Jeg hadde en ladeopplevelse nylig – nei, tre ladeopplevelser – som har fått meg til å tvile litt på min forståelse av hva som bestemmer hvor raskt bilen lader.
Først, hvordan jeg har forstått det: Det er primært bilen som styrer ladingen, gjennom BMCen (Battery Management Controller?) i bilen. Laderen forteller bilen hva den er i stand til å levere, og så bestemmer bilen ønsket strømstyrke, og laderen leverer det den får beskjed om – selvsagt så lenge bilen ikke ber om mer enn laderen er i stand til å levere.
Nå til opplevelsene som fikk meg til å tvile.
Bilen er en 2020-modell Kia Soul, den lader jo ikke superraskt i utgangsphnktet. Jeg har aldri sett effekter over 75 kW, og det er vel som forventet.
Men hvorfor så inderlig tregt på Lillehammer? Jeg har spurt kundeservice hos Mer om de har en forklaring, men de har ikke svart. Men jeg skulle jo tro at bilen ber om det samme der som på de andre stedene, hvis da ikke noe i kommunikasjonen får den til å tro at laderen ikke kan levere. Opplever andre lignende forhold, altså at ladingen går tregt uten noen påtagelig grunn? Jeg tror forresten aldri jeg har opplevd skikkelig høy lade-effekt hos Mer på Lillehammer, men denne gangen tok kaka. Ikke noe galt med utetemperaturen heller, T-skjortevær hele veien. Og alle tre gangene hadde jeg kjørt i over en time i landeveishastighet eller mer rett før ladingen, så batteriet burde ha en OK temperatur det og.
Først, hvordan jeg har forstått det: Det er primært bilen som styrer ladingen, gjennom BMCen (Battery Management Controller?) i bilen. Laderen forteller bilen hva den er i stand til å levere, og så bestemmer bilen ønsket strømstyrke, og laderen leverer det den får beskjed om – selvsagt så lenge bilen ikke ber om mer enn laderen er i stand til å levere.
Nå til opplevelsene som fikk meg til å tvile.
- E.ON på Kløfta: Ladet fra 42% til 73%, høyeste effekt var 74 kW. Det varte riktignok ikke så lenge, men den var over 50 kW helt til 72% eller så.
- Mer på Burger King Lillehammer: Fra 36% til 50%. Levert effekt var 37 kW hele veien, og det fra en lader som skal kunne levere 150 kW. Til slutt bare ga jeg opp og kjørte videre.
- E.ON på Fåvang: Fra 40% til 72%, igjen fikk jeg 74 kW på topp og ellers over 50 kW hele veien.
Bilen er en 2020-modell Kia Soul, den lader jo ikke superraskt i utgangsphnktet. Jeg har aldri sett effekter over 75 kW, og det er vel som forventet.
Men hvorfor så inderlig tregt på Lillehammer? Jeg har spurt kundeservice hos Mer om de har en forklaring, men de har ikke svart. Men jeg skulle jo tro at bilen ber om det samme der som på de andre stedene, hvis da ikke noe i kommunikasjonen får den til å tro at laderen ikke kan levere. Opplever andre lignende forhold, altså at ladingen går tregt uten noen påtagelig grunn? Jeg tror forresten aldri jeg har opplevd skikkelig høy lade-effekt hos Mer på Lillehammer, men denne gangen tok kaka. Ikke noe galt med utetemperaturen heller, T-skjortevær hele veien. Og alle tre gangene hadde jeg kjørt i over en time i landeveishastighet eller mer rett før ladingen, så batteriet burde ha en OK temperatur det og.