meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hanche

#1
Kia Soul EV / Sv: KIA App'n og bilen....................... suger
mandag 10. november 2025, klokken 15:44
En ting til mens jeg er i gang (var ikke helt ferdig, og blir det ikke heller): Service Shortcut, på forsiden. Den har tre – tell dem, en, to, tre – punkter og en knapp som lar meg endre rekkefølgen på de tre! Sett slik idioti! Hvorfor legge arbeid i en sånn feature, totalt uten konsekvenser for brukeropplevelsen? Og så prøver den å pushe meg inn i Driving Insight, hva nå dét er. Jeg blir ikke klokere av Learn more, så den får bare sitte der og være i veien.

OK, jeg skal stoppe nå. På ordentlig. Thank you for your attention to this matter.
#2
Kia Soul EV / Sv: KIA App'n og bilen....................... suger
mandag 10. november 2025, klokken 15:36
Nummer 3: Tror du ikke den helvetes appen logger meg inn via en webside som vil ha meg til å gjøre noe med en recaptcha for å bevise at jeg ikke er en robot!? Kan umulig være nødvendig når jeg logger inn via en app! Appen burde være i stand til å bevise overfor serveren at den er en app som faktisk kjører på en mobiltelefon og ikke en robot. Talentløst.
Nummer 4: «Harald, ready to head out?». Nei, jeg er i ferd med å slakte deg, for [sensurert].
Nummer 5: Heisann, jeg har fått en ny bil! Mileage: 0 km. Og jeg som trodde bilen min hadde passert 65000 eller noe deromkring.
Nå gidder jeg ikke nummerere mer. De har lasset for mye funksjonalitet inn i appen. Store? Jo, kanskje jeg er på utkikk etter ny bil, men jeg har appen fordi jeg vil ha kontroll på bilen jeg har nå. Å prøve å selge meg en ny bil kan dere gjøre i andre kanaler. Så fint for dere at EV3 er 2025 World Car of the Year, da.
Control: Jo takk, det er poenget. Går ti undermeny EV, og får vite at jeg har 65% på batteriet. Det gir ikke mening, den var godt under 40% da jeg parkerte den sist. Å ja, etter å ha bladd meg gjennom et par sider skjønner jeg at de viste meg en slags fiktiv forhåndsvisning av hva jeg kan gjøre i den delen av appen. Ingen vei ut av det før jeg har trykt Next, Next og Start. Sisnevne knapp var grønn, og fikk meg til å tro at nå gjorde jeg noe jeg ikke hadde tenkt å gjøre. Men hva? Jo, start å bruke appen ordentlig, kanskje. Fordi jeg var logget ut og inn igjen, behandler den meg som en nybegynner som aldri har vært borti appen før, og gir meg en intro uten å gjøre det klart at det er det den gjør. Talentløst, og verre enn talentløst. Den forvirrer og sløser bort tiden min. Nå viser den at jeg har 36% på batteriet, som antagelig er rett.
Å ja, den har en innebygd Owner's manual! Kult, den sjekker vi ut. Etter litt ventetid viser den meg ... en blank side. Det var ikke så kjekt likevel, da. Prøve en gang til? Jo, der var den. Det er nok en online tjeneste, gir meg en innholdsfortegnelse som ser ut til å fungere ... men når jeg kommer til innholdet? Bilder av den trykte håndboken, PDF-format antar jeg, men i knøttliten skrift og ingen zoom. Praktisk talt uleselig.

Okay, dette ble for langt. Sorry. Men jeg ble litt provosert. Jo, appen virker, på et vis. Jeg kan gjøre det jeg vil med den. Men hele kroppen stritter imot hver gang jeg bruker den. Argh.
#3
Kia Soul EV / Sv: KIA App'n og bilen....................... suger
mandag 10. november 2025, klokken 15:08
Eh, joda, den fungerer på sett og vis. Men jeg går meg fortsatt bort i den. Tenkte jeg skulle fyre den opp for å kunne si mer om hva jeg ikke liker. Nummer 1: Splash screen. Jeg hater splash screen! Det er ren designeronani, bare irriterende for brukeren mens jeg venter på at jeg kan bruke appen. Nummer 2: Eh, ja, nå var jeg logget ut, og må logge inn igjen for å komme videre. Hvorfor det? Jeg brukte den senest i går. Vent litt mens jeg logger inn på ny, da ...
#4
Kia Soul EV / Sv: KIA App'n og bilen....................... suger
søndag 09. november 2025, klokken 10:25
Den nye appen er ikke noe å skrive hjem om, nei. Jeg har likevel beholdt min, fordi jeg synes det er greit å følge litt med på ladestatus – jeg lader bilen mest på en AC-lader en halv kilometer hjemmefra. Og så er det greit iblant å kunne skru på klimakontroll før jeg skal ut og kjøre en kald vinterdag. Men gud bedre, så rotete sammensatt!

Min bil har hatt lite problemer annet enn AC-en. Måtte bytte pumpe for et par år siden, og i sommer sprakk et rør så jeg ikke fikk kjøling i bilen. Det skjedde selvsagt på en av de varmeste dagene i sommer, på E18. Selv om jeg er rimelig fornøyd, er jeg på utkikk etter en ny doning selv. Vanskelig valg, om jeg skulle fortsette med Kia. EV3 er stor nok til at jeg vil ha litt problemer med å lirke den inn i garasjen, og EV2 (hvis den kommer neste år) er jo mye mindre, og neppe nok bil for mine behov.
#5
Trafikk / Sv: Blitt påkjørt av syklist
tirsdag 14. oktober 2025, klokken 18:38
Sitat fra: daktari på mandag 13. oktober 2025, klokken 22:59Det er jo ikke urimelig at foreldrene tar din egenandel i det minste. Du får jo et bonustap også.
Får han det? Godt mulig det er slik, men det gir ikke mening at man skal få bonustap for en skade forårsaket av en annen, uansett alder. Det er jo eksplisitt unntak for viltpåkjørsler. Hva er situasjonen om noen har bulket bilen din på en parkeringsplass og bare stukket fra stedet? Får du bonustap da?
#6
Kia Soul EV / Sv: AC Pumpe igjen
søndag 12. oktober 2025, klokken 15:24
AC på min 2020-modell ga seg i sommervarmen på E18 i sommer. Så det ble å kjøre med åpne vinduer, det er jo artig når fartsgrensen er 110! Jeg har endelig somla meg til å bestille time for å få sett på det – det er jo ikke krise når høsten er her og vinteren står for døren. Men stusser litt over at BOS stipulerer en pris på over 2000 for å sjekke det ut. Skulle ikke nybylgarantien gjelde i 7 år, også for AC? Kriteriene for hva garantien omfatter, virker litt vag om jeg ser her, på kia.no: 7 års nybilgaranti.

Jeg fikk forresten byttet AC-pumpe i august 2023. Det gikk på garantien.

Oppdatering: Det var en slange som var sprukket, og det går på garantien, så jeg betaler ikke noe. Og godt var det, for på verkstedet påsto de at den slangen koster 25000 !? Mulig han bare smurte litt tjukt på.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget har passert 1 million
mandag 29. september 2025, klokken 15:59
Litt på siden, men jeg har begynt å se en og annen bil med registreringsnummer EPxxxxx. Med denne farten er det vel ikke så mange år til vi har brukt opp hele E-serien. Men etterhvert som elbil-fordelene fases ut, går man kanskje tilbake til å tilordne regnr etter distrikt, for alle typer biler?
#8
Humor og kanari / Sv: Hva er strafikk?
mandag 15. september 2025, klokken 17:09
Sitat fra: Orbit på mandag 15. september 2025, klokken 16:20En (kanskje juridisk riktig) tolkning (som sikkert er feil): Det er ikke tillatt med gjennomkjøring for motorkjøretøyer (hovedskilt + første underskilt). Andre underskilt angir i tillegg at gjennomkjøring er forbudt for all trafikk, også ikke-motorisert trafikk (sykler etc).
Men til det har man jo et fint skilt 306.0: Forbudt for alle kjøretøy. Så jeg synes ikke det er en rimelig tolkning. Som syklist regner man jo også med at man trygt kan ignorere skilt 306.1 uten å måtte lese underskiltene. (Forresten, da jeg slo opp skiltet nå, ser jeg at det nå betyr «Forbudt for motorvogn med unntak av liten elektrisk motorvogn» – et unntak jeg ikke var klar over. Jeg vet heller ikke eksakt hva unntaket omfatter. Kanskje el-mopeder og el-mopedbiler?

Lagt til senere: Jeg gravde litt i lovdata, og lærte at Liten elektrisk motorvogn er definert som «Elektrisk drevet motorvogn for én person, som har en maksimal konstruktiv hastighet på 20 km/t, veier maksimalt 70 kg inklusive batteri og ikke er bredere enn 85 cm eller lengre enn 120 cm. Motorvogn uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning.» Det er vel det vi kaller en elsparkesykkel ellers. Det finnes et forbudsskilt, 306.10 Forbudt for liten elektrisk motorvogn, med bilde av en elsparkesykkel.

Sitat fra: Orbit på mandag 15. september 2025, klokken 16:20I praksis, er det nok en kreativ sjel som ikke har lest skiltnormalen (eller orddelingsreglene).
Og som er tilhenger av smør på flesk, ja.
#9
Humor og kanari / Sv: Hva er strafikk?
mandag 15. september 2025, klokken 16:06
Et godt forsøk på en forklaring, men veien er faktisk ikke fysisk stengt på noen måte. Ingen sigar, bedre lykke neste gang.  ;)

PS. Noen har fortalt meg at unge mennesker ser blunkeansiktet ;) som aggressivt. Jeg er alt for gammel til å tolke det slik.
#10
Humor og kanari / Hva er strafikk?
mandag 15. september 2025, klokken 15:12
Jeg kom over dette skiltet i dag. Så nå undres jeg hva strafikk er for noe.

For å være litt mer alvorlig, så undres jeg også hvorfor de trenger to underskilt. «Gjelder gjennomkjøring» er jeg godt kjent med, og har sett det ofte, men det andre underskiltet? Hva sier det (etter at orddelingsfeilen er rettet) som ikke allerede er følger av det første underskiltet?

#11
Kia Soul EV / Sv: Problemer med å låse opp bilen
mandag 15. september 2025, klokken 10:35
Sitat fra: RJK på søndag 14. september 2025, klokken 22:24Har du prøvd trikset med å holde nøkkelen opp til startknappen? Da skal bilen klare å oppdage nøkkelen selv om batteriet er tomt. Og i teorien ihvertfall, skal du da kunne få startet og kjørt bilen.
Nei, hadde ikke bruk for det. Og sant å si hadde jeg halvt glemt det trikset. Nå har jeg sjekket instruksjonsboka, og idiotisk nok er ikke trikset nevnt i kapitlet om nødsituasjoner, under «bilen vil ikke starte». Det er ikke nevnt i avsnittet om smartnøkkelen heller, men derimot i avsnittet om start/stopp-knappen. Lite logisk, spør du meg. Jeg ser forresten at de anbefaler å bruke nøkkelen til å trykke på startknappen i en slik situasjon. Og til og med vinkelen på nøkkelen må være riktig.  :o

Og med det samme jeg er inne på instruksjonsboka: Det er tydelig at de har tatt instruksjonsboka for fossilutgaven, lagt til et kapittel spesifikt om elbil, og redigert litt på resten. Men det står en hel masse innimellom som bare har relevans for fossilbiler. ::)
#12
Kia Soul EV / Sv: Problemer med å låse opp bilen
søndag 14. september 2025, klokken 22:20
Det viste seg at problemene forsvant som dugg for solen da jeg byttet batteri i nøkkelen. Først etter at problemene bare ble gradvis verre over et par uker, begynte bilen plutselig å fortelle meg at nøkkelbatteriet var svakt. Ved tidligere anledninger har den advarselen kommet i god tid, og nøkkelen har fungert problemfritt inntil jeg byttet batteri – gjerne i et par uker før jeg er blitt lei av maset.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det har seg at problemet kom og gikk etter mønsteret jeg beskrev. Det skulle være mer tilfeldighet, liksom.

Og en ting til: Jeg har alltid trodd at å låse opp døren ved å trykke knappen i dørhåndtaket alltid skulle virke selv om nøkkelbatteriet er helt flatt (via en RFID-lignende teknologi). Men nå ser det ikke slik ut. Ved et par anledninger fikk jeg også beskjed om at nøkkelen ikke var i bilen, selv om jeg hadde den på meg og satt i førersetet. Så det kan se ut som man ikke får startet bilen en gang, hvis batteriet i nøkkelen er flatt. Og det er jo en aldri så liten tankevekker. Kanskje alltid ha et 2032-batteri i reserve i hanskerommet?
#13
Sitat fra: Radial på lørdag 13. september 2025, klokken 13:28Får vel ikke SÅ mye fart av å bare slippe bremsen håper jeg? ville tro man ihvertfall stoppa i første hindring?🧐
Man skulle tro det, ja. En gang jeg hadde rygget inn i garasjen og trodde jeg hadde bilen i park (bare trykket på knappen uten å se, og uten å sjekke  ::) ) fortsatte den innover da jeg slapp bremsen. Traff en hoggestabbe og stigen til garasjeloftet, og der stoppet den. Ikke en skramme på bilen. Men sant å si hadde den da bare en knapp halvmeter å akselerere på.
#14
Kia Soul EV / Problemer med å låse opp bilen
fredag 05. september 2025, klokken 15:29
Bilen min (e-Soul 2020) har utviklet et nytt problem. Jeg merket det første gang for noen uker siden, og det er gradvis blitt verre.

Kort sagt går problemet ut på at jeg ikke får låst opp bilen med knappene på nøkkelen. Og når det skjer, får jeg heller ikke låst opp med knappen på dørhåndtaket, uten å trykke på den gjentatte ganger. Men når jeg endelig har fått låst opp, kan jeg både låse og låse opp uten problemer, med begge metoder. Problemet oppstår når bilen har stått låst en stund.

I starten opplevde jeg dette nesten bare når bilen hadde stått på AC-lading noen timer, men nå skjer det jevnlig, enten jeg har ladet eller ikke.

For meg lukter det software-problem på lang vei. Som når en datamaskin har fått fylt opp minnet eller bare har for mye å gjøre, og ikke klarer å gi respons i tide.

Har noen andre opplevd dette, eller hørt om lignende problemer? Jeg er på en hytte i fjellet i disse dager, men når jeg kommer hjem, må det bli en tur til verksted for å se om de finner ut av det. (Men først skal jeg prøve om det er likedan med den andre nøkkelen, som ligger i safen hjemme.)
#15
Sitat fra: RJK på søndag 24. august 2025, klokken 15:08Forøvrig overrasket over hvor godt systemet virker selv på vinteren i snøvær og med føyk. Trodde den da skulle gi opp og slå av disse ved den minste "motstand" i form av snødekte veier, men den leser jammen meg veien godt likevel.
Min liker ikke sludd. Det skal ikke mye isbelegg til på fronten før den forteller meg at radaren er ute av drift, så ingen cruise-kontroll. Jeg synes det ville vært bedre om den bare nedgraderte til gammeldags ikke-adaptiv CC, med en advarsel selvsagt – men de er vel redd for juridiske konsekvenser hvis en sjåfør ikke får med seg advarselen og bare stoler blindt på at bilen vil holde avstand på egenhånd.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA