Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - hanche

Sider: [1] 2 3 ... 26
1
Kia Soul EV / Sv: Førstegangs kjøper av elbil.
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 22:26 »
Det var mange spørsmål. Jeg kan prøve å svare på noen av dem, så får andre ta resten.

Ladestasjoner: Den aller største svakheten med Soul, etter min mening, er det innebygde kartet. Spesielt plagsomt er at det ikke skiller mellom hurtigladere og andre typer ladere. Og det vil ikke fortelle deg om en lader er ledig eller ikke, så der må du bruke en app på telefonen.

Varme: Jeg liker rattvarme, men bruker den bare i de første minuttene når det er kaldt. Ditto med setevarmeren. Om vinteren har jeg den på full rulle med det samme, men setter den fort ned på minimum etter litt tid. Soul har en veldig effektiv varmepumpe, så det pleier ikke være noe stort problem å holde god varme i kupeen.

Rekkevidde: 100 km går bra, men kan fort føles som «litt på kanten» når det er veldig kaldt om vinteren – hvis du kjøper en gammel Soul med 27 kWh batteri. Med de nyere modellene med 30 kWh, er det godt innenfor.

Kompatible ladere: Du må bruke app på telefonen for å finne dem eller sjekke status. De aller fleste hurtigladere støtter både ChaDeMo (som Soul bruker) og CCS, så der er det ingen store problemer.

Ingen app for bilen, men det finnes tredjepartsløsninger. Jeg har ikke prøvd det (ennå), så andre får kommentere der.

Type 1 lader: Dette virker litt komplisert, men er likevel enkelt. Hurtigladere leverer likespenning (DC), typisk med 40–50 kW, kontaktstandarden er ChaDeMo. Langsommere ladere leverer vekselspenning (AC), men der får du maks 6,6 kW eller noe slikt. Kontakten i bilen er type 1, men de fleste slike ladere har type 2. Det er problemfritt. Du trenger bare en kabel med type 2-kontakt i ene enden til å plugge i laderen, og type 1-kontakt i andre enden til å plugge i bilen. Men i praksis så vil du mest lade på hurtigladere når du er på langtur.

Litt terminologi: Det rotes mye med dette. En lader inneholder per definisjon en likeretter, og leverer likespenning til batteriet. Hurtigladere faller i denne kategorien. En ladestasjon, derimot leverer 230 volt vekselspenning. Da er det opp til den innebygde laderen i bilen (kalt ombordlader, eller OBC for on-board charger) å likerette for å levere likespenning til batteriet. Ombordladeren i Soul kan bare ta i mot en-fase vekselspenning, og er begrenset til 6,6 kW. Noen andre bilmodeller kan ta imot tre-fase og lade med betydelig større effekter. (Jeg skal ikke uttale meg om Leaf.)

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger på elbil i Oslo.
« på: ſøndag 02. Juni 2019, klokken 21:57 »

Jeg er gammel nok til å huske en tid hvor eneste norske bomstasjon var ved Lierbommen.

På et tidspunkt kom nr. 2 på Vestlandet et sted.
Hva med Brevikbroen, da? Var den nummer tre? (Mulig jeg er noen år yngre enn deg, jeg husker ikke dette like godt.)

3
Kia Soul EV / Sv: full vifte under lading (før full ladet)
« på: ſøndag 02. Juni 2019, klokken 21:52 »
Ja, jeg vet godt at inverteren bare er i bruk under kjøring. (Forresten hadde jeg glemt at det finnes et godt norsk ord for inverter også: Nemlig vekselretter. Altså en tingest som omdanner likestrøm til vekselstrøm.) Mitt poeng var at jeg trodde kjølingen primært var laget for vekselretteren, mens ombordladeren har et mye mindre kjølebehov. Vekselretteren må jo kunne håndtere svært store effekter i blant, mens ombordladeren er begrenset til 6,6 kW (tror jeg).

Men når jeg tenker meg om, har jeg hørt før at ombordladeren har nokså stort tap, den også. Den må jo produsere over 400 V likespenning fra 230 V vekselspenning, så den må nødvendigvis være mer komplisert enn bare en likeretter, med energitap som resultat. Og energitap betyr varme som må ledes vekk, så den får åpenbart et kjølebehov, den også.

4
Kia Soul EV / Sv: full vifte under lading (før full ladet)
« på: ſøndag 02. Juni 2019, klokken 18:05 »
Hmm. Interessant. Men hva står OBC for?

Lagt til noen minutter senere: Fra sammenhengen kom jeg på en plausibel teori: On-board charger. Også kalt ombordlader på godt norsk. Gjettet jeg rett nå?

Om jeg ikke er helt på jordet er vel forresten ombordladeren integrert med inverteren, som normal skulle ha et mye større kjølebehov.

