Ulykke på E18: – Kjørte med teknisk kjøreassistanse. Politiet anmelder.

Startet av What-a-watt, fredag 22. august 2025, klokken 16:07

« forrige - neste »

What-a-watt

Bilføreren forklarte i etterkant av ulykken at han skal ha benyttet seg av teknisk kjøreassistanse.

– Den skrudde seg av og det medførte at han havnet i autovernet. Sjåføren anmeldes for forholdet, forteller operasjonslederen.

https://www.sb.no/ulykke-pa-e18/s/5-73-2041197

hanche

Fra artikkelen:
SitatBilen fikk store skader etter sammenstøtet.
Pussig nok nevnes det ikke hvilke skader den fikk i sammenstøtet, eller hva som forårsaket de store skadene etterpå.

:o
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

What-a-watt

Dette er vel en Leaf? Hva har den av tekniske kjøreassistenter som kan bringe den i "grøfta!"?

Orbit

Tekna-versjonen har adaptiv fartsholder og filholder. Så om en gambler på at filholderen ikke trenger tilsyn kan det gå galt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

Litt som min egen e-Soul, da. Men om jeg slipper rattet tar det ikke mange sekundene før den begynner å klage med lydsignaler og meldinger i skjermen. Hvis du ikke tar rattet da, tror jeg kanskje bilen vil stoppe av seg selv? Men så langt har jeg ikke testet.

RJK

Sitat fra: hanche på søndag 24. august 2025, klokken 09:53Litt som min egen e-Soul, da. Men om jeg slipper rattet tar det ikke mange sekundene før den begynner å klage med lydsignaler og meldinger i skjermen. Hvis du ikke tar rattet da, tror jeg kanskje bilen vil stoppe av seg selv? Men så langt har jeg ikke testet.
Tipper din e-Soul er smartere enn en Nissan Leaf. I tillegg til LKA (lane Keep Assist - aka filholder) og ACC (Advanced Cruise Control aka adaptiv fartsholder), så har du og LFA (Lane Follow Assist) som skal ikke bare holde deg innenfor feltene, men sentrere deg i fila di.

Dog, tror ikke disse bilene våre (min Kona er teknisk lik din e-Soul der) gå til Stopp, tror de bare kutter ut assistansesystemene. Men i likhet med deg har jeg heller aldri testet dette ut til det punktet! 8)

Synes egentlig bilen er ganske så flink til å hplde seg midt i fila, selv i svinger, når ACC, LKA og LFA er aktivert samtidig. Men den er dessverre alt for aggressiv med å kutte ut, og til og med nagger om at jeg må holde rattet, selv om jeg faktisk gjør det.

Skjønner selvsagt at det er dels pga vårt Europeiske felles lovverk på det området, men og at Kia/Hyundai selv ikke vil tillate oss å la systemet få jobbe litt i fred.

Forøvrig overrasket over hvor godt systemet virker selv på vinteren i snøvær og med føyk. Trodde den da skulle gi opp og slå av disse ved den minste "motstand" i form av snødekte veier, men den leser jammen meg veien godt likevel.

Fikk bl.a. glede av dette her en vinter på veil til Götebog i nettopp slikt vær som nevnt, og der snøen sørget for å dekke til veimerkingen. Men bilen holdt på med sitt selv der jeg hadde problemer med å følge helt med. :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

SitatMen bilen holdt på med sitt selv der jeg hadde problemer med å følge helt med.

Ett eller annet må den ha å forholde seg til..

tronde

Sitat fra: hanche på søndag 24. august 2025, klokken 09:53Litt som min egen e-Soul, da. Men om jeg slipper rattet tar det ikke mange sekundene før den begynner å klage med lydsignaler og meldinger i skjermen. Hvis du ikke tar rattet da, tror jeg kanskje bilen vil stoppe av seg selv? Men så langt har jeg ikke testet.

Bjørn Nyland ofret seg for vitenskapen og fant ut at e-Soul bremser ned.

https://youtu.be/BpaVl6ok7Zk?si=H4b7f2gWk723HhvI&t=367

RJK

Sitat fra: What-a-watt på søndag 24. august 2025, klokken 15:58
SitatMen bilen holdt på med sitt selv der jeg hadde problemer med å følge helt med.

Ett eller annet må den ha til å forholde seg til..
Selvsagt! Men det var altså ikke de malte stripene på veien.

Var nok mest sannsynlig pga snøkantene på hver side av veibanen og noen steder og autovernet, og antagelsen om at med såpass plass (2 filer i retningen jeg fulgte) at høyre side måtte være filen jeg skulle være plassert i.

Mulig spor i veibanen og var med, selv om det var litt vanskelig å se disse gjennom frontruta pga snøværet.
Bosted Oslo

Daniel_0007

Teslabjørn har testa cruisekontroll systemene på noen biler, husker ikke leaf men noen var direkte livsfarlige hvor ja den piper og sier ifra du må holde rattet men så kutter den ut men uten å sette ned farten men andre systemer bremser faktisk ned.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Kutt av ACC vil nok fort føre til stans av bilen pga regenerativ bremsing, men kommer selvsagt an på hvilket nivå den står på.

Selv har jeg min på 3 som er det kraftigste. Men du vet jo da ikke hvor den ev. stopper. Kan jo være midt i svingen eller veibanen på uoversiktelig sted, eller den kan rekke å kjøre ut om den ikke følger en ev. sving men kjører rett frem...

Så, her bør de nok klare en kontrollert stans på oversiktlig område, og helst i veikanten, men ikke i grøfta! 8)
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: tronde på søndag 24. august 2025, klokken 16:12

Bjørn Nyland ofret seg for vitenskapen og fant ut at e-Soul bremser ned.

https://youtu.be/BpaVl6ok7Zk?si=H4b7f2gWk723HhvI&t=367
Kult! Ikke at jeg ville lagt ut en video som viser at jeg kjører i 130 på en norsk motorvei, men det er jo godt å vite at den oppfører seg fornuftig.

hanche

Sitat fra: RJK på søndag 24. august 2025, klokken 15:08Forøvrig overrasket over hvor godt systemet virker selv på vinteren i snøvær og med føyk. Trodde den da skulle gi opp og slå av disse ved den minste "motstand" i form av snødekte veier, men den leser jammen meg veien godt likevel.
Min liker ikke sludd. Det skal ikke mye isbelegg til på fronten før den forteller meg at radaren er ute av drift, så ingen cruise-kontroll. Jeg synes det ville vært bedre om den bare nedgraderte til gammeldags ikke-adaptiv CC, med en advarsel selvsagt – men de er vel redd for juridiske konsekvenser hvis en sjåfør ikke får med seg advarselen og bare stoler blindt på at bilen vil holde avstand på egenhånd.

RJK

Sitat fra: hanche på onsdag 27. august 2025, klokken 16:50
Sitat fra: RJK på søndag 24. august 2025, klokken 15:08Forøvrig overrasket over hvor godt systemet virker selv på vinteren i snøvær og med føyk. Trodde den da skulle gi opp og slå av disse ved den minste "motstand" i form av snødekte veier, men den leser jammen meg veien godt likevel.
Min liker ikke sludd. Det skal ikke mye isbelegg til på fronten før den forteller meg at radaren er ute av drift, så ingen cruise-kontroll. Jeg synes det ville vært bedre om den bare nedgraderte til gammeldags ikke-adaptiv CC, med en advarsel selvsagt – men de er vel redd for juridiske konsekvenser hvis en sjåfør ikke får med seg advarselen og bare stoler blindt på at bilen vil holde avstand på egenhånd.
Opplevd melding om blokkert radar 3-4 ganger maks. Den ene gangen var det et faktisk islokk over plata, så den ble fjernet, og så ville den "leke igjen" etterpå. Senere opplevd det der det må ha vært dugg som la seg på. Tørket med litt papir, og så var det i orden igjen.

1 eller 2 ganger har jeg ikke skjønt hva som var problemet, men det funket igjen på neste tur. Husker ikkeom jeg hadde blien parkert over kort eller lang tid, men funket igjen på neste tur. Tror og det var for varmt til å være sludd ute eller dugg.
Bosted Oslo

Trig8

Leaf'en har også automatisk styring på oppmerket vei, men den er ganske kresen så det skal lite til av dårlig oppmerking eller påkjøringsfelt før den overlater styringen til fører igjen. Da kommer det et lydsignal så det skal være mulig å fange opp - forøvrig veldig irriterende ettersom det skjer såpass ofte, ihvertfall på veiene rundt der jeg bor. Hvis du ikke holder i rattet og gir litt motstand over tid, vil den både varsle med lyd og nappe i bremsene for å fange oppmerksomheten. Mener den også bremser ned til slutt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA