Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - hanche

Sider: [1] 2 3 ... 59
1
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lade model y på vanlig stikkontakt?
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 12:34 »
Når jeg nødlader, pleier jeg gjerne sjekke stikkontakt/støpsel og eventuelle koblingsbokser for varmgang etter en halvtimes tid.

2
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
« på: Onsdag 23. November 2022, klokken 14:50 »
F.eks. når jeg ser biler med heltrukket baklysstripe, så er det jammen ikke lett å vite om det er en Audi Etron (eller annen Audi), En Porsche Cayman, en Xpeng P7 eller noe annet. Spesielt om det er mørkt ute, og man ikke får til å studere detaljene.

Off topic, men jeg hater disse. Kanskje det bare er meg,men når jeg ser en sånn rød stripe foran meg på en mørk og øde landevei, finner jeg det veldig vanskelig å bedømme avstanden. Ikke bare på på mørke og øde landeveier, men det er verst der.

3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
« på: Fredag 18. November 2022, klokken 10:00 »
Det er jo ganske utrolig, men også ganske typisk. En start som viste et skilt med pris på lade stedet, utvikler seg til en diskusjon over 3 sider som overhode ikke har noe med situasjon på Gulskogen å gjøre.
Det er nok til en viss grad min skyld. Det startet med noe jeg tenkte var et litt humoristisk svar på et spørsmål om hva noen kunne finne på å klage over nå. Og så begynte snøballen å rulle. Sånn er livet, i blant.

4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
« på: Torsdag 17. November 2022, klokken 18:26 »
Og watt=W, men er en derivert enhet.
Jeg ville sagt avledet heller enn derivert på norsk, men ja.

Pussig nok er kg en egen SI enhet, ikke bare gram med prefiks. Mens km er meter med kilo som prefiks.
Ja, standarder utvikler seg ikke alltid logisk. Det har med gammel historikk å gjøre. I gamle dager brukte man CGS-enheter, der basisenhetene var centimeter, gram og sekunder. Avledet kraftenhet het dyn (dyne på engelsk), og tilsvarende energienhet var erg. Så gikk man over til dagens MKS (meter, kilogram, sekund). Navnene ville nok blitt bedre om man hadde gjort det til MGS, men gram er jo en veldig liten størrelse i sammenhengen, så det var ikke veldig praktisk, det heller. Eller man kunne funnet på et helt nytt navn for kilogram, så hadde man sluppet det ekstra prefikset. Men gram og kilogram var nok alt for innarbeidet til at det ville gått.

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 17. November 2022, klokken 11:18 »
Litt på siden, men det er tydelig at temaet engasjerer! Hvis ingen kommer meg i forkjøpet, er dette innlegg nummer 5000 i denne tråden. Jeg må innrømme at jeg ikke har klart å henge med. Har vi noen lengre tråder i forumet, noe sted?

6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
« på: Torsdag 17. November 2022, klokken 09:24 »
Det er da ingenting i veien for at man si kilowattime når det står kWh? Selvsagt heter det kilowattime på norsk, både i tale og når man skriver det fullt ut.. Det er bare forkortelsen det er litt uenighet om.
Forkortelser består gjerne av bokstaver fra ordet som forkortes. Finnes ingen "h" i kilowattimer hos meg.
Vi blir neppe enige, så jeg skal avslutte med dette: Da er det bedre å skrive kwt med liten w (eller alt i store bokstaver, som KWT). Hvorfor? Fordi kombinasjonen kW tydelig signaliserer at her følger vi en standard (SI), men t-en som kommer etterpå, sier at det gjør på ingen måte. Nå kan du få siste ord, om du vil.

7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
« på: Onsdag 16. November 2022, klokken 22:42 »
Jeg synes kilowatt time er best, fordi jeg like å snakke og å lese norsk. Å si kilowatt-håur klinger ikke like bra i mine ører.
https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Forkortinger/#k
Det er da ingenting i veien for at man si kilowattime når det står kWh? Selvsagt heter det kilowattime på norsk, både i tale og når man skriver det fullt ut.. Det er bare forkortelsen det er litt uenighet om.

8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
« på: Tirsdag 15. November 2022, klokken 22:14 »
Jeg ble forresten nysgjerrig av diskusjonen, så jeg ville se hva andre land gjør. Tyskerne bruker kWh (https://de.wikipedia.org/wiki/Wattstunde) – det ville skape en salig forvirring om de skulle skrive kWs for Kilowattstunde, hva? Grekernes κιλοβατώρα forkortes kWh. Våre nærmeste naboland Sverige og Danmark bruker begge kWh, så vidt jeg kan finne ut.

9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
« på: Tirsdag 15. November 2022, klokken 21:54 »
Lurer på hva folk skal begynne å klage på nå jeg :)
Tja, hvis jeg absolutt skulle klage på noe, så måtte det være at de skriver kWt i stedet for det korrekte kWh.  >:( ;D
Og det har du bestemt, eller? Ingen av delene er en SI-enhet, så for egen del tenker jeg det er ett fett så lenge man er i Norge.
Nå var ikke innlegget mitt helt alvorlig ment, men det er ikke bare for spøk heller. (Og det er i hvert fall ikke noe jeg har bestemt helt på egenhånd.) Det stemmer at SI-enheten for energi er joule, men kilowattime er avledet av kilowatt, som er helt greit innenfor SI, og time, som er akseptert brukt i SI.

Men poenget mitt var at I-en i «SI» står for internasjonal. For at enheter skal kunne forstås likt av alle uansett språk, må de forkortes likt. Tenk bare på utenlandske elbilturister på ferietur i Norge.

Og den offisielle forkortelsen for time, godkjent for bruk i SI (selv om basisenheten er sekund), er h. Så da blir det strengt tatt kW·h (med eksplisitt gangetegn, eller et lite mellomrom), ikke kWh som jeg skrev. kW·t, derimot, står for kilowatt-tonn, ikke at jeg har hørt om noe som måles i den enheten.

Jeg registrerer at den norske wikipedia-artikkelen om kilowattime (https://no.wikipedia.org/wiki/Kilowattime) kan fortelle at Språkrådet sidestiller kWh og kWt, men dem om det.

10
Humor og kanari / Parkert inn av 330 Teslaer
« på: Tirsdag 15. November 2022, klokken 21:29 »
Denne er bak en betalingsmur, men du kan i hvert fall se bildet uten å være abonnent på Adresseavisen:

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/ver6xl/330-elbiler-paa-alle-kanter-kanskje-ikke-den-lureste-plassen-aa-parkere

Sitat
«Mandagsfølelsen når du blir parkert inn av 330 splitter nye Teslaer».

Kortversjonen av historien er at et skip kom og losset 330 Teslaer på Trondheim havn. En ansatt i et firma på havna hadde ikke fått beskjed, og dermed ble bilen hans sperret inne.

Det løste seg heldigvis. De som jobbet med å losse skipet var fortsatt der, og de hjalp til med å løse floken.

11
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Elbillader kabel 4G6mm² eller 4G10mm²
« på: Tirsdag 15. November 2022, klokken 12:56 »
Kan ikke få 22KW. Jeg har 230V 3-fase
IT så kan få maksimal11KW.
Hmm, ja, det har du rett i. Jeg har ikke dette i fingrene, og må resonnere meg frem, og så tenkte jeg feil. Men da kan du ta effekttapet jeg regnet ut over og gange dem med 2, grovt regnet, for å se spenningsfallet.

Synd at ikke noen med mer erfaring bidrar med synspunkter.

12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
« på: Tirsdag 15. November 2022, klokken 12:46 »
Lurer på hva folk skal begynne å klage på nå jeg :)
Tja, hvis jeg absolutt skulle klage på noe, så måtte det være at de skriver kWt i stedet for det korrekte kWh.  >:( ;D

13
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Elbillader kabel 4G6mm² eller 4G10mm²
« på: Fredag 11. November 2022, klokken 14:50 »
Maks 11 kW på 3-fase, det skulle si 16 A. Men hvis vi tar veldig godt i og sier at du kan sette av 32 A, så du får 22 kW, og velger 10 mm² kabel, så får du knapt 1.7 V spenningsfall på de 15 metrene med kabel, om jeg har regnet rett. Så da taper du rundt 0,7 % av effekten i kabelen. Det er neppe til å miste nattesøvnen av. Går du ned til 6 mm², må du gange disse tallene med 10/6, så effekt-tapet går opp til en drøy prosent. Fortsatt til å leve med, skulle jeg tro. Og lader du på 16 A i stedet, blir tapet bare halvparten. I tillegg så er vel en tynnere kabel litt mer håndterlig og lett å legge opp, så alt i alt ville nok jeg gått for 6 mm² i din situasjon.

Men jeg må skynde meg å legge til at jeg ikke er ekspert på dette, så jeg håper noen som kan dette bedre retter på meg om jeg tar feil. Og jeg har slett ikke peiling på hva elforskriftene forlanger av kabeltykkelse.

14
Kia Soul EV / Sv: Mot kjøreretningen
« på: Lørdag 05. November 2022, klokken 17:09 »
Det er nok HERE, så langt jeg vet. Takk for lenken. Jeg må myse litt mer på kartet i bilen før jeg er sikker på at det er det som er galt.

Men jeg mistenker sterkt at veien fra HERE via Kia til min bil er lang og kronglete. For eksempel tror jeg det tok år før nye E6 i Oppdal var på kartet i min bil. Men andre endringer kommer forbausende fort.

15
Kia Soul EV / Sv: Mot kjøreretningen
« på: Torsdag 03. November 2022, klokken 16:31 »
Mja, men jeg navigerer aldri hjem. Jeg vet hvor jeg bor (har bodd her i 35 år), og kan veien hjem.

Sider: [1] 2 3 ... 59