Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?
Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Det er få problemer 230V IT Nett. Anlegg hvor en ønsker høy pålitlighet og drifsikkerhet benytter IT. F.eks. sykehus (TN ikke tillat) og industribedrifter. 400V TN anbefales i boligdistribusjon fordi det er billigere.
Egentlig ikke sikrere, og hva som menes med rasker skjønner jeg ikke.
En utskifting til 400V er ikke samfunnsmessig forsvarlig.
400V TN er gir raskere lading (for oss Tesla eiere) fordi vi kan kjøpe en type2 ladestasjon og lade med 22kwh. Det går ikke hvis vi bare har 230V IT, siden type2 ikke har støtte for 230V IT 3-fas. Da må tregere 1-fas lading benyttes.
Jeg er ikke elektriker. Men inntrykket jeg har fått fra elektrikere er at 400V TN er sikrere. Med 400V TN blir jord levert fra trafo, og er midtpunkt mellom fasene, noe som er vel er bedre og sikrere enn å finne opp jord selv ved koble jordkabel til vannrøret i huset eller vikle en kabel rundt huset?
Har fått servert noen historier om unormalt mange dødsfall i dusj og badekar i Norge, som elektrikere mener kan skyldes alvorlige jordfeil. De mener dette er underrapportert som dødsårsak i Norge, og stort sett rapporteres som mulig hjertefeil eller lignende. En gammel nabo målte over 100-200V mellom sluk i dusj og vannrør/vannkran, som kun oppsto når en brødrister og senere et lysstoffrør i annen nabos hus var skrudd på. Han fikk seg en ordentlig karamell, som han mente han lett kunne blitt drept av.
Og så er det fordyrende når tungt utstyr kun leveres i 400V TN versjon, slik at man her i Norge må kjøpe en svær trafo for å få brukt utstyret. Det er upraktisk og fordyrende at vi ikke bruker samme standard som resten av Europa.
Salto nevnte for meg at det var uheldig hvis mange nordmenn begynte å lade Teslaene sine på 32A enfas, siden fasene da blir belastet ulikt. Jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke oversikt over hva slags problemer dette kan føre til. (Men alternativet nå, en svær transformator er for upraktisk og dyrt til at jeg gidder å vurdere det.)