Hva er strafikk?

Startet av hanche, mandag 15. september 2025, klokken 15:12

« forrige - neste »

hanche

Jeg kom over dette skiltet i dag. Så nå undres jeg hva strafikk er for noe.

For å være litt mer alvorlig, så undres jeg også hvorfor de trenger to underskilt. «Gjelder gjennomkjøring» er jeg godt kjent med, og har sett det ofte, men det andre underskiltet? Hva sier det (etter at orddelingsfeilen er rettet) som ikke allerede er følger av det første underskiltet?

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på mandag 15. september 2025, klokken 15:12Jeg kom over dette skiltet i dag. Så nå undres jeg hva strafikk er for noe.

For å være litt mer alvorlig, så undres jeg også hvorfor de trenger to underskilt. «Gjelder gjennomkjøring» er jeg godt kjent med, og har sett det ofte, men det andre underskiltet? Hva sier det (etter at orddelingsfeilen er rettet) som ikke allerede er følger av det første underskiltet?
Det første underskiltet forteller kun at det ikke er lov å gjennomføre en gjennomkjøring, det andre tolker jeg som at veien er steng fysisk, og det er ikke mulig å kjøre gjennom. Altså en fysisk hindring på slutten av gata.

Men da skulle vel egentlig skiltet for blindvei vært brukt i stedet. Ihvertfall så lenge det siste ikke er gult og derved antyder at det ikke er permanent, men midlertidig endring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Et godt forsøk på en forklaring, men veien er faktisk ikke fysisk stengt på noen måte. Ingen sigar, bedre lykke neste gang.  ;)

PS. Noen har fortalt meg at unge mennesker ser blunkeansiktet ;) som aggressivt. Jeg er alt for gammel til å tolke det slik.

Orbit

En (kanskje juridisk riktig) tolkning (som sikkert er feil): Det er ikke tillatt med gjennomkjøring for motorkjøretøyer (hovedskilt + første underskilt). Andre underskilt angir i tillegg at gjennomkjøring er forbudt for all trafikk, også ikke-motorisert trafikk (sykler etc).

I praksis, er det nok en kreativ sjel som ikke har lest skiltnormalen (eller orddelingsreglene).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: hanche på mandag 15. september 2025, klokken 16:06Et godt forsøk på en forklaring, men veien er faktisk ikke fysisk stengt på noen måte. Ingen sigar, bedre lykke neste gang.  ;)

PS. Noen har fortalt meg at unge mennesker ser blunkeansiktet ;) som aggressivt. Jeg er alt for gammel til å tolke det slik.
Jeg er sikkert ikke (veldig) yngre enn deg, kanskje til og med eldre enn deg, så også hos meg er ;) nettopp det smileyen heter og opprinnelig ment som.

Men jeg hater at man legger inn andre meninger i slikt, og forventer at andre skal skjønne at man mente noe helt annet. Fasan ikke rart det blir krig, om man velger å legge noe annet i det enn det som er opprinnelig mening.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: Orbit på mandag 15. september 2025, klokken 16:20En (kanskje juridisk riktig) tolkning (som sikkert er feil): Det er ikke tillatt med gjennomkjøring for motorkjøretøyer (hovedskilt + første underskilt). Andre underskilt angir i tillegg at gjennomkjøring er forbudt for all trafikk, også ikke-motorisert trafikk (sykler etc).
Men til det har man jo et fint skilt 306.0: Forbudt for alle kjøretøy. Så jeg synes ikke det er en rimelig tolkning. Som syklist regner man jo også med at man trygt kan ignorere skilt 306.1 uten å måtte lese underskiltene. (Forresten, da jeg slo opp skiltet nå, ser jeg at det nå betyr «Forbudt for motorvogn med unntak av liten elektrisk motorvogn» – et unntak jeg ikke var klar over. Jeg vet heller ikke eksakt hva unntaket omfatter. Kanskje el-mopeder og el-mopedbiler?

Lagt til senere: Jeg gravde litt i lovdata, og lærte at Liten elektrisk motorvogn er definert som «Elektrisk drevet motorvogn for én person, som har en maksimal konstruktiv hastighet på 20 km/t, veier maksimalt 70 kg inklusive batteri og ikke er bredere enn 85 cm eller lengre enn 120 cm. Motorvogn uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning.» Det er vel det vi kaller en elsparkesykkel ellers. Det finnes et forbudsskilt, 306.10 Forbudt for liten elektrisk motorvogn, med bilde av en elsparkesykkel.

Sitat fra: Orbit på mandag 15. september 2025, klokken 16:20I praksis, er det nok en kreativ sjel som ikke har lest skiltnormalen (eller orddelingsreglene).
Og som er tilhenger av smør på flesk, ja.

Håvar

Sitat fra: hanche på mandag 15. september 2025, klokken 17:09
Sitat fra: Orbit på mandag 15. september 2025, klokken 16:20En (kanskje juridisk riktig) tolkning (som sikkert er feil): Det er ikke tillatt med gjennomkjøring for motorkjøretøyer (hovedskilt + første underskilt). Andre underskilt angir i tillegg at gjennomkjøring er forbudt for all trafikk, også ikke-motorisert trafikk (sykler etc).
Lagt til senere: Jeg gravde litt i lovdata, og lærte at Liten elektrisk motorvogn er definert som «Elektrisk drevet motorvogn for én person, som har en maksimal konstruktiv hastighet på 20 km/t, veier maksimalt 70 kg inklusive batteri og ikke er bredere enn 85 cm eller lengre enn 120 cm. Motorvogn uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning.» Det er vel det vi kaller en elsparkesykkel ellers. Det finnes et forbudsskilt, 306.10 Forbudt for liten elektrisk motorvogn, med bilde av en elsparkesykkel.

Det var en tungvinn måte å skrive elektrisk rullestol/"kols royce" på :police:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA