den oppfører seg fornuftig.
#10
Litt som min egen e-Soul, da. Men om jeg slipper rattet tar det ikke mange sekundene før den begynner å klage med lydsignaler og meldinger i skjermen. Hvis du ikke tar rattet da, tror jeg kanskje bilen vil stoppe av seg selv? Men så langt har jeg ikke testet.
#11
Fra artikkelen:
SitatBilen fikk store skader etter sammenstøtet.
Pussig nok nevnes det ikke hvilke skader den fikk i sammenstøtet, eller hva som forårsaket de store skadene etterpå.

 :o
#12
Sitat fra: automat på søndag 06. juli 2025, klokken 21:12På elbiler må også motorstyring ha input fra abs-sensorer, slik at ikke regenerering låser hjul på glatt føre.
Ah, der fikk jeg svar på et annet spørsmål som har plaget meg litt. Nemlig om jeg burde stille inn lav eller ingen regen nå jeg kjører på spesielt glatt føre? På samme måte som jeg ville nøle med å bremse med motoren på lavgir i en bensinbil vinterstid. Da kan jeg slutte å bekymre meg om akkurat det. Takk skal du ha.
#13
Sitat fra: hELgenen på fredag 04. juli 2025, klokken 17:20Jeg hater å fly nettopp fordi jeg ikke stoler på all elektronikken om bord. Iblant feiler det jo selv om det er sjeldent..og til tross for redundans. Bare se på hva som skjedde i India nå nylig. Hva årsaken var vet vi ikke helt,men teoriene er jo at det var noe feil med det elektriske systemet og at backup systemet også feilet.

Det er fortsatt mye tryggere å fly enn å kjøre en tilsvarende distanse i bil.

Sitat fra: daktari på fredag 04. juli 2025, klokken 20:23Statistikken viser det helt motsatte av det dere frykter. De fleste flyulykker skyldes menneskelig feil, og da flest hos pilotene, ikke mekanikere.

Når det gjelder Air India så er sterkeste hypotesen at  begge motorer kuttet pga noe galt med drivstofftilførsel. Det trenger ikke ha noe med datat å gjøre

Nødstrømaggregatet kom ut og genererte strøm, flyet gled stabilt i bakken (ergo pilotene hadde kontroll) men manglet thrust. En dag får vi vite sannheten.

Så godt som alle flyulykker har sammensatte årsaker. Det kan være en blanding av tekniske feil, design av instrumenter og brytere i cockpit, mangelfull opplæring eller standardprosedyrer for nødsituasjoner, kommunikasjonsproblemer og mye mer. Å bare si menneskelig feil er nesten alltid en overforenkling. (Ja, i enkelte tilfeller har pilotene bare dummet seg ut, men det er nokså sjelden.)

Når det gjelder Air India så eksisterer det meg bekjent ingen konsensus om hva som er sannsynlig årsak. De to motorene skal ha helt uavhengig drivstofftilførsel, hva hver sin vingetank. Det er vanskelig å se hvorfor begge skal svikte samtidig, rett etter takeoff. Men likevel var det noe i den duren som skjedde. Den som har veldig lyst på et dypdykk, kan lese om det i Professional Pilots' Rumour Network (PPRuNe):

https://www.pprune.org/accidents-close-calls/666581-air-india-ahmedabad-accident-12th-june-2025-part-2-a.html

En foreløpig rapport fra havarikommisjonen er ventet 11. juli. Endelig rapport kan ta et år eller to.
#14
Jeg har et spørsmål. Kankje det kan bringe diskusjonen inn på et annet spor?

Noen som vet om ABS-systemet i elbiler er styrt av en separat prosessor? Jeg tror  at svaret er ja, blant annet fordi ABS er gammel teknologi, fra fossilbilenes dager. Og bilfabrikantene er vel interessert i å bare videreføre løsningen derfra. Hvis det er slik, er det vanskeligere å tenke seg en feil som både kobler ut bremsene (ABS) og gir fullt pådrag fra motoren samtidig. Men hvis begge systemer styres av samme prosessor, er det ikke fullt så utenkelig.
#15
Nå ble jeg forvirret her. Var det ikke sånn at Fortum reorganiserte seg og overlot alt med betaling og sånt til Recharge, mens Fortum bare håndterer ladeteknologien? Med andre ord, jeg trodde ikke en gang det gikk an å betale Fortum for lading direkte.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA