Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: P85D+ på Lørdag 07. ſeptember 2013, klokken 01:37

Tittel: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: P85D+Lørdag 07. ſeptember 2013, klokken 01:37
Hadde i dag en demo av Tesla for DSB.
De skal blant annet utrede konsekvenser rundt EL biler i Norge

Kapasiteten i nettet
Lading, kontakter, jording problemer osv.

Det var bare et stort smil etter testturen!

Her var det positiv instilling til EL biler :)
Godt og også ha en positiv forankring her
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: 19quiz76Lørdag 07. ſeptember 2013, klokken 05:57
Ja, de må gjerne oppgradere nettet på Sagene i Oslo. Vår lokale elektriker er bekymret for kapasiteten dersom det blir mange i området som skal lade sin TMS samtidig..
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: P85D+Lørdag 07. ſeptember 2013, klokken 07:26
Slik jeg forsto det så er foreløpig konklusjon at de ikke er bekymret (min tolkning).

Sagene vil selvfølgelig få en nøye utredning  8)

Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: NuvolariLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 08:26
Problemet oppstår dersom alle skal lade sin elbil med maks strømstyrke kl 16-17 når de kommer hjem fra jobb. Dette sammenfaller med døgnets strømpeak. Det tåler ikke nettet.

Anbefalingen er at man enten utsetter ladestart til mellom kl 19-23 eller stiller ned ladestyrken på bilen.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: fredagLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 10:37
Hadde i dag en demo av Tesla for DSB.
De skal blant annet utrede konsekvenser rundt EL biler i Norge

Kapasiteten i nettet
Lading, kontakter, jording problemer osv.

Det var bare et stort smil etter testturen!

Her var det positiv instilling til EL biler :)
Godt og også ha en positiv forankring her

Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: MircadoLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 10:47
Utrulling av smarte målere skal kunne avhjelpe slikt og snu det til en styrke for nettet - om funksjonaliteten kommer på plass, og laderne snakker pent med målerne på samme standard.

Mange kan nok allerede nå få målerne for et par tusen om de ringer sine hafslunder, men det kan nok bli litt plunder å få til automatisk kommunikasjon med laderne foreløpig.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: fredagLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 11:17
Utrulling av smarte målere skal kunne avhjelpe slikt og snu det til en styrke for nettet - om funksjonaliteten kommer på plass, og laderne snakker pent med målerne på samme standard.

Mange kan nok allerede nå få målerne for et par tusen om de ringer sine hafslunder, men det kan nok bli litt plunder å få til automatisk kommunikasjon med laderne foreløpig.

Industrikunder kan få rimeligere strøm hvis de former strømforbruket sitt etter hva kapasiteten i strømnettet.

Det slår meg at i en elbil som Tesla burde man kunne ha en app i bilen som snakker med strømnettleverandør når den lader, og regulerer ladehastigheten til bilen og dermed strømforbruket etter hva nettleverandør kan levere på ethvert tidspunkt.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: AreLibLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 11:47
tviler sterkt det blir et problem...lader folk med vanlig stikk så er det vel nett som å ha på en vifte ovn...blir kanskje et problem om "alle" skal hurtiglade hjemme, men ærlig talt er det leeeenge til et helt nabolag består kun av elbiler og strømnettet er vel oppgradert innen den tid, dessuten bruker monderne hus knapt med strøm om vinteren, og "alle" har varmepumpe og mindre strømforbruk i dag enn for 10 år siden vil eg tru?
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: GriffelLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 11:54
Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Det er få problemer 230V IT Nett. Anlegg hvor en ønsker høy pålitlighet og drifsikkerhet benytter IT. F.eks. sykehus (TN ikke tillat) og industribedrifter. 400V TN anbefales i boligdistribusjon fordi det er billigere.
Egentlig ikke sikrere, og hva som menes med rasker skjønner jeg ikke.
En utskifting til 400V er ikke samfunnsmessig forsvarlig.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: StellarLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 12:06
Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Det er få problemer 230V IT Nett. Anlegg hvor en ønsker høy pålitlighet og drifsikkerhet benytter IT. F.eks. sykehus (TN ikke tillat) og industribedrifter. 400V TN anbefales i boligdistribusjon fordi det er billigere.
Egentlig ikke sikrere, og hva som menes med rasker skjønner jeg ikke.
En utskifting til 400V er ikke samfunnsmessig forsvarlig.

Raskere forstår jeg som at ladingen vil gå raskere enn på 230V, 230V kan max gi 7.4kW, 400 V kan gi 11kW (22kW ved dobbeltlader)
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: TSLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 12:16
Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Det er få problemer 230V IT Nett. Anlegg hvor en ønsker høy pålitlighet og drifsikkerhet benytter IT. F.eks. sykehus (TN ikke tillat) og industribedrifter. 400V TN anbefales i boligdistribusjon fordi det er billigere.
Egentlig ikke sikrere, og hva som menes med rasker skjønner jeg ikke.
En utskifting til 400V er ikke samfunnsmessig forsvarlig.

Raskere forstår jeg som at ladingen vil gå raskere enn på 230V, 230V kan max gi 7.4kW, 400 V kan gi 11kW (22kW ved dobbeltlader)

Det er elbilprodusenter som TM som først og fremst må sørge for at 3fas lading fungerer på 230v IT nett, her  i verdens største elbilsamfunn  ;)

Til tross at Albania ikke har det samme markedet pr Idag (230v IT der også )
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: GriffelLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 12:41
Raskere forstår jeg som at ladingen vil gå raskere enn på 230V, 230V kan max gi 7.4kW, 400 V kan gi 11kW (22kW ved dobbeltlader)

Det er elbilprodusenter som TM som først og fremst må sørge for at 3fas lading fungerer på 230v IT nett, her  i verdens største elbilsamfunn  ;)
Ja dette har ingen ting med nettet som sådan å gjøre, kun en funksjon i Teslas lader.
Forøvrig har ingen eller nesten ingen behov for høyere ladeeffekt hjemme. Omkostninger med utskifting er enorm sammelignet med en ubetydelig fordel.

Til tross at Albania ikke har det samme markedet pr Idag (230v IT der også )
Det er nok flere land enn Norge og Albania som ikke har full utbygging av distribusjonsnettet i henhold til EUs anbefaling. Uten at jeg har full oversikt. (Island har i et snodig system i distriktene. I flere land har mange kun tilgang til enfas 230V. osv)
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: 19quiz76Lørdag 07. ſeptember 2013, klokken 13:39


Forøvrig har ingen eller nesten ingen behov for høyere ladeeffekt hjemme. Omkostninger med utskifting er enorm sammelignet med en ubetydelig fordel.
Regner for moro skyld på hva slags effekt jeg trenger på ladestikket i garasjen for å kjøre 15.000km/år. Ca 1kW ved snitt på 10 timer lading i døgnet - vanskelig å forsvare oppgraderinger for >15K da, ja ;)
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: jkirkeboLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 13:57
Raskere forstår jeg som at ladingen vil gå raskere enn på 230V, 230V kan max gi 7.4kW, 400 V kan gi 11kW (22kW ved dobbeltlader)

Det er vel strengt tatt feil. Har du HPWC eller lignende enfase-boks kan du lade med 40A enfase (9.2kW) med enkeltlader og 80A enfase (18.4kW) med dobbeltlader. Forutsatt kraftig nok inntak.

Har man 3x80A inntak er ikke 40A enfase noe problem så lenge man ikke har trefase-laster og de andre enfase-lastene er fordelt på de to andre fasene. Stort sett bør det gå greit på 3x63A også.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: StellarLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 14:02
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: jkirkeboLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 14:39
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Se under "lading".
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: StellarLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 14:47
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Se under "lading".

Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator eller HPWC.   Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: eclipseLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 15:04
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Se under "lading".

Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator som koster masse penger.  Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon. Det sier seg selv at det som står der er det som er korrekt.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf

En HPWC er ikke en transformator som koster masse penger, det er en ladestasjon (på lik linje med Salto sine) som gjør det mulig å utnytte strømstyrker over 32A fordi du da ikke vil bruke UMC kabelen. Forøvrig ser jeg i linken din at HPWC er TBD i Norge så vi vet ikke helt hva den vil gi, forhåpentligvis kan den ta 230-400V 1 og 3fas men vi får se.

Med denne installert så vil det sannsyligvis være mulig å lade 40A 1-fas.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: jkirkeboLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 15:08
Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator som koster masse penger.  Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon. Det sier seg selv at det som står der er det som er korrekt.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf

Håndterer? Hva er vitsen med å spesifisere at laderen kan ta 1-fase 40A/80A inn om den ikke kan levere tilsvarende effekt til batteriet?

Tranformator gir ingen mening for enfase.

