Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - hanche

Sider: [1] 2 3 ... 29
1
Jeg ville sette på håndbrekket før jeg slipper fotbremsen. Spiller ingen rolle da om du setter den i park før eller etter, men jeg synes det er mest praktisk å gjøre det før.

2
Nm/h er det nautiske mil pr. time?
Mer vanlig kjent som knop. Regner med det, ja, hvis det ikke er nanometer per time, da.  :o

3
Humor og kanari / Sv: Hvor mye veier en kilo strøm?
« på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 20:09 »
Heldigvis er vegvesenet innovativt:
Når jeg kikker på en tilfeldig bil som er til salgs, så har vegvesenet kommet med ett nytt begrep:
Maks effekt per halvtime    24 KW
Ja, jeg har også lagt merke til det. Men jeg fant en forklaring – husker ikke hvor i farta: Det skal være maks effekt du kan få motoren til å yte i en halvtime kontinuerlig. Tanken er kanskje at vel kan du få ut masse effekt i en forbikjøring, men over en lengre tidsperiode – tenk lang motbakke opp fjellet for eksempel – så klarer du ikke ut den samme effekten. En hybridbil med liten batterikapasitet og ikke så kraftig bensinmotor, for eksempel, kan sikkert ta ut mye større effekt over en kort periode enn over en halvtime.

Navnet «maks effekt per halvtime» er selvfølgelig bare egnet til å forvirre.

Da jeg først kom over begrepet, var det for en el-buss. Det rare er at bussen ikke har tilstrekkelig batteri til å levere den oppgitte effekten i en hel halvtime. Forstå det den som kan.

4
Humor og kanari / Sv: Hvor mye veier en kilo strøm?
« på: Tirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 19:43 »
Det rotes jo mye med kilowatt og kilowattimer her på forumet. Men jeg prøver å ikke være sånn gammel grinebiter, så jeg holder kjeft om det. Likevel fint at vi tar bilforhandlerne (og andre som burde vite bedre) for det når ikke de heller greier det. Nå prøver jeg å huske hvor jeg så noe målt i kilowatt per time, men det har jeg visst fortrengt.

Men for å ta spørsmålet bittelitt på alvor: Ut fra Einsteins berømte E=mc2, så tilsvarer vel 1 kWh sånn omtrent 40 nanogram. Det vil si, 0,00000004 gram.

5
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 20:28 »
«Tiden går ikke, den kommer … tilbake.»

6
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Tregere hurtiglading før 80%?
« på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 07:43 »
Men det er bilen som bestemmer ladehastigheten, ikke hurtigladeren. Den bare leverer det bilen ber om.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
« på: ſøndag 01. ſeptember 2019, klokken 09:59 »
Forresten, når jeg prøver å hente inn https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=3, så får jeg en fil med dette innholdet:

{ "errorMessage" : "body size is too long"}

Det samme skjer med juni (month=6).

(Og hva er det med oktober 2007? Ble det ikke registrert en eneste elbil den måneden? Alt jeg får i retur er [])

8
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
« på: ſøndag 01. ſeptember 2019, klokken 09:47 »
Jeg valgte den litt mer omstendelige prosedyren fordi mange ikke fikk de enklere variantene til å virke. Men de virket jo for mange også, så det er ikke godt å si hva som egentlig trengs.

Det kan hende det viktigste er å ikke forvente at klokken kommer tilbake øyeblikkelig etter omstart.

9
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
« på: Lørdag 31. August 2019, klokken 15:10 »
Okay, nå har jeg fikset det. Jeg valgte en litt omstendelig prosedyre. Jeg tror det betaler seg å være tålmodig:

  • Gjør dette utendørs, ikke i garasjen eller en parkeringskjeller. Du må ha GPS-dekning.
  • La bilen være på, og ta ut minnekortet. Åpne først dekslet foran, og trykk kortet inn. Det spretter halvveis ut. La det stå slik.
  • Det kommer en melding på skjermen om at minnekortet manger. Vent til den forsvinner og et normalt skjermbilde er tilbake (uten kart).
  • Trykk inn reset-knappen med en binders, kulepenn el.l. (Hull oppe til høyre.)
  • Vent til omstarten er ferdig. Aksepter standardadvarselen og vent på normalt skjermbilde.
  • Trykk minnekortet inn igjen til det klikker seg fast. Sett på dekslet.
  • Vent på at systemet restarter nok en gang, aksepter standardadvarselen.
  • Vent et minutt eller to, så kommer klokken tilbake. Ikke fortvil om den ikke kommer med en gang, for det gjør den ikke.

10
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
« på: Lørdag 31. August 2019, klokken 09:58 »
Ser ut til at noe av informasjonen der er (relativt) offisielt fra Kia, så da regner jeg med at det er trygt. Skal prøve når jeg har anledning.

På slike fora kan man lese mye rart. Her er min favoritt fra tråden:

Sitat
Possible cause could be earth’s magnetic plates shifting. It’s also been raising havoc with gps signals as well. If you have noticed (or not) our true north has shifted. Because our clocks are part of a navigational system they possibly got caught up in the glitch.

3 people found this helpful.
:o

11
Kia Soul EV / Sv: Defekt girkasse
« på: Lørdag 31. August 2019, klokken 09:50 »
Det er nok fullt mulig å sette den i park mens bilen er i bevegelse, ja. Jeg gjorde det selv en gang, med den første Soulen min (2016-modell, nå kondemnert av helt andre grunner). Det skjedde i lav hastighet, og jeg var i ferd med å stoppe uansett. Det kom en serie klikkelyder inntil bilen stoppet. Jeg var selvsagt engstelig for at jeg hadde ødelagt noe, men det gikk bra den gangen. Jeg var nokså fersk Soul-eier den gangen, og det var vel reflekser fra alle år med manuelt gir som slo inn. Men om du har kjørt 50000 km, så har du nok lagt slike uvaner bak deg for lengst.

Du må uansett trykke inn knappen på girspaken for å sette den i P, men det er også eneste sikkerhet mot at det skal skje.

Jeg har ingen gode råd til hvordan du skal forholde deg i denne konkrete saken, men det er snakk om stort nok beløp til at det kan være verdt pengene å konsultere en advokat. Da gjerne en som har erfaring med den typen saker.

12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: "Det er lader for din bil på McDonalds"
« på: Lørdag 31. August 2019, klokken 09:17 »
Ikke bare nordover … jeg kjører over Valdresflya noen ganger hvert år, og er alltid bekymret for status på den ene hurtigladeren på Beitostølen. Første gang jeg prøvde den ville den ikke, men jeg fikk ladet likevel, med god hjelp fra Fortum kundeservice. Den gangen var jeg nokså fersk elbilist, så stressnivået var ekstra høyt.  :P

13
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
« på: Fredag 30. August 2019, klokken 19:58 »
Interessant. Å fjerne minnekortet mens systemet er «live» er vel teoretisk sett noe av det verste man kan gjøre. Men nå tror jeg ikke at systemet skriver på minnekortet til stadighet, så kanskje det ikke er så farlig … Faktisk trodde jeg det aldri ble skrevet ditt, men at det bare var for kartdata, som jo leses, ikke skrives.

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: 77% av eilbilførere kan ikke lese, og kan ikke klokka
« på: Fredag 30. August 2019, klokken 19:54 »
Dette blir jo mer og mer off topic, men nå blir jeg virkelig nysgjerrig: Hvis et taksameter skal vise kjørt distanse med en nøyaktighet bedre enn 0,2%, så virker det rimelig klart at det ikke kan virke ved å måle rotasjoner av et hjul, siden hjuldiameteren kan variere mer enn det. Så hvordan virker et taksameter egentlig? GPS har store feilkilder, så jeg tror ikke det heller kan fungere.  ???

15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: "Det er lader for din bil på McDonalds"
« på: Fredag 30. August 2019, klokken 19:47 »
Ettersom det nå kommer stadig flere elbiler med rekkevidde på 25 mil og mer, er det helt unødvendig med ladestasjoner hver 50 km slik det har vært krav om. Ca 150 km mellom hver lokasjon er nok mer passelig.
Neineineinei, nå er du på ville veier. For det første så finnes det veldig mange biler med kortere rekkevidde, og de vil fortsatt være i drift i mange år fremover. Og for det andre så er ikke all langkjøring langs en hovedvei fra en storby til en annen. Noen ganger skal man kanskje kjøre 100 km langs en hovedvei, for så å kjøre et langt stykke på mindre veier med dårligere muligheter for hurtiglading. Og da er det kjekt å ha noenlunde godt med energi på batteriet før man forlater hovedveien. For det tredje, så kan det være kjekt å kunne tilpasse ladepausene til behovet for hvile (for sjåføren) og mat (for alle i bilen). Og da gir 150 km alt for lite fleksibilitet.

Når det er sagt, så er jeg enig i at det er bedre med en lokasjon med åtte ladere enn to lokasjoner med fire hver og ti kilometer mellom.

For superladere kan man godt tåle litt mer avstand, for bilene som har glede av dem er gjerne de samme som har stor batterikapasitet.

Sider: [1] 2 3 ... 29