Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hanche

#1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Langsom lading på lynladere
lørdag 09. september 2023, klokken 15:46
Jeg hadde en ladeopplevelse nylig – nei, tre ladeopplevelser – som har fått meg til å tvile litt på min forståelse av hva som bestemmer hvor raskt bilen lader.

Først, hvordan jeg har forstått det: Det er primært bilen som styrer ladingen, gjennom BMCen (Battery Management Controller?) i bilen. Laderen forteller bilen hva den er i stand til å levere, og så bestemmer bilen ønsket strømstyrke, og laderen leverer det den får beskjed om – selvsagt så lenge bilen ikke ber om mer enn laderen er i stand til å levere.

Nå til opplevelsene som fikk meg til å tvile.

  • E.ON på Kløfta: Ladet fra 42% til 73%, høyeste effekt var 74 kW. Det varte riktignok ikke så lenge, men den var over 50 kW helt til 72% eller så.
  • Mer på Burger King Lillehammer: Fra 36% til 50%. Levert effekt var 37 kW hele veien, og det fra en lader som skal kunne levere 150 kW. Til slutt bare ga jeg opp og kjørte videre.
  • E.ON på Fåvang: Fra 40% til 72%, igjen fikk jeg 74 kW på topp og ellers over 50 kW hele veien.

Bilen er en 2020-modell Kia Soul, den lader jo ikke superraskt i utgangsphnktet. Jeg har aldri sett effekter over 75 kW, og det er vel som forventet.

Men hvorfor så inderlig tregt på Lillehammer? Jeg har spurt kundeservice hos Mer om de har en forklaring, men de har ikke svart. Men jeg skulle jo tro at bilen ber om det samme der som på de andre stedene, hvis da ikke noe i kommunikasjonen får den til å tro at laderen ikke kan levere. Opplever andre lignende forhold, altså at ladingen går tregt uten noen påtagelig grunn? Jeg tror forresten aldri jeg har opplevd skikkelig høy lade-effekt hos Mer på Lillehammer, men denne gangen tok kaka. Ikke noe galt med utetemperaturen heller, T-skjortevær hele veien. Og alle tre gangene hadde jeg kjørt i over en time i landeveishastighet eller mer rett før ladingen, så batteriet burde ha en OK temperatur det og.
#2
Elbiler i media / Elbil i vann
mandag 07. august 2023, klokken 17:15
Fra NRK i dag: Det handler om en bil som er blitt stående i vann til midt opp på døren på parkeringsplassen ved Tusenfryd:

SitatGrøndal sier at brannvesenet er på stedet og forsøker å finne ut av hva de skal gjøre.

– Den er ikke mulig å komme seg inn til og det er ingen som får lov til å gå uti vannet her fordi det er en elbil. (Min uthevelse.)

Dette er jo noe jeg har lurt på fra tid til annen. Hva skal jeg gjøre om jeg er uheldig og havner i vannet med elbilen min? Det er jo fort gjort på en regnfull dag, for ikke å si natt, du kommer rundt en sving og ned i en dump som viser seg å være fylt med 20-30 centimeter regnvann, og så står du der. Det har hendt meg en gang med en fossilbil, og det er ubehagelig nok å bli stående på veien i en mørklagt bil midt på svarte natta om man ikke også skal være redd for å få elektrosjokk om man går ut av bilen.

Har det vært gjort undersøkelser rundt sikkerheten i nærheten av en elbil som står i vann? Min gjetning er at det ikke er spesielt farlig, men at brannvesenet mangler sikker informasjon rundt problemstillingen og derfor er ekstra forsiktig.
#3
Kia Soul EV / Småproblemer
onsdag 02. august 2023, klokken 10:05
Dette skal handle om småproblemer, slikt som er for smått til å fortjene en egen tråd, kanskje nok til å forårsake et øyeblikks panikk, men så løser det seg. Jeg har hatt noen slike, og lurer på hvor vanlig det egentlig er?

Selv har jeg bare tre hendelser jeg vil trekke frem, fra de tre årene jeg har hatt min nåværende bil (en e-Soul 64 kWh 2020-modell). Det er ikke mye!

  • Den første: Etter en kort stopp for å handle inn noe godt, starter jeg opp bilen og får skilpadde og beskjed om at batteriet er nesten tomt. Som er tull, jeg vet godt at det er over halvfullt. (Etter at jeg begynte å kjøre elbil, er jeg veldig oppmerksom på slikt.) Da panikken hadde lagt seg, bare skrudde jeg bilen av og så på igjen. Og da var alt som det skulle.
  • Nummer to: Etter en hurtigladeøkt skrur jeg på bilen og får beskjed om å etterfylle kjølevæske. Det viser seg å være feil, en ny omstart av bilen kurerer problemet.
  • Den siste var i går. Etter en ladeøkt på en langsomlader, skrur jeg på bilen og gjør meg klar til å rygge ut. Men bilen vil ikke gå i revers. Ikke forover heller. Så ser jeg en gul nøkkel i dashbordet. Men nøkkelen henger der jeg pleier ha den, i beltet. Jeg prøvde å bringe den nærmere midtkonsollet, men uten virkning. Skrur bilen av og på igjen, så er alt greit.

Det er jo påfallende at kuren er den samme i alle tre tilfeller. Minner om vonde gamle dager, da kuren for ethvert dataproblem var en omstart. Og bilen er jo en rullende datamaskin, eller rettere et nettverk av datamaskiner, så det er kanskje ikke så rart. Men jeg sitter alltid igjen med en litt uggen følelse etter slike hendelser, særlig etter den siste. Jeg har alltid lagt igjen reservenøkkelen hjemme, selv på langtur. Men nå lurer jeg på om jeg burde ha den med meg, i tilfelle noe er galt med nøkkelen jeg bruker til daglig.

Hvilke erfaringer har dere andre med slike småproblemer? Flere anekdoter?
#4
KIA / Punkteringssett
fredag 14. juli 2023, klokken 16:37
Jeg punkterte et dekk for noen dager siden. Lite lystig opplevelse å prøve å finne ut hvordan punkteringssettet virket mens jeg ble levende spist av en uhorvelig mengde med mygg! Men jeg fant ut av det, fikk pumpet opp dekket og kjørte videre. Fikk ordnet meg en permanent dekkreparasjon neste dag.

Men så har jeg jo brukt opp denne lille flasken med tettemiddel som er en del av punkteringssettet. Sjekket med BOS hva en ny slik en koster, og fikk svaret (hold på hatten, nå): 2168,49,- ink mva.

Jeg gikk for en flaske dekkfiks fra Biltema i stedet. Den koster kr 159 for varianten med ikke-brennbar drivgass, halvparten om du er komfortabel med en drivgass de kaller «extremely flammable».

(Redigert for skirveleif.)
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Fortum utvider
fredag 16. juni 2023, klokken 10:30
Mange har sikkert hørt fra Fortum at de utvider ladenettverket, det vil si at man kan lade hos flere andre tilbydere med konto hos dem, deriblant Kople, E-on/Clever og Ionity (til og med Mer, men bare i Sverige).

Mer informasjon her.

Selv er jeg på ferie i skjærgården og har parkert bilen i noen uker, så jeg orker ikke se på priser nå. Men er litt spent på hva slags priser jeg får rundt om. Men må nok bruke appen aktivt for å se det.
#6
Kia Soul EV / Velladet batteri
mandag 23. januar 2023, klokken 13:09
Her er resultatet da jeg brukte appen for å sjekke ladestatus på bilen i går.  :o

Noen bedre?  8)
#7
Humor og kanari / Parkert inn av 330 Teslaer
tirsdag 15. november 2022, klokken 21:29
Denne er bak en betalingsmur, men du kan i hvert fall se bildet uten å være abonnent på Adresseavisen:

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/ver6xl/330-elbiler-paa-alle-kanter-kanskje-ikke-den-lureste-plassen-aa-parkere

Sitat
«Mandagsfølelsen når du blir parkert inn av 330 splitter nye Teslaer».

Kortversjonen av historien er at et skip kom og losset 330 Teslaer på Trondheim havn. En ansatt i et firma på havna hadde ikke fått beskjed, og dermed ble bilen hans sperret inne.

Det løste seg heldigvis. De som jobbet med å losse skipet var fortsatt der, og de hjalp til med å løse floken.
#8
Alt det andre / Kastet ut av elbilforeningen?
søndag 30. oktober 2022, klokken 11:16
I dag fikk jeg beskjed i elbil-appen at medlemskapet var utgått, og så ble jeg logget ut. Prøvde å logge inn på Min side på elbil.no, men slipper ikke inn.

Jeg betalte kontingent (med avtalegiro) 27. juni, så dette stemmer dårlig.

Nå lurer jeg på om det er en teknisk glipp som rammer flere? Eller om det bare er meg.

Hvis jeg ikke hører her i forumet at det har skjedd med flere, får jeg heller sende en mail til elbilforeningen og be om en forklaring.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Allego
mandag 27. juni 2022, klokken 17:22
Jeg fikk den blå ladebrikken i dag, og mens jeg dillet rundt i appen oppdaget jeg en lader ikke langt fra der jeg bor. Det er vel ikke så rart, men navnet på ladenettverket stusset jeg over. Jeg hadde ikke hørt om allego før.

Så jeg ble nysgjerrig og ville finne ut mer. Ladekartet til allego er håpløst fordi det ikke lar deg zoome ut noe særlig. I ChargeFinder-appen er ikke allego en gang listet opp som et nettverk man kan filtrere på. Men i ChargeMap klarte jeg det!

Det later til at allego har to ladere i Norge: En litt bortgjemt i utkanten av Trondheim, der jeg bor, og en i Sortland. Ikke akkurat noen stor tilstedeværelse her i landet altså, men det er interessant at man får tilgang med ladeklubbens blå brikke. Billige er de også: Kr 3,50 per kWh for den i Trondheim.

Jeg undres om de to er starten på en større satsning i Norge, eller om mer er en prøveballong? De ser ikke ut til å ha mange ladere i Sverige heller, bare en håndfull i den sørlige delen.
#10
Kia Soul EV / Mot kjøreretningen
lørdag 28. mai 2022, klokken 22:00
Det har sine sider å kjøre en bil som prøver å være smart:

Det bygges ny vei langs E6 fra Trondheim i retning Støren. Mens jeg kjørte på en ferdigbygd ny strekning, firefelts med midtrabatt, fikk bilen plutselig for seg at jeg kjørte mot kjøreretningen på en enveiskjørt vei! Det dukket opp et digert innkjøring forbudt-skilt i displayet i midtkonsollet, og en myndig damestemme fortalte meg at jeg nå kjørte mot kjøreretningen og for all del ikke måtte fortsette med det. Men det var jo helt feil. Det kunne vært artig å vite hvordan den kom til den konklusjonen. GPS-en er jo neppe nøyaktig nok til å si med sikkerhet hvilken side av en firefeltsvei du kjører på.

Heldigvis ga den seg nokså fort, rett nok uten å be om unnskyldning, men det var kanskje ikke å vente. Og jeg er glad for at den ikke bestemte seg til å stoppe bilen og nekte å kjøre videre før jeg snudde rundt. Det skulle tatt seg ut!

Har andre vært ute for dette? Det er første gang for meg, etter at jeg har hatt bilen i to år.
#11
Fikk mail fra BOS idag. Under overskriften Gratis oppdatering av kartverk før ferien? skriver de:

Sitat
Påskeferien er nå over og før vi vet ordet av det kommer sommerferien. De siste årene har rekordmange nordmenn valgt bilferien som en fleksibel løsning på sommerferien. Da er det lurt og ha oppdatert GPS om bord. Kia jobber for å gjøre bilholdet enklest mulig for deg som bileier. Vi ønsker å gi deg mer frihet. Derfor har vi lansert en ny nettside som gjør det mulig for deg som Kia-eier å oppdatere navigasjonsheten i din bil med nyeste kart og programvare, når det måtte passe deg. Tjenesten er gratis.

Og det er jo hyggelig. Men: Jeg laster ned appen NavigationUpdaterInstaller.app for Mac og prøver å kjøre den, og så viser det seg at utvikleren ikke har signert appen, og dermed vil heller ikke Macen min kjøre den. Det er jo bare utrolig sløvt, da.
#12
Kia Soul EV / Dekktrykk og instruksjonsboken
søndag 14. november 2021, klokken 20:15
Da jeg var og sjekket dekktrykket her om dagen, var det en bak meg i køen som syntes 2,5 bar var veldig høyt. Så jeg stusset litt over det, men lappen i dørkarmen sier virkelig det, både foran og bak, enten man er tungt lastet eller ikke. Men jeg tenkte jeg skulle sjekke med instruksjonsboken for sikkerhets skyld.

Det skulle jeg kanskje ikke gjort, for forvirringen ble jo total! De har hjelpsomt nok oppgitt trykk både i bar og kPa, men tallene stemmer ikke overens, annet enn foran med normal last. Ellers skal jo både 2,3 bar og 2,5 bar tilsvare 260 kPa, og det er i hvert fall ikke riktig.

Kanskje tryggest å bare anta at tallene i dørkarmen (2,5 bar / 250 kPa / 36 psi) er de rette for alle forhold. (Bilen er en e-Soul 2020-modell.)

Er det ingen som korrekturleser instruksjonsboken? Kan man overhode stole på den?
#13
Jeg la akkurat merke til noe rart: Når du ikke er logget inn i forumet, vises ingen bilder lagt ved innleggene på forumet. Og ikke bare det, det er heller ingen indikasjon på at det mangler noe bilde. Det må gi en litt underlig opplevelse for besøkende til forumet, når et innlegg er illustrert med et bilde som det henvises til i teksten.

Er det meningen at det skal være slik?
#14
Kia Soul EV / Innkalling
tirsdag 02. februar 2021, klokken 11:21
Jeg har fått innkalling på min 2020-modell. Den trenger en programvareoppdatering for elektronisk bremsekraftforsterker, sier de. Feilen skal visstnok bare være at systemet kan indikere feil selv om alt er i orden. Men det kan være ille nok, hvis det betyr at man blir stående og ikke tør kjøre videre. Det skal bare ta en halvtime å fikse det.