Det dokumentet viser bare hva du kan lade med med UMC og offentlige Type 2 punkter. Om du ser under Tesla HPWC så står det bare TBD (To Be Decided) på fase og strøm.

Ut i fra den dokumentasjonen som finnes er jeg overbevist om at 40A enfase går fint med enkeltlader, så lenge du har en fast ladestasjon som kan levere dette. Foreløpig finnes ingen slike for Type 2 plugg så man må enten vente på Teslas HPWC eller bygge en selv.

Spesifikasjonene på specs-siden er da minst like offisielle som det dokumentet.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: eledilleLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 15:27
Det er rimelig å anta at EU-laderen ikke greier like mye enfase som US-laderen, siden den takler trefase.

Det er også forsvinnende få som har mulighet til å ta ut mer enn 32 A enfase, vil jeg tro.

Jeg håper laderne klarer 230 V trefase med nøytralleder. I så fall kan de kanskje få det til å virke ved å la hpwc'en jukse til et nullpunkt.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: StellarLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 15:36
Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator som koster masse penger.  Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon. Det sier seg selv at det som står der er det som er korrekt.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf

Håndterer? Hva er vitsen med å spesifisere at laderen kan ta 1-fase 40A/80A inn om den ikke kan levere tilsvarende effekt til batteriet?

Tranformator gir ingen mening for enfase.

Det dokumentet viser bare hva du kan lade med med UMC og offentlige Type 2 punkter. Om du ser under Tesla HPWC så står det bare TBD (To Be Decided) på fase og strøm.

Ut i fra den dokumentasjonen som finnes er jeg overbevist om at 40A enfase går fint med enkeltlader, så lenge du har en fast ladestasjon som kan levere dette. Foreløpig finnes ingen slike for Type 2 plugg så man må enten vente på Teslas HPWC eller bygge en selv.

Spesifikasjonene på specs-siden er da minst like offisielle som det dokumentet.

Takk for info, men som jeg har sagt snakker jeg fremdeles om strømuttak hjemme og ikke ladestasjon. Da stemmer det jeg sier.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: StellarLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 15:48
Jeg svarte på hvordan jeg tolket fredag sitt utsagn om at 400V var raskere enn 230V. Jeg tolket det som sagt med at et 400V uttak vil lade raskere enn et 230V uttak. Har vel aldri snakket om ladestasjon eller HPWC...
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: GriffelLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 17:45
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Se under "lading".

Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator som koster masse penger.  Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon. Det sier seg selv at det som står der er det som er korrekt.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf

En HPWC er ikke en transformator som koster masse penger, det er en ladestasjon (på lik linje med Salto sine) som gjør det mulig å utnytte strømstyrker over 32A fordi du da ikke vil bruke UMC kabelen. Forøvrig ser jeg i linken din at HPWC er TBD i Norge så vi vet ikke helt hva den vil gi, forhåpentligvis kan den ta 230-400V 1 og 3fas men vi får se.

Med denne installert så vil det sannsyligvis være mulig å lade 40A 1-fas.
Jeg får blande meg i gjettingen. Mitt tips er at det som står i "http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs" er oversatt fra USA spesifikasjo og ikke nødvendigvis stemmer helt med EU laderen.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: jkirkeboLørdag 07. ſeptember 2013, klokken 18:32
Takk for info, men som jeg har sagt snakker jeg fremdeles om strømuttak hjemme og ikke ladestasjon. Da stemmer det jeg sier.

Ok, du nevnte 22kW og dobbeltlader så da var jeg ikke klar over at du snakket om kun UMCen.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: P85D+Lørdag 07. ſeptember 2013, klokken 23:57
Utrulling av smarte målere skal kunne avhjelpe slikt og snu det til en styrke for nettet - om funksjonaliteten kommer på plass, og laderne snakker pent med målerne på samme standard.

Mange kan nok allerede nå få målerne for et par tusen om de ringer sine hafslunder, men det kan nok bli litt plunder å få til automatisk kommunikasjon med laderne foreløpig.

Industrikunder kan få rimeligere strøm hvis de former strømforbruket sitt etter hva kapasiteten i strømnettet.

Det slår meg at i en elbil som Tesla burde man kunne ha en app i bilen som snakker med strømnettleverandør når den lader, og regulerer ladehastigheten til bilen og dermed strømforbruket etter hva nettleverandør kan levere på ethvert tidspunkt.

Det er en god ide!
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: Griffelſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 11:51
Utrulling av smarte målere skal kunne avhjelpe slikt og snu det til en styrke for nettet - om funksjonaliteten kommer på plass, og laderne snakker pent med målerne på samme standard.

Mange kan nok allerede nå få målerne for et par tusen om de ringer sine hafslunder, men det kan nok bli litt plunder å få til automatisk kommunikasjon med laderne foreløpig.

Industrikunder kan få rimeligere strøm hvis de former strømforbruket sitt etter hva kapasiteten i strømnettet.

Det slår meg at i en elbil som Tesla burde man kunne ha en app i bilen som snakker med strømnettleverandør når den lader, og regulerer ladehastigheten til bilen og dermed strømforbruket etter hva nettleverandør kan levere på ethvert tidspunkt.

Det er en god ide!
Den funksjonen er standard i de offentlige Type 2 ladestasjonene. I forbindelse med smarte målere kan det komme et krav (ønske) om at de med store ladeuttak må ha en stasjon med denne funksjonen.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: fredagſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 12:24
Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Det er få problemer 230V IT Nett. Anlegg hvor en ønsker høy pålitlighet og drifsikkerhet benytter IT. F.eks. sykehus (TN ikke tillat) og industribedrifter. 400V TN anbefales i boligdistribusjon fordi det er billigere.
Egentlig ikke sikrere, og hva som menes med rasker skjønner jeg ikke.
En utskifting til 400V er ikke samfunnsmessig forsvarlig.

400V TN er gir raskere lading (for oss Tesla eiere) fordi vi kan kjøpe en type2 ladestasjon og lade med 22kwh. Det går ikke hvis vi bare har 230V IT, siden type2 ikke har støtte for 230V IT 3-fas. Da må tregere 1-fas lading benyttes.

Jeg er ikke elektriker. Men inntrykket jeg har fått fra elektrikere er at 400V TN er sikrere. Med 400V TN blir jord levert fra trafo, og er midtpunkt mellom fasene, noe som er vel er bedre og sikrere enn å finne opp jord selv ved koble jordkabel til vannrøret i huset eller vikle en kabel rundt huset?

Har fått servert noen historier om unormalt mange dødsfall i dusj og badekar i Norge, som elektrikere mener kan skyldes alvorlige jordfeil. De mener dette er underrapportert som dødsårsak i Norge, og stort sett rapporteres som mulig hjertefeil eller lignende. En gammel nabo målte over 100-200V mellom sluk i dusj og vannrør/vannkran, som kun oppsto når en brødrister og senere et lysstoffrør i annen nabos hus var skrudd på. Han fikk seg en ordentlig karamell, som han mente han lett kunne blitt drept av.

Og så er det fordyrende når tungt utstyr kun leveres i 400V TN versjon, slik at man her i Norge må kjøpe en svær trafo for å få brukt utstyret. Det er upraktisk og fordyrende at vi ikke bruker samme standard som resten av Europa.

Salto nevnte for meg at det var uheldig hvis mange nordmenn begynte å lade Teslaene sine på 32A enfas, siden fasene da blir belastet ulikt. Jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke oversikt over hva slags problemer dette kan føre til. (Men alternativet nå, en svær transformator er for upraktisk og dyrt til at jeg gidder å vurdere det.)
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: Griffelſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 14:08
Salto nevnte for meg at det var uheldig hvis mange nordmenn begynte å lade Teslaene sine på 32A enfas, siden fasene da blir belastet ulikt. Jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke oversikt over hva slags problemer dette kan føre til. (Men alternativet nå, en svær transformator er for upraktisk og dyrt til at jeg gidder å vurdere det.)

Transf. for de som har Tesla og trenger det er rimligere enn en forsert utskifting til 400V.

Kjøper jeg en Tesla og forlanger 400 V må transf. for nabolaget skiftes ut, selv må jeg få ny innmat i sikringsskapet.
Nettleia økes for alle og nærmeste nabo må i tilleg til ny innmat i sikringsskapet skifte ut sin trefase badstuovn, bygge om snøsmeltingsanlegget i bakken opp til garasjen, skifte ut lang jordkabel til garasje for å tilfredstille krav til utkobling, skifte motor på kloakk pumpe, skifte motorer i boblebad etc.

Omlegging til 400V skjer i nye byggeområder og etter hvert som vedlikehold gjør det nødvendig.

(PS. Nå er naboen er en oppdiktet person, og en hver likhet med noen er tilfeldig.)
Men det føles riktigere at de som har Tesla og trenger en transf. bekoster denne enn at hele Norge påføres høyere nettleie + utgjifter til ombygging i sikringsskap og utskifting av evt. trefasutstyr.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: Stellarſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 14:21
Bor i rekkehus i felt som ble bygget i 2000, her har alle 400V anlegg. Er det uvanlig med slike anlegg generelt, eller kun i eldre hus? Bygges nye felt med dette som standard? Er det vanlig i hus av min alder?

Mye spørsmål her, trenger ikke svar på alle, er bare litt nysgjerrig.  ;)
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: valvolainenſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 14:33
Ikke så sikker på nye felt, men en bekjent bygde hus i nytt felt i -95, og de har 400V.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: jkirkeboſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 15:26
Kjøper jeg en Tesla og forlanger 400 V må transf. for nabolaget skiftes ut, selv må jeg få ny innmat i sikringsskapet.
Nettleia økes for alle og nærmeste nabo må i tilleg til ny innmat i sikringsskapet skifte ut sin trefase badstuovn, bygge om snøsmeltingsanlegget i bakken opp til garasjen, skifte ut lang jordkabel til garasje for å tilfredstille krav til utkobling, skifte motor på kloakk pumpe, skifte motorer i boblebad etc.

Ikke bare det men alle koblingen i hele huset må sjekkes slik at blå leder konsekvent er N. Trefase-kabler til underskap må byttes til 5-leder osv. En kjempejobb og definitivt ikke billig. Selv måtte jeg også byttet kompressor til varmepumpa, trekt ny kabel til platetoppen, byttet et par målere ++.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: TSſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 15:44
Ikke så sikker på nye felt, men en bekjent bygde hus i nytt felt i -95, og de har 400V.
SuperChargere er vel ingen prioritet i byene før det er en bil og et marked for Tesla Drosjer og budbiler.
Hadde jeg hatt en leasing bil, kanskje jeg hadde utnyttet en slik bynær SC ofte, men batteripakken får seg en støkk så det blir i nød for min del..
22KWh og Dobbeltlader blir sikkert bra nok om man planlegger litt..
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: Stellarſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 16:34
Ikke så sikker på nye felt, men en bekjent bygde hus i nytt felt i -95, og de har 400V.
SuperChargere er vel ingen prioritet i byene før det er en bil og et marked for Tesla Drosjer og budbiler.
Hadde jeg hatt en leasing bil, kanskje jeg hadde utnyttet en slik bynær SC ofte, men batteripakken får seg en støkk så det blir i nød for min del..
22KWh og Dobbeltlader blir sikkert bra nok om man planlegger litt..

Man kan jo bruke SC så mye man vil, og dette påvirker heller ikke batteriets garanti. Hva legger du i at det får seg en støkk?
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: Griffelſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 16:59
Bor i rekkehus i felt som ble bygget i 2000, her har alle 400V anlegg. Er det uvanlig med slike anlegg generelt, eller kun i eldre hus? Bygges nye felt med dette som standard? Er det vanlig i hus av min alder?

Mye spørsmål her, trenger ikke svar på alle, er bare litt nysgjerrig.  ;)
Legges det ut nye felt for utbygging benyttes 400V som distribusjonsspenning. Tidspunktet når en begynte med det kan nok variere rundt om i landet, enkelte har jo hatt det fra gammelt av.
Er det fortetning i et boligområde benyttes det som er i området fra før, så det har ikke med alder på hus å gjøre.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: fredagſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 17:01
Salto nevnte for meg at det var uheldig hvis mange nordmenn begynte å lade Teslaene sine på 32A enfas, siden fasene da blir belastet ulikt. Jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke oversikt over hva slags problemer dette kan føre til. (Men alternativet nå, en svær transformator er for upraktisk og dyrt til at jeg gidder å vurdere det.)

Transf. for de som har Tesla og trenger det er rimligere enn en forsert utskifting til 400V.

Kjøper jeg en Tesla og forlanger 400 V må transf. for nabolaget skiftes ut, selv må jeg få ny innmat i sikringsskapet.
Nettleia økes for alle og nærmeste nabo må i tilleg til ny innmat i sikringsskapet skifte ut sin trefase badstuovn, bygge om snøsmeltingsanlegget i bakken opp til garasjen, skifte ut lang jordkabel til garasje for å tilfredstille krav til utkobling, skifte motor på kloakk pumpe, skifte motorer i boblebad etc.

Omlegging til 400V skjer i nye byggeområder og etter hvert som vedlikehold gjør det nødvendig.

(PS. Nå er naboen er en oppdiktet person, og en hver likhet med noen er tilfeldig.)
Men det føles riktigere at de som har Tesla og trenger en transf. bekoster denne enn at hele Norge påføres høyere nettleie + utgjifter til ombygging i sikringsskap og utskifting av evt. trefasutstyr.

Jeg ser det er 400V trafoer ved siden av 230V trafoer flere steder i Oslo. Nybygg blir koblet til 400V.

Jeg har fått byttet hele det elektriske anlegget i to bygg, og begge ganger fått nei fra Hafslund til å koble til 400V. Det synes jeg er feil. Når man bygger om alt det elektriske i et bygg, og har behov for å benytte utstyr som kun finnes for 400V, og i et tilfelle på egen bekostning graver ny kabel fra bygg til trafo, så bør de legge til rette for 400V istedet for å refleksmessig bare si nei.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: Griffelſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 17:13
Jeg har fått byttet hele det elektriske anlegget i to bygg, og begge ganger fått nei fra Hafslund til å koble til 400V. Det synes jeg er feil. Når man bygger om alt det elektriske i et bygg, og har behov for å benytte utstyr som kun finnes for 400V, og i et tilfelle på egen bekostning graver ny kabel fra bygg til trafo, så bør de legge til rette for 400V istedet for å refleksmessig bare si nei.
Og dersom det i transf. bygget finnes ledig kapasitet i 400V transf. er jo dette noe helt annet enn:
Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: fredagſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 18:22
Jeg har fått byttet hele det elektriske anlegget i to bygg, og begge ganger fått nei fra Hafslund til å koble til 400V. Det synes jeg er feil. Når man bygger om alt det elektriske i et bygg, og har behov for å benytte utstyr som kun finnes for 400V, og i et tilfelle på egen bekostning graver ny kabel fra bygg til trafo, så bør de legge til rette for 400V istedet for å refleksmessig bare si nei.
Og dersom det i transf. bygget finnes ledig kapasitet i 400V transf. er jo dette noe helt annet enn:
Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V

Med leveringsplikt mener jeg at dersom en kunde etterspør levering av 400V, feks når kunden bygger om og skifter alt det elektriske innvendig i et hus, så plikter nettleverandør å levere 400V.

Ikke at 400V skal bli tredd nedover hodet til eksisterende 230V IT abonnenter som ikke ønsker 400V.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: jkirkeboſøndag 08. ſeptember 2013, klokken 18:38
Med leveringsplikt mener jeg at dersom en kunde etterspør levering av 400V, feks når kunden bygger om og skifter alt det elektriske innvendig i et hus, så plikter nettleverandør å levere 400V.

Ikke at 400V skal bli tredd nedover hodet til eksisterende 230V IT abonnenter som ikke ønsker 400V.

I verste fall kan vel kunde selv sette inn en trafo fra 230V til 400V som dekker hele bygget, og kable TN internt? Ulempen er selvsagt tapet i trafoen. Det er det meget enkelt å koble ut denne siden om nettselskapet bestemmer seg for å tilby 400V etterhvert.



Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: jkirkeboſøndag 06. Oktober 2013, klokken 00:23
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

Nå, med 5.6 software, kan jeg stille inn strømbegrensningen på 48A med min enkeltlader, så lenge en ladekabel ikke er koblet til. Det tyder vel på at man faktisk kan lade med 11kW fra 230V enfase.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: Epleskrellerſøndag 06. Oktober 2013, klokken 00:32
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

Nå, med 5.6 software, kan jeg stille inn strømbegrensningen på 48A med min enkeltlader, så lenge en ladekabel ikke er koblet til. Det tyder vel på at man faktisk kan lade med 11kW fra 230V enfase.

Eller at det er en programmeringsfeil. Hvor mange amepere kan ameriikanerne bruke med enkeltlader?
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: jkirkeboſøndag 06. Oktober 2013, klokken 00:36
Eller at det er en programmeringsfeil. Hvor mange amepere kan ameriikanerne bruke med enkeltlader?

40A.

48A passer med min teori om at hver lader består av 3 stk. 16A enfaseladere. 3x16=48A om input kobles i parallell over alle tre. Det er enkelt for bilen å koble i parallell om det er enfase input og separat om det er trefase input.
Tittel: Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil
Skrevet av: Epleskrellerſøndag 06. Oktober 2013, klokken 08:40
Håper din teori stemmer, det hadde vært en gladnyhet :)