Problemer med å låse opp bilen

Startet av hanche, fredag 05. september 2025, klokken 15:29

« forrige - neste »

hanche

Bilen min (e-Soul 2020) har utviklet et nytt problem. Jeg merket det første gang for noen uker siden, og det er gradvis blitt verre.

Kort sagt går problemet ut på at jeg ikke får låst opp bilen med knappene på nøkkelen. Og når det skjer, får jeg heller ikke låst opp med knappen på dørhåndtaket, uten å trykke på den gjentatte ganger. Men når jeg endelig har fått låst opp, kan jeg både låse og låse opp uten problemer, med begge metoder. Problemet oppstår når bilen har stått låst en stund.

I starten opplevde jeg dette nesten bare når bilen hadde stått på AC-lading noen timer, men nå skjer det jevnlig, enten jeg har ladet eller ikke.

For meg lukter det software-problem på lang vei. Som når en datamaskin har fått fylt opp minnet eller bare har for mye å gjøre, og ikke klarer å gi respons i tide.

Har noen andre opplevd dette, eller hørt om lignende problemer? Jeg er på en hytte i fjellet i disse dager, men når jeg kommer hjem, må det bli en tur til verksted for å se om de finner ut av det. (Men først skal jeg prøve om det er likedan med den andre nøkkelen, som ligger i safen hjemme.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Det viste seg at problemene forsvant som dugg for solen da jeg byttet batteri i nøkkelen. Først etter at problemene bare ble gradvis verre over et par uker, begynte bilen plutselig å fortelle meg at nøkkelbatteriet var svakt. Ved tidligere anledninger har den advarselen kommet i god tid, og nøkkelen har fungert problemfritt inntil jeg byttet batteri – gjerne i et par uker før jeg er blitt lei av maset.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det har seg at problemet kom og gikk etter mønsteret jeg beskrev. Det skulle være mer tilfeldighet, liksom.

Og en ting til: Jeg har alltid trodd at å låse opp døren ved å trykke knappen i dørhåndtaket alltid skulle virke selv om nøkkelbatteriet er helt flatt (via en RFID-lignende teknologi). Men nå ser det ikke slik ut. Ved et par anledninger fikk jeg også beskjed om at nøkkelen ikke var i bilen, selv om jeg hadde den på meg og satt i førersetet. Så det kan se ut som man ikke får startet bilen en gang, hvis batteriet i nøkkelen er flatt. Og det er jo en aldri så liten tankevekker. Kanskje alltid ha et 2032-batteri i reserve i hanskerommet?

RJK

Har du prøvd trikset med å holde nøkkelen opp til startknappen? Da skal bilen klare å oppdage nøkkelen selv om batteriet er tomt. Og i teorien ihvertfall, skal du da kunne få startet og kjørt bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: RJK på søndag 14. september 2025, klokken 22:24Har du prøvd trikset med å holde nøkkelen opp til startknappen? Da skal bilen klare å oppdage nøkkelen selv om batteriet er tomt. Og i teorien ihvertfall, skal du da kunne få startet og kjørt bilen.
Nei, hadde ikke bruk for det. Og sant å si hadde jeg halvt glemt det trikset. Nå har jeg sjekket instruksjonsboka, og idiotisk nok er ikke trikset nevnt i kapitlet om nødsituasjoner, under «bilen vil ikke starte». Det er ikke nevnt i avsnittet om smartnøkkelen heller, men derimot i avsnittet om start/stopp-knappen. Lite logisk, spør du meg. Jeg ser forresten at de anbefaler å bruke nøkkelen til å trykke på startknappen i en slik situasjon. Og til og med vinkelen på nøkkelen må være riktig.  :o

Og med det samme jeg er inne på instruksjonsboka: Det er tydelig at de har tatt instruksjonsboka for fossilutgaven, lagt til et kapittel spesifikt om elbil, og redigert litt på resten. Men det står en hel masse innimellom som bare har relevans for fossilbiler. ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA