Salto nevnte for meg at det var uheldig hvis mange nordmenn begynte å lade Teslaene sine på 32A enfas, siden fasene da blir belastet ulikt. Jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke oversikt over hva slags problemer dette kan føre til. (Men alternativet nå, en svær transformator er for upraktisk og dyrt til at jeg gidder å vurdere det.)
Transf. for de som har Tesla og trenger det er rimligere enn en forsert utskifting til 400V.
Kjøper jeg en Tesla og forlanger 400 V må transf. for nabolaget skiftes ut, selv må jeg få ny innmat i sikringsskapet.
Nettleia økes for alle og nærmeste nabo må i tilleg til ny innmat i sikringsskapet skifte ut sin trefase badstuovn, bygge om snøsmeltingsanlegget i bakken opp til garasjen, skifte ut lang jordkabel til garasje for å tilfredstille krav til utkobling, skifte motor på kloakk pumpe, skifte motorer i boblebad etc.
Omlegging til 400V skjer i nye byggeområder og etter hvert som vedlikehold gjør det nødvendig.
(PS. Nå er naboen er en oppdiktet person, og en hver likhet med noen er tilfeldig.)
Men det føles riktigere at de som har Tesla og trenger en transf. bekoster denne enn at hele Norge påføres høyere nettleie + utgjifter til ombygging i sikringsskap og utskifting av evt. trefasutstyr.
Jeg ser det er 400V trafoer ved siden av 230V trafoer flere steder i Oslo. Nybygg blir koblet til 400V.
Jeg har fått byttet hele det elektriske anlegget i to bygg, og begge ganger fått nei fra Hafslund til å koble til 400V. Det synes jeg er feil. Når man bygger om alt det elektriske i et bygg, og har behov for å benytte utstyr som kun finnes for 400V, og i et tilfelle på egen bekostning graver ny kabel fra bygg til trafo, så bør de legge til rette for 400V istedet for å refleksmessig bare si nei.