5
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Bygge batteri 18650
« på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 14:07 »
Punktsveiset? Åja, han skrev jo det. Beklager støyen.  :-[

6
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Bygge batteri 18650
« på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 11:12 »
Jeg ville vært redd for at varmen ville skade batteriene når man lodder rett på batteripolene, men du vet vel hva du gjør. Det er kanskje et spørsmål om å bruke stor nok loddebolt og være rask? Og kanskje litt strategisk plassert tape på metalldelene kan hindre at de gnager hull i isolasjonen på ledningene? Men det har du sikkert også tenkt på. Jeg synes bare det er greit å nevne av hensyn til andre som ønsker å følge ditt eksempel.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: ElbilParkering i Oslo for tilreisende
« på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 11:05 »
Det er ikke så lenge siden jeg leste en nyhetssak om at alle elbilene som parkerer der det er beboerparkering er et stort problem, og at det vil komme restriksjoner. Da vil beboere med elbil får gratis beboerparkeringsbevis, mens de med fossilbiler fortsatt må betale – og alle de andre, elektriske så vel som fossile, pent må finne andre steder å parkere. Jeg husker ikke når dette skulle tre i kraft, men det krever nok en del forarbeid med skilting og slikt, så det kan ta sin tid.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Enda en fossilbilbrann!
« på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 11:01 »
Som elbileier er jeg opptatt av elbil og alt med elbil,også eventuelle utfordringer det måtte være med branner på disse. F.eks hvordan kan brann oppstå i elbil,hvordan slokke,hvor raskt brenner det,hvilke modeller et mest sårbare og event. Hvorfor slik at jeg vet det ved neste kjøp.
Gode spørsmål, men de hører vel hjemme i en annen tråd. For å svare kort:

Jeg vet lite om hvordan brann oppstår i elbiler. Men i de sjeldne tilfellene der den oppstår i høyvoltsbatteriet, pleier brannen å utvikle seg svært raskt. Da er det bare å stoppe bilen (hvis den er i fart, da), komme seg ut og vekk, og ringe brannvesenet. Jeg antar at de fleste brannvesen har bygd opp kompetanse for å bekjempe slike branner. Alt jeg vet, er at man ikke skal slutte å slukke når det slutter å brenne, for da blusser bare brannen opp igjen.

9
Kia Soul EV / Sv: full vifte under lading (før full ladet)
« på: Onsdag 29. Mai 2019, klokken 08:39 »
Det er ikke vanlig, nei. Vifta for å kjøle batteriet ligger bak, under bagasjerommet tror jeg, og er nokså stillegående selv når den kjører for fullt. Jeg kan ikke huske å ha hørt den annet enn under hurtiglading, men skal ikke sverge på at den ikke også kan kjøre under type 2-lading.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: James Bond redder verden med elektrisk Aston Martin
« på: ſøndag 12. Mai 2019, klokken 10:56 »
Du verden. Jeg burde jo ha gjettet at noen ville gjort noe slikt.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: James Bond redder verden med elektrisk Aston Martin
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 20:00 »
Min favorittbiljakt i Bond-filmene er vel den hvor han kjører en 2CV.

Og for å komme tilbake til tema: Elektrisk folkevognboble er kult, men en elektrisk 2CV hadde vært ekstremt kult.

12
Kia Soul EV / Sv: Får ikke låst bilen...
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 13:36 »
Vel, vi får håpe at det nye batteriet fungerer bedre, da. Kan hende har de justert opp ladespenningen som en tilpasning til en litt annerledes batterikjemi.

13
Kia Soul EV / Sv: Får ikke låst bilen...
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 08:17 »
Hvis vi elegant ser bort fra «flooded», så har vi noe om calcium batteries her:

http://www.challengebatteries.com.au/battery-faq/

De er fortsatt blybatterier, men har noen tekniske fordeler over vanlige blybatterier. Se referansen over.

Kanskje verdt å merke seg for Soul-eiere, siden mange er bekymret over at ladespenningen er for lav:

Sitat
Calcium batteries require a higher charge voltage than conventional batteries.  If used in a deep cycle situation it is advisable to use a charger designed for calcium batteries of has a calcium charging mode to get the maximum life out of the battery.

(Ja, den andre setningen virker ugrammatikalsk på meg, men det er klipp-og-lim.  ;))

Det var forresten litt uklart for meg om problemet med flatt batteri om morgenen var før eller etter 2-års-servicen.

14
Kia Soul EV / Sv: Får ikke låst bilen...
« på: Onsdag 08. Mai 2019, klokken 08:20 »
«Available charge power 50.63 kW» – og jeg som trodde Soul kunne lade med opp til 100 kW, hvis man bare hadde ladere som tilbød det?

15
Kia Soul EV / Sv: OBC i eSoul
« på: Torsdag 02. Mai 2019, klokken 20:33 »
Ny Soul har type 12 ladeplug.
Skrivefeil? Eller en ny type plugg? Eller er det bare jeg som er uinformert?

Sider: [1] 2 3 ... 26