Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hanche

#1
Skrekkscenarioet er vel noe ala dette: Du kjører på motorvei, fartsgrense 110. Så er det en liten sidevei rett ved siden av, fartsgrense 40. Bilen ser 40-skiltet og bråbremser. Så blir du påkjørt bakfra.

Noe slikt som dette skal ha skjedd, om ikke så ekstremt og kanskje uten påkjørselen bakfra. (Men jeg har ikke noen referanse for hånden.) Farlig kan det bli, okke som.

Mer irriterende, om ikke så farlig, er når bilen ikke ser skiltet som opphever eller øker fartsgrensen. Det er jo veldig ofte at fartsgrensen settes ned til 50 eller lavere pga veiarbeid, og så mangler skiltet som opphever den fartsgrensen. Eller du kjører ut av tettbygd strøk og 80-skiltet er uleselig på grunn av snø og is. Da bør føreren kunne overstyre bilen, i det minste.
#2
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
tirsdag 13. februar 2024, klokken 16:27
Sitat fra: TJV på tirsdag 13. februar 2024, klokken 09:09
Sitat fra: daktari på tirsdag 13. februar 2024, klokken 08:36Herlig kundebehandling av Tesla!

Tror jeg ville byttet ut ordet herlig med skremmende/forventet/vanlig.

Kanskje du trenger å få justert sarkasmedetektoren din?

Jeg leste det i hvert fall som sarkasme.
#4
Kia Soul EV / Sv: Sikringer Micro2
onsdag 17. januar 2024, klokken 18:20
Jeg har sant å si aldri hatt bruk for den, så jeg har ikke en gang sett etter den, men den skal være i motorrommet. Her er et skjermskudd fra håndboken. Det står at du skal «dra litt» i den. Hvis problemet er is og snø, er anbefalt metode å banke litt på luka, kanskje fjerne synlig is. Pass på at bilen ikke er låst.

PS. Du burde heller startet en ny tråd, og ikke hengt spørsmålet titt på en steingammel tråd om noe helt annet. Men nå ble jeg plutselig bekymret for om jeg kan få tak i sikringer til bilen, så takk for det.  :)
#5
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
torsdag 14. desember 2023, klokken 23:02
Sitat fra: RJK på torsdag 14. desember 2023, klokken 20:35Når det gjelder dør/bagasjeluke som ikke er skikkelig lukket, så går jo ikke bilen helt av, fordi den tror døra/luka er åpen. Men, systemet/bilen burde uansett være smart nok til å slå seg selv av etter en viss tid, nettopp for å hindre at 12V-batteriet tappes ned så dypt at det kan ta skade.
I mitt tilfelle var det ikke en dårlig lukket dør, men jeg hadde bryteren til kupelyset i stilling alltid på». Men 2016- og 2018-modellene jeg hadde før, skrudde av kupelyset også da, så snart jeg låste bilen. Det gjør derimot ikke 2020-modellen. Dumt. Og hvorfor den ikke spedde på med strøm fra 400V-batteriet, skjønner jeg knapt. Kupelyset (LED alt sammen) trekker jo ikke så avsindig mye strøm at det ville vært noe problem.

Derimot var jeg imponert over det faktum at bilen prioriterte dørlåsen på førersiden, så jeg kunne låse opp uten å ty til den mekaniske nøkkelen. Den prøvde ikke en gang å låse opp de andre dørene. Smart.
#6
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
torsdag 14. desember 2023, klokken 20:19
Sitat fra: Usikker på torsdag 14. desember 2023, klokken 15:34En indikator på at batteriet svikter er at det blinken en blå led oppe på dachbordet når bilen bare står parkert uten ladekabel
Hmm, det ser jeg rett som det er. Jeg tror jeg leste et sted nylig, i Niro-forumet(?) at bilen gjør det rutinemessig hver fjerde time eller noe slikt. Ellers har jeg tenkt at jeg kanskje har en strømtyv som tapper batteriet, slik at bilen må trå til og lade det i blant. Har ikke kommet til bunns i det.

Jeg har hatt flatt 12V-batteri to ganger. Den første gangen hadde jeg parkert bilen med kupelyset på. (Skjønner ikke hvorfor den ikke skrur det av automatisk når bilen låses, det gjorde de tidligere modellene mener jeg.) Etter den opplevelsen kjøpte jeg nødstartbatteri fra biltema, og den berget meg andre gangen jeg hadde flatt batteri – denne gangen uten noen påviselig grunn.
#7
Kia Niro EV / Sv: Snøkjetting eniro
mandag 11. desember 2023, klokken 22:37
Sitat fra: Batman på søndag 10. desember 2023, klokken 23:25Hei,

Jeg vurderer å kjøpe snøkjettinger til min Eniro. Jeg har vinterdekk i størrelsen 215-55-r17, og lurer på om noen har prøvd å bruke snøkjettinger med Eniro. Jeg sjekket i manualen, og den anbefaler å bruke autosokker i stedet.