Dette skal visstnok bare gjelde enkelte biler av modell SK3. Noen her som faktisk har opplevd feilsituasjonen som beskrives?
#15
Elbilen i Samfunnet / Mer
torsdag 03. desember 2020, klokken 16:23
Så er Grønn Kontakt blitt til Mer.  ??? For å tilpasse seg et europeisk marked, sier de. Undres hva franskmenn vil forbinde med navnet? Uansett, et mer meningsløst firmanavn skal man lete lenge etter.  Det går Vy en høy gang, i hvert fall. En god sak oppi det hele: Så langt ser det ikke ut til at Mer vil ta mer for lading.
#16
Sakset fra The Guardian i dag:

Sitat fra: https://www.theguardian.com/money/2020/nov/28/electric-cars-porsche-charging-network
A couple from Kent have described how it took them more than nine hours to drive 130 miles home from Bournemouth as they struggled to find a working charger capable of producing enough power to their electric car.

Det er ikke bare her hjemme at dette er vanskelig.
#17
Elbilen i Samfunnet / Om elbilsalget i Europa – på Hacker News
torsdag 26. november 2020, klokken 19:19
Jeg vet ikke hvor mange i dette forumet er kjent med Hacker News. Der foregår det en stor diskusjon akkurat nå om at det nå registreres flere elbiler enn dieselbiler i Europa:

https://news.ycombinator.com/item?id=25219822

Det er 237 kommentarer i tråden til nå. Diskusjonen på Hacker News pleier å holde et høyt saklighetsnivå. Litt ekstra lesestoff for dere som kanskje synes det er for lite liv på vårt hjemlige elbilforum? Du finner en lenke til artikkelen de diskuterer helt øverst i tråden.
#18
Kia Soul EV / Kartet i 2020-modellen
mandag 26. oktober 2020, klokken 17:30
Kartet i de gamle modellene kom som kjent på minnekort og måtte oppdateres manuelt. Nå blir det oppdatert over nett, stemmer ikke det? I hvert fall dukket den nye tunellen forbi Soknedal (E6 et godt stykke sør for Trondheim, for de som ikke er lokalkjent) opp allerede da jeg kjørte den kort tid etter at den var åpnet. Men på den annen side er den nye motorveien forbi Klett (like sør for Trondheim) ennå ikke med, enda den har stått ferdig i over et år nå, tror jeg. Der viser kartet den midlertidige veien, med masse rundkjøringer, som ble brukt under byggingen av motorveien.

Noen som har innsikt i hvorfor det er sånn? Har dere lignende opplevelser andre steder i landet?
#19
Kia Soul EV / OBD-port
fredag 21. august 2020, klokken 20:56
Hvor er OBD-porten på 2020-modellen? På de eldre modellene var den bak lokket over sikringene, men ikke på e-Soul.
#20
Kia Soul EV / En liten detalj på CCS-kontakten
søndag 16. august 2020, klokken 22:11
I dag har jeg hatt diverse ladeproblemer med min e-Soul 2020, både på hurtigladere og AC-ladestasjoner.

I den forbindelse la jeg merke til noe rart: Den ene signalpinnen i CCS-kontakten (i bilen, altså) er mye kortere enn den andre. (De to signalpinnene er i de to øverste hullene, og det er den høyre (venstre om du ser i bilens normale fartsretning) som er kort.) Det er mulig det er slik med vilje, for å sikre at denne brytes først når man drar ut kontakten, slik at ladingen kan stoppes uten at det blir lysbue. Eller kanskje det er en feil, som bidrar til problemene jeg har sett. Gidder noen som har en slik bil, se etter på sin egen, og fortelle hva du ser?

Problemene jeg har opplevd: Kunne ikke starte hurtiglading på Hjerkinn. Laderen sa noe slikt som VOLTAGE N REACH (0000004) (usikkert hvor mange nuller), og ved oppstart etterpå, klaget bilen slik: «Lading avbrutt. Sjekk likestrømlader.» Litt senere ladet jeg problemfritt på Fagerhaug. Senere på dagen plugget jeg type 2-kabelen i en ladestasjon på jobben. Kunne ikke starte der heller, melding «Lading avbrutt. Sjekk vekselstrømlader.» Men så flyttet jeg til en annen ladestasjon, og ladet igjen problemfritt.

Kan hende urelatert, men kanskje ikke: To ganger i dag fikk jeg blinkende «gul skilpadde» i displayet ved start. Den store skjermen viste bare -- i stedet for prosent ladet, men rekkevidde over 300 km. Så snart jeg hadde kjørt noen meter, slukket skilpadda, og jeg fikk se korrekt ladestatus i skjermen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA