Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - hanche

Sider: [1] 2 3 ... 38
1
Kia Soul EV / Sv: spørsmål til erfarene Soul spy-appbrukere
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 20:47 »
Jeg må si at GOM har vært bemerkelsesverdig korrekt på mine biler. Unntaket er når jeg skal ut på langtur etter en lengre periode med småkjøring, men den tar seg raskt inn igjen. Men så har jeg heller ikke hatt noen elbil lenge nok til at batteriet har tapt seg nevneverdig.

2
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 64KWT exclusive 2020 modell
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 19:33 »
Jeg kjøpte det takstativet etter å ha navigert meg frem hit:

https://autoload.no/butikk/finn-ditt-takstativ/kia/e-soul-5dr-hatch-ir-19

Men jeg har ikke rukket å montere det ennå. Håper det passer.

Uheldigvis er de utsolgt der jeg kjøpte fra, men kanskje de kan skaffes andre steder?

3
Kia Soul EV / Sv: Tom for strøm (12v)
« på: Tirsdag 06. Oktober 2020, klokken 14:00 »
Du store. Det må være noe nytt de har funnet på. Men det er selvsagt en velkommen nyhet.

4
Kia Soul EV / Sv: Tom for strøm (12v)
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 16:58 »
De hevdet også at 12V kun lades fra hovedbatteriet under kjøring, eller under lading av hovedbatteriet.
Akkurat det er i hvert fall korrekt: Når bilen ikke lades og ikke er skrudd på og kjøreklar, er hovedbatteriet helt frakoblet alt annet i bilen. Det er et par releer som sørger for det. (Eller kontaktorer – så vidt jeg forstår er ikke en kontaktor annet enn et ekstra kraftig rele, beregnet for større strømstyrker enn releer flest.)

Du kan høre kontaktorene slå inn når du skrur på bilen, eller når du starter lading.

5
Kia Soul EV / Sv: Ny bil - og tysk brukermanual!
« på: Mandag 28. ſeptember 2020, klokken 07:59 »
Til de mer tekniske spørsmålene dine:
  • Du kan få bort ryggelyden ved å trykke på en knapp som du finner under dashbordet til venstre for rattet. Der er det en hel serie med knapper, ryggelyden (og romskiplyden som lages når du kjører fremover i lav/moderat fart) kan skrus av med en knapp lengst til høyre. Den har gult lys i, jeg husker ikke teksten på den, men et eller annet intetsigende som ESS eller noe slikt. Når det gule lyset er av, er bilen stille. Den husker ikke settingen fra gang til gang, så dette må du gjøre hver gang du starter bilen.
  • Du store, jeg visste ikke at den hadde fotoboksvarsling en gang! Jeg følger kanskje usedvanlig dårlig med.
  • Samme sted, nede til venstre, finner du også en knapp for å skru av filholderassistenten eller hvadetnåheterfornoepånorsk. Den har ikke gult lys i, men står omtrent i midten, over en knapp som har gult lys. Den viser vel et symbol som antyder dette (bilde av de to stripene i veien). Knappen til høyre for den, i full høyde, tar HUDen opp og ned. For øvrig vil jeg ikke anbefale å ta hendene av rattet selv med denne på, men den gjør det mye enklere å holde filen på motorvei og andre gode veier. Denne huskes heller ikke når du skrur av bilen, så må deaktiveres hver gang du ikke vil ha den. Selv skrur jeg den av på smale, svingete veier, der det ofte er greit å kutte litt svinger når det ikke er trafikk imot.

6
Kia Soul EV / Sv: Hurtiglading e-Soul
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 19:39 »
Uten at jeg har sjekket i praksis: har dere aktivert batterivarmer i menyen?
Hmm. Jeg har i hvert fall ikke deaktivert den! Jeg var ikke klart over at det var noe om det i menyen. Jeg skal sjekke neste gang jeg skal ut med bilen.

7
Kia Soul EV / Sv: Hurtiglading e-Soul
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:19 »
Ladet på Hjerkinn i går, på en kontakt som skulle gi max 75 kW. Med start på 29% og slutt på 72% fikk jeg 55,59 kW i snitt, 75,77 kW maksimum. Men så vidt jeg kunne se, varte maks-hastigheten bare et minutt eller to, altså ikke nok tid til at det spiller noen rolle for ladetiden som helhet. Det meste av tiden varierte effekten fra 53 kW til 58 kW. Så langt har jeg hatt svært liten glede av det teoretiske faktum at bilen kan ta imot mer enn 60 kW.  ??? Men mer enn 50 kW er jo noe, det og.  :)

8
Kia Soul EV / Sv: Masse strøm, men bilen viser "krabbemerke"
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 20:56 »
Jeg har opplevd det samme et par ganger, begge ganger på samme dag (på en langtur). Men begge ganger gikk det over så snart jeg begynte å kjøre. Jeg gjetter at det bare skyldes at BMSen ikke har rukket å kommunisere med resten av bilen ennå. Men jeg ble litt bekymret da det skjedde, og har fulgt mer nøye med siden. Jeg har ikke sett det igjen.

(BMS = Battery Management System)

9
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 20:51 »
Jeg ladet nå problemfritt fra HJ3-1 i dag. Jeg vet ikke om noe er gjort med den, eller om jeg bare var ekstra uheldig forrige gang, eller om jeg var ekstra heldig i dag.  :P

10
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 21:58 »

Hjerkinn har nylig blitt oppgradert med ny 150 kW lader, så der har vi nå to lynladere og en hurtiglader. Vi har en sporadisk feil som kommer og går litt på en power modul på HJ2 akkurat nå, så denne skal vi få byttet så snart som mulig. Ikke alle opplever feil da det er avhengig av hvor mye effekt bilen trekker.
Hmm, ja, det kan kanskje forklare hvorfor den stoppet like etter at effekten var kommet opp i 55 kW (på 75 kW-uttaket), etter at den hadde ladet fint med mindre enn 50 kW til da.
HJ1 hadde defekt HMI i sommer, men den skal være byttet. Den nye HJ3 skal vi ta en sjekk på hvorfor den rapporterer MAINS LOW HIGH, men vi har hatt vellykkede ladinger etter at du var der.
Jeg vet ikke hva en HMI er, men den påsto tilsynelatende at CCS-kabelen ikke var koblet til. Jeg tolket det dithen at den ikke var koblet til på laderen, i motsetning til på bilen. Kabelen var jo der, men jeg kunne ikke akkurat demontere laderen for å finne ut om den var koblet rett inni.  ;D
Ellers er det jo flott hvis dere finner ut at HJ3, da.
Anbefaler forresten alle å kontakte BKK kundeservice dersom det oppleves feil. Vi har døgnbemannet kundesenter med direkte linje inn for ladekunder på tlf. 55128200.
Normalt ville jeg gjort det, men jeg hadde hatt en ualminnelig dårlig dag etter at avløpet på kjøkkenet hjemme utviklet et større problem og utsatte avreisen med flere timer. (Sluttresultat: Ankomst dagens destinasjon kl 01 i stedet for planlagt rundt 21.) Hvis jeg virket usedvanlig sur og gretten, er det en stor del av årsaken. Kan ikke klandre BKK for det. Men det er fortsatt slik at jeg har opplevd mange flere problemer på Hjerkinn enn jeg kan huske fra noen annen lokasjon (uansett tilbyder).

11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 08:31 »
Dette er kanskje på siden av trådens tema, men jeg har lyst til å sutre litt over tilstanden til laderne på Hjerkinn. (De er relativt nye, så det er kanskje lov.)

Jeg prøvde å lade der i august, uten hell. Da var bare én lader ledig, og den fikk jeg altså ikke til å gi meg strøm. Så prøvde jeg igjen i går natt. Startet med den til høyre (HJ2-1) og fikk ladet fra 45% til 52% før det var stopp. Flyttet til den i midten, men der sto den en melding i skjermen om at CSS-kabelen ikke var koblet på, til tross for at appen påsto at alle ladepunkter var tilgjengelig. Så da prøvde jeg den til venstre. Den begynte å lade, men stoppet etter et par sekunder, med denne meldingen i skjermen:

Koble fra kjøretøy
sjekk strøm nett

MAINS LOW HIGH (0000000100)

Jeg begynner etterhvert å miste tilliten til Hjerkinn som ladeplass, enda lokasjonen er ideell for meg. Hva er egentlig problemet der? Er det bare jeg som er superuheldig?

(Jeg burde kanskje ringt kundeservice, men det var nær midnatt og jeg var mer opptatt av å komme dit jeg skulle.)

12
Viktig melding / Sv: Oppdatering av Elbilforum
« på: Onsdag 09. ſeptember 2020, klokken 17:56 »
Nå dukket denne nyhetsbrev-popupen opp hos meg også, med samme resultat som andre har rapportert om. Så jeg måtte bare inn og se på HTML- og CSS-koden!

TL;DR: Med dette Stylish-arket forsvinner hele boksen:

@-moz-document domain("elbilforum.no") {
#newsletterPopup { display: none; }
}


Du kan altså installere Stylish i nettleseren din og importere ovenstående i Stylish (bruk Import-knappen). Dette er en litt nerdete, men effektiv måte å bli kvitt problemet på (hvis nettleseren din støtter Stylish – det ser dessverre ikke ut til at Safari gjør det).

Den lange historien: Slik ser HTML-koden ut, noe forkortet:

Sitat
<div id="newsletterPopup">
  <button id="closeNewsletterBox" title="Lukk popup">X</button>
  <iframe width="492" height="760" src="/forms/form.php"></iframe>
</div>

newsletterPopup inneholder en iframe som er 760px høy. Det er 201mm (ikke nødvendigvis fysiske, men CSS-millimeter). På min skjerm, og helt sikkert mange andres, er det høyere enn skjermen. Det ville ikke vært noe problem, om det ikke var for stilen som er knyttet til denne (igjen noe forkortet):

Sitat
#newsletterPopup{
  text-align: center;
  position: fixed;
  bottom: 0;
  right:2%;
}
Popupen er altså fiksert til nettleservinduet (position: fixed) med nedre kant lik nettleservinduets nedre kant (bottom: 0). Og da sier det seg jo selv at krysset man skal klikke på for å bli kvitt elendigheten, forsvinner over toppen av nettleservinduet. Om man da ikke sitter på en diger skjerm.

Beklager så meget, dette står til en bunnsolid F i faget webutvikling 101.

13
Kia Soul EV / Sv: Feil med girkassen?
« på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 20:39 »
Hvis du graver deg litt tilbake i dette forumet så finner du (minst) en tråd om dette. Jeg husker ikke hvordan historien endte, men det finner du nok ut når du finner den.

Jeg gjorde selv akkurat den feilen en gang, med min da splitter nye 2016-modell. Men i lav fart, og girkassen tålte det, heldigvis. Men det var tydelige klikkelyder akkurat da som fortalte at jeg hadde gjort noe jeg ikke skulle, så jeg var aldri i tvil om akkurat dét. Det var rett og slett en vane fra dagene med fossilbil og manuelt gir som slo inn på feil tidspunkt, da jeg liksom skulle sette bilen i fri i det jeg hadde en litt plutselig og uventet stopp.

14
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Smøre trege dører med teflonspray?
« på: Mandag 31. August 2020, klokken 21:10 »
Ikke vet jeg, men jeg har nå forstått det slik at om du skal bruke teflonspray på sykkelkjeder, så er det viktig å få vasket kjedet grundig rent for olje først. Og når du først har begynt med teflon, kan du ikke gå tilbake til olje.

Du kunne kanskje sjekke på et sykkelforum om jeg har oppfattet det rett, og så prøve å trekke din egen slutning derfra. Jeg ville i hvert fall vært veldig skeptisk.

15
Så hva er din løsning? Begynne å produsere bruktbiler?
Ja! Man gjør jo det med olabukser allerede, så hvorfor ikke biler?  ;)

Sider: [1] 2 3 ... 38