Jeg hadde samme spørsmål om eSoul. Samme dekkdimensjon, samme merknad i brukerhåndboken. Det eneste som kan gå skikkelig galt med kjetting (forutsatt korrekt montering) er vel om den slår borti skjermene, som jeg forstår er en mulighet på noen bilmodeller. Men ikke på disse, tror jeg?
#8
Viktig melding / Sv: Elbilwiki ??
fredag 01. desember 2023, klokken 13:47
Det koster vel ikke mer enn en hundrelapp eller tre per år å holde på et domene, så jeg tror man skal tenke seg lenge og vel om før man gir slipp på det. Hvis man finner en verdig arvtaker, er det bedre å kunne overføre domenet til ny eier når den tid kommer.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Førerkort klasse B+
tirsdag 07. november 2023, klokken 09:37
Siden saken angår veldig mange andre biler enn Tesla, burde tråden heller flyttes hit fra Tesla-forumet. Og kanskje få en annen tittel samtidig. Overskriften i nettavisa er jo også misvisende, det er kanskje årsak til at diskusjonen endte i Tesla-tråden.
#10
Elbiler i media / Sv: Elbilforeningen: Vi hater dette rattet!
fredag 27. oktober 2023, klokken 16:24
Sant å si så er jeg heller ikke så glad i de blinklyshendlene man finner i vanlige biler. Jeg mener, hendelen er fin i seg selv, og det at den er på et forutsigbart sted og kan opereres i blinde, er helt essensielt. Men jeg plages av automatikken som slår av blinklyset når man dreier rattet i motsatt retning. Det er greit nok i et vanlig kryss, men i en rundkjøring så blir det ofte til at man må avse en hånd til å holde på blinklyshendelen mens man ratter seg rundt rundkjøringen. Gi meg heller et blinklys som aldri går av automatisk. I stedet kan bilen begynne å produsere et lydsignal når den gjetter seg til at man har glemt å skru av blinklyset.

Men vindusvisker? Jeg kan ikke fatte at ikke plasseringen og den viktigste funksjonaliteten til viskerhendelen er påbudt. For panikksituasjoner, som når frontruta blir sprøytelakkert med slaps fra en møtende trailer, skal det bare være å sveipe hendelen så langt opp den går med høyre hånd.

En fordel med rattet i videoen: Jeg og mange andre vil aldri spørre om å få låne en bil med det rattet.

Jeg tar det ikke så tungt med cruisekontrollen. Kjører jeg en ukjent bil, gidder jeg bare ikke prøve å lære meg hvordan den virker. Og jeg har oseaner av tid til å lære meg hvordan bruke den i min egen bil.
#11
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
mandag 25. september 2023, klokken 18:02
Jeg har også lagt merke til at den ofte driver og lader 12V-batteriet når den står parkert. Tre ganger har jeg opplevd flatt batteri. Første gang var en julaften, minst tenkelig passende tidspunkt for den slags. Klok av skade kjøpte jeg en sånn starthjelper på Biltema. Den berget meg de neste to gangene det skjedde. En av gangene hørte jeg at et relé slo inn og ut igjen med jevne mellomrom kanskje for å sette igang ladingen fra fremdriftsbatteriet men uten at det lyktes, uvisst av hvilken grunn. (Det var nok et lite relé, mye svakere lyd enn det store som slår inn når man starter lading.)

Forresten så er det vel en gammel tråd om temaet her? Den er nok dypt begravet nå.
#12
Står det som reservert men ikke faktisk belastet? Hvis det er belastet, ville jeg tatt kontakt med det samme og utbedt meg en forklaring. Hvis det bare er reservert, så vil jo reservasjonen gå ut på dato en gang, men det er heller ikke helt greit, fordi det kan begrense mulighetene du har til å betale andre ting med kortet. Så det kunne også være en sak å ta opp med dem.
#13
Kia Soul EV / Sv: UVO, mista kontakt
mandag 11. september 2023, klokken 16:37
Jeg husker ikke hvordan jeg fikk vite om endringen fra UVO til Kia Connect, men jeg fikk i hvert fall beskjed på en eller annen måte. Enten det var i appen eller i oppgraderingsnotatene i App Store. Hvis det var det sistnevnte, er det ren flaks at jeg så det, for de leser jeg jo nesten aldri. 8)

Oppgradering av software i bilen tar en evighet! Jeg valgte såkalt Quick Update sist jeg gjorde det. Det tok en time, og bilen må være påskrudd hele tiden. Hvis du har en låsbar garasje kan du la den stå der, ellers må du vel sitte i bilen eller i hvert fall holde den under oppsikt så ingen setter seg inn og kjører av gårde med den. General Update tar visstnok flerfoldige timer. Lykke til!
#14
Kia Soul EV / Sv: UVO, mista kontakt
mandag 11. september 2023, klokken 10:39
Med jevne (?) mellomrom slutter de å vedlikeholde appen, og distribuerer den under nytt navn. Idiotisk, det ser ut som samme app tross alt. UVO-appen heter nå Kia Connect. Prøv den og se om det ikke løser problemet.
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Langsom lading på lynladere
søndag 10. september 2023, klokken 08:15
Godt poeng der. Men neida, det var en stille dag. Bare en annen bil, og ikke på samme lader